• mallanis

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Finns det fler som är över 30 som försöker få ert första barn?
    Här kan vi som längtar efter att få pluss på stickan och äntligen få en knodd och titeln förälder prata!

Kanske har ni precis upptäckt att den berömda klockan gör sig påmind eller så har ni försökt ett tag och vägen dit kanske inte var så spikrak som man hade hoppats på.

Vill ni göra sällskap? Diskutera smått som stort och peppa varandra tills vi förhoppningsvis sitter där med en liten i famnen!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-04 12:31
    Fortsättningstråd för oss 30+ are som plussat, här kan vi fortsätta babbla:

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m56466903.html

• Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet
  • mallanis
    ifyouweremine skrev 2010-10-13 19:36:09 följande:
    lillamillan - Du är hjärtligt välkommen att gnälla hur mycket du vill! JAG gnäller trots att jag bara misslyckats med två försök (löjligt värre) så du har all rätt att få gnälla. Vad jobbigt att behöva vänta en vecka extra! Men hoppas att det tar sig den här gången, som kompensation!

Har skrivit om det förut i tråden, men har en kompis som försökte och försökte och fick till slut göra utredning. Hon fick tre månader med hormonbehandling och därefter skulle det bli insemination om det inte tog sig. På tredje och sista försöket med hormoner, när hon i stort sett gett upp hoppet, tog det sig! Nu är hon i ca vecka 20 och allt såg fint ut på ultraljudet. Tänkte att det kan stärka lite att få höra sånt när det drar ut väldigt på tiden.. att det faktiskt händer att det tar sig trots att det verkar hopplöst.
    Oftast hör man ju om dem som blir gravida bara mannen viftar med kalsongerna. De som får kämpa och slutar lyckligt hör man ju inte så ofta om!
    Tredje gången gillt!?
  • mallanis
    simtim skrev 2010-10-13 18:08:46 följande:
    Jag hinner inte med här i tråden...hahaha. Det är ju superkul att det skrivs mycket. Nu har jag iallafall ögnat igenom lite...
    mallanis: det är bara roligt att höra om hur det går för er plussare. Tråden är ju världens skönaste tråd ju..prata på bara så smittar det säkert av sig på oss andra så vi också plussar. Hoppas jag

inna: hur går det för dig? Känner du nåt? Jag känner ingenting...men jag är rätt lugn ändå. Tror liksom att om det inte blir den här gången så blir det väl så småningom. Fast än är ju inte hoppet ute för det här gången. Väntar tålmodigt till BIM och sen får vi se!

essalady: tack för perspektivet. Alltid bra att titta på tillvaron med lite andra ögon

Ja, nu kom han hem, min favoritman som jag är så glad i..så nu ska jag sluta.
    Lycka till allihop!
    hahha så sött skrivit om din man...=) .. När man är trött på att vänta på bebis så kan man iaf tänka på vad som är bra i sitt liv!
    Tredje gången gillt!?
  • Inna
    frifantasi skrev 2010-10-12 22:28:52 följande:
    Hej, jag ville gärna säga något i mitt förra inlägg med slant på knapparna :)
    Här är en till som vill va med i tråden iaf.
    31 år och sitter här med mens efter första försöket på första barnet. Även om det blev mens istället för plus denna månad så är jag så glad att vi är igång efter en del om och men och när. Jag har inte börjat med tester och stickor än utan tänkte att jag skulle försöka "känna in" min kropp de första 3 månaderna efter pillerstop och sen sätta in det tunga artilleriet Flört Mitt stor problem ,tror jag iaf, är att min sambo tyärr röker... HAn ska sluta, han vill sluta, men han gör det inte. Jag kan bara inte tjata mer, jag vet att det bara är kontraproduktivt. Får hopaas han har bra simmare ändå. Har alltid trott det mer handla om potensen än fertiliteten om män röker, men så var det inte har jag läst mig till nu, faaaaan.

Jag har inte läst alla inlägg sen trådstart men har ögnat igenom lite grann, verkar som vissa som varit med sen start blivit gravida, grattis grattis! Hoppas ni hänger kvar och hejar på oss andra.

En liten rolig historia är att min bästa vän blev gravid på första försöket för några veckor sedan. Hon blev såklart jätteglad, men kände sig snuvad på all sex hon skulle få nu när de skulle försöka bli gravida Skrattande 

Kör hört alihopa, jag satsar på nästa ÄL nu...
    Där känner jag igen mig lite! Vi är på tredje försöket nu och även om jag hoppades på att det skulle ta sig på första försöker så är det först nu jag börjat få lite koll på hur min kropp funkar, menar lite då (hade ätit p-piller i 15 år)...:) Så jag tror du tänker rätt att försökt lära känna dig kropp först!
  • Astrogirl

Idag har jag bokat tid för att påbörja fertilitetsutredning på en privat klinik, fick tid 17 nov och då är det nästan exakt 1 år sedan jag slutade med p-pillren. Skönt att ha det bokat. Tiden kommer säkert gå snabbt fram till dess och innan dess har jag ytterligare en ÄL och BIM så har jag tur så kanske det tar sig denna månaden så jag kan avboka tiden.Glad

• Inna
    simtim skrev 2010-10-13 18:08:46 följande:
    Jag hinner inte med här i tråden...hahaha. Det är ju superkul att det skrivs mycket. Nu har jag iallafall ögnat igenom lite...
    mallanis: det är bara roligt att höra om hur det går för er plussare. Tråden är ju världens skönaste tråd ju..prata på bara så smittar det säkert av sig på oss andra så vi också plussar. Hoppas jag

inna: hur går det för dig? Känner du nåt? Jag känner ingenting...men jag är rätt lugn ändå. Tror liksom att om det inte blir den här gången så blir det väl så småningom. Fast än är ju inte hoppet ute för det här gången. Väntar tålmodigt till BIM och sen får vi se!

essalady: tack för perspektivet. Alltid bra att titta på tillvaron med lite andra ögon

Ja, nu kom han hem, min favoritman som jag är så glad i..så nu ska jag sluta.
    Lycka till allihop!
    Nix, känner inget här! Har i och för sig aldrig känt så mycket av varken mens eller ägglossning så jag har inte förväntat mig några symptom. Dessutom hade min syster inte ett enda symptom förren vecka 8 så jag inbillar mig mig att vi funkar lite lika där.

Men måste säga att hoppet inte är på topp, precis så här har jag känt =ingenting, de två försöken tidigare så har svårt att tro att det skulle vara någon skillnad nu. LITE motsägelsefullt... haha

Själv då, känner du något? Nästa vecka gäller det...:)
  • ernlia03
    Astrogirl skrev 2010-10-13 21:47:12 följande:
    Idag har jag bokat tid för att påbörja fertilitetsutredning på en privat klinik, fick tid 17 nov och då är det nästan exakt 1 år sedan jag slutade med p-pillren. Skönt att ha det bokat. Tiden kommer säkert gå snabbt fram till dess och innan dess har jag ytterligare en ÄL och BIM så har jag tur så kanske det tar sig denna månaden så jag kan avboka tiden.Glad
    Vad skönt att få en tid bokad och ett besök så snabbt. Man har ju hört om hemska väntetider. Jag har en gyntid bokad för en allmän koll att allt ser bra ut, och ringde dit imorse för att kolla om jag fortfarande ska komma dit nu när jag är gravid. Har haft rätt ont i ena äggstocken och ville kolla upp det, ifall det var något som hindrade graviditet. Nu känns ju inte det lika aktuellt att kolla upp men läkaren skulle ringa upp och ge besked om jag ändå ska komma. Skadar ju inte med en extra koll! Men det var rätt skönt att ringa dit och säga att ärendet inte var så aktuellt längre. Hoppas det blir likadant för dig! :)
  • Astrogirl
    ernlia03 skrev 2010-10-14 09:14:07 följande:
    Vad skönt att få en tid bokad och ett besök så snabbt. Man har ju hört om hemska väntetider. Jag har en gyntid bokad för en allmän koll att allt ser bra ut, och ringde dit imorse för att kolla om jag fortfarande ska komma dit nu när jag är gravid. Har haft rätt ont i ena äggstocken och ville kolla upp det, ifall det var något som hindrade graviditet. Nu känns ju inte det lika aktuellt att kolla upp men läkaren skulle ringa upp och ge besked om jag ändå ska komma. Skadar ju inte med en extra koll! Men det var rätt skönt att ringa dit och säga att ärendet inte var så aktuellt längre. Hoppas det blir likadant för dig! :)
    Ja det känns alltid skönt att kolla. Nu när du är gravid kanske han kan göra andra kontroller istället som känns mer intressanta för dig. Glad
  • Ansi30

Här börjar mensen märkas av dyker med all sannolikhet upp i kväll eller i morgon. Den här gången känns det mer surt än vanligt. Men jag antar att jag tar råden från någon här i tråden och har det lite extra gött under mensen...mkt gott att äta och dricka sen är det ju bara en vecka till innan det är dags för äl igen.

Kul att ni som plussat berättar hur ni känner och mår, keep it up!

• simtim

Tar fram listan igen, den var lite långt bort i tråden tyckte jag. Hoppas det är den senaste, annars får ni ändra hej vilt...
    lillamillan - det låter som om du har det jobbigt. Skriv av dig du bara, hoppas det känns lite bättre snart!

När blir det nästa vecka egentligen?...Bim-bim-bim gaaah.

{#emotions_dlg.flower}Spöke{#emotions_dlg.flower}Död{#emotions_dlg.flower}Drömmer{#emotions_dlg.flower}Kräks{#emotions_dlg.flower}Hjärta{#emotions_dlg.flower}Baby{#emotions_dlg.flower}

BIM

Oktober

15 -- Lillamillan  ÄL 1 okt  (försök nr 13, första barnet)
    15 -- Ansi30  ÄL: 1-3 okt (Försök nr 6)
    17 -- Drömmen om Elin  (1:a försöket)
    17 -- Sanna77  (1:a försöket, första barnet)
    18 -- Inna  ÄL 6 okt (3:e försöker, första barnet)
    20 -- simtim  ÄL: ~5 okt (tredje försöket)
    28 -- Daniela01  Äl 13 okt (oändligt massa försök)
    30 -- Rosavit  ÄL 14 okt (tredje försöket)
    31 -- MD77  ÄL 21 okt (tredje försöket, första barnet)

November
    ~5 -- Pingla77  ÄL ~21-23 okt (6:e försöket, första barnet)
    ~7 -- MariaF79  ÄL ~ 24 okt (2:a försöket, första barnet)
    -- emmafemma  ÄL ~ 24-26 okt (första försöket, första barnet)
    9 -- essalady  ÄL 27 okt (3:e försöket, första barnet)
    12 -- Astrogirl  ÄL 29-30 okt (försök nr 10, första barnet)
    12- The blonde one  ÄL 15 okt (6e försöket..)

GRAVIDA
    Mallanis: BF 3 juni 2011. Tredje graviditeten hoppas nu på första barnet.
    Irmelie: BF 8 juni 2011. Första barnet.
    Saftochbulle: BF juni 2011. Första barnet
    ernlia03: BF 20 juni 2011. Första barnet

• mallanis

Ansi- TRIST! Men fram med skumpan och ost och annat du inte kan äta som gravid ;)

Astrogirl- Gött att du fått tid!

Ernlia- då kanske du kan få vul i stället! ;)

Ego- Idag har jag fått sett en klimp! OCH ett tickande hjärta. Lite lättad även om jag är medveten om att jag inte är direkt i mål =) men glad idag iaf! Tjooohooo!

Tredje gången gillt!?
Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet