• mallanis

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Finns det fler som är över 30 som försöker få ert första barn?
    Här kan vi som längtar efter att få pluss på stickan och äntligen få en knodd och titeln förälder prata!

Kanske har ni precis upptäckt att den berömda klockan gör sig påmind eller så har ni försökt ett tag och vägen dit kanske inte var så spikrak som man hade hoppats på.

Vill ni göra sällskap? Diskutera smått som stort och peppa varandra tills vi förhoppningsvis sitter där med en liten i famnen!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-04 12:31
    Fortsättningstråd för oss 30+ are som plussat, här kan vi fortsätta babbla:

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m56466903.html

• Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet
  • Kattflickan

Hejsan,

Grymt irriterande, jag skrev ett långt inlägg, men sladden till den bärbara datorn satt inte i, så vips stängde den ner! Får se om jag minns vad jag skrev!

Det var faktiskt rätt skönt att leva som vanligt igen igår kväll, lite vin, rött kött och en limocello till efterrätt. Svägerskan har gjort den och den var grymt god.

Vet inte varför jag inte är lika besviken den här månaden, men det känns rätt skönt, förra månaden grät jag några gånger när tant röd kom.

Pingla: Jätteskönt att ni ska börja bli utredda! Men hoppas ni blir gravida under utredningen! Vi har ju sett flera exempel nu på de som blivit gravida efter ca ett års försök och egentligen så är ju det helt normalt!

Ceke: Jätteviktigt jobb du har! Hur sker information till tonåringar nu för tiden angående att skydda sig? På min tid var det en del skräckpropaganda, vilket gjorde att jag hade dubbla skydd med min första pojkvän, var jätterädd att bli gravid (både kondom och p-piller).

Jag börjar fundera över om jag borde gå till en gynekolog. Jag fick ju aldrig någon gynekologisk efterkontroll efter aborten. Jag tror att de missade det.  Tänk om jag fått ärr etc? 

Nej, nu ska vi snart åka skridskor!

Millan 

• ceke

Millan: Japp, viktigt och kul jobb Som riktar sig till ungdomar (främst i högstadiet) som är i riskzon beträfffande droger och kriminalitet.. Men det riktar sig ju även till den stora mängden ungdomar då vi är en del ute på skolor, gator och torg, fritidsgårdar etc... så då blir det att vi pratar om alla möjliga olika slags saker, slussar vidare till GUM etc. Tjejer som hamnar snett bli lätt så väldigt utsatta.. har inte ofta en sån jättebra självbild och självkänsla och det blir lätt att de sexdebuterer tidigt, är med olika killar eller har äldre killar för den delen... Killarna är ju i o f sig lika utsatta i detta, då de tror att de måste spela en viss roll som de egentligen inte vill ha. Helt snedvridet på så sätt om man tittar på grupper som redan far illa...

Sexundervisningen är ju en del som skolan är skyldig att ha.. men det är nog väääldigt olika hur det sker eller om det sker. Tror tyvärr inte att det hänt så jättemycket från vår tid. DET är nåt som jag skulle tycka va rätt kul att prata om med olika klasser faktiskt.. Viktigt att det är en vuxen som inte bara rodnar och sätter på en film... På tal om film.. så gick det en tecknad sexualundervisningsfilm på tv härom kvällen.. den används bland annat i skolan om nån såg den

• mallanis

Essalady - Jo det kan vara vanligt så jag undrar om du haft det tidigare också. Dippen ska ju helst under "röda linjen" för att indikera tempdip men du hade ju börjat med något nytt denna cykel som kanske påverkat din temp var det inte så? Dippen du har kom ju också på fin dag 21 hur lång cykel brukar du ha?
    Skickar med min gravidkurva med tempdip som kom på dag 23 och som jag inte fått vid tidigare cykler.
    http://www.fertilityfriend.com/home/2fd45f

Håller massor med tummar! Fast förstår (och tycker det är vettigt) om du inte ropar hej ännu !

Kekke- så där kul med uniformer...finns några i garderoben men de är inte direkt utslitna ;) man måste ju liksom vara på rätt humör för att kunna bära upp dem *s* Hellre sexigt det känner jag mig oftare än sexig liten städtant ;) hahha. Ja kanske ska se om jag kommer i städtant outfitten i kväll (v 21 nu) så får både jag och mannen skratta lite... Skrattande 

Ceke- jösses när jag var i den åldern var jag LIVRÄDD för att bli gravid. Håller med Millan körde också med hängslen och livrem...

Åhh så söta ni är med EGO - inläggen ;) förstår att det kan vara förrvirrande ;) Mitt EGO- inlägg solsken, snö och endast några minus nu ska jag sätta på hundarna selarne och sätta dem framför sparken. SÅÅÅÅ kul ha en fin lördag brudar!

Tredje gången gillt!?
  • Kaprifolen
    mallanis skrev 2011-01-22 11:19:33 följande:
    Åhh så söta ni är med EGO - inläggen ;) förstår att det kan vara förrvirrande ;) Mitt EGO- inlägg solsken, snö och endast några minus nu ska jag sätta på hundarna selarne och sätta dem framför sparken. SÅÅÅÅ kul ha en fin lördag brudar!
    Låter härligt med hundarna! Själv ska jag ge mig ut i en blek januarisol med hästen, hoppas molnen drar bort helt så man får i sig lite mer sol.
    ceke skrev 2011-01-22 02:50:17 följande:
    Åh herregud.. får man säga så.. Kom precis hem från en suverän jobbkväll/natt.. Men VAD ÄR DET med "alla" tonåringar som inte fattat att skydda sig? På ett och samma arbetspass har jag träffat en och hört talas om två till under 16 år som antingen är gravida eller precis gjort abort. Suck. Jag lider med dem och fan... tycker synd om dem! Hmmm, tänk om man kunde ge bort graviditeter.. då skulle de ha ett gäng 30+ taggare att skänka dessa till här...

Alltså... inget jobbigt för min egen skull att få höra dessa saker.. men gu va tufft för dessa unga tjejer... som helt enkelt bara inte fattar bättre, vågar säga ifrån och se till sitt eget bästa!
    Det jag minns fr tonåren var att jag var mer rädd för att bli gravid än att åka på könssjukdomar....inte för att det är bättre att bli gravid än att åka på en sjukdom men ändå. Ibland undrar man hur välutvecklad en tonårshjärna är egentligen...och ändå ska vi vara som mest biologiskt lämpade att föda barn när vi är i 17-årsåldern? Hur går det ihop liksom?
  • ifyouweremine

Usch dålig dag idag. Kände mig totalt ogravid och tyckte att då är det ju onödigt att låta bli alkoholen på festen ikväll, så jag gjorde ett test bara för att bekräfta att jag inte är gravid och det var ju blankt förstås. Och även om man känner sig ogravid och kanske till viss del helst inte vill bli gravid före resan så kommer det ju ett uns deppighet och lite oro över att månaderna bara går och inget händer. Sen ställde jag mig på vågen för min vecko-invägning och då hade jag inte gått ner alls så mycket som jag tänkt. Vet visserligen att kroppen binder vätska just före mens, men ändå lite knäckande med två dåliga besked på raken.

Som om inte det vore nog så ska vi på kalas för en 1-åring nu med en massa släkt och de brukar aaaaalltid fråga "är det inte dags för er snart" och ge pikar, eftersom de ser att jag tycker så mycket om barn. Dessutom har barnet som fyller år precis i dagarna fått en kusin, så det kommer ju pratas mycket om det. Känner att jag inte riktigt orkar detta just nu, men jag kan ju inte lämna återbud nu. Hoppas få sitta och leka med 1-åringen och hans 2,5-åriga brorsa i nåt annat rum större delen av tiden.. de småttingarna ställer ju inga dumma frågor och är bara för härliga att umgås med.

Blä.. ursäkta för deppinlägg, blev bara tvungen att skriva av mig några rader. Hoppas ni har en roligare lördag!

• L Maria

Frifantasi - jag hade läst det Irmelie nämnde, så det har blivit noll antiiinflamatoriskt här...

Essalady - förstår preics, barnen är många gånger lättare att vara med än föräldrarna! Vi hade besök av en 10-månaders igår, han är jättego och eh, han vet att jag är kvinna, för han skulle ner i bh:n och klämma och var jättesnuttig! Haha, mamman skämdes lite, men menade på att han gör sådär när han myser, så han gillade ju att vara hos mig! Fan, hur mysigt det än är med andras barn så är det sitt eget man längtar efter!!
    När någon frågar så kanske man ska snärta av med ett lite kryptiskt, men dock tankeväckande typ "är det verkligen en bra fråga att ställa med tanke på hur många människor som faktiskt inte kan få barn?" Då har man inte sagt att man själv försöker och man har gett dem något att tänka på.

Kekke - jag har försökt få ur maken vad han tycker är sexigt, frågat om vilka underkläder som är snyggast osv, men det enda svaret jag får är att jag är finast naken och kläderna åker ändå av så fort...

Ego - för första gången sen vi påbörjade det här så känner jag att jag inte vill, men måste, ikväll och imorgon... Fick positivt på äl idag - trodde att jag fått igår, men ville kolla idag också och idag kom teststrecket upp före kontrollstrecket och var uberstarkt! Tempen är dock lite kajko, men antar att det beror på tanden. I vilket fall som helst - min kind är stor om en liten bandyboll och jag knapprar värktabletter för glatta livet. Vännerna som kom igår såg helt chockade ut när de såg mig, likaså maken när han kom hem nån timme tidigare... Svullen från strax under ögat ner till strax under käklinjen, öm, har svårt att gapa och får knappt i mig mat - mår jag så här på måndag så stannar jag hemma från jobbet...

• frifantasi

Mellanis: Vad underbart det låter med snö, sol, spark  och hundar utomhus. Det låter väldigt exotiskt för mig som bor i Malmö. Här är grått och barmark nu, saknar snön vi hade tidigare... Längtr ofta efter att bo närmre naturen. Kul förresten att du hänger kvar och peppar oss andra, hoppas du kan njuta i fulla drag av din grav nu!

Essalady: Usch och fy för en sån dag! Precis som du säger får du hänga med alla kloka småbarn isället :) Hoppas verkligen du slipper dumma påhopp idag. Fett väger ju förresten mindre än muskler, kan inte kilona ha ombildats till muskler istället? Kram på dig!

Och mitt alldeles egna EGO-inlägg Skrattande : Blir nog en promenad ner till havet ändå. Lite grått ute, men men. Ska nog köpa mig lite lördagsgottis också!! Trevlig helg

• frifantasi
    L Maria skrev 2011-01-22 13:29:40 följande:
    Frifantasi - jag hade läst det Irmelie nämnde, så det har blivit noll antiiinflamatoriskt här...

Essalady - förstår preics, barnen är många gånger lättare att vara med än föräldrarna! Vi hade besök av en 10-månaders igår, han är jättego och eh, han vet att jag är kvinna, för han skulle ner i bh:n och klämma och var jättesnuttig! Haha, mamman skämdes lite, men menade på att han gör sådär när han myser, så han gillade ju att vara hos mig! Fan, hur mysigt det än är med andras barn så är det sitt eget man längtar efter!!
    När någon frågar så kanske man ska snärta av med ett lite kryptiskt, men dock tankeväckande typ "är det verkligen en bra fråga att ställa med tanke på hur många människor som faktiskt inte kan få barn?" Då har man inte sagt att man själv försöker och man har gett dem något att tänka på.

Kekke - jag har försökt få ur maken vad han tycker är sexigt, frågat om vilka underkläder som är snyggast osv, men det enda svaret jag får är att jag är finast naken och kläderna åker ändå av så fort...

Ego - för första gången sen vi påbörjade det här så känner jag att jag inte vill, men måste, ikväll och imorgon... Fick positivt på äl idag - trodde att jag fått igår, men ville kolla idag också och idag kom teststrecket upp före kontrollstrecket och var uberstarkt! Tempen är dock lite kajko, men antar att det beror på tanden. I vilket fall som helst - min kind är stor om en liten bandyboll och jag knapprar värktabletter för glatta livet. Vännerna som kom igår såg helt chockade ut när de såg mig, likaså maken när han kom hem nån timme tidigare... Svullen från strax under ögat ner till strax under käklinjen, öm, har svårt att gapa och får knappt i mig mat - mår jag så här på måndag så stannar jag hemma från jobbet...
    Det var en bra line att dra tycker jag, hyfsat tydligt och väldigt tillrättavisande, gillart!

Hoppas ni får till det nu trots dina tandvärk då, förstår verkligen att du känner dig opepp när du mår så. Men när man väl är igång så är det ju härligt ändå. Du får be om att bli förförd idag :)
  • L Maria
    {#emotions_dlg.flower} Solig  BIM Vi som längtar...  Baby {#emotions_dlg.flower}

{#emotions_dlg.flower} Januari Skål  {#emotions_dlg.flower}
    17 -- Längtan81 ÄL 3-4 jan (12:e försöket)
    17 -- Uppsara ÄL 4/1
    24 -- Essalady ÄL 10 jan (försök nr 6)
    24 -- Gris78 ÄL 10 jan (försök nr 5)
    26 -- Polarlantis ÄL 12 jan (andra försöket)
    27 -- SannaK    ÄL 12 jan (9:e försöket, ett MF)
    27 -- Ansi30 ÄL ÄL 12 jan (10e försöket)
    27 -- mumwannaB ÄL 11 jan (21a försöket)
    27 -- Fröken Ellen ÄL 13 jan (9:e försöket)
    29 -- Daniela01 ÄL 15 jan 
    29 -- Lavendia ÄL 15 jan (7:e försöket efter MF i v. 11)
    Uppdaterar lite

Katt Februari {#emotions_dlg.flower}
    3 --- frifantasi   ÄL ca 19 jan (4e försöket)
    3 -- MariaF79  ÄL ~23 jan (försök nr 5)
    4 -- Längtan1980 ÄL 21 jan (7:e försöket)
    6 -- Kaprifolen1979 ÄL ca 22 jan (försök nr 2)
    6 -- Finlandssvenskan ÄL 23 jan( 4:e försöket)
    8 -- Saftochbulle ÄL 25 jan (försök nr 8)
    10 -- Ceke ÄL 26 jan (försök 8, 2 månaden med provera under lutealfasen)
    12 -- simtim ÄL ~29 jan (sjunde försöket)
    12 -- Zalia ÄL ~1 feb (fjärde försöket)
    14 -- Kia78 ÄL ~ 31 jan (10:e försöket)
    15 -- Jojjo55 -- ÄL 1 feb (försök 4)
    16? -- AnnJan ÄL~ 2 feb (3:e gången gillt)
    17 -- Millan75 ÄL ca 2 februari (försök nr 4 (på det fjärde ska det ske! )
    17- Pingla77 - ÄL 2-4 feb(8:e gången)
    23 -- Irmelie  ÄL  9 feb (MA på 3:e försöket, 2:a försöket efter MA)

Plus GRAVIDA MED FÖRSTA BARNET Gravid
    Mallanis: BF 7 juni 2011. (Försökt ca ett år ett ma och mf på vägen.) 
    Drömmen om Elin: BF 23 juni 2011
    MD77:  BF 9 juli 2011 (Bestämde mig för ca 5 månader sen, lyckades på 3:e försöket)
    Rosavit:  BF 11 juli (Tredje försöket)
    Inna: BF augusti (5:e försöket)
    Astrogirl: BF 4 sept 2011 (11 försöket)
    änglabitch: BF 10 sept 2011 (3:e försöket)
    Sanna77: BF 13 sept (försök nr 4)
  • L Maria

Åh, jösses jag glömde ju helt - GRATTIS Längtan81!! Vad glad jag blir för er skull - ett helt års försök och nu äntligen!! Ett verkligt stort grattis!!

Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet