Inlägg från: Kaprifolen |Visa alla inlägg
  • Kaprifolen

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Aruba skrev 2012-01-12 10:34:03 följande:
    Läste i denna trådan att ägglossningstest viasar positivt för sent för oss över 30. Stämmer det? Använder Clearblue och där syns ju ett svagt dubbelstreck redan innan ÄL, dvs innan man får "glad gubbe" (nu syftar jag inte på maken *s*) 
    Ja det där har jag hört också, ngn som vet hur vanligt det är?
  • Kaprifolen
    Saftmedbulle skrev 2012-01-12 16:26:28 följande:
    Jodå, du tolkade mig rätt... jag är gravid... för FJÄRDE gången (7+4 idag)...ja, alltså... det är ju hemskt "roligt" att vara gravid, men efter mina tre missfall tar jag verkligen inte den här graviditeten för given och det gör att jag inte gläds över den som jag gjorde första gången. Jag hoppas, vad tiden lider och det går bra, att jag kan glädjas åt det.
    Det som är bra, så här långt, är att jag var på VUL i måndags och såg ett hjärta och det har jag aldrig gjort innan. Jag tar oxå Trombyl, en blodförtunnande medicin som jag fått av min utredande läkare (man har ju rätt till utredning efter tre missfall om man försökt bli gravid i över ett år och det var inga fel på varken mig eller maken, utom då min höga ålder och det är ju svårt att göra något åt ;)
    Jag har ju vart med i tråden så länge att jag vart med och läst om din resa men det slår mig att jag inte riktigt vet när dina tidigare missfall skedde, vilken vecka gick det snett? Om du vill berätta vill säga....
  • Kaprifolen
    Gris78 skrev 2012-01-12 17:34:09 följande:
    Saftis: Det låter ju toppen!
    Som irmelie sa det låter väldigt lovande, jag håller tummarna. Förstår att du har svårt att glädjas jag känner likadant.. Man vet aldrig.

Ego: testade imorse igen och jaa den sa "gravid"... är försiktigt glad då vad fn som helst kan hända. Har ju förlorat 2ggr tidigare om jag inte minns helt fel. Är lite förvirrad när det gäller räknesättet av veckor, får olika svar på olika sidor. Hur ska man veta vad som gäller? - någon som fattar?? 😊
    Stort grattis till dig!!!! Men, förlorat säger du, menar du missfall då eller? Hoppas inte det, det är så mga i tråden som drabbats av det. Är det vår ålder som spökar?
  • Kaprifolen
    Saftmedbulle skrev 2012-01-12 20:52:08 följande:
    Det är helt ok att fråga...

Första missfallet var v. 10 där fanns ett foster som slutat växa i v. 7, andra missfallet var sk. ofostrig (det hade inte bildats något foster) - tror det var i v. 8 som jag började blöda, tredje... nä... det minns jag faktiskt inte. Ha, ha... lite lustigt faktiskt mitt i det hela hur man förtränger saker och samtidigt ganska skönt. Tredje missfallet är bara ett töcken... minns att det var midsommarhelg, så vi fick vänta LÄNGE på gynakuten...
    Tack för ditt svar. Kan tänka mig att allt blir ett töcken när man kämpar sig igenom flera så jobbiga händelser. Håller tummarna för att denna grav går bra, det är din tur nu!
  • Kaprifolen
    Gris78 skrev 2012-01-12 21:53:39 följande:
    kaprifolen:Tack!! :)
    ja precis missfall.. det var väldigt tidigt som tur var. Fattade inte förens efteråt att det var missfall.

Tänkte berätta för mina föräldrar på min fars födelsedag nästa vecka. Är vad jag antar är i slutet på vecka 5... Hopps verkligen att jag inte är ute för tidigt.

Saftis: hjärtljud?! - å jag vill oxå höra, jag testa om det går att banda med tfn när det blir min tur. Hoppas hoppas
    Åh, vad tråkigt. Men nu håller vi tummarna för att det går vägen! Hur förstod du att det var missfall i efterhand, hade du testat plus eller?
  • Kaprifolen

Tja det går väl sådär, vi är på försök 10 och startade en utredning i höstas. Den resulterade i att jag fick pergotime för att stimulera ÄL. Jag har inte egen ÄL varje månad. Är nu inne på andra vändan m pergo och så ska jag spola äggledarna nästa cykel.

Hmm det där med klumpar känns ju igen, men det kanske är rejäla klumpar då eller. Jag brukar nog för det mesta hitta lite klumpar, ser mest ut som levrat blod (ursäkta detaljerna. Denna gången testade jag två dagar innan mensen men hade då minus på stickan. Sen åkte jag på mensvärken från hell, brukar ha det men denna var värst ever, spydde och hade mig.... Kanske lika bra som du säger att inte veta om det var tidiga missfall. fast å andra sidan bör man ju veta för att kunna få hjälp om det upprepar sig, ja det är inte enkelt detta med bebis-verkstad

• Kaprifolen

Suck, blir så trött på detta. Ingen tant än men är 100 på att hon kommer, jag har så rejäla känningar av förmensvärk att det bara inte kan vara ngt annat...blir till att hoppas på tredje gången gillt med pergo. Funderar på vad läkarna kommer föreslå om inte en tredje kur heller kommer att funka....blir det mer pergo eller vad är nästa steg liksom?

/trötter

• Kaprifolen
    Mumwannabe79 skrev 2012-01-18 15:12:28 följande:
    Har du tagit grav-test?
    Nej, hade tänkt vänta till BIM imorgon. Men det känns exakt som innan jag får mens och nu har jag även rosa flytningar så räknar med rejäl påhälsning inom kort. Rynkar på näsan
  • Kaprifolen

Tanten kom i natt så nope, ingen lycka på denna pergo-kuren heller. Verkar som om jag dragit en nitlott vad gäller val av ställe att genomföra vår utredning på också, jag kommer inte få göra spolningen av äggledare denna kommande cykel heller. De säger att de har ont om tider och så ska det passa med dag 10-12 i min cykel, det är tredje cykeln som jag försöker boka tid nu så jag blev rätt förbannad när jag fick dagens besked. Särskilt när de inte informerat om svårigheterna med att få tider, utan snarar invaggat mig i tron om att ngn gång under mina tre pergoturer ska jag göra spolningen. Droppen som fick det att rinna över var när jag fick beskedet att en del får vänta 7-8 cykler innan det klaffar så bra så man kan får en tid.  Med facit i hand, vi skulle tagit den tiden på privat klinik vi hade i höstas, då hade vi vart klara för länge sen....Så i min ilska i morse ringde jag privatkliniken igen och bokade ny tid, denna gången ska vi betala privat för att skynda på det hela (kliniken omfattas annars av landstingsfinansierad vård också).

Ahhh, är så arg och idag bara sprutar tårarna, skitdag helt enkelt! Är så j-vla trött på detta liv, vill ha tillbaks mitt gamla.....det utan jakt på ÄL och plus.

• Kaprifolen
    DubbelAA skrev 2012-01-19 19:07:15 följande:
    Stor kram till dig! Förstår att det känns tungt nu o för jäkligt rent ut sagt att de inte kan klämma fram en tid! Hur gick det med den privata? Fick ni tid direkt? Och jag vet hur det känns att vara less på att försöka månad ut o månad in har känt precis likadant många gånger! Tillåt dig själv att vara ledsen o nere nu så ska du se att det kommer en dag när det känns bättre igen (åtminstone funkar jag så). Ös ur dig här hos oss som förstår hur det känns, det brukar lätta lite iaf.

Hoppas nu att du får göra en spolning snart så du slipper fundera på det mer! Stor kram igen!!!
    Tack, det värmer att få ert stöd är så glad för alla vänner i denna tråden.

Jag började med att boka en tid som var landstingsfinansierad men ska boka om till privat imorgon, så jag vet inte exakt när vi får komma förrän imorgon.

När nu de negativa tankarna rullar så funderar jag även på vad som blir nästa steg om min sista pergokur inte heller funkar. Blir det IVF då? Eller finns risken/chansen (vet inte vad jag tycker) att man får ytterliagre försök m pergo? Ni som gör IVF, hur länge fick ni vänta på att börja behandlingen ef att ni fått besked om att det var IVF som gällde?
Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet