• lavender

Väntan för och efter MKP/FVP - kom in här!

Jag gjorde moderkaksprov i måndags pga höga siffror på KUB:en.

Det var en nervös väntan innan provet och är en nu en minst lika nervös väntan på provsvar, så nu undrar jag om det finns fler därute så vi kan vänta och tillsammans?

• Svar på tråden Väntan för och efter MKP/FVP - kom in här!
  • snigelkatt

Läkaren ringde nu. Han sa att det inte såg bra ut och att vi skulle komma in idag kl 15. Fanfanfan

• solrosor
    snigelkatt skrev 2013-07-10 08:43:32 följande:
    Läkaren ringde nu. Han sa att det inte såg bra ut och att vi skulle komma in idag kl 15. Fanfanfan
    Åh, snigelkatt! Så tråkigt att få ett sånt telefonsamtal! Verkligen. Sa han inte mera specifikt vad det var som "inte såg bra ut"? Ta hand om er. Det är ett jättejobbigt läge, ett fruktansvärt telefonsamtal. Oavsett vad ni gör - ta hjälp av kurator och sjukvården. De var ett fantastiskt stöd för oss när vi fick dåliga besked. 

Kram från mig! 
  • turkos77
    Nej vad jobbigt. Vilken mardröm.
  • turkos77
    cesso skrev 2013-07-10 08:14:32 följande:

Moderkakan flyttar sig under grav så det är inte konstigt att den är på främre väggen nu. Men, varför står det att "fvp gjort med komplikationer"?

Vilka komplikationer? 
    Men kan den verkligen flytta sig från bakvägg till framvägg på 2 veckor? Trodde man hade den antingen fram eller bak?

Komplikationerna antar jag är att han fick sticka 2 ggr. 2 hål som ska läka ihop. Läcker inte mer nu tror jag. Lite samma dag jag gjorde det och en liten fläck igår.

Men det stramar som fan där de stack in nålen. Svider, stramar och känns som värsta blåmärket. 
  • Cahela

Vi hade tid för moderkaksprov igår. Risken på KUB-testet var 1:375 för Downs och 1:165 för Tri 13 & 18.
    Nackspalten var 1,35, ultraljudet såg bra ut och det var blodprovet som drog ner värdena.
    Vi har varit i valet och kvalet sen KUB-testet i torsdags huruvida vi skulle gå vidare med prov.
    Igår fick vi träffa en väldigt bra läkare som gick igenom vårt KUB-resultat. Hon föreslog att vi kunde göra ett utökat ultraljud och sen ta ett till om en månad. Detta med bakgrund av att Ultraljudet på KUB-testet såg bra ut och att de avvikelser som brukar uppstå med Trisomi 13 & 18 brukar synas på Ultraljud.
    Det ultraljud hon gjorde igår visade perfekt resultat. Nu ska vi tillbaka om en månad. Läkaren menade att då kan man se ännu tydligare  om avvikelser på 13 & 18 skulle finnas. Sen poängterade hon att endast ett moderkaksprov eller fostervattensprov kan visa till 100 % om det finns kromosomavvikelser.
    Utefter vår situation känns det dock rätt att gå vidare med utökade ultraljud till att börja med.
    Med vår dotter som vi gjorde KUB-test på för två år sen var riskerna så betydligt mycket lägre så provsvaren på det här KUB-testet har verkligen kommit som en chock.
    Känner mig dock lugnare efter läkarbesöket igår.

• Cahela
    Jag hoppas ni får bra hjälp och stöd! Det är ofattbart hur man allt kan vändas på en dag.
  • cesso

Å nej! Så hemskt tråkigt! Jag beklagar verkligen!!!! Hoppas ni får bra information och svar på era frågor under samtalet. Vilken kris att gå igenom. Tänker på dig/er
  • cesso
    turkos77 skrev 2013-07-10 09:51:28 följande:
    Men kan den verkligen flytta sig från bakvägg till framvägg på 2 veckor? Trodde man hade den antingen fram eller bak?

Komplikationerna antar jag är att han fick sticka 2 ggr. 2 hål som ska läka ihop. Läcker inte mer nu tror jag. Lite samma dag jag gjorde det och en liten fläck igår.

Men det stramar som fan där de stack in nålen. Svider, stramar och känns som värsta blåmärket. 

Jag vet inte om moderkakan kan flytta sig på två veckor. Låter konstigt. Tänk inte så mkt på det... Hoppas allt går bra! Min läkare sa att man kan ha ont efter sticket så det är säkert helt normalt. Några dagar till av oro...
  • cesso
    Cahela skrev 2013-07-10 10:28:42 följande:
    Vi hade tid för moderkaksprov igår. Risken på KUB-testet var 1:375 för Downs och 1:165 för Tri 13 & 18.
    Nackspalten var 1,35, ultraljudet såg bra ut och det var blodprovet som drog ner värdena.
    Vi har varit i valet och kvalet sen KUB-testet i torsdags huruvida vi skulle gå vidare med prov.
    Igår fick vi träffa en väldigt bra läkare som gick igenom vårt KUB-resultat. Hon föreslog att vi kunde göra ett utökat ultraljud och sen ta ett till om en månad. Detta med bakgrund av att Ultraljudet på KUB-testet såg bra ut och att de avvikelser som brukar uppstå med Trisomi 13 & 18 brukar synas på Ultraljud.
    Det ultraljud hon gjorde igår visade perfekt resultat. Nu ska vi tillbaka om en månad. Läkaren menade att då kan man se ännu tydligare  om avvikelser på 13 & 18 skulle finnas. Sen poängterade hon att endast ett moderkaksprov eller fostervattensprov kan visa till 100 % om det finns kromosomavvikelser.
    Utefter vår situation känns det dock rätt att gå vidare med utökade ultraljud till att börja med.
    Med vår dotter som vi gjorde KUB-test på för två år sen var riskerna så betydligt mycket lägre så provsvaren på det här KUB-testet har verkligen kommit som en chock.
    Känner mig dock lugnare efter läkarbesöket igår.
    Vad skönt att ni fått alternativ och fick träffa bra läkare!
  • Cahela

cesso: Ja, det var skönt med detta alternativ. Har läst på väldigt mycket på FL, andra forum samt sjukvårdssidor om KUB, moderkaks och fostervattensprov. I just vårt fall känns detta rätt med ett utökat UL. Sen vet jag att dyker det upp avvikelser om en månad så får vi gå vidare då. Jag är dock inte beredd att göra moderkaksprov nu med tanke på misfallsrisken (jag vet att den är låg). Har tagit mig många år och IVF:er att bli gravid så det spelar mycket in i mitt fall. Mardrömmen vore att göra ett prov, bli en på 100 som får MF och sen visar proverna på att barnet är friskt. Å andra sidan vore det otroligt jobbigt om barnet föds och har någon av de sjukdomar som KUB-testet visar.
    Inte lätt det här men läkaren igår var mycket förtroende ingivande.

Svar på tråden Väntan för och efter MKP/FVP - kom in här!