Inlägg från: Kattflickan |Visa alla inlägg
  • Kattflickan

Vi över 30 som längtar efter första barnet

Grattis DubbelA! Fantastiskt att lyckas precis innan ni skulle börja med ivf.

Millan 

• Kattflickan

Tråkigt Aruba! Hoppas det går på försök 10!

Millan

• Kattflickan

Maria: har du så ont i brösten? Är du helt säker på att det var missfall? Är plusset kvar?

Jag är inne i en dålig period. Det är småbarn överallt och jag börjar nästan grina när jag ser dem.

Har funderat massor sen missfallet. Genetikern trodde att jag hade diagnosen gonadal mosaik för Downs syndrom, i princip att mina äggstockar har DS. Men det skulle också kunna vara så att jag generellt har en högre benägenhet till feldelning vid celldelningen. Isåfall kommer de flesta av mina foster få kromosomfel, fast olika. Det vanligaste skälet till missfall sägs ju vara kromosomfel. Det skulle kunna vara så att de foster jag fått med DS är de mest livskraftiga jag kan få fram, alla andra har så svåra kromosomfel att de blir missfall.

Isåfall blir jag inte hjälpt av PGD, de analyserar ju bara för DS. Den här gången hade äggen inte DS, de var två fina blastocyster som borde haft all chans att lyckas men blev missfall.

Och om jag får ett friskt barn, då för jag nog över den benägenheten till felaktig celldelning, är det schysst?

Jag känner att jag har så oerhört mycket att ge ett barn, men frågan är om mina gener är något jag borde föra vidare.

Om inte nästa PGD funkar så funderar jag på äggdonation istället, både för min och barnets skull.

• Kattflickan

Tack Maria och Jojjo!

Faktum är att på ett sätt skulle det vara en lättnad med äggdonation, ingen risk att jag överför något konstigt kromosomfel till barnet. Jag har inte själv problem med att jag inte bidrar med det genetiska materialet. Min sambo verkar mer skeptisk, han verkar gilla mina gener Tror det skulle vara en större omställning med adoption, att inte själv få bära barnet.

Jojjo: Kanske bra för er med en paus och få fundera över om ni vill fortsätta försöka med att få barn eller ej. Kul att du är så nöjd med ert nya hem. Här ska också renoveras lite i helgen. Jag vet inte när vi får försöka igen. Sköterskan hann inte prata med PGD läkaren innan påsk, men hon ringer väl efter påsk och säger om vi hinner med ett försök till innan sommaren. Jag ska ta upp mina tankar med läkaren när jag träffar denne.

Maria: Försöker ni den här månaden också? Bra att du iallafall vet att Hcg gått ur kroppen. Det kan ju vara lättare att bli gravid igen månaden efter ett missfall.

Nu ska jag äta lite skärtorsdagsmiddag.

Glad Påsk! Ni är så fina!

• Kattflickan

Det är möjligt att vi kommer adoptera tillslut, men än så länge känner jag att vi inte kommit dit mentalt än. Tror att det har att göra med att jag varit gravid och att den känslan jag hade i kroppen var fantastisk.

Har också lättare för tanken på äggdonation än spermadonation. Bär jag barnet så spelar inte generna hos det någon roll. Men det kan vara svårare för sambon med anknytning om det inte är hans spermier.

Maria: Hoppas det blir en fin julklapp iår! När är nästa steg i er utredning?

Det är bra att fokusera på annat, annars blir man bara olycklig. Jag ska komma igång med träningen nu när jag är frisk, då brukar jag må bättre på alla sätt.

• Kattflickan

Grattis Saftis! Jätteskönt att det gick bra med RUL!

• Kattflickan

Jojjo: ja, det är otroligt att bli jagad av en fertilitetsklinik, brukar vara tvärtom

Jag blev glad igår över RPC på Ackis. De hade inte skrivit i min remiss till Karolinska hur många försök jag har, sekreteraren var jättesnabb med att få en läkare att skriva ett brev och faxa till Karolinska. Sen ringde hon mig och sa att det var gjort, jättesnällt!

Mina sköldkörtelprover var klara idag, TSH har sjunkit ytterligare, till 2,4. Jättebra! Behöver jag inte fundera över om missfallet berodde på det.

Kul Pingla att no kommer igång med Ivf nr 2. Nu ska det gå bra

Millan

• Kattflickan

Kaprifolen: Jag har varit rätt öppen med att jag gör Ivf för att slippa få frågor. Kändes bra att inte hymla om att vi gjorde IVF. Jag svullnade inte alls av sprutorna, kände knappt nåt. Men jag är svårstimulerad, kanske beror på det.

Maria: Det låter bra att läkaren dikterat, då har hon tittat på ditt ärende iallafall. Ni får reda på mer på måndag.

Jo, mina sköldkörtelvärden går åt rätt håll, 3,97 i oktober, 3,5 i december och 2,4 nu. Antikropparna såg bra ut. NICU: Testar du sköldkörtelvärdena regelbundet nu?

Jag har aldrig haft så tydliga äl-flytningar som den här månaden, gjorde äl test idag och det var positivt. Känns märkligt att inte kasta sig över sambon. Fast, jag ska kanske göra det ändå, fast med skydd

• Kattflickan

Jag kände inte av sprutorna alls. Sprayen gav mig lite sömnproblem,

• Kattflickan

Maria: förstår att det känns hopplöst! Tror du på hans resonemang? Trombyl verkar vara rätt etablerat, har inte hört om dess bieffekter innan? Vad trodde han att era missfall beror på då? Vad hjälper det med täta besök hos dem? Vad gör de då?

Har ni råd och möjlighet att söka hjälp av läkaren i Athen som jobbar med autoimmunitet och fertilitet?

Ibland är det tungt, jag vet hur du känner dig. Jag tror och hoppas att det kommer lösa sig för er och att ni får barn. Många kramar!

Millan

Svar på tråden Vi över 30 som längtar efter första barnet