• MMK

Amma en tvååring...

Vad tycker ni om att amma en tvååring? Är det normalt eller ej?

• Svar på tråden Amma en tvååring...
  • Twiist3d
    Plutteli skrev 2010-10-08 14:20:38 följande:
    För att det ger trygghet, närhet, har lugnande effekt hos barnet., frigör endorfiner hos mamam och barn, sänker risken för bröstcancer hos mamman, slipper ge komjölk som vi egentligen inte är skapta för att dricka osv osv.
    Och helt enkelt för att mamma och barn VILL.
    Gör du verkligen allt bara för att du måste för din överlevnads skull? Nä, trodde väll det.
    Men herregud!
    Det finns andra sätt att ge trygghet och lugnande effekt hos ett barn än att amma! (sex år då)
    Barnet går ändå i SKOLAN!

Nää.. Fyyy alltså. Sjukt..
  • Anonym (Z)
    Plutteli skrev 2010-10-08 14:23:34 följande:
    För egen del bryr jag mig faktiskt inte speciellt, jag har aldrig varit med om att ett barn på 6 år faktiskt kan dia (dock hört talas om nått enstaka barn som velat amma ändå). För egen del får väll andra fortsätta amma längre om de kännder för det så länge det inte går ut över barnet, men för mig är den naturliga gränsen vid 6 år och jag hade inte ammat längre även om mitt barn kunnat. Men som sagt, det är så extremt ovanligt att barn ens vill amma så länge så för mig är det en ickefråga. De allra allra flesta barn som får amma fritt slutar när de är runt 3 år.
    Finns en dokumeträt från england där en mamma med tre barn på 6,5,4 år (ca) ammade alla tre !
    Ser lite äckligt ut faktiskt...
  • Dark star

Sex år, absolut NEJ... men två år.. ja.. men äldre än två åt, nej hehe
    Jag har tre barn.. har ammat de två första i 18 mån.. den lilla är snart 8 mån och jag ammar.. För mig är 18 mån lagom.. varken mer eller mindre.. sålänge det funkar såklart :) 

• Twiist3d

Men att amma ett barn så länge kan ju inte vara bra för dom permanenta tänderna?
    Eftersom bröstmjölken är så söt?

• Pickeli
    Twiist3d skrev 2010-10-08 14:28:51 följande:
    Men att amma ett barn så länge kan ju inte vara bra för dom permanenta tänderna?
    Vet du många 2åringar som har permanenta tänder? Eller hur menar du?
    Google it!
  • Twiist3d
    Pickeli skrev 2010-10-08 14:30:04 följande:
    Vet du många 2åringar som har permanenta tänder? Eller hur menar du?
    Nej nej.. När barnet är vid sex års åldern :)
  • Plutteli
    Twiist3d skrev 2010-10-08 14:28:51 följande:
    Tvärt om visar forskning att det är BRA för de permanenta tänderna att amma länge (och ja det är bra för mjölktänderna också) eftersom mjölken hjälper till att ge starka tänder och dessutom förebygger karies.
  • Plutteli
    Anonym (Z) skrev 2010-10-08 14:27:02 följande:
    Finns en dokumeträt från england där en mamma med tre barn på 6,5,4 år (ca) ammade alla tre !
    Ser lite äckligt ut faktiskt...
    Jag vet, jag har sett den, eller iaf en annan med en mamma som ammade en 6 åring, i den jag sett var det dock så att 6 åringen i slutet av dokumentären var så arg och ledsen över att amningen var slut för hon fick inte ut mer mjölk, hon hade tappat förmågan att dia och då sa mamman nej till mer amning.
  • Plutteli
    Twiist3d skrev 2010-10-08 14:25:28 följande:
    Men herregud!
    Det finns andra sätt att ge trygghet och lugnande effekt hos ett barn än att amma! (sex år då)
    Barnet går ändå i SKOLAN!

Nää.. Fyyy alltså. Sjukt..
    En 6 åring går i förskoleklass, inte i skolan, och i vilket fall känns det rätt irrelevant.

Visst finns det andra sätt att ge trygghet och lugn, men varför ta bort ett sätt bara för att det finns fler? Slutar du pussa dina barn bara för att de kan få kramar istället tex?
  • Anonym

NI som ammar länge då menar jag 2 år och uppåt

Hur gör ni när barnet går på dagis??

Ni som jobbar skift,hur gör ni??

Varför ammar ni så länge, jag menar barnet har ju inget näringsbehöv av det

Har ni separationsångest eftersom ni ammar så länge eller är det att ni inte ser barnet bli stort??

Ammar ni offentligt??

Personlig ammar jag inte över 1 år, i och för sig kunde jag inte amma alls-har inte haft mjölk till min baby. 30 ml på ett dygn bara som mest.

Men jag står frågande varför så länge ???

Svar på tråden Amma en tvååring...