Längtan81 skrev 2011-01-23 19:40:50 följande:
Känner mig jätteorolig - var på massage idag vilket var inplanerat sedan länge och när jag kom hem läser jag på nätet att många inte masserar gravida innan v.12 p.g.a missfallsrisken - de vill inte bli anklagade för ett ev. missfall ......nu känns det inte roligt....=(
Jag tror inte du behöver oroa dig. Jag har också läst om det där med missfall och massage och har faktiskt själv undvikit det, för säkerhets skull. Jag avbokade en massagetid förra gången jag var gravid men då sa massören att hon inte hade något emot att massera gravida. Det finns ju inga vetenskapliga bevis för att det är farligt eller kan orsaka missfall, det är mer bara en säkerhetsåtgärd för att OM det sker ett missfall ska man inte kunna lägga skulden på massagen. Men i de allra flesta fall kan man inte säga vad missfallet beror på och det i så fall skulle hända oberoende av vad man gjort/inte gjort.
Jag ska absolut inte säga att du inte SKA oroa dig, jag är ju själv en mästare på det. Men jag tror faktiskt ärligt att du inte behöver göra det. Om det mot förmodan skulle gå dåligt tror jag att det skulle göra det ändå. Jag menar, jag gjorde inget "fel" vad jag vet och ändå blev det MA. Det är nog bara slumpen som avgör.
Njut istället av vad massagen gjorde med din kropp, du blev avslappnad, vilket säkert är jättebra för bebisen. En massa lyckohormoner spreds i kroppen!
Det går ju inte att undvika allt! Jag läste också att man helst inte ska bada bastu och bada badkar de första 12 veckorna eftersom det kan ge en ökad risk iom att kroppstemperaturen ökar. Jag tror att många badar både bastu och badkar utan några större komplikationer.