• mallanis

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Finns det fler som är över 30 som försöker få ert första barn?
    Här kan vi som längtar efter att få pluss på stickan och äntligen få en knodd och titeln förälder prata!

Kanske har ni precis upptäckt att den berömda klockan gör sig påmind eller så har ni försökt ett tag och vägen dit kanske inte var så spikrak som man hade hoppats på.

Vill ni göra sällskap? Diskutera smått som stort och peppa varandra tills vi förhoppningsvis sitter där med en liten i famnen!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-04 12:31
    Fortsättningstråd för oss 30+ are som plussat, här kan vi fortsätta babbla:

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m56466903.html

• Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet
  • Irmeline
    ifyouweremine skrev 2010-10-13 09:35:08 följande:
    Jag kunde idag konstatera att min mens nu är som den var innan jag började med hormonspiral. De två senaste gångerna har jag haft väldigt lite mens, det har räckt med trosskydd. Dessutom har den varit brun och i kombination med väldigt kraftig mensvärk. Nu är den riklig igen och bara lite lagom med mensvärk. Det kanske tyder på att saker och ting är åter till det normala på riktigt nu efter hormonspiraluttaget. Så i november blir det gasen i botten!
    När tog du ut din hormonspiral?
    Jag har haft kopparspiral förut. Inte för att göra dig orolig men de varnade mig för hormonspiral då det kunde ta upp till fem år efter man tagit ut den tills man blev fertil igen, något som du hört?
    Hoppas det bara var överdrivet.

Lycka till.
  • ifyouweremine
    Irmeline skrev 2010-10-13 10:11:15 följande:
    När tog du ut din hormonspiral?
    Jag har haft kopparspiral förut. Inte för att göra dig orolig men de varnade mig för hormonspiral då det kunde ta upp till fem år efter man tagit ut den tills man blev fertil igen, något som du hört?
    Hoppas det bara var överdrivet.

Lycka till.
    Oj, hoppas det inte stämmer. Men jag har hört motsatsen, att det är lättare att bli gravid efter hormonspiral än t.ex p-piller, eftersom hormonspiralen bara påverkar med lågdos lokalt i livmodern, medan p-piller påverkar hela kroppen. Känner flera som blivit gravida på första försöket efter hormonspiral också. Däremot spiral över lag kan ju orsaka infektioner och annat som påverkar möjligheten att bli gravid. Men sen så är säkert detta, precis som allt annat i den här "branschen", väldigt individuellt. En del kanske blir infertila i fem år, och i så fall är det bara att hoppas att man inte är en av dem. Cool
  • ifyouweremine

ps. Jag tog ut den för tre månader sen.

• ifyouweremine

... eller vänta förresten, två månader sen.. tänkte fel. :)

• Irmeline
    ifyouweremine skrev 2010-10-13 10:43:40 följande:
    Oj, hoppas det inte stämmer. Men jag har hört motsatsen, att det är lättare att bli gravid efter hormonspiral än t.ex p-piller, eftersom hormonspiralen bara påverkar med lågdos lokalt i livmodern, medan p-piller påverkar hela kroppen. Känner flera som blivit gravida på första försöket efter hormonspiral också. Däremot spiral över lag kan ju orsaka infektioner och annat som påverkar möjligheten att bli gravid. Men sen så är säkert detta, precis som allt annat i den här "branschen", väldigt individuellt. En del kanske blir infertila i fem år, och i så fall är det bara att hoppas att man inte är en av dem. Cool
    Nej, verkligen ingen vetenskap det där!
    Vissa blir gravida månaden efter p-pillren och andra får inte tillbaka mensen på månader eller år.
    Hoppas det går fort för dig ;)
  • simtim

Jag hinner inte med här i tråden...hahaha. Det är ju superkul att det skrivs mycket. Nu har jag iallafall ögnat igenom lite...
    mallanis: det är bara roligt att höra om hur det går för er plussare. Tråden är ju världens skönaste tråd ju..prata på bara så smittar det säkert av sig på oss andra så vi också plussar. Hoppas jag

inna: hur går det för dig? Känner du nåt? Jag känner ingenting...men jag är rätt lugn ändå. Tror liksom att om det inte blir den här gången så blir det väl så småningom. Fast än är ju inte hoppet ute för det här gången. Väntar tålmodigt till BIM och sen får vi se!

essalady: tack för perspektivet. Alltid bra att titta på tillvaron med lite andra ögon

Ja, nu kom han hem, min favoritman som jag är så glad i..så nu ska jag sluta.
    Lycka till allihop!

• lillamillan

Hej allesammans!

Har inte varit så aktiv här denna perioden, bara varit inne och läst någon gång ibland. Har alltså inte direkt någon koll på vad som hänt senaste tiden men tycker mig se att det blivt lite + här inne. Grattis till er!!!

Själv fick jag en ångestattack för någon vecka sedan och har inte orkat engagera mig, ju längre tiden gång desto mer säker blir jag på att vi aldrig kommer att få några barn. Fick remiss för utredning men min man klarade inte av att leverera på befallning så det ligger lite på is just nu . Börjar i andra änden istället och har sökt mig till en privat gynekolog för utredning där de börjar med mig.

Till er som inte försökt så länge, skjut inte upp saker och ting för att ni "kanske" är gravida då. Bättre att dricka lite vin, åka på semester och planera livet som vanligt och sen om/när ni plötsligt står med ert + så planera om då istället.

Usch..nu har jag gnällt tillräckligt men kände att jag behövde det!

Denna månaden var ägglossningen 6 dagar sen så bara att räkna med att mensen blir en vecka sen, lång väntan blir det.

• Drömmen om Elin
    Lillamillan: bra råd om att inte skjuta upp saker. Jag kan även tillägga att man skall tänka på lite annat än ägglossning och mens om dagarna oxå, de kan låsa sig om man är för mycket i gravidtankar.
  • ifyouweremine
    lillamillan - Du är hjärtligt välkommen att gnälla hur mycket du vill! JAG gnäller trots att jag bara misslyckats med två försök (löjligt värre) så du har all rätt att få gnälla. Vad jobbigt att behöva vänta en vecka extra! Men hoppas att det tar sig den här gången, som kompensation!

Har skrivit om det förut i tråden, men har en kompis som försökte och försökte och fick till slut göra utredning. Hon fick tre månader med hormonbehandling och därefter skulle det bli insemination om det inte tog sig. På tredje och sista försöket med hormoner, när hon i stort sett gett upp hoppet, tog det sig! Nu är hon i ca vecka 20 och allt såg fint ut på ultraljudet. Tänkte att det kan stärka lite att få höra sånt när det drar ut väldigt på tiden.. att det faktiskt händer att det tar sig trots att det verkar hopplöst.
  • mallanis
    lillamillan skrev 2010-10-13 19:19:54 följande:
    Hej allesammans!

Har inte varit så aktiv här denna perioden, bara varit inne och läst någon gång ibland. Har alltså inte direkt någon koll på vad som hänt senaste tiden men tycker mig se att det blivt lite + här inne. Grattis till er!!!

Själv fick jag en ångestattack för någon vecka sedan och har inte orkat engagera mig, ju längre tiden gång desto mer säker blir jag på att vi aldrig kommer att få några barn. Fick remiss för utredning men min man klarade inte av att leverera på befallning så det ligger lite på is just nu . Börjar i andra änden istället och har sökt mig till en privat gynekolog för utredning där de börjar med mig.

Till er som inte försökt så länge, skjut inte upp saker och ting för att ni "kanske" är gravida då. Bättre att dricka lite vin, åka på semester och planera livet som vanligt och sen om/när ni plötsligt står med ert + så planera om då istället.

Usch..nu har jag gnällt tillräckligt men kände att jag behövde det!

Denna månaden var ägglossningen 6 dagar sen så bara att räkna med att mensen blir en vecka sen, lång väntan blir det.
    Gnäll på du om det är det du behöver Lillamillan!  
    Låter jobbigt med ångestattack men hoppas att du är på väg uppåt igen! Har du haft det tidigare, hur artade det sig om du inte vill prata om det så förstår jag det!  Jag förstår att det är jobbigt och att man tvivlar ibland särkilt om man försökt ett tag!  =( Synd att det inte blev någon utredning på er bägge samtidigt men det är ju bra att du fått tag på privatgyn! Då är ju bollen i rullning och det händer lite saker....

ahh drygt att vänta extra dagar men det blev ju iaf ägglossning!
    Tredje gången gillt!?
Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet