• mallanis

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Finns det fler som är över 30 som försöker få ert första barn?
    Här kan vi som längtar efter att få pluss på stickan och äntligen få en knodd och titeln förälder prata!

Kanske har ni precis upptäckt att den berömda klockan gör sig påmind eller så har ni försökt ett tag och vägen dit kanske inte var så spikrak som man hade hoppats på.

Vill ni göra sällskap? Diskutera smått som stort och peppa varandra tills vi förhoppningsvis sitter där med en liten i famnen!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-04 12:31
    Fortsättningstråd för oss 30+ are som plussat, här kan vi fortsätta babbla:

www.familjeliv.se/Forum-2-14/m56466903.html

• Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet
  • Gris78

Jo det ligger nog mycket i det du säger om läkemedel, jag visade det för sambon och han brukar köra med samma tanke och säga äh till det mesta men där var han tyst faktiskt. Som jag sa så var inte läkaren säker på att citadonet skulle fungera då det inte finns nåt som hjälper. Man är liksom fängslad i sin egen kropp. 

Jag är generellt sett inte särskilt förtjust i piller och sånt, även om det ibland känns som ett tillfälle då jag skulle "knarka" på om det fanns något som skulle göra någon skillnad. 

Läste att man brukar ha ÄL 10-14 dagar efter dag 1 (tror jag, blev osäker helt plötsligt) så då borde det vara lagom att testa dag 9 eller hur? 

Vid förlossning så håller jag med dig om att då är det lika bra att ta allt som går och erbjuds!! Kör hårt ba!
    Vilken vecka är du i nu Mellanis?? Essalady hur ligger det till för din del??

• mallanis
    Gris78 skrev 2010-10-15 11:25:27 följande:
    Jo det ligger nog mycket i det du säger om läkemedel, jag visade det för sambon och han brukar köra med samma tanke och säga äh till det mesta men där var han tyst faktiskt. Som jag sa så var inte läkaren säker på att citadonet skulle fungera då det inte finns nåt som hjälper. Man är liksom fängslad i sin egen kropp. 

Jag är generellt sett inte särskilt förtjust i piller och sånt, även om det ibland känns som ett tillfälle då jag skulle "knarka" på om det fanns något som skulle göra någon skillnad. 

Läste att man brukar ha ÄL 10-14 dagar efter dag 1 (tror jag, blev osäker helt plötsligt) så då borde det vara lagom att testa dag 9 eller hur? 

Vid förlossning så håller jag med dig om att då är det lika bra att ta allt som går och erbjuds!! Kör hårt ba!
    Vilken vecka är du i nu Mellanis?? Essalady hur ligger det till för din del??

Kan du inte höra med en läkare eller sjukvårdsrådgivningen. Jag är heller inte mycket för tabletter men när jag blir riktigt sjuk och ynklig så tar jag tabletter. Jag menar om du klarar dig utan smärtstillande är det ju bra men om du verkligen verkligen har ont så borde de ju kunna ge dig något annat? jag har för mig att jag fick citadon vid mina mf/ma då var det ju iof vid några dagar men det fick jag ju utskrivet av läkare som höll på med missfall? Effekterna av citadonet kanske inte sitter kvar så länge? Fast de klart börjar du närma dig äl...? Ach så mycket svammel från min sida .... =(

ca 6+4 läkaren babblade nånting om 5+4 ..... men jag tänker inte oroa mig om den är för liten jag har ju iaf sett ett tickande hjärta. Det kommer jag leva länge på....så overkligt men coolt! Hoppas att ni andra snart är där och får vara med om detta fantastiska!
    Tredje gången gillt!?
  • MD77
    mallanis skrev 2010-10-15 12:01:36 följande:
    MD77- Hur går det för dig?
    Jag sitter ovh väntar på ÄL, är på dag 19 idag och hoppas att det är dags snart!Glad Denna gången ska jag få progesterontillskott för att förlänga min lutealfas som bara är 9 dagra, lite för kort. Så nu hoppas jag på att det blir tredje gången gillt!Glad
    Hoppas, hoppas, hoppas!
  • Rosavit

Essalady, jag känner på dagen när jag har ägglossning.. kan nästan känna vilken sida ägget släpps ifrån (om det släpps) men jag vet ju inte precis när ägget släpps... och idag fick jag glad gubbe igen så det fick bli framtvingad mysstund. Eftersom vi är bortbjudna ikväll var jag tvungen att säga. Tar det sig denna gången är det från igår då det var mycket bättre! Sambon var jättenöjd och sa: vad har hänt med dig!? Kände mig lite skyldig.. he, he..Tungan ute

Har oxå haft bältros och förstår din känsla gris78.. Dock fick jag tabletter mot det. Svindyra, nästan 2000.- så du ska vara glad att du slapp dom... Hoppas det går bra i alla fall..

Ha en trevlig fredag alla! Nu iväg på middag.

• ifyouweremine
    Gris78 skrev 2010-10-15 11:25:27 följande:
    Essalady hur ligger det till för din del??
    Jag är på fjärde mensdagen nu så det händer inte mycket kul på barntillverkningsfronten. Men om ca en vecka blir det fullt ös igen! Det lät inte alls kul med bältros.. hoppas det går över snart!

Hittade lite trevliga animerade filmer att drömma sig bort med! Ni i tråden som har en liten bebbe inuti kanske vill titta om ni inte redan gjort det:

se.babycenter.com/video/pregnancy/

Hur resonerar ni andra kring alkohol medan man försöker skaffa barn? Jag har diskuterat saken med min syster lite fram och tillbaka. Hon fick barn på första försöket med båda sina barn och varken hon eller hennes man drack något under hela försöksperioden. Jag har läst att alkohol kan minska fertiliteten ganska mycket, även i mindre mängder. Tror ni att detta gäller just kring ägglossningen eller borde man vara nykter hela tiden medan man försöker? Själv brukar jag ju unna mig vin och sånt under mensen, men det kanske minskar fertiliteten även då? Man vill ju inte gärna dra ner den redan dåliga procent-chansen liksom.. men samtidigt missar man ju så mycket socialt när man måste stanna hemma för att inte visa att man inte dricker...
  • Gris78

Essalady  - oj vilken svår fråga känner jag så här lite spontant. Alltså jag tycker att det där med alkohol undertiden man försöker är lite av en tolkningsfråga.  Jag har svårt att tro att en öl här och där skulle göra skillnaden mellan gravid inom 7 månader eller inte.  En öl är en öl för mig... Detsamma tror jag när det gäller oss brudar, glas va fan..

Kvinnor har ju blivit gravida innan oss och förmodligen inte haft koll på sånt.  Personligen så är jag inte jättehot på alkohol...

När man väl är gravid så är det bye bye vino fino... :)

• mallanis
    MD77 skrev 2010-10-15 16:13:53 följande:
    Jag sitter ovh väntar på ÄL, är på dag 19 idag och hoppas att det är dags snart!Glad Denna gången ska jag få progesterontillskott för att förlänga min lutealfas som bara är 9 dagra, lite för kort. Så nu hoppas jag på att det blir tredje gången gillt!Glad
    så bra de verkar ha full koll på dig! Jag har också haft lite kort luteralfas men när jag pratat om det med läkaren så tyckte han att det "nog inte var någon fara"....
    Tredje gången gillt!?
  • MD77
    mallanis skrev 2010-10-15 20:19:10 följande:
    så bra de verkar ha full koll på dig! Jag har också haft lite kort luteralfas men när jag pratat om det med läkaren så tyckte han att det "nog inte var någon fara"....
    Ja, jag har en jättebra gyn. Hur lång lutealfas har du?
    Hoppas, hoppas, hoppas!
  • mallanis
    Rosavit skrev 2010-10-15 18:22:44 följande:
    Essalady, jag känner på dagen när jag har ägglossning.. kan nästan känna vilken sida ägget släpps ifrån (om det släpps) men jag vet ju inte precis när ägget släpps... och idag fick jag glad gubbe igen så det fick bli framtvingad mysstund. Eftersom vi är bortbjudna ikväll var jag tvungen att säga. Tar det sig denna gången är det från igår då det var mycket bättre! Sambon var jättenöjd och sa: vad har hänt med dig!? Kände mig lite skyldig.. he, he..Tungan ute

Har oxå haft bältros och förstår din känsla gris78.. Dock fick jag tabletter mot det. Svindyra, nästan 2000.- så du ska vara glad att du slapp dom... Hoppas det går bra i alla fall..

Ha en trevlig fredag alla! Nu iväg på middag.
    hahha ja vad är det med dig rosavit *s*  Min man har i bland kläckt ur sig ...jasså är det äl minsann ;)
    Tredje gången gillt!?
Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet