• mallanis

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Finns det fler som är över 30 som försöker få ert första barn?
    Här kan vi som längtar efter att få pluss på stickan och äntligen få en knodd och titeln förälder prata!

Kanske har ni precis upptäckt att den berömda klockan gör sig påmind eller så har ni försökt ett tag och vägen dit kanske inte var så spikrak som man hade hoppats på.

Vill ni göra sällskap? Diskutera smått som stort och peppa varandra tills vi förhoppningsvis sitter där med en liten i famnen!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-04 12:31
    Fortsättningstråd för oss 30+ are som plussat, här kan vi fortsätta babbla:

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m56466903.html

• Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet
  • ceke
    mallanis skrev 2010-12-26 14:56:48 följande:
    Gris- åhh hoppas att den håller sig borta nu!!!

Ernlia- uch va tråkigt att de fortfarande ger utslag! =(

Ceke igen... Visst är lektionerna SUVERÄNA!!! =)
    Japp! Stordiggar både fertilityfriends lektioner och "bibeln"! De pratar ju precis samma språk också... Bibeln är min nya kvällsbästis (förutom Kece då)...

Sååå, nu börjar den spännande perioden i min cykel.. Är på dag 10... Flytningarna börjar bli vattniga, tappen i högt läge men testen negativa.. Så nu inväntas med spänning äggvita och sen utslag på tempen.. som faktiskt verkar vilja va med och leka än så länge.. den håller sig kring 36,4 som tydligen verkar va min follikulärfastemp... Och det ska bli sååå spännande att se vad som händer med kroppen med progesteronet jag ska käka. Om jag får spottings ändå kommer jag nog dock lite så smått bryta ihop... men då skulle jag ju ringa läkaren direkt i a f så det känns ju bra att veta
  • Kattflickan

Hejsan,

Intressant läsning! Men jag verkar ha mycket lite flytningar innan ÄL, sen lite mer mellan ÄL och BIM, så jag kommer fortsätta ÄL-testa. Men jag känner mig lite onormal som inte får några ÄL-flytningar alls??? 

Ska beställa nya äl-test snart och tänkte slänga med några graviditetstest från testlagret. Kan ni förklara vad det är för skillnad på dem och CB's plustest? Så vitt jag kan se så reagerar de på samma nivå HCG, 25 mIU/ml. Men de är ju mycket billigare!

Min kropp är lite märklig, Idag är jag på dag 3 sen mensen började. De två första dagarna blödde jag jättmycket och idag inget alls. Jag brukar blöda i 6 dagar, klart mindre på slutet men ändå blöda. Jag har tillomed tränat idag, åkt skidor och då brukar jag blöda mer, men inget alls har kommit! Jag kanske funderar för mycket.

Julen har varit bra, ätit lite mycket onyttigheter som vanligt, men det får man väl träna bort snart. Imorgon ska jag tyvärr jobba, men sen är jag ledig två mellandagar iallafall.

Millan 

• ceke
    Kattflickan skrev 2010-12-26 16:25:30 följande:
    Hejsan,

Intressant läsning! Men jag verkar ha mycket lite flytningar innan ÄL, sen lite mer mellan ÄL och BIM, så jag kommer fortsätta ÄL-testa. Men jag känner mig lite onormal som inte får några ÄL-flytningar alls??? 

Ska beställa nya äl-test snart och tänkte slänga med några graviditetstest från testlagret. Kan ni förklara vad det är för skillnad på dem och CB's plustest? Så vitt jag kan se så reagerar de på samma nivå HCG, 25 mIU/ml. Men de är ju mycket billigare!

Min kropp är lite märklig, Idag är jag på dag 3 sen mensen började. De två första dagarna blödde jag jättmycket och idag inget alls. Jag brukar blöda i 6 dagar, klart mindre på slutet men ändå blöda. Jag har tillomed tränat idag, åkt skidor och då brukar jag blöda mer, men inget alls har kommit! Jag kanske funderar för mycket.

Julen har varit bra, ätit lite mycket onyttigheter som vanligt, men det får man väl träna bort snart. Imorgon ska jag tyvärr jobba, men sen är jag ledig två mellandagar iallafall.

Millan 
    Hej! inte är du onormal inte! Många märker inte av dessa olika flytningar, men de sker inuti ändå, om du har ägglossningar! Nästa lektion i fertility friend handlar just om det Och att, om man inte märker av dessa "utanpå", kan undersöka inuti för att få svaret.. Genom att föra in tumme o pekfinger och ta lite på tappen.. Sen undersöka fingrarna hur flytningen ser ut, om den är klibbig, våt, stretchig etc.

Min mens va precis lika denna månad! Två dagars fors och sen i stort sett ingenting alls.. enbart lite lite spotting.. och jag brukar annars ha en hel vecka. Och jag va ju till gyn efter denna mens och slemhinnan hade ändå en perfekt storlek <5 mm, så på nåt sätt hade jag fått ut allt på dessa två första dagar ändå. Så oroa dig inte. Det är säkert samma för dig!
  • Kattflickan

Åååå..vad skönt att man inte nödvändigtvis ser flytningarna, då kanske jag är normal!  Men intressant att följa kroppens utveckling fram till ÄL! 

Ceke: Om du är på dag 10 så borde det väl bli dax att börja försöka snart? Eller ska ni vänta till månaden därefter när du ätit progesteronet?

Ja, jag ska sluta noja, min mens kanske varierat så här förr fast jag inte tänkt på det då.  Den kom ju precis på rätt dag, så allt är nog som det ska. 

Det var grymt skönt att vara ute och åka skidor idag!

Millan 

• ifyouweremine

Jag tar och flyttar fram min bim några dagar eftersom min ÄL var försenad. Känns som mensen kan komma vilken dag som helst nu dock. Mina bröst har börjat ömma lite och särskilt bröstvårtorna, på ett sätt som jag tycker mig känna igen från någon tidigare månad före mens. Och så sticker det lite smått nere i blygdläpparna och så har jag också för mig att jag brukar ha nån dag före mens. Så vi får väl se när tanten dyker upp! Jag hoppas i alla fall att det blir före nyårsafton, om hon ändå ska komma. Vore så typiskt att inleda 2011 med att tanten kom och man dessutom missat nyårsskumpan..

BIM

Tomte DECEMBER  Tomte
    X -- Saftochbulle (sjunde försöket)
    ~8 -- Irmelie Ev ÄL 21-24 nov (MA på 3:e försöket, 1:a försöket efter MA)
    12 -- Pingla77 ÄL 28 nov (7:e försöket)
    16 -- FruKM ÄL ~2 dec (tredje försöket)
    21 -- Fröken Ellen ÄL 7 dec (8:e försöket)
    24 -- Millan75 ÄL ca 7 dec (försök nr 2 )
    25 -- Gris78 ÄL 11 dec (försök nr 4)
    26 -- Polarlantis ÄL 13 dec (första försöket)
    27 -- Astrogirl  ÄL 13 dec (försök nr 11) 
    27 -- emmafemma  ÄL ~ 11-12 nov (försök nr 3)
    27-28 - ernlia03 ÄL 15-16 dec? (första "försöket" efter MA i v 11)
    28 -- Lavendia ÄL 16 dec (6:e försöket efter MF i v. 11)
    29 -- Essalady ÄL 16 dec (försök nr 5)
    29 -- Daniela01 ÄL ~ 14 nov (massa försök)
    30 -- Kaprifolen1979 ÄL 15 dec (försök nr 2)
    31 -- Bäbis201008  ÄL 14-15 dec (försök nr 5)

{#emotions_dlg.flower} Januari Skål  {#emotions_dlg.flower}{#emotions_dlg.flower}{#emotions_dlg.flower}{#emotions_dlg.flower}{#emotions_dlg.flower}
    1 -- SannaK    ÄL 18 dec (flera försök)
    1 -- Zalia ÄL 20 dec (2:a försöket)
    2 -- Sanna77  ÄL 22 dec (försök nr 4)
    2 -- Ansi30 ÄL 19-20 (9e försöket)
    2 -- änglabitch ÄL 19-20 dec (3:e försöket)
    3-4 -- MariaF79  ÄL 23 dec (försök nr 4)
    8 -- AnnJan ÄL 25 dec (2:a försöket)
    10-- Finlandssvenskan ÄL 28 dec ( 3:e försöket)
    11 -- Saftochbulle ÄL 28 dec (sjunde försöket)
    12-13 -- Ceke ÄL 29-30 dec (sjunde försöket)
    Uppsara (sjätte försöket)
    15 -- simtim ÄL ~5 jan (sjätte försöket)
    17 -- Längtan81 ÄL 3-4 jan (12:e försöket)
    17 -- Kia78 ÄL 2-4 jan (9:e försöket)
    20-- Jojjo55 ÄL 6 jan (försök nr 3)

PlusGRAVIDA MED FÖRSTA BARNET Gravid
    Mallanis: BF 5 juni 2011. (Försökt ca ett år ett ma och mf på vägen.) 
    Drömmen om Elin: BF 23 juni 2011
    MD77:  BF 9 juli 2011 (Bestämde mig för ca 5 månader sen, lyckades på 3:e försöket)
    Rosavit:  BF 11 juli (Tredje försöket)
    Inna: BF augusti (5:e försöket)

• ifyouweremine
    ceke - Vad var lösningen på anagramet? Jag blev nyfiken. :) Själv fick jag bl.a ett väldigt fint vin av maken, vilket var lite förvånande eftersom han som sagt har verkat lite sur tidigare när jag velat dricka vin (eftersom det ev. försämrar fertiliteten). Vinet vinner i och för sig på att lagras..

ceke igen - Jag kommer garanterat inte våga tempa om jag blir gravid. Kommer vara nojig nog ändå känns det som.

Millan75 - På vilket försök blev du gravid första gången? Tänkte om det gick snabbt så kanske du inte hann studera variationen mellan cyklerna så noga. Snacka om att man fått järnkoll på sin kropp sen man började försöka. Man vet om livmodertappen sitter högt eller lågt, vilken sorts flytning man har, om tempen har höjt osv. Att jag skulle ha sån koll hade jag ALDRIG trott om mig själv om nån frågat för ett år sen.

Millan75 igen - Angående testlagret och CB så tror jag bara att man betalar lite extra för märket med CB.. Testlagrets stickor verkar funka lika bra. Sen de digitala hjälper väl till att tolka åt en också eftersom det står "gravid".

Hur går det för de här dagarnas bimmare? Polarlantis, Astrogirl, emmafemma m.fl.. Och hur går det för dig Gris, har det kommit nån tant än?
  • Kattflickan

Essalady: Visst är det så att man fått bättre koll på sin kropp sen man började med bebisverkstaden! Förra omgången gick det på 4e försöket, men ett av försöken var inte så bra då sambon var bortrest under ÄL. Nu har jag koll på att ÄL har varit på dag 12-13 två gånger och på dag 15 en gång. Det som Ceke skrev med att det varit bättre att ÄL-testa på kvällen, det stämmer faktiskt, har fått bättre utslag då.

Essalady: Hoppas dina känningar är en graviditet den här gången! 

Jag misstänkte väl att det inte var så stor skillnad på grav-testen, utom priset då. Ska beställa 10 st för 70 kr!

Jag skulle heller inte vilja tempa under graviditet, man blir ändå så orolig över att nåt ska gå fel. 

Nu ska jag gå och käka julmatsrester! Tjohoo!

Millan 

• Finlandssvenska

Hej på er alla och god fortsättning på helgerna...

Hoppas alla har det bra trots många röda besök... ( Inte tomten som menas)

Har äntligen hunnit läsa igenom allt som skrivits och som jag inte hunnit läsa igenom senaste veckorna, ni är flitiga på att skriva...

Här har julen blivit firad klart nu och inkommande veckar har både jag och sambon en semestervecka ( sista ikvar från sommarsemestern) var tidigare meningen att vi skulle ha åkt på en safariresa till afrika men den resan blev tyvärr inte av pga många olika orsaker.

Nu är sambon nere i södra finland och firar julen med sin familj och släkt medan jag har firat julen uppe i österbotten med min familj och brors barnen... Har ÄL på kommande i övermorgon så jag åker ner till södra finland imorgon bara vädret är ok så får vi mysa på där.

Sen åker vi troligen och hälsar på sambons familj också nån dag innan det blir dags att komma hit upp igen inför nyårsmiddagen som vi ordnar för kompisgänget...

Det ända positiva med att inte ha plussat just före julen är ju att man har fått äta massor av gravlax, kallrökt lax och andra godsaker som olika ostar m.m...

Har också lite bestämt mig för att eftersom Nyåret är så strax efter ÄL så kommer jag nog att skåla i champange och dricka vin till maten då också( dricker vanligen också mycket sparsamt)

Hur hade ni andra gjort? Är ju lite det också att man vill ju inte att kompisarna ska börja spekulera i första taget när man "bara" jobbar på att bli gravid eftersom man inte kan skylla på att man ska köra bil då middagen är hemma hos oss... 

Men god fortsättning på helgerna till alla iallafall.

• ceke

Essalady: Julklappen är "En dag i Kungsberget" (skidort utanför Gävle-Sandviken).. Hehe.. jag älskar att åka skidor (utför), men min käre man är inte så förtjust i utomhusaktiviteter när det är kallt, även om han kan åka... så jag har aldrig fått med honom trist nog. Nu har jag fått i julklapp att vi ska åka skidor tillsammans en dag Jättekul och uppskattad julklapp!!

Millan: Jajemensan, här har redan börjat jobbats på bebis! Får se om vi fortsätter på varannandaglunken veckan ut eller om det blir mer än så. Det får nog faktiskt lusten bestämma, tror jag! Tror att ÄL kommer va nån gång ons-fre  Progesteronet är tänkt som en skjuts på traven... eller vad man ska säga... då min kropp ju inte själv producerar hormonet som det verkar.

Jag kommer nog inte heller fortsätta tempa om jag skulle lyckas bli gravid.. Usch vilken nervpress det måste va!

Findlandsvenskan: Va lägligt att Äl är i övermorrn om du åker dit imorrn Lycka till!

• Gris78

Hej alla glada,

Nu är man hemkommen från en improviserad jul i kalmar som skulle ha varit på Öland egentligen...Det var gott och trevligt oavsett!! :)

Hade en brun flytning för en liten stund sedan annars har det inte varit något. Har mått illa och ont i magen men jag vet inte om det har man kommande mens att göra då min svägerska fick kräksjukan och då blir jag lite hypokondriks. Har väldigt svårt med sånt var tvungen att höll för öronen under natten, klarar inte av ljudet av folk som spyr...

Tunga bröst hade jag någon timme eller två sedan försvann det. Har push-up liknade behå så jag vet inte om det är tunga nu eller om det bara är behån som gör att det känns som så...

Bruna flytningar burkar man väl inte ha om man är gravid??? 

Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet