• mallanis

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Finns det fler som är över 30 som försöker få ert första barn?
    Här kan vi som längtar efter att få pluss på stickan och äntligen få en knodd och titeln förälder prata!

Kanske har ni precis upptäckt att den berömda klockan gör sig påmind eller så har ni försökt ett tag och vägen dit kanske inte var så spikrak som man hade hoppats på.

Vill ni göra sällskap? Diskutera smått som stort och peppa varandra tills vi förhoppningsvis sitter där med en liten i famnen!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-04 12:31
    Fortsättningstråd för oss 30+ are som plussat, här kan vi fortsätta babbla:

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m56466903.html

• Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet
  • ceke

Det där med vänner och graviditeter... Börjar också känna av det där jobbiga om nån skulle berätta det, eller när jag ser magar i vädret. Jag har dock en vän som jag verkligen helt och fullt ärligt och hjärtligt skulle bli såååå glad av att höra va gravid! De har kämpat flera år och åhhh så jag lider med dem och hoppas så för deras skull!

• ifyouweremine
    ceke - Usch vad jobbigt. Men jag håller i alla fall fortfarande tummen för att din behandling gynnar möjligheten att bli gravid trots spottings. Inte sällan verkar graviditeter dyka upp när man som minst väntar sig det. Och sen tänkte jag på det att din mamma och du har så lika symtom - men hon blev ju gravid med dig i alla fall!? Slutligen så läste jag ett "barnmorskans svar" på en insändare i en tidning (har ju börjat läsa en del barn- och gravidtidningar) och sista meningen i svaret var: "Det är inte svårare för dig att bli gravid för att du har spottings!" Så det verkar i alla fall råda delade meningar om detta och det är ju inte säkert att pessimisterna har rätt. :)

MariaF79 - Jag blev också lite knäckt först när jag såg resultatet, trodde faktiskt inte att det skulle vara så många som plussar så tidigt. Men sen läste jag en annan (lite mer statistiskt säkerställd) undersökning nånstans som visade att det framför allt är bland yngre som det plussas väldigt tidigt. I vår åldersgrupp är det lite mer utspritt. Så det gav mig lite mer hopp igen!

Irmelie - Känner igen det där "efter oss  i kön"-tänket.. Men idag fick jag i alla fall se bilder på en liten nyfödd till en kompis som helt klart var långt före mig i kön. Tog sig på 11:e försöket för henne. Det kändes desto bättre - det visar att det ger resultat av att kämpa! :)
  • L Maria

Ceke - kram på dig också! Vi slår till med middag med svärföräldrar, föräldrar, svåger och svägerska + hennes föräldrar. Hoppas att det inte ska hintas något om att det förväntas barnbarn eller så, då kommer jag att explodera (inåt i alla fall!)...
    Irmelie - åh vad jag lider med dig, vet inte hur jag kommer att reagera när nästa vän dyker upp med ett sådant besked...
    Essa - vad bra att du kom med fler besked, kände mig verkligen deppad av den där... Har du någon länk till den andra undersökningen? Känns riktigt bra att det är mer spritt i vår ålder - vi är ju många som är på någon form av "mellantal" nu, från 3-7,8 försök nånting...

Nu är det läggdags, sov gott tjejer!

• Astrogirl

Med tanke på att de som är i 20 års åldern har ungefär 40% chans att bli gravida vid varje ägglossning och vi som är över 30 endast har 20% chans att bli gravida vid varje ÄL, så förstår man varför de yngre blir gravida snabbare. Det är så mycket som ska klaffa. Håller tummarna för er som kämpar. 

• ifyouweremine

God morgon tjejer! Hoppas ni är gladare idag! Själv är jag skittrött pga dieten. Går över efter några dar men sjukt vilka socker-cravings man har.. och då äter jag ändå väldigt lite godis. Man får i sig mer socker än man tror.

MariaF79 - Ska se om jag hittar artikeln igen. (Det var inte på FL) Kollar man på denna tråd så har ju de flesta som blivit gravida plussat senare än "första försöket", vilket inte stämmer med %-en för yngre. Så tåget har inte gått hörni! :)

• Polarlantis

Massor med kramar till er alla som deppat ihop lite!!! Här får ni deppa hur mycket ni vill, för mig i alla fall! Man ska inte tro för mycket på statistiken heller, med statistik kan man visa precis vad man vill. Men visst, lite panik har man ju när man passerat 30 år... Är så glad att vi börjat även om allt inte har fallit på plats i vårat liv ännu...heldre börja nu och så tar det ett år än att VÄNTA ett år och så går det ytterligare ett!

Själv är jag inte så nedslagen (ännu) för jag har ju inte varit i verkstadsläge så länge. Har repat mig från förra månaden och bara beslutat mig för att igorera att jag inte haft mens för jag tror att ÄL är på g...och så utgå ifrån det! Blir det inte mens nästa månad heller så ska jag prata med min massör för hon håller på med reflexiologi och kan kanske hjälpa till...värt ett försök iaf!

Tror jag sparar mitt digitaltest till nästa månad för gravid är jag säkert inte iaf...bara att kasta kr i sjön liksom....om inget jättestort tecken visar sig till helgen...Att höger äggstock känns av tar jag som teckan på ÄL MEN det är samma sida som förra månaden så ja..jag vet inte...

• Jojjo77
    Astrogirl skrev 2011-01-04 20:22:33 följande:
    Jag har under det senaste halvåret av försök legat kvar med kudde under baken i ca 20 minuter efter varje gång vi sexat runt ÄL. Borde ju underlätta för simmarna att komma rätt. Till slut lyckades vi också. Om det hade någon betydelse att jag låg kvar vet man ju inte, men det kan ju inte skada. Glad
    Haha, jag tänker också att det inte kan skada Rent logiskt så borde det ju vara så att man hjälper dem att hålla sig kvar därinne, plus att det som sagt är ett tillfälle för att både jag och mannen ska få oss ett gott skratt efter varje mys Hoppas att även vi har din tur snart!
  • Lavendia

Varma kramar till allt som känner sig ltie nere. Vi får deppa hur mycket vi vill!! Gott det kommer ut.

Essalady: Duktig du är med dieten. Impad!!

Nu ska vi iväg på myshelg och tänker börja mysa redan nu även om ÄL är i mitten/slutet av nästa vecka. Läst här i tråden att vi äldre ibland har den tidigare än utslag på stickan visar så lika bra att ta det säkra före det osäkra. Vi hade just myst ändå såklart men bara så vi kommer ihåg att grejorna ska på rätt ställe Flört

• Jojjo77

Stor kram till er som känner er nere, hoppas att ni snart hittar ny ork att se framåt. Ge inte upp!!!

När det gäller hur lång tid det kan ta innan det tar sig så har alla mina vänner, över 30, fått vänta allt från 6 mån till 2 (!) år, ingen har alltså blivit gravid inom ett halvår. Det tröstar i alla fall mig lite och gör att jag inte känner att jag är konstig som (bara) är inne på försök 3. Tror också att man får ta detta med siffror med en rejäl nya salt, då man inte vet vilken ålder det är på dem som varit med i undersökningen. Det är ju mer än mycket som ska klaffa...

Irmelie - usch vad jobbigt att få reda på på det sättet. Vi får väl som sagt börja umgås med folk som vi vet skyddar sig

• Jojjo77

Kommer någon ihåg att jag sa att jag inte skulle plocka fram ÄL-stickorna denna månad? Jag kommer ihåg att jag sagt det, men jag ljög tydligen Beräkand ÄL imorgon och idag var jag tvungen att testa. Nästan lika starkt streck som kontrollstrecket, så det borde vara på g. Jag känner eller märker ju aldrig av ÄL...Vi har myst sen i söndags så denna gång ska vi bara inte missa! Vi får köra på till början av nästa vecka, sen har vi gjort vårt för denna månad och nästa förbannade väntan börjar!

Visst var det så att ÄL-stickorna har en tendens att ge utslag lite för sent på oss lite mognare kvinnor? Då kan jag ju i så fall redan haft ÄL, eller ha den typ idag? Eller? Japp, många frågor blev det

Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet