• mallanis

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Finns det fler som är över 30 som försöker få ert första barn?
    Här kan vi som längtar efter att få pluss på stickan och äntligen få en knodd och titeln förälder prata!

Kanske har ni precis upptäckt att den berömda klockan gör sig påmind eller så har ni försökt ett tag och vägen dit kanske inte var så spikrak som man hade hoppats på.

Vill ni göra sällskap? Diskutera smått som stort och peppa varandra tills vi förhoppningsvis sitter där med en liten i famnen!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-04 12:31
    Fortsättningstråd för oss 30+ are som plussat, här kan vi fortsätta babbla:

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m56466903.html

• Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet
  • mallanis

BULLEN - Grattis!!!!  Va kul! =)

Ni som fått mens..... trist =(  men nya tag nästa månad!

Astrogirl- Hoppas det går bra  och att ni får en tidig tid. Har du prövat tempmetoden? ( jag vet att jag är lite besatt av den ;) ) kan ju vara bra så du vet att du har haft äl och vet att en del läkare rekomenderar att man ska tempa x antal månader när man fått tid till utredning!

Ernlia- Hur går det har du fått ett pluss? !

Millan- Uch så jobbigt det ni råkade ut för. Men oddsen för att det ska hända igen borde vara väldigt väldigt liten =)

Essalady- Japp man trodde att det bara var att bestämma sig nu skaffar vi barn. Jag var likadan man är ju liksom van att få det man vill, visst man kanske får slita lite för att komma dit men haade man bestämt sig så.... Det har iaf varit oerhört frusterande för mig också att inse att man inte bara kan bestämma sig att NU skaffar vi barn!

Ego- Nu är jag hemma från Amsterdam och har slappat och haft det gött! Men fick en blödning i går =( men hoppas att den berodde på ömma slemhinnor i samband med sexande....jajja hoppet lever iaf tills på torsdag då jag ska på vul. Nu hoppas jag bara att jag ska bli frisk också..... jag tror kanske att jag åkt på halsfluss =(

Tredje gången gillt!?
  • Inna
    ifyouweremine skrev 2010-10-10 12:24:11 följande:
    Astrogirl skrev 2010-10-09 20:43:34 följande:
    Själv fick jag mens idag på dag 35, precis som förra månaden, så det är bara att ta nya tag. På måndag ska jag dock ringa och försöka höra om man kan boka in tid för att påbörja utredning.  Har hört att det många gånger tar flera månader att få tid för utredning så då vill jag gärna boka den i tid. I november har vi försökt 12 månader och innan dess får man inte påbörja en utredning. Tiden bara rinner iväg känner jag och har svårt med tålamodet ibland. Vi har ju prickat in ÄL i stort sett varje månad under detta året men ändå inget plus. Vill gärna komma in på utredning och se om det är något fel eller om det bara är att kämpa på. Om t.ex. man inte har en riktig ÄL och inga ägg kommer även om kroppen tror det och så är det ju lönlöst att försöka varje månad. Har ju ätit p-piller sedan jag var 15 år och slutade i november förra året. Det kan ju även vara så att äggledarna är igensatta eller för smala och behöver spolas eller att mannens spermier är för få eller för slöa. Man läser om så mycket som kan orsaka barnlöshet och en del är ju saker man kan lösa lätt genom att t.ex. börja äta pergotime, medan andra orsaker behöver fixas på sjukhus. Blir stressad, för jag vill ju helst ha två barn, men nu börjar man inse att man får vara glad om man kan få ett.

Nu är jag lite extra deppig just när mensen kommit, men det går ofta över. Skönt att skriva av sig lite här.
    Vad synd att mensen kom! :( Förstår att du är deppig och grubblar mycket. Hoppas att ni kan få en tid för utredning hyfsat snart då. Det verkar faktiskt vara väldigt många som blir hjälpta bara av hormonbehandlingen. Hur har det sett ut på dina äl-stickor om du använt såna? Alltså brukar du ha ett svagt streck hela tiden utom just på äl, eller är det blankt? Och när du har positivt, är strecket lika starkt eller starkare? En kompis till mig hade problem att bli gravid och det berodde tydligen bl.a på att hon hade låga hormonnivåer och det visade sig just på äl-stickan. Blankt alla dagar utom äl då hon hade nästan lika starkt som kontrollstrecket. När hon sen fick hormontillskott så tog det sig direkt.
    essalady: Nu blir jag lite nojjig... Jag har aldrig haft särskilt bra koll på min ägglossning, har ändå ätit p-piller i 15 år och inte behövt ägna den en tanke. Men jag slutade med p-piller i maj och mensen kom igång på en gång så jag räknade med att allt var helt ok.

Nu är vi lite otåliga så vi tetade med ÄL-tester den här månaden (första gången) och jag hade inga utslag alls förren dagen innan ÄL då jag hade ett svagt streck, sen starkare streck än kontrollstrecket dagen efter och på tredje dagen svagt streck igen (testade inte mer sen). Reagerade på det du skrev om att ha låga hormonnivåer...  Hade din kompis försökt länge innan de fick hjälp? Hur upptäckte de att hon hade låga hormonnivåer?
  • ifyouweremine
    ernlia03 - Låter ju väldigt positivt tycker jag! Imorgon är det säkert starkare igen ska du se. Har för mig att barnmorskorna brukar säga att man inte ska testa förrän 7 dagar efter bim eftersom risken är ganska stor att inget tydligt streck syns innan dess. Men vem klarar att vänta så länge? ;)

Drömmen om Elin - Låter underbart med Thailand. Har du varit där förut? Jag var där för två år sen, var i Bangkok, Ao Nang och Koh Chang. Hoppas du får gå på stranden med begynnande bebismage då. :)

mallanis - Läskigt med blödning, men är inte det rättså vanligt/normalt? Har fått för mig att det är när det blöder mycket och länge i kombination med smärta som det kan vara MF. Enstaka blödningar brukar väl ha andra orsaker. Hur var det dina två tidigare gånger när du fick MF? Håller iaf tummen för att lillbebben där inne biter sig fast och stannar kvar ett BRA tag till. Vilken vecka är du i förresten?

Själv är jag bim-1 idag, men istället för spänd och hoppfull så känner jag mig tyvärr helt säker på att jag kommer få mens imorgon. Har haft endel mensvärk i nedermage/rygg som kommit och gått under dagen och dessutom haft den där bekanta känslan av att det pirrar/ilar lite i livmodern och stundtals "rinner till" i slidan. Har för mig det kändes precis så dagen före mens förra månaden. Det enda som inte stämmer är att mina bröst inte är spända/ömma som de var dagen före mens förra månaden, men det kommer väl imorgon bitti.

Suck, hade ju varit så himla roligt om man blivit gravid. Jag har ju till och med tänkt ut en ambitiös plan på hur jag ska berätta för maken ifall jag blir gravid.
  • ifyouweremine
    Inna skrev 2010-10-11 20:44:01 följande:
    essalady: Nu blir jag lite nojjig... Jag har aldrig haft särskilt bra koll på min ägglossning, har ändå ätit p-piller i 15 år och inte behövt ägna den en tanke. Men jag slutade med p-piller i maj och mensen kom igång på en gång så jag räknade med att allt var helt ok.

Nu är vi lite otåliga så vi tetade med ÄL-tester den här månaden (första gången) och jag hade inga utslag alls förren dagen innan ÄL då jag hade ett svagt streck, sen starkare streck än kontrollstrecket dagen efter och på tredje dagen svagt streck igen (testade inte mer sen). Reagerade på det du skrev om att ha låga hormonnivåer...  Hade din kompis försökt länge innan de fick hjälp? Hur upptäckte de att hon hade låga hormonnivåer?
    För hennes del var det blankt alla dagar utom just äl-dagen och då nådde det inte ens till lika starkt som kontrollstrecket. Vissa månader uteblev lh-stegringen helt också. Dock tror jag inte att låga hormonnivåer i sig rent biologiskt minskar gravidchansen utan det är väl i så fall snarare att det är svårare att pricka äl eftersom man varken känner av den eller märker på äl-sticka. Och sen ifall man blir gravid kan det ta längre tid innan det syns på gravtestet.

Hon försökte i 18 månader. Efter ett år gjorde de utredning och hon fick en hormonkur. På tredje månaden med hormonerna tog det sig. Den hormonkuren tror jag dock stimulerade äggstockarna att släppa ägg, inte öka på hormonerna generellt. Hennes problem biologiskt var främst att ägg inte släpptes varje månad. Jag tror att man mycket väl kan ha normal ägglossning varje månad även om lh-hormonet är svagt, så du behöver säkert inte vara orolig.
  • Drömmen om Elin
    ifyouweremine skrev 2010-10-11 20:52:29 följande:
    ernlia03 - Låter ju väldigt positivt tycker jag! Imorgon är det säkert starkare igen ska du se. Har för mig att barnmorskorna brukar säga att man inte ska testa förrän 7 dagar efter bim eftersom risken är ganska stor att inget tydligt streck syns innan dess. Men vem klarar att vänta så länge? ;)

Drömmen om Elin - Låter underbart med Thailand. Har du varit där förut? Jag var där för två år sen, var i Bangkok, Ao Nang och Koh Chang. Hoppas du får gå på stranden med begynnande bebismage då. :)

mallanis - Läskigt med blödning, men är inte det rättså vanligt/normalt? Har fått för mig att det är när det blöder mycket och länge i kombination med smärta som det kan vara MF. Enstaka blödningar brukar väl ha andra orsaker. Hur var det dina två tidigare gånger när du fick MF? Håller iaf tummen för att lillbebben där inne biter sig fast och stannar kvar ett BRA tag till. Vilken vecka är du i förresten?

Själv är jag bim-1 idag, men istället för spänd och hoppfull så känner jag mig tyvärr helt säker på att jag kommer få mens imorgon. Har haft endel mensvärk i nedermage/rygg som kommit och gått under dagen och dessutom haft den där bekanta känslan av att det pirrar/ilar lite i livmodern och stundtals "rinner till" i slidan. Har för mig det kändes precis så dagen före mens förra månaden. Det enda som inte stämmer är att mina bröst inte är spända/ömma som de var dagen före mens förra månaden, men det kommer väl imorgon bitti.

Suck, hade ju varit så himla roligt om man blivit gravid. Jag har ju till och med tänkt ut en ambitiös plan på hur jag ska berätta för maken ifall jag blir gravid.
    Tack, du låter som världens gulligaste människa ;)) Jag har varit där en gång tidigare 2007, i Kata, Phuket och nu blir de Phuket igen. En vecka i livliga Patong och sen en vecka i lugnare Kata.
  • ernlia03
    Inna skrev 2010-10-11 20:44:01 följande:

Jag har alltid haft blankt på ÄL-testet de flesta dagarna, någon dag innan ÄL blir det ett ljust, ljust streck som kanske blir lite starkare tills det blir som kontrollstrecket. Dagen efter är det i princip halverat och sen typ ingenting igen. Jag tror att det är ganska normalt. 
    ifyouweremine skrev 2010-10-11 20:52:29 följande:

Jag tyckte jag var duktig som klarade mig till BIM-dagen. :)
    Nu känner jag mig dock väldigt gravid, brösten har svällt rejält. På det ena syns det tydligt hur det blivit som en bula på sidan, de är hårda och känns väldigt fulla. Drar och jobbar i livmodern mest hela tiden också.

Jag hade också "mensvärk" i princip sedan ÄL, det har jag alltid. Det blev dock lite annorlunda nära BIM, mer koncentrerat på något sätt. I lördags var jag övertygad om att jag fick mens när jag satt i bilen eftersom jag kände hur det blev blött i trosan. Så har det fortsatt sedan dess, men ingen mens än! :)

Det som jag också reagerade på att jag brukar få tunga och ömma bröst tre dagar innan BIM, men inte den här gången! Så kanske du inte ska deppa ihop helt än... Jag vet hur jobbigt det är att hoppas och sen bli besviken, men jag tycker inte det låter helt kört för dig än!

Vad har du plan att berätta? :) Min make ville ju vara med och testa så det blev inte så mycket mer berätta än "jag tror det syns nåt där!", med lite panik i rösten. Imorse doppade jag testet i urinen och lade det sedan på köksbordet och gick och lade mig igen så fick han kolla. Jag var trött. :)
  • ernlia03

Så här svagt är det stackars strecket idag. Det är lite starkare i verkligheten och aningen lite starkare än igår. Den här gången såg jag strecket på håll och behöver inte vända och vrida på testet för att se det tydligt.

Men som sagt, starkt är det inte, men så länge det iaf blir starkare är jag nöjd just nu!
  • ifyouweremine

Ernlia03 - Tycker helt klart att det ser ut som graviditet! Så himla kul - grattis!! :)

• Kattflickan

Jag tycker att det ser ut som om du är gravid! Grattis! Är du på BIM idag? Jag tror inte att det är så ovanligt att  få otydliga plus fram till ett par dar efter BIM. Finns ju tillomed de som inte får plus alls förrän flera veckor efter BIM.

/Millan 

• ernlia03
    Kattflickan skrev 2010-10-12 07:43:00 följande:
    Jag tycker att det ser ut som om du är gravid! Grattis! Är du på BIM idag? Jag tror inte att det är så ovanligt att  få otydliga plus fram till ett par dar efter BIM. Finns ju tillomed de som inte får plus alls förrän flera veckor efter BIM.

/Millan 
    Jag är på BIM +2 idag. Borde ha haft ÄL för exakt två veckor sedan och fick, vad jag antar var en nidblödning, för exakt en vecka sedan. Så ägget kanske inte har suttit fast så länge än. Det verkar ju vara väldigt individuellt hur tidigt och starkt man plusar så får intala mig det för att inte oroa mig alltför mycket. :)
Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet