• mallanis

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Finns det fler som är över 30 som försöker få ert första barn?
    Här kan vi som längtar efter att få pluss på stickan och äntligen få en knodd och titeln förälder prata!

Kanske har ni precis upptäckt att den berömda klockan gör sig påmind eller så har ni försökt ett tag och vägen dit kanske inte var så spikrak som man hade hoppats på.

Vill ni göra sällskap? Diskutera smått som stort och peppa varandra tills vi förhoppningsvis sitter där med en liten i famnen!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-04 12:31
    Fortsättningstråd för oss 30+ are som plussat, här kan vi fortsätta babbla:

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m56466903.html

• Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet
  • L Maria

Ceke, gött att höra att det gick bra med gynekologen och att det  - förhoppningsvis - kommer att hända något bra nu!
    Ernlia, lät bra för dig också, bra att fysiken är återställd, hur känner du för det mentalt...? Om man får fråga...
    Millan - spännande, hoppas på att du känner rätt!
    Irmelie - kan du ha blivit gravid igen...?

Ego - här börjar det närma sig ägglossning - i alla fall enligt flytningarna. Min temp gjorde ett skutt imorse från att ha legat på 36,3-36,4 hoppade den upp till 36,7 idag. Borde dock inte vara "den där" temphöjningen, då jag inte fått positivt på något ältest än (hade ett starkare ikväll än imorse, så ev i morgonbitti) och den inte "borde" komma förrän på juldagen eller dagen efter det... Ska bli spännande om Fertility friend räknar ut någon äl till mig... Vi sexade idag för säkerhets skull och kommer att göra det imorgon också innan jag åker på mitt håll. Vi firar julafton hos våra respektive familjer, som maken sa "nästa år är vi kanske fler och då vill vi inte dela på oss" - jag hoppas det!

• ceke
    L Maria skrev 2010-12-22 23:50:08 följande:
    Ceke, gött att höra att det gick bra med gynekologen och att det  - förhoppningsvis - kommer att hända något bra nu!
    Ernlia, lät bra för dig också, bra att fysiken är återställd, hur känner du för det mentalt...? Om man får fråga...
    Millan - spännande, hoppas på att du känner rätt!
    Irmelie - kan du ha blivit gravid igen...?

Ego - här börjar det närma sig ägglossning - i alla fall enligt flytningarna. Min temp gjorde ett skutt imorse från att ha legat på 36,3-36,4 hoppade den upp till 36,7 idag. Borde dock inte vara "den där" temphöjningen, då jag inte fått positivt på något ältest än (hade ett starkare ikväll än imorse, så ev i morgonbitti) och den inte "borde" komma förrän på juldagen eller dagen efter det... Ska bli spännande om Fertility friend räknar ut någon äl till mig... Vi sexade idag för säkerhets skull och kommer att göra det imorgon också innan jag åker på mitt håll. Vi firar julafton hos våra respektive familjer, som maken sa "nästa år är vi kanske fler och då vill vi inte dela på oss" - jag hoppas det!
    Åh spännande! Det där med tempning verkar va nåt! Va rätt anti tidigare, men har kommit att börja digga det Hehe, och "bibeln" hjälper till i diggen, kan jag lova

Det där med tempning och ältest asså... Tror jag ska börja köra mer på tempning än ÄL-test. Nåt säger mig att tempning nog funkar bättre.. Fast det neggo med det är ju att sexa innan höjningen väl är.. Fast har man någorlunda koll på när ÄL är så borde det ju inte va jätteknepigt att få till

Åh va jag älskar denna dag. En sån underbar da. Känner mig friskare o friskare, o så gynbesöket (sen när brukar det va en höjdare, men idag så), Kece slog till o lagade romantisk middag, skar upp god frukt, fixa skumpa o vi har myst o haft det helt underbart. Nu ligger han o snarkar vd min sida o ja är klarvaken, så passade på att kika in här en sväng! Oj nejnej, inte ett dugg smålullig efter vin till maten o skumpan till frukten Men glad. Och lycklig.. och har tro på framtiden. Ärligt.. det va månader sen jag jag kände mig så glad som idag!
  • Jojjo77

Ceke - härligt att höra att du är lycklig och att allt känns som om det är på rätt väg.

Gris - håller med om vårt överjävliga väder. Undrar varje vinter varför jag bor här, som sagt frivilligt, måste ju vara något som är riktigt knas i skallen. Är glad att man nu är ledig ett tag så att man slipper gå ut överhuvudtaget.

BIM idag och ingen mens när jag vaknade, mensen brukar komma direkt på morgonen och har varit exakt de senaste två gångerna. Gjorde dock ett test och det var ett fett minus på det. Skönt, då var min dag, dan före dan förstörd. Känner min skitnere, samtidigt som jag blir förbannad på mig själv över att jag har blivit så besatt av hela den här grejen. Får kanske trotsa den iskalla vintern och ge mig ut och shoppa idag, brukar ju kännas lite bättre då. Hoppas att mensen kommer idag, för då blir det glögg ikväll.

Hoppas ni andra får en bra dag.

• Jojjo77

Fick just en tanke... kanske ska skita i ÄL-testerna nästa gång och bara köra på varannan dag dagarna före och efter ÄL? Kanske minskar besattheten? Vad tror församlingen?

• ernlia03
    Gris78 skrev 2010-12-22 17:12:29 följande:
    Enl kalendern så har jag BIM på juldagen, verkar som att min mens är petig på de där 14 dagarna. Nåt enstaka tillfälle som sist tex så blev det 15 el 16 och någon gång har det var färre än 14 dagar emellan. 

Ernila - tabletter?? Vilka tabletter, har du käka knark i 8 veckor?? - förvirrad är bara förnamnet på vad jag just blivit.... :)
    Jag tror du har missförstått. Jag har visserligen ätit tabletter för att få ut allt efter skrapningen, men bara i 10 dagar. 8 veckor tror jag du får från att Irmelie skrev att hon inte har fått tillbaka sin mens på 8 veckor efter att hon åt tabletter för att få igång missfallet... Ingen har alltså knarkat någon längre tid. Flört Vad jag vet iaf...

MariaF79: Jag har faktiskt inga större problem mentalt med att eventuellt bli gravid igen direkt. Snarare så att jag kommer att bryta ihop på riktigt om mensen kommer. Skrapningen och framför allt tiden innan var rätt knäckande, sen även tiden efter eftersom jag hade så ont och var så orolig. Men jag vet inte om jag mentalt har fattat att jag inte är gravid fortfarande. Har ju blödit, men inte fått någon riktig mens. Känner jag mig själv rätt kommer verkligheten att komma ikapp då mensen kommer. Kanske för att det var så fruktansvärt jobbigt varje gång den kom innan graviditeten.

Ja, ni vet ju sjäva hur det känns när mensen kommer när man hoppats så. Nu har jag inte fått mens sen september och hade inte riktigt räknat med att få den tillbaka så tidigt. Förhoppningsvis behöver jag inte det, men min "övertygelse" om att vara/bli gravid igen direkt har minskat rejält.
  • acinna

Jojjo55: Vi har aldrig testat med ÄL-tester, och jag sitter här med 2 graviditeter på två försök! Så lita på dig själv och att du känner din kropp! Lycka till!!!

• Kattflickan

Hejsan,

Jag är då en stor förespråkare av ÄL-testen. Generellt så vet jag nu när ÄL är, men den förra gången jag blev gravid var ÄL förskjuten 2-3 dagar och eftersom jag aldrig känner av ÄL så hade jag antagligen missat den då. Sen känns det som om temp-metoden lätt kan störas av andra saker, ex. om man äter stark mat så ökar kroppstemperaturen. Sen skulle jag inte orka mäta min temp varje dag.

Men är man säker när man har ÄL så är det väl bara att sexa varannan dag den veckan egentligen!

Nu är jag så spänd inför BIM imorgon! Har känt en massa saker i kroppen, känns inte som mensen men man vet ju aldrig. Har haft håll igen i natt och känt mig yr. Igår hade jag halsbränna igen. Jätteirriterande när jag inte haft det på hur många år som helst. Inte är jag så stressad på jobbet heller.

Nu ska jag aperopå det åka till jobbet.

Millan 

• acinna

Millan: Efter titthålsoperationen hade jag ingen koll på äggslossningen och hur mycket menscykeln ändrades. Och, jag är helt säker på att ägglossningen låg 4 eller 5 dagar sent och att vi missat den. Det tog till BIM+9 innan jag fattade... Och efter ett VUL i vecka 9+1 och läkaren sa att vi var i 8+1 så hade jag rätt med sen ägglossning, och min sambos små vänner måste vara väldig livsdugliga!!!

• Jojjo77
    acinna skrev 2010-12-23 08:06:11 följande:
    Jojjo55: Vi har aldrig testat med ÄL-tester, och jag sitter här med 2 graviditeter på två försök! Så lita på dig själv och att du känner din kropp! Lycka till!!!
    Okej Ja, kanske ska göra det... ÄL var helt rätt förra månaden enl, stickorna, och månaden innan felade den ett par dagar. Men hade vi bara kört på varannan dag utan att veta om försjkutningen då så hade vi prickat i alla fall. Känns just nu, även om mensen inte kommit än, att det kanske kan vara bra att pausa ÄL-stickor, mest för psykets skull. Har bara försökt i ett par månader, men tror f...n inte jag är gjord för det här. Vill ha kontroll och vill ha de nu!
  • acinna

Jojjo: Vill också ha kontroll, men det är inte lätt. Man får lämna ut sig till de som vet och att de högre makterna vill oss väl!

Idag ska blivande mormor och morfar få veta vad vi ställt till med... ;) Är idag i vecka 10+1 med vårt pyre, och vårt knyte fick vi bortopererat i vecka 10+0 den 17 september och då fick våra föräldrar bara ett telefonsamtal från min sambo om att jag låg på lasarettet och skulle opereras för X.

Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet