NICU skrev 2011-12-05 18:11:32 följande:
Jag har en liten fundering kring Pergotime... jag har ju inte varit på utredning eller liknande, men har läst om många som fått det utskrivet för att hjälpa till med äggbildning...
Men så läste jag lite om det bara och så står det så här i FASS:
Använd INTE Pergotime
- om du har nedsatt funktion av sköldkörteln eller binjurarna
Och det har jag ju.... hypotyreos. Som visserligen behandlas med Levaxin men som jag tolkar det så ska man inte äta det alls även om man har behandlad underfunktion?
Det var bara en tanke. Det är ju inte så att jag SKA äta Pergotime... men funderar lite på om det skulle bli aktuellt om det fortsätter så här och inga barn trots att jag inte ätit piller på över ett år...
Suck, hade skrivit världens längsta inlägg som svar men det försvann.....kontentan var i alla fall att jag tror att listan i fass mer är vägledande och möjligen är den också lite avskräckande för de som funderar på att självmedicinera sig. Vet att pergo går att få tag på på nätet. Läkarna kanske kombinerar den med annan medicin utifrån om man skulle uppfylla ngt av kriterierna på fass-listan?
Sen finns ju andra hormonstimulerande preparat om det inte funkar med pergo för dig. Drar det ihop sig för utredning för er eller? Misstänker du att ÄL är problemet, att den uteblir? Jag var ganska klar över att det var där problemet låg för oss, jag har alltid haft extremt oregelbundna cykler vilket är en idikation på detta.