• mallanis

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Finns det fler som är över 30 som försöker få ert första barn?
    Här kan vi som längtar efter att få pluss på stickan och äntligen få en knodd och titeln förälder prata!

Kanske har ni precis upptäckt att den berömda klockan gör sig påmind eller så har ni försökt ett tag och vägen dit kanske inte var så spikrak som man hade hoppats på.

Vill ni göra sällskap? Diskutera smått som stort och peppa varandra tills vi förhoppningsvis sitter där med en liten i famnen!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-04 12:31
    Fortsättningstråd för oss 30+ are som plussat, här kan vi fortsätta babbla:

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m56466903.html

• Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet
  • Irmeline
    Minnie69 skrev 2011-01-10 16:24:55 följande:
    Låter tufft. Jag antar att du har så ont att alvedon o.dyl. är att glömma som alternativ?
    Enligt länken ovan är alvedon ok:

Ett viktigt undantag är paracetamol (verksam substans i Alvedon, Reliv, Panodil med flera) som inte är en NSAID, eftersom det inte har någon inflammationsdämpande effekt är det alltså helt ok att ta när man planerar barn.
  • Jojjo77

Styrkekramar till er som har en svacka!

Välkommen Frk Svår, du är i gott sällskap med en hel hög som inte tänker på annat än barn.

Jag har gjort första dagen på jobbigt, riktigt kul faktiskt och framförallt så har jag inte hunnit tänka på att skaffa barn, känns som semester Men visst skulle det avar kul att snart få berätta att man ska ta långpaus härifrån p g a bebis. En dryg vecka till BIM, det går lååångsamt!

• Jojjo77
    ceke skrev 2011-01-09 18:15:47 följande:
    Hittade lite intressant statistik på sn113w.snt113.mail.live.com/default.aspx?rru=...

"Man uppskattar att cirka 15 % har svårigheter att bli gravida. Ofrivillig barnlöshet är alltså ett vanligt tillstånd. En orsak är att medelåldern vid första barnets födelse nu är närmare 30 år, mot att för ett par decennier sedan varit omkring 25 år. Efter 30 års ålder sjunker fruktsamheten och risken för missfall ökar.

Chansen till befruktning vid regelbundet samliv utan preventivmedel är efter
    1 månad    35 %
    2 månader 50 %
    3 månader 65 %
    1 år           80 %
    2 år           90 %"

Det var lite kul statistik! Då börjar ju oddsen att se bättre ut för varje månad som går! Man måste ju försöka se ljuset i tuneln

Millan - gillar dina rekommendationer, allt det du skrev om, plus snöskottningen som du och fler med dig roar er med, är några av anledningarna till att vi bor i lägenhet. Vi är lite udda så, ingen av oss har eller har haft huslängtan. Men det är väl bra att inte alla vill bo i eget hus, skulle ju behövas så många då
  • ceke

Hej på er! Oj va mycket som skrivits idag!!

FrkSvår: Hej och välkommen! Ditt inlägg om att du känner att det är nåt som är fel och att din man tycker att du nojjar dig för mkt hade jag kunnat skrivit här har du en jämlike

Irmelie: Hehe, du har helt rätt i att jag heter Cecilia Spännande att vi träffades i din dröm! Vem vet, vi kanske känner varann I så många städer som jag bott och pluggat i så vet man aldrig!

På tal om värktabletter kör jag numer enbart på alvedon. Allt annat går bort!

Polarlantis: Ta ett test, bara för att inte behöva fundera.. ibland är det skönt att få ett svar.. så tyckte jag idag i a f.. Även om det inte är det roligaste svar, men ändå. Skönt att slippa gå o ha falska förhoppningar... Haha.. i min kalender står små citat för varje vecka. Denna veckas citat är " Fakta upphör inte att existera bara för att man inte bryr sig om dem" av Aldous Huxley.

Nu jäklar tjejer, ska här testas grejer inför nästa cykel. Gick in på en hälsokostbutik tidigare idag. Tjejen där frågade hur hon kunde hjälpa mig. jag svarade "gör vad som helst, bara du gör mig gravid". Hon va rätt kul, så vi skrattade gott åt det hela. Hur som, så kom jag därifrån med B6 vitamin 250 mg/tablett samt nattljusolja. Det sistnämda ska tydligen va bra för hormonbalansen i kroppen samt för huden. Nåja.. om det nu inte hjälper mot spottings, så kanske min hud blir mindre torr i a f!

Nu fundarar jag på att faktiskt ringa och beställa en tid för akupunktur också. Varför inte göra allt som går och inte går för att hjälpa kroppen på traven.. och förhoppningsvis slippa titthålsop senare i vår! Och bli gravid såklart...

Tjohopp! Är på rätt bra humör idag faktiskt trots allt. har umgåtts med en vän och hennes underbara lilla pojk på 1,5 år också, vilket va en riktigt höjdare

• mallanis
    ceke skrev 2011-01-10 17:02:45 följande:
    Hej på er! Oj va mycket som skrivits idag!!

FrkSvår: Hej och välkommen! Ditt inlägg om att du känner att det är nåt som är fel och att din man tycker att du nojjar dig för mkt hade jag kunnat skrivit här har du en jämlike

Irmelie: Hehe, du har helt rätt i att jag heter Cecilia Spännande att vi träffades i din dröm! Vem vet, vi kanske känner varann I så många städer som jag bott och pluggat i så vet man aldrig!

På tal om värktabletter kör jag numer enbart på alvedon. Allt annat går bort!

Polarlantis: Ta ett test, bara för att inte behöva fundera.. ibland är det skönt att få ett svar.. så tyckte jag idag i a f.. Även om det inte är det roligaste svar, men ändå. Skönt att slippa gå o ha falska förhoppningar... Haha.. i min kalender står små citat för varje vecka. Denna veckas citat är " Fakta upphör inte att existera bara för att man inte bryr sig om dem" av Aldous Huxley.

Nu jäklar tjejer, ska här testas grejer inför nästa cykel. Gick in på en hälsokostbutik tidigare idag. Tjejen där frågade hur hon kunde hjälpa mig. jag svarade "gör vad som helst, bara du gör mig gravid". Hon va rätt kul, så vi skrattade gott åt det hela. Hur som, så kom jag därifrån med B6 vitamin 250 mg/tablett samt nattljusolja. Det sistnämda ska tydligen va bra för hormonbalansen i kroppen samt för huden. Nåja.. om det nu inte hjälper mot spottings, så kanske min hud blir mindre torr i a f!

Nu fundarar jag på att faktiskt ringa och beställa en tid för akupunktur också. Varför inte göra allt som går och inte går för att hjälpa kroppen på traven.. och förhoppningsvis slippa titthålsop senare i vår! Och bli gravid såklart...

Tjohopp! Är på rätt bra humör idag faktiskt trots allt. har umgåtts med en vän och hennes underbara lilla pojk på 1,5 år också, vilket va en riktigt höjdare
    hiihi kan liksom inte låta bli att gå in här och läsa vad ni har för er....

Ceke- Jag började med akupunktur efter mf nr 2! Kan helt klart rekomendera det! Blev helt sågad av "akupunktöristen" första gången men sen har jag försökt att ändra mig och tänka till! Har du bidrag från jobbet på friskvård? (jag hade det) och kunde ta min akupuntur på det "kontot" ett litet tips bara ;) då det lätt kan bli lite dyrt...
    Tredje gången gillt!?
  • Saftmedbulle
    ernlia03 skrev 2011-01-10 07:52:57 följande:
    Jag förstår inte varför livet ska vara så orättvist. Har haft ont i magen sedan i lördags, typ "bakom" naveln. Och nu har jag fått rosafärgade blödningar igen. Jag vet att man även kan ha "ofarliga" blödningar, men jag litar inte riktigt på det just nu. Och jag känner ju mig inte det minsta gravid så tror tyvärr att magkänslan är rätt även den här gången...

Och bland det värsta är att jag inte kan göra ett skit! Det är för tidigt att kunna se nåt på ultraljud så kan bara vänta. Jag tror på riktigt att jag kommer att bli totalt knäpp av det här...
    Styrkekram!
  • Saftmedbulle
    Frk Svår skrev 2011-01-10 11:20:48 följande:
    Jag hoppar in i tråden med en liten presentation. Är 34 år och jobbar på första barnet. Gjorde ett försök för ca 4 år sedan och har nu påbörjat en ny tur. Avskyr verkligen att vänta och det här är jäkligt psykiskt påfrestande för mig På nyårsafton fick jag för första gången utslag på ÄL-stickan och sedan dess har jag haft molvärk och nu inbillar jag mig diverse symtom (ömma bröst, illamående, halsbränna). Jag försöker verkligen att inte känna efter men det hjälps inte. Nu fick jag en liiiiten blödning dessutom och jag vet inte vad jag ska tro. Min mens är otroligt oregelbunden (har varit allt från 23 till 35 dagar). Jag känner mig som en bortskämd skitunge som vill att allt ska hända direkt men jag vette fasen om jag orkar gå månad ut och månad in en gång till utan att något händer Ska på utredning och hoppas att de hör av sig snart...
    Hemskt mycket välkommen!
  • Saftmedbulle
    Gris78 skrev 2011-01-10 14:42:24 följande:
    Essalady - så trevligt att ni är igång började ni igår eller än tidigare kanske??

Själv så att jag hoppats börja igår men snubben min sabbade planerna som vanligt, förhoppningvis så får vi till nåt ikväll. Känns som att man e lite sent ute. :/

Stor kram till alla er som har det tungt just nu.
    Go girl!
  • Saftmedbulle
    Kaprifolen skrev 2011-01-10 16:11:33 följande:
    Hmmm, jag äter receptbelagda diklofenak för extrem mensvärk. För ett tag sedan frågade jag min gynekolog om jag kunde ta dem just vid mens trots att jag försökte bli gravid. Hon sa att eftersom det är några veckor mellan mensen och ÄL så ska det inte påverka. Hoppas hon har rätt blir ju lite orolig nä man läser detta.
    Min gyn sa oxå att det var ok. Jag litar på henne...
  • ceke
    mallanis skrev 2011-01-10 17:11:56 följande:
    hiihi kan liksom inte låta bli att gå in här och läsa vad ni har för er....

Ceke- Jag började med akupunktur efter mf nr 2! Kan helt klart rekomendera det! Blev helt sågad av "akupunktöristen" första gången men sen har jag försökt att ändra mig och tänka till! Har du bidrag från jobbet på friskvård? (jag hade det) och kunde ta min akupuntur på det "kontot" ett litet tips bara ;) då det lätt kan bli lite dyrt...
    Låter bra Inte att du blev sågad, men att du rekommenderar det, för nu är en tid beställd! Tänker göra ALLT i min makt för att nästa cykel ska bli mer spottingsfri! För FYYY va less jag är. Nästa cykel kan jag i a f säga att jag gjort vad jag kan... Sen får vi hoppas att högre makter står mig bi...

Ernilia: Hoppas verkligen att det va en helt ofarligt blödning och att du så snart som möjligt får veta vad som händer och att det som händer är till det positiva och att du får behålla ditt lilla pyre! Kram!
Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet