• mallanis

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Finns det fler som är över 30 som försöker få ert första barn?
    Här kan vi som längtar efter att få pluss på stickan och äntligen få en knodd och titeln förälder prata!

Kanske har ni precis upptäckt att den berömda klockan gör sig påmind eller så har ni försökt ett tag och vägen dit kanske inte var så spikrak som man hade hoppats på.

Vill ni göra sällskap? Diskutera smått som stort och peppa varandra tills vi förhoppningsvis sitter där med en liten i famnen!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-04 12:31
    Fortsättningstråd för oss 30+ are som plussat, här kan vi fortsätta babbla:

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m56466903.html

• Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet
  • Kaprifolen
    Jojjo77 skrev 2011-01-23 14:21:46 följande:
    Vi börjar sexa varannan dag fr o m 6-7 dagar innan ÄL, timar in samma dag som stickan visar utslag och så brukar vi köra på dagen efter också för säkerhetsskull. Jag har testat på sticka dag 12 (efter mens) bara för att bekräfta att det är utslag och det har stämt. Så det blir ju lite slit en dryg vecka med varannan dag och ibland ett par dagar efter varandra, beroende på när stickan ger utslag. Funkar? Inte än i alla fall... Men ska den som ger sig!
    När du (och alla ni andra) skriver ex dag 12 ef mens, menar ni då ef första mensdag eller sista...? För det är väl har det kan variera hur mkt som helst beroende på hur lång cykel man har, tiden ef ÄL ju mer konstant för flertalet kvinnor även om små variationer finns.
  • ceke
    Kaprifolen skrev 2011-01-23 15:12:05 följande:
    När du (och alla ni andra) skriver ex dag 12 ef mens, menar ni då ef första mensdag eller sista...? För det är väl har det kan variera hur mkt som helst beroende på hur lång cykel man har, tiden ef ÄL ju mer konstant för flertalet kvinnor även om små variationer finns.
    Från mensens första dag..
  • L Maria

Millan - jag har BIM på min födelsedag, så jag vet vad jag önskar mig i present!

Ni som kör varannandagsmetoden (vilket vi också gör, förutom ett skutt nu när jag drog ut visdomstanden) - jag skulle nog råda er att fortsätta någon dag till efter positivt äl. Jag var tidigare helt inne på det här med att äl-testen visar positivt samma dag som man har äl, för oss som är lite äldre och tänkte att efter det är det inte lönt. Första (förra) månaden jag tempade insåg jag att äl kom två dagar efter positivt äl-test - jag hade positivt på dag 15 och äl på dag 17. Tidigare har vi slutat där, vid det positiva testet och tagit lite paus s a s, men det här gången blir det till att fortsätta ett par dagar till! Blir en omgång ikväll och nog imorgon också - positivt på äl-test i går.

Bor för övrigt i Lomma i Skåne.

• ceke

Undrar jag om ÄL kommer komma som planerat denna månad Vad är det som gör att man (jag) känner mig så osäker på det varje månad trots att cykeln är regelbunden? Hmm.. borde kunna använda bra många färre ÄL-test än jag gör ju! På tisdag-ons är det dags om det är som det ska Och vi har garanterat startat myset. hehe..

Vår planering är väl helt enkelt att ta vara på de chanser vi har till att sexa till det den vecka jag inte har spottings! Så nå mer planering än så har vi nog inte just nu.. Vi båda är rätt sugna efter en längre tids torka Antar att det blir kört lagom tills nästa helg igen, om det är som det brukar.. vilket vi ju så klart verkligen hoppas att det inte är!

Blev i alla fall riktigt glad då en tjej som har samma spottingsmönster som jag precis blivit gravid i en annan tråd jag hänger i!! Det är med andra ord inte en omöjlighet... Men jag lär ju va realist också så har ställt in mig på att få spottings till nästa helg igen...

• Längtan81

Känner mig jätteorolig - var på massage idag vilket var inplanerat sedan länge och när jag kom hem läser jag på nätet att många inte masserar gravida innan v.12 p.g.a missfallsrisken - de vill inte bli anklagade för ett ev. missfall ......nu känns det inte roligt....=(

• ernlia03
    Längtan81 skrev 2011-01-23 19:40:50 följande:
    Känner mig jätteorolig - var på massage idag vilket var inplanerat sedan länge och när jag kom hem läser jag på nätet att många inte masserar gravida innan v.12 p.g.a missfallsrisken - de vill inte bli anklagade för ett ev. missfall ......nu känns det inte roligt....=(
    Jag tror inte du behöver oroa dig. Jag har också läst om det där med missfall och massage och har faktiskt själv undvikit det, för säkerhets skull. Jag avbokade en massagetid förra gången jag var gravid men då sa massören att hon inte hade något emot att massera gravida. Det finns ju inga vetenskapliga bevis för att det är farligt eller kan orsaka missfall, det är mer bara en säkerhetsåtgärd för att OM det sker ett missfall ska man inte kunna lägga skulden på massagen. Men i de allra flesta fall kan man inte säga vad missfallet beror på och det i så fall skulle hända oberoende av vad man gjort/inte gjort. 

Jag ska absolut inte säga att du inte SKA oroa dig, jag är ju själv en mästare på det. Men jag tror faktiskt ärligt att du inte behöver göra det. Om det mot förmodan skulle gå dåligt tror jag att det skulle göra det ändå. Jag menar, jag gjorde inget "fel" vad jag vet och ändå blev det MA. Det är nog bara slumpen som avgör.

Njut istället av vad massagen gjorde med din kropp, du blev avslappnad, vilket säkert är jättebra för bebisen. En massa lyckohormoner spreds i kroppen! Glad

Det går ju inte att undvika allt! Jag läste också att man helst inte ska bada bastu och bada badkar de första 12 veckorna eftersom det kan ge en ökad risk iom att kroppstemperaturen ökar. Jag tror att många badar både bastu och badkar utan några större komplikationer.
  • Längtan81

Tack för lite lugnande ord, man blir ju så nojig =)

• ifyouweremine
    längtan81 - Jag tror som Ernlia att anledningen till att många massörer inte vill massera gravida är just för att OM nåt händer så vill man inte få skulden. Har svårt att se varför massage skulle leda till missfall. Man får komma ihåg att det är svårare än man tror att framkalla ett missfall själv, i de allra flesta fall beror ju missfall på att det är nåt fel på fostret och det hade man inte kunnat göra något åt ändå. Över huvudtaget är det faktiskt ganska hysteriskt med allt man inte får göra/äta/dricka när man är gravid, för egentligen är det ju mer riskabelt att gå ut på dagarna än att göra de flesta av sakerna man inte får/ska.

ceke - Tror absolut inte att det är omöjligt och förhoppningsvis hjälper proveran bättre den här gången. Du skulle köra den även denna månad va?

Gris - Hur går det för dig? Jag är redo att plussa med dig nästa månad, men gör du det redan den här månaden så är det helt ok!

ego: Idag känns det bättre och jag har förlikat mig med tanken på att tanten kommer dyka upp imorgon. Jag och maken har precis haft ett långt bad med tända ljus och massageolja. Gäller ju att passa på innan man blir mensig och äcklig. Är så lycklig att jag har honom, för även om det är jobbigt att försöka bli gravid så är man i alla fall två som delar bördan.
Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet