• mallanis

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Finns det fler som är över 30 som försöker få ert första barn?
    Här kan vi som längtar efter att få pluss på stickan och äntligen få en knodd och titeln förälder prata!

Kanske har ni precis upptäckt att den berömda klockan gör sig påmind eller så har ni försökt ett tag och vägen dit kanske inte var så spikrak som man hade hoppats på.

Vill ni göra sällskap? Diskutera smått som stort och peppa varandra tills vi förhoppningsvis sitter där med en liten i famnen!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-04 12:31
    Fortsättningstråd för oss 30+ are som plussat, här kan vi fortsätta babbla:

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m56466903.html

• Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet
  • ifyouweremine

Tar och klistrar in denna igen så vi har den lite aktuell. Börjar ju dra ihop sig för FrökenEllen och ernlia03! Och huga, inte långt kvar för mig heller.. fast jag har kommit fram till att det nog snarare borde vara 13:e till 14:e som är bim om det är 14 dagar lutealfas...

Hur känns det alla ni som har bim i dagarna? Saftochbulle och Astrogirl, ingen mens ännu?

{#emotions_dlg.flower}Spöke{#emotions_dlg.flower}Död{#emotions_dlg.flower}Drömmer{#emotions_dlg.flower}Kräks{#emotions_dlg.flower}Hjärta{#emotions_dlg.flower}Baby{#emotions_dlg.flower}

BIM

Oktober
    6 -- Saftochbulle ÄL 22-23 sept (försök nr 6, första barnet)
    8 -- Astrogirl ÄL 24-25 sept (försök nr 9, första barnet)
    9 -- Fröken Ellen ÄL ~28 sept
    ~10 -- ernlia03 -- ÄL 25-27 sept (försök nr 6, första barnet)
    12 -- essalady ÄL 28 sep (andra försöket, första barnet)
    ~14-15 -- MariaF79 ÄL ~29-30 sept (första riktiga försöket)
    15 -- Lillamillan ÄL 1 okt  (försök nr 13, första barnet)
    15 -- Ansi30 ÄL: 1-3 okt (Försök nr 6)
    17 -- Drömmen om Elin (1:a försöket)
    17 -- Sanna77 (1:a försöket, första barnet)
    20 -- simtim ÄL: ~5 okt (tredje försöket)
    28 -- Daniela01 Äl 17 okt (oändligt massa försök)
    30-- Rosavit ÄL 14 okt (tredje försöket)
    31 -- MD77 ÄL 21 okt (tredje försöket, första barnet)

November
    8 -- emmafemma ÄL ~ 24-26 okt (första försöket, första barnet)

GRAVIDA
    Mallanis: BF 3 juni 2011. Tredje graviditeten hoppas nu på första barnet.
    Irmelie: BF 8 juni 2011. Första barnet.

• ifyouweremine

Själv så känner jag mig lite deppig och negativ idag, antagligen för att jag är sjuk. Men tänkte tillbaka lite på ägglossningen och har en jobbig känsla av att vi kan ha missat. Alltså såhär: jag fick positivt på äl-stickan den 28:e, 29:e och 30:e. Enligt min tidigare uträkning borde ägglossningen ha varit den 28:e, men eftersom äl-stickan blev positiv först den dagen så skedde väl ägglossningen 24-48 timmar efter det.. dvs 29:e eller 30:e.

Vi myste varje dag mellan 23:e till 30:e (vi visste inte om min äl skulle synas på stickorna så vi tog det säkra före det osäkra) och det blev rättså jobbigt framåt de sista dagarna, vi är ju inte direkt 20 och nyförälskade längre. Det löste sig alla dagar men antar att det kanske var mindre sperma än vanligt mot slutet. Tänk om det var alldeles för få spermier just när de behövdes som mest...

Och då tänker jag såhär.. eftersom jag hade positivt på ägglossningstesterna i tre dagar i streck, tänk om ägglossningen inte skedde förrän 24-48 timmar efter sista dagen med positivt på stickan, alltså 1:e eller 2:e okt! Då blev det ju plötsligt väldigt tajt att spermierna från den 30:e skulle räcka.

Förlåt för detta negativa inlägg, men jag är sjuk och eländig och behövde bara skriva ner tankarna nånstans.. Förhoppningsvis prickade vi in det ändå, men det känns så onödigt att misslyckas bara för att man hade fel taktik..

• ernlia03

Jag kommer nog tyvärr att lägga in mig på november BIM-listan ganska snart. Har fått blodblandade flytningar vilket alltid är ett tecken på att mensen är på ingång, antingen imorgon eller på söndag. Troligtvis på söndag. Rätt knäckt just nu eftersom jag på något sätt trodde att det var dags nu. Fick ju en blödning i tisdags och inget mer, trodde att det kanske kunde vara den omtalade nidblödningen, men förmodligen inte...

Hur orkar ni andra försöka månad efter månad? Jag känner sån panik att tiden rinner ifrån mig. Det lär ju inte bli lättare att bli gravid ju längre tiden går med tanke på åldern.

• mallanis

Hej tråden!
    Är på  semester i Amsterdam, kolllar in en snabbis och ser vad som händer men hinner inte skriva =) take care!

saft och bulle -spännande!

Tredje gången gillt!?
  • ifyouweremine
    ernlia03 - Förstår att det känns deppigt. Men jag tycker fortfarande det låter mysko med en liten mellanblödning i tisdags.. om du inte brukar ha det. Ge inte upp hoppet! Blodblandade flytningar kan ju vara tecken på mens OCH vara småblödningar efter äggfästningen. Endel har ju dessutom blödningar under hela graviditeten. Har du några symtom i övrigt på att du kanske är gravid?
  • ernlia03
    ifyouweremine skrev 2010-10-08 11:21:42 följande:
    ernlia03 - Förstår att det känns deppigt. Men jag tycker fortfarande det låter mysko med en liten mellanblödning i tisdags.. om du inte brukar ha det. Ge inte upp hoppet! Blodblandade flytningar kan ju vara tecken på mens OCH vara småblödningar efter äggfästningen. Endel har ju dessutom blödningar under hela graviditeten. Har du några symtom i övrigt på att du kanske är gravid?
    Inga som helst andra symptym tyvärr. Hade kramper i magen i onsdags och torsdags, men det tror jag nog bara var tarmarna som spökade. Känner inte lika mycket idag. Brösten är tunga, precis om de brukar bli 2-3 dagar före mens, dvs nu... Så nej, förutom den där mellanblödningen är allt som det brukar före mens.

Att man är så dum att man börjar räkna framåt direkt man börjar hoppas lite. Kollade att 12 veckor borde ha gått några dagar innan julafton och hade stora förhoppningar om att kunna ge en glad julklapp till mor- och farföräldrar. Känns som man blir mer besviken (hur nu det är möjligt) när man bygger upp sådana förväntningar. Men ändå kan man inte låta bli!
  • ifyouweremine
    ernlia03 skrev 2010-10-08 11:42:07 följande:
    Inga som helst andra symptym tyvärr. Hade kramper i magen i onsdags och torsdags, men det tror jag nog bara var tarmarna som spökade. Känner inte lika mycket idag. Brösten är tunga, precis om de brukar bli 2-3 dagar före mens, dvs nu... Så nej, förutom den där mellanblödningen är allt som det brukar före mens.

Att man är så dum att man börjar räkna framåt direkt man börjar hoppas lite. Kollade att 12 veckor borde ha gått några dagar innan julafton och hade stora förhoppningar om att kunna ge en glad julklapp till mor- och farföräldrar. Känns som man blir mer besviken (hur nu det är möjligt) när man bygger upp sådana förväntningar. Men ändå kan man inte låta bli!
    Ok, mycket tyder kanske på mens men jag fortsätter tycka den lilla mellanblödningen är misstänkt. ;) Jag trodde fram tills igår att man garanterat inte är gravid om man inte känner några symtom veckan innan bim. Men tydligen är utebliven mens det första graviditetstecknet för en majoritet av alla kvinnor! (Då är antagligen alla kvinnor som inte förväntar sig bli med barn medräknade, dvs de som inte går och känner efter, som vi.)

Jag känner igen det där. Nu har jag själv ju inte försökt i mer än 2 mån, men däremot har jag en nära vän som jag pratat mycket med under tiden de försökte. Hon planerade hela tiden sitt liv efter den kommande graviditeten. "Bröllop i juli, men oj då kanske jag ligger på förlossningen", "resa i januari, det kanske inte går om jag är gravid då", "om tre månader fyller min bror år - då kan jag berätta att jag är gravid". Hon höll på i 18 långa månader.. och till slut, när hon nästan gett upp, då blev hon gravid! :) Och nu är hon i vecka 20.
  • Saftmedbulle

essalady: Man måste få vara lite deppig ibland också. Hoppas du känner dig bättre snart. Än så länge ingen mens i sikte här...

mallanis: Amsterdam? Nu blev jag avundsjuk... har aldrig varit där.

ernlia03: Ja, hur har man tålamod?  Vi har bara försökt i sex månader och fram tills nu tror jag vi missat ÄL faktiskt. Den här gången tesatde vi med ÄL-stickor och lyckades pricka in den. Det finns ju liksom inget annat sätt än att försöka och vänta, helt krasst. Man får helt enkelt försöka göra en del andra roliga saker medan man väntar :)

• Inna
    simtim skrev 2010-10-06 21:16:46 följande:
    Ja..så var nog ÄL över för den här gången. Det känns som en märklig ny sport man ägnar sig åt, att tajma in exakt när det där lilla ägget dyker upp och så få till det så att dom små simmarna kommer fram dit i lagom tid. Ständigt kissande på stickor och kontroll av flytningar. Nu blir det den lugna tiden....när man istället får gå omkring och vänta på bim.....
    Hoppas att allt fixande och trixande gör att det blir lite större chans att få det där positiva gravtestet iallafall!

Märkligt vad det pendlar upp och ner. För en vecka sen var jag supertaggad, helt säker på att vi skulle få till det den här månaden. Och nu känns det inte alls så. Ibland önskar jag att jag vore lite mer jämn i funderingarna och inte fullt så mycket upp som en sol, ner som en pannkaka.

Astrogirl: låter det inte som molvärk? Som gravidsymtom då alltså?.. Håller tummarna.

Saftochbulle: jag brukar inte dricka så mycket kaffe men jag har gått över till koffeinfritt när jag kan. Och därmed gjort slut på det koffeinfria kaffet på stamfiket... Så lite mer kaffe än jag vill erkänna blir det kanske. Iallafall, jag tror det är smart att göra som du och dra ner lite. Men te på morgonen är inte förhandlingsbart, det bara måste jag få.

lycka till allihop med alla funderingar. hoppas alla vi 30-plussare får våra plus snart!
    Hej alla!
    Jag hoppar in här lite sent i tråden, känns som en tråd som passar mig. Vi är båda 32 i år och har väl drömt om barn i några år men först nu passade det in med jobb/bostad osv. Sedan i slutet av augusti har vi satsat på tillverkning och är nu på trefje försöket.

Just nu är jag i samma period som du simtim, ägglossningen är precis över och nu är det bara tredje försöker men jag är redan trött på väntan på mens/inte mens. Jag önskar så att vi hade satt igång med det här två år tidigare, kanske hade vi inte varit så otåliga då. Och just nu känner jag likadant, att det inte kommer ta sig den här månaden heller... vet inte varför jag känner mig så negativ, brukar försöka se det mesta positivt annars, men vill att det ska funka snart så klart!

Så nu väntar jag med er andra...:)
  • Fröken Ellen
    ifyouweremine skrev 2010-10-08 10:19:51 följande:
    Tar och klistrar in denna igen så vi har den lite aktuell. Börjar ju dra ihop sig för FrökenEllen och ernlia03! Och huga, inte långt kvar för mig heller.. fast jag har kommit fram till att det nog snarare borde vara 13:e till 14:e som är bim om det är 14 dagar lutealfas...

Hur känns det alla ni som har bim i dagarna? Saftochbulle och Astrogirl, ingen mens ännu?

Ja, nu börjar det dra ihop sig... Det känns som att det varit en ovanligt lång väntan denna månad. Jag har haft mensvärksliknande känningar i över en vecka redan, inte så särskilt starka, men de har funnits där i bakgrunden till och från. Trodde att mensen skulle komma mycket tidigare än planerat, men den har låtit vänta på sig. Nu signalerar hela kroppen att mensen är på gång inom kort (PMS-humör och chokladsug), så jag vågar inte hoppas så mycket på att det funkade denna månad heller... Känner mig lite uppgiven, men det är väl inte över förrän mensen faktiskt kommit. Vi har försökt sedan strax före årsskiftet, så jag funderar på att kolla upp det om det inte blir ett plus denna månad eller nästa.

Nåja, nu ska jag försöka tänka positivt. Ska testa på söndag om inte mensen kommit innan, och så tror jag att det är läge att planera in något roligt och uppmuntrande. En weekendresa kanske? Glad

Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet