• MMK

Amma en tvååring...

Vad tycker ni om att amma en tvååring? Är det normalt eller ej?

• Svar på tråden Amma en tvååring...
  • Twiist3d

och för det andra så har man ju minnen från att man suger tutte från sin mamma!!!!!!!!!

jag skulle aldrig ha klarat av det i vuxen ålder.. fyfan vad vidrigt!

• Comtesse
    Plutteli skrev 2010-10-08 14:12:14 följande:
    För att jag fortfarande anser att den naturliga gränsen går där även om barnet fortfarande kan amma. Dock är det extremt ovanligt att ett barn ens försöker amma så länge så för mig är det lite av en icke fråga.
    Men den naturliga gränsen varierar ju från person till person, så mao borde den gränsen vara nådd då ett barn inte längre har sugförmågan och inte vid den ålder de flesta inte längre kan amma. Så ska barnet som fortfarande kan amma vis sex års ålder få fortsätta amma tills sugförmågan inte längre finns och det barnets personliga gräns är nådd?
    You haven´t lived until you´ve found something worth dying for.
  • Anonym

Jag slutade delamma  vid 7 mån. högst till ett går min gräns. Sen bodde mitt barn ett par veckor hos en familj som ammar sin 2 åring när barnet vill. Sen dess så blev mitt barn intresserad och är över 4 och jag fick panik och fick förklara att detta är för bebisar som inte äter mat, du fick när du var bebis. Men (namn) gör ju det. När jag var där så fick jag chock...kunde inte hjälpa att det ser så konstigt ut med ett gåendes, pratande barn som drar ner tröjan för en hel folksamling ( vi var många ) och barnet struntar i lunchen för bröstmjölken istället. Det är inte bra tycker jag.
    Nä det är äckligt och bara för att få tyst på ungen eller för mammans skull. 6 år? har jag läst rätt? blääää ungen går ju i skolan då.

• Bedan

Folk får göra som de vill. Själv har jag inga planer på att ens amma 2 sekunder, men jag skiter fullständigt i vad andra gör med sina barn så länge det inte är kriminellt eller uppenbart olämpligt och hoppas att folk ska visa samma respekt för mig.

• Plutteli
    Twiist3d skrev 2010-10-08 14:14:10 följande:
    Alltsåå..
    Jag förstår INTE vitsen med att amma så länge!!
    Barnet äter fast föda. Det finns ingen som helst behövlig näring i bröstmjölk
    när barnet är sex år!!

Det är nog mamman som har separationsånget och har svårt att acceptera
    att barnet växer upp.

UUUUUUUUUSCHHHHH
    För att det ger trygghet, närhet, har lugnande effekt hos barnet., frigör endorfiner hos mamam och barn, sänker risken för bröstcancer hos mamman, slipper ge komjölk som vi egentligen inte är skapta för att dricka osv osv.
    Och helt enkelt för att mamma och barn VILL.
    Gör du verkligen allt bara för att du måste för din överlevnads skull? Nä, trodde väll det.
  • Anonym

ammade min 2åring det e ju rekomederat att amma till de är 2år så det är inget konstigt.

• Anonym
    Comtesse skrev 2010-10-08 14:18:18 följande:
    Men den naturliga gränsen varierar ju från person till person, så mao borde den gränsen vara nådd då ett barn inte längre har sugförmågan och inte vid den ålder de flesta inte längre kan amma. Så ska barnet som fortfarande kan amma vis sex års ålder få fortsätta amma tills sugförmågan inte längre finns och det barnets personliga gräns är nådd?
    Den naturliga gränsen där man inte längre kan suga på ett bröst går vid det tillfälle då man byter från mjölktänder till permanenttänder i framtänderna. Det brukar vara vid 6 års ålder. 
  • Anonym (Ammar)
    Anonym skrev 2010-10-08 14:22:01 följande:
    ammade min 2åring det e ju rekomederat att amma till de är 2år så det är inget konstigt.
  • Plutteli
    Comtesse skrev 2010-10-08 14:18:18 följande:
    För egen del bryr jag mig faktiskt inte speciellt, jag har aldrig varit med om att ett barn på 6 år faktiskt kan dia (dock hört talas om nått enstaka barn som velat amma ändå). För egen del får väll andra fortsätta amma längre om de kännder för det så länge det inte går ut över barnet, men för mig är den naturliga gränsen vid 6 år och jag hade inte ammat längre även om mitt barn kunnat. Men som sagt, det är så extremt ovanligt att barn ens vill amma så länge så för mig är det en ickefråga. De allra allra flesta barn som får amma fritt slutar när de är runt 3 år.
  • Comtesse
    Anonym skrev 2010-10-08 14:22:50 följande:
    Den naturliga gränsen där man inte längre kan suga på ett bröst går vid det tillfälle då man byter från mjölktänder till permanenttänder i framtänderna. Det brukar vara vid 6 års ålder. 
    Det finns alltid undantag.
    You haven´t lived until you´ve found something worth dying for.
Svar på tråden Amma en tvååring...