Vi över 30 som längtar efter första barnet
Fröken Ellen och Irmelie: Jag tycker också att det känns konstigt att utgå ifrån mensens första dag om man vet att cykeln är lite längre. Fröken Ellen: Tycker din läkare var lite stelbent. De måste ju också veta att alla inte ägglossar på dag 14. Min läkare sa ju att det faktiskt visat sig i studier att en cykel på 30-32 dagar vanligen är bättre ur fertilitetssynpunkt än det vanliga 28 dagar. Det sa han när vi diskuterade det faktum att de gånger jag blivit gravid (3 ggr nu) har alla varit då jag fått ägglossningen på dag 16, inte dag 13-14 som jag vanligen får. Min cykel varierar 28-31 dagar ungefär. Sen jag började ÄL-testa i april 2010 så har jag bara blivit gravid de gånger ägglossningen var sen.
Det märkliga när jag var på vul och jag enligt sista mensen var på 7+1 och jag tänkte att nu kanske bebisen är mindre än så, för jag hade ju ägglossning senare, men gynekologen mätte upp bebisen till 7+3, dvs. större än den "borde" vara, vilket inte gör något. Men vem vet, ägget kanske fastnade supersnabbt, det måste ju också spela in?
Jag försöker tänka på det läkaren sa att om man sett hjärtat slå och embryot är tillräckligt stort och sitter rätt så är det 95 % chans att det kommer att gå bra.
Millan