• lavender

Väntan för och efter MKP/FVP - kom in här!

Jag gjorde moderkaksprov i måndags pga höga siffror på KUB:en.

Det var en nervös väntan innan provet och är en nu en minst lika nervös väntan på provsvar, så nu undrar jag om det finns fler därute så vi kan vänta och tillsammans?

• Svar på tråden Väntan för och efter MKP/FVP - kom in här!
  • cesso

Just nu är jag själv mest rädd för mf efte provet. Har inte ens börjat oroa mig över provsvaret: det är ju som det är liksom... Men den oron kommer nog. Tycker i och för sig att det är skönt att det svaret dröjer lite så kanske risken för mf har minskat.

• turkos77
    cesso skrev 2013-07-09 08:49:59 följande:

Då är vi i samma sits turkos 77! Kanske vi kan följas åt i oron? Jag gjorde som sagt också fvp igår och har sovit skit dåligt i natt! Haft PANIK för ev mf och vattenläckage. Hur ska man orka gå med den här risken i 1-2 veckor??? Innan risken minskar? Läkaren sa att de första dagarna är mest avgörande. Att om ngt går fel så sker det i anslutning till provet. Har huvudvärk från helvetet av sammanbitna käkar i natt.

Jag hade mkt sammandragningar och lite ont i livmodern igår. Tog det lugnt igår och ska inte överanstränga mig idag heller. Jag frågade läkaren VAD som exakt kan gå fel och hur man märker det. Hon sa att risken gäller: läckage från livmodern via stickhålet då vatten sipprar ut ur hålet omsluts runt livmodern och kommer ut via slidan. (Det kan säkert gå bra också, jag menar; hålet/såret bör ju slutas...) Och andra sken är infektion av bakterier som tar sig in i livmodern via hålet/såret där sticket gick in. Bakterier från inuti kroppen. Då märker man det på illaluktande flytningar.

Om du bara läckt så lite vatten så är det nog ingen fara. Men ring och fråga om du är orolig!  
    Jag har också sovit dåligt. Drömt mardrömmar. Låg på soffan igår hela dagen. Vågade knappt röra mig. Fick också igår en envis hosta. Kan säga att det inte var skönt att ligga och hosta, spände i magen varje gång. Så obehagligt. 

Jag har inte haft några sammandragningar. Bara det lilla läckaget.

Fick du plåster där de stuckit? fick inte jag men har läst att folk brukar få det.

Infektion har jag inte varit speciellt orolig för. Tänkte att hur många gånger har man tagit blodprov och dylikt, borde vara risk för infektion då med?

Om jag nu läcker vatten så finns det inget man kan göra. Så känns lite onödigt att ringa. Läkaren sa igår att jag skulle ta det lugnt och ta en panodil.

JAg är också mest orolig för missfall. Resultatet kan jag ju inte påverka. Men blir det missfall på ett friskt foster så kommer jag må skitdåligt. Men är självklart nervös för resultatet. Även om jag har intalat mig att det kommer att vara något fel så är ju hoppet det sista som överger en.

Lyssnade typ 5 sekunder med min doppler idag. Bara för att se att den lille fortfarande lever. Hjärtat slog. :) 
  • cesso
    turkos77 skrev 2013-07-09 09:07:41 följande:
    Jag har också sovit dåligt. Drömt mardrömmar. Låg på soffan igår hela dagen. Vågade knappt röra mig. Fick också igår en envis hosta. Kan säga att det inte var skönt att ligga och hosta, spände i magen varje gång. Så obehagligt. 

Jag har inte haft några sammandragningar. Bara det lilla läckaget.

Fick du plåster där de stuckit? fick inte jag men har läst att folk brukar få det.

Infektion har jag inte varit speciellt orolig för. Tänkte att hur många gånger har man tagit blodprov och dylikt, borde vara risk för infektion då med?

Om jag nu läcker vatten så finns det inget man kan göra. Så känns lite onödigt att ringa. Läkaren sa igår att jag skulle ta det lugnt och ta en panodil.

JAg är också mest orolig för missfall. Resultatet kan jag ju inte påverka. Men blir det missfall på ett friskt foster så kommer jag må skitdåligt. Men är självklart nervös för resultatet. Även om jag har intalat mig att det kommer att vara något fel så är ju hoppet det sista som överger en.

Lyssnade typ 5 sekunder med min doppler idag. Bara för att se att den lille fortfarande lever. Hjärtat slog. :) 
    Infektionen kommer inte via såret på magen utan "snälla" bakterier i magen kan bli "dåliga" om de lyckas ta sig in i livmodern via stickhålet. Det är inte heller ngt man kan göra ngt åt..... Det är nog bara för oss att sysselsätta oss, vänta och se. Jag visste ju detta men man blir ju orolig ändå. Tror man måste tänka på ngt annat, lugnt göra ngt, och ta en dag i taget!!!! Vi får följas åt! Oj oj oj. Jag hoppas verkligen det går bra!!!!!!!!!!!!!!
  • cesso

Jag fick inget plåster. Blödde inte fetersticket. De spritade dock noga före sticket och var mkt fina!

• turkos77
    cesso skrev 2013-07-09 09:11:49 följande:
    Infektionen kommer inte via såret på magen utan "snälla" bakterier i magen kan bli "dåliga" om de lyckas ta sig in i livmodern via stickhålet. Det är inte heller ngt man kan göra ngt åt..... Det är nog bara för oss att sysselsätta oss, vänta och se. Jag visste ju detta men man blir ju orolig ändå. Tror man måste tänka på ngt annat, lugnt göra ngt, och ta en dag i taget!!!! Vi får följas åt! Oj oj oj. Jag hoppas verkligen det går bra!!!!!!!!!!!!!!
    Ok. Hoppas också det går bra för oss. Trodde inte att jag skulle vara så här orolig.

Var inne för att göra mkp för några veckor sen, men de kunde inte göra det för att moderkakan låg i bakvägg.

Nu står det på pappret jag fick hem efter fvp moderkaka i framvägg och fvp gjort med komplikationer.

Har läst mycket om fvp, blev inte alls som jag förväntat mig. Gjorde testet 8,20 och 8,45 var jag ute i bilen igen. Trodde att jag skulle få ligga kvar och vila lite. Var lite in och ut bara. Samtidigt kanske det är bra, läkarna är så säkra på vad de gör så de är inte oroliga. 
  • solrosor

Till er som nyss varit igenom provtagning: Lycka till med provsvaren! Jag tror inte ni behöver vara så rädda för mf. Den risken är så liten. Jag gjorde fvp i min förra graviditet. Provtagningen gick jättebra. Jag vilade/tog det lugnt i en dag, sen var allt som vanligt igen. Tyvärr gick provsvaret inte lika bra den gången. Nu är jag gravid igen och ska göra moderkaksprov i nästa vecka. Hoppas innerligt att provet går att genomföra så att jag slipper vänta till v 15 för fvp.... Vet inte heller hur lång tid jag kommer att få vänta på provsvar, om de gör den korta eller långa analysen. Förra gången fick vi diagnosen T21. Och det ska man väl kunna upptäcka på den korta analysen. Men jag vet inte. Hoppas hoppas vi inte behöver vänta så länge....... Jag håller tummarna för er att ni får fina o bra provsvar!

• idab84

Bär ja gjorde fvp fick ja som nån svamp ja skulle tvätta med innan, o läkaren hade en grön duk o va extremt petig med att allt va sterilt!!...
    Ja börjadedock läcka fostervatten efter fvp,, (som ja skrivit ofta i denna tråd :)) fick plåster i form av spray på magen över själva sticket.

• cesso
    idab84 skrev 2013-07-09 22:30:12 följande:
    Bär ja gjorde fvp fick ja som nån svamp ja skulle tvätta med innan, o läkaren hade en grön duk o va extremt petig med att allt va sterilt!!...
    Ja börjadedock läcka fostervatten efter fvp,, (som ja skrivit ofta i denna tråd :)) fick plåster i form av spray på magen över själva sticket.

Läckte du fostervatten mellan benen då? Hur mkt och hur länge? Jag minns att jag läst det (tror jag) och följt din vånda (för länge sedan) vad gulligt att du är kvar i tråden!
  • cesso

På mig tvättade de magen med sterila saker och så fick jag ligga på mina händer bakom ryggen så att jag inte skulle röra magen. Var också bara inne ca 20-30 minuter och sedan åkte jag hem och vilade.

Tror inte att jag läckt fostervatten än. Men jag brukar alltid ha trosskydd så jag är inte helt säker men mkt kan det inte vara. Har inte ont nu men onda sammandragningar kan jag ha, men det hade jag innan också. Huvva! Om några dagar kanske man blir lugnare!!!  

• cesso
    turkos77 skrev 2013-07-09 09:20:12 följande:
    Ok. Hoppas också det går bra för oss. Trodde inte att jag skulle vara så här orolig.

Var inne för att göra mkp för några veckor sen, men de kunde inte göra det för att moderkakan låg i bakvägg.

Nu står det på pappret jag fick hem efter fvp moderkaka i framvägg och fvp gjort med komplikationer.

Har läst mycket om fvp, blev inte alls som jag förväntat mig. Gjorde testet 8,20 och 8,45 var jag ute i bilen igen. Trodde att jag skulle få ligga kvar och vila lite. Var lite in och ut bara. Samtidigt kanske det är bra, läkarna är så säkra på vad de gör så de är inte oroliga. 

Moderkakan flyttar sig under grav så det är inte konstigt att den är på främre väggen nu. Men, varför står det att "fvp gjort med komplikationer"?

Vilka komplikationer? 
Svar på tråden Väntan för och efter MKP/FVP - kom in här!