Inlägg från: Kattflickan |Visa alla inlägg
  • Kattflickan

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Fröken Ellen och Irmelie: Jag tycker också att det känns konstigt att utgå ifrån mensens första dag om man vet att cykeln är lite längre. Fröken Ellen: Tycker din läkare var lite stelbent. De måste ju också veta att alla inte ägglossar på dag 14. Min läkare sa ju att det faktiskt visat sig i studier att en cykel på 30-32 dagar vanligen är bättre ur fertilitetssynpunkt än det vanliga 28 dagar. Det sa han när vi diskuterade det faktum att de gånger jag blivit gravid (3 ggr nu) har alla varit då jag fått ägglossningen på dag 16, inte dag 13-14 som jag vanligen får. Min cykel varierar 28-31 dagar ungefär. Sen jag började ÄL-testa i april 2010 så har jag bara blivit gravid de gånger ägglossningen var sen. 

Det märkliga när jag var på vul och jag enligt sista mensen var på 7+1 och jag tänkte att nu kanske bebisen är mindre än så, för jag hade ju ägglossning senare, men gynekologen mätte upp bebisen till 7+3, dvs. större än den "borde" vara, vilket inte gör något. Men vem vet, ägget kanske fastnade supersnabbt, det måste ju också spela in? 

Jag försöker tänka på det läkaren sa att om man sett hjärtat slå och embryot är tillräckligt stort och sitter rätt så är det 95 % chans att det kommer att gå bra.

Millan 

• Kattflickan

Hejsan,

Nemi: Min gynekolog sa att det för vissa är lättare att bli gravida efter att de ätit p-piller och att vissa kvinnor rekommenderas att äta p-piller en period för att normalisera sin cykel och sen sluta med dem för att lättare bli gravida. Jag tyckte det lät skumt, men iallafall så tror jag inte dina p-piller påverkat din fertilitet. Problemen med ägglossningen kanske fanns där innan eller har kommit ändå. Tur att pergo finns.

Irmelie: Jag har haft problem åt motsatt hållet med sexet. Jag har inte haft den minsta lust sen jag plussade. Nu har det börjat komma tillbaka lite, men då har jag fått svamp istället. Hoppas lusten kommer tillbaka helt och att jag blir av med svampen snart så vi kan sexa lite. 

MariaF79: Hoppas på att det blir plus för er!

Själv så har jag varit i Norge en vecka, har varit superbra. Nu är jag i vecka 10, snart vecka 11. Magen växer. 

Millan 

• Kattflickan

ha,ha,ha...nu fick du mig att skratta Pingla! Skönt att ni fick hjälp av brodern med att hålla svärfar borta! Ibland önskar man att man kunde styra över ägglossningen lite, typ knipa så att ägget väntar med att lossna Hoppas det blev nåt!

• Kattflickan

Grattis Polarlantis! Och jag förstår dig faktiskt att du vill ha lite avbrott från att känna dig gravid. Man kan behöva tid för att återhämta sig.

Min mage är så svälld nu. Det kanske är lite gaser också, men jag ser supergravid ut, inte alls som om jag vore i 10 veckan.

Nu vill jag bli av med svampinfektionen. Efter att ha pratat med en barnmorska så vågade jag igår kväll ta prevaryl vaginatorn och har börjat smörja med krämen igen. Går runt hemma med luftiga kläder också så hoppas jag det går över.

Millan 

• Kattflickan

Kul att du är tillbaka Saftis! Jag tycker också det är svårt med sjukvården och veta vart man ska vända sig osv. Hoppas du kan få en utredning nu. Jag har läst om flera som fått upprepade tidiga missfall som blivit hjälpta av progesteron och trombyl.

Vintermamma: Jobbigt med veckopendlingen och att sälja huset. Men hoppas att din man hittar jobb han också i samma stad.

Nu när vi är tillbaka i huset så är det fullt ös. Vi fixar i trädgården, ska renovera en trapp mm. Men det känns ok, för vi har vilat ut oss i två veckor, en i dalarna och en i Norge.  Jag hoppas Febben växer som den ska, men jag har till viss del släppt min oro. Har insett att det inte finns något (utöver det jag gör) som jag kan göra för att förhindra ett missfall eller att barnet har kromosomfel, det är bara att vänta och se.

Millan 

• Kattflickan

En kompis till mig fick kommentaren av styvsvärmor " Det är ju inte konstigt att din förlossning var svår när du är så gammal, du skulle skaffat barn mycket tidigare, det är inte meningen att kvinnor ska få barn så sent". Hon blev så arg att hon snabbt tog en lång promenad med barnet.

Det är otroligt vad folk känner att de behöver försvara sina val, det innebär ju att de kanske inte är helt nöjda med dem.

Så, i vecka 11 har nu illamåendet slagit till med full kraft. Idag har jag mått pest. Har varit jättenära att kräkas flera gånger. Antagligen beror det på sömnbrist, vi klev upp tidigt imorse, annars har jag mått bra under semestern när jag sovit ut varje natt. Testar just nu "sea-band" på armlederna, mår lite bättre, kanske beror på dem, eller på att jag håller på att sätta i mig en mjukpepparkaka

Millan 

• Kattflickan

Nemi: Brukar du få utslag 2 dagar på raken på ÄL-testet? 

Jag har en kort stegring. Har använt billiga äl-stickor och när jag närmar mig äl så testar jag morgon och kväll. Ofta får jag knappt starkare på morgonen för att sen kunna få max på kvällen. Morgonen därefter är det svagare igen. Så om man har en snabb stegring kan man missa sin stegring om man bara testar morgon. Sen kan ju din äl vara nån dag senare den här månaden. Min har varierat från dag 12 till dag 15.

Millan 

• Kattflickan

Nemi: Ni sexar på ändå va? Jag har bara använt CB digitaltest en månad och då fick jag aldrig något utslag. Om det var för att jag inte hade äl den månaden eller att jag tog testet på morgonen vet jag inte. Efter det började jag använda billiga tester från nätet och började göra testet på kvällen och morgonen då det närmade sig och efter det har jag alltid fått utslag.  

Hoppas det blir utslag för dig imorgon.

Millan 

• Kattflickan
    Nemi76 skrev 2011-07-15 10:16:13 följande:
    Oh ja, vi sexar ändå Förra månaden testade jag på em och fick utslag men nu testar jag på morgonen.... Har svårt att hålla mig 4 timmar på eftermiddagen
    Jo, jag vet att det är svårt. En gång när jag skulle åka från jobbet och testa när jag kom hem så var jag så grymt kissnödig. Naturligtvis blev jag upphållen av en kollega som skulle diskutera ett ärende. Jag trodde jag skulle storkna och inte kan man säga att man är kissnödig för då säger de ju bara "men gå och kissa då". När jag väl kom hem var det bara tur att jag hann med att få fram en mugg att kissa i. Men om ni sexar på så prickar du ju även om ni inte får utslag på stickan. 

Hoppas det går vägen den här månaden!

Millan 
  • Kattflickan

Pingla: Duktig du har varit! Delar av min semester består också av hemmajobb. Vi har nu köpt virke för att byta trät i trappen till ingången och för att byta taket till carporten. Men idag tog vi en ledig dag faktiskt, vi har jobbat så hårt resten av veckan. Imorgon ska vi nog böra med att måla trappstegen. Men vi har haft ledigt i två veckor när vi var borta så nu känns det ok att jobba på huset.

Millan 

Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet