• strulmaja

ADD symptom hos vuxna

strulmaja skrev 2011-01-10 21:24:43 följande:
    Maila mig din e-mailadress så skickar jag en förfrågan till dig om att gå med i gruppen.
    Nej förresten jag vete tusan hur man gör! TS var är du?
  • strulmaja
    Harlow skrev 2011-01-10 21:27:47 följande:
    Hej raring, grattis till att vara igång!!!
    Jag tänkte skriva ett svar på din sista fråga där, men jag är rädd att Hedmanpazio kommer och rättar mig som sist så jag låter bli.
    Jätteglad att du kommit igång, längtar så tills jag också får ta itu med detta...
    Förstår att du kan känna ledsamhet och tomhet, men jag tror det är en del av processen.

{#emotions_dlg.flower}
    {#emotions_dlg.flower} Tack vännen! {#emotions_dlg.flower} 

Jag förstår att du längtar och det är väldigt skönt att äntligen ha kommit igång.
    På så sätt känner jag lättnad. Sen det här andra, som du skriver, tror jag också är en del av processen. Här har man liksom gått i ca 30 år med ADHD utan att ha vetat om det.
    Men bättre sent än aldrig, säger dom (fast jag aldrig förstått eller håller med om det uttrycket) Glad
  • strulmaja
    Harlow skrev 2011-01-10 21:38:09 följande:
    Just det Strulan, jag måste fråga en grej.
    Skrev du ut dokument och tog med till psykologen? Hur bemöttes det isf?
    Undrar så hur jag ska lägga fram det ifall jag tar med t.ex. listan här från tråden, och andra saker jag skrivit ner..
    Hehehehe "strulan" Skrattande 

Jo, jag skrev om det i vår grupp på FB. Jag skrev ut listan och tog med mig men han var inte så intresserad av den, han läste några punkter bara men mest pratade vi. Jag hade däremot stor användning av den att tjuvkika på för det är ju så väldigt lätt hänt, när man sitter där, att man glömmer t.o.m de mest viktiga och påtagliga symtomen som man kanske vill ta upp. Jag tycker absolut du ska ta med det om du tror det kan hjälpa. Bra att använda som stödpunkter om inte annat.
  • strulmaja

Jo just det. En sak som den här psykiatrikern sa idag och som jag vill dela med mig till er var när vi pratade om min oförmåga att planera och strukturera, det här med att inte komma i säng i tid, komma upp i tid, att planera sin tid etc. Han sa att människor med ADHD inte har den förmågan naturligt. Vi kan lära oss och träna in det men det finns inte där naturligt som hos de flesta andra "normalstörda" människor och detta tyckte jag var så skönt att höra. Som en bekräftelse på att nej, jag är inte dum i huvudet, jag har "bara" avsaknad av vissa förmågor som för andra finns där naturligt eller utan större ansträngning.

• strulmaja
    Anonym (hmm) skrev 2011-01-10 21:58:39 följande:
    Är det någon här som tar sömntabletter/insomningstabletter?
    Sen jag började med det så går det bättre, har haft dom (imovane) i 1.5 år nu (varje kväll
    Har fasta tider när jag går och lägger mig och när jag går upp.
    Fast dom rutinerna ruckas det på så fort det är lov
    Men i morgon börjar dagis och skola så nu är det sovdags för mig
    Tack för att du delar med dig strulmaja
    Jag hade det förr om åren men det funkade inte. Problemet är ju inte att jag inte blir trött. Jag blir trött men kan fortfarande sitta uppe och hålla igång. Mitt problem är snarare att jag inte tycks förstå varför det är så sabla viktigt att jag lägger mig i tid. Jag älskar att sova men själva sänggåendet är boring as hell. Därför drar jag mig för den proceduren. Sen är det ju så mycket roligare att vara vaken. Som någon annan var inne på här någon gång känns det som om jag missar något när jag sover. Jag vill vara konstant uppkopplad mot hela världen, LIVET. 

Ska inte sticka under stol med att datorn för det mesta är boven i dramat men jag har inte alltid haft dator och internet ocn när jag inte hade det kom jag fortfarande inte i säng. Dessa problem fanns med andra ord där innan datorn och internet. Som om min fokus bara har flyttats. I natt satt jag och spelade playstation till kl 5 på morgonen. Full normalt? Inte direkt. Men jag glömde helt av tiden.
  • strulmaja
    TjockKatt skrev 2011-01-10 22:03:58 följande:
    Ja precis, det är ungefär som autism och social förmåga. Det finns inte naturligt. Rätt intressant faktiskt alltihop med neuropsykiatri. Hur det kan bli som det blir.
    Jag känner också så, att det blir som en lättnad. Man vet att man inte bara är lat, och vet nu vad man har att jobba utifrån.

Han nämnde något om exekutiva funktioner. Har det med det att göra?
    Tycker förresten också detta är jätteintressant.
  • strulmaja
    Anonym (ADD?) skrev 2011-01-10 22:58:16 följande:
    Jag är här nu Cool 
    Tänkte att du hade mer koll på FBgrejen än jag. Om TjockKatt nu gärna vill bli medlem där måste vi fixa det! Jag är där nu och kollar runt men fattar nada Skrikandes
  • strulmaja
    Rona skrev 2011-01-11 07:51:49 följande:
    Ingen som vill svara på mitt inlägg?????
    Jag har inte svarat för jag vet inte vad jag ska svara. Är själv hjälpsökande kan man säga.
    Fick dock tips igår om att åtminstone prova ställa klocka (äggklocka, timglas etc) eller alarm på mobilen för att hinta om att nu är dags att göra annat. Har ni testat det?
  • strulmaja
    Anonym (tjockisen) skrev 2011-01-11 08:25:06 följande:
    Usch vad sämst jag är. Min första kurs skulle börja 8.30. Tar ca 35-40 minuter och gå. Tio över står jag i trapphuset och inser att det är kört och går in. Nu tog jag faktiskt en atarax. Får se om jag pallar gå på nästa, isåfall måste jag gå vid nio. Känner mig inte alls i form idag egentligen, ändå var jag så duktig och gick upp i tid och grejer. Har inget schema eller någonting. Inte fått böckerna heller. Men ja, ska försöka gå till nio.
    Hej vännen! Jag har också jättesvårigheter idag med att komma igång. Det har jag ju jämt men vissa dagar är det extra, extra svårt. Jag borde absolut inte sitta här nu och jag måste verkligen iväg idag. Borde typ redan sitta i bilen nu. Förstår inte vad det är som tar emot så? Obestämd
  • strulmaja
    hedmanpazio skrev 2011-01-11 08:43:39 följande:
    Hoppas det är ok att jag kommenterar lite på en fråga som är riktad till någon annan. Det här med att planera strukturera, problemlösning och andra sk. 'höre kognitiva funktioner' hör till det som kallas Exekutiva funktioner som du skrev i ett senare inlägg. Trist att han använder fackterminologi för att förklara för dig. Dessa funktioner är något vi tittar efter vid utredningar av neuropsykiatriska funktionshinder som ADHD. Anledningen till att personer med denna diagnos har dessa problem är just pga av en oförmåga att bibehålla en uppmärksamhet på något en längre tid fokuserat. det påverkar ju ens förmåga att planera och strukturera eftersom när en plan är lagd (i huvudet) så distraheras personen ofta väldigt lätt av annat och tankarna far iväg till 'en ny plan' och så vidare. Därav följer även symtomen glömska, virrighet, impulsiv, motorisk rastlöshet (alltså lite restless leg-aktigt där man ex. har svårt att sitta helt stilla)

Det är dock något väldigt viktigt du berör tycker jag med att känna sig bekräftad i att inte vara dum i hvuudet. För du kan ha ADHD men fortfarande ett IQ på långt över genomsnitt och upplevelsen att inte få till det strukturmässigt eller planeringsmässigt kan verkligen ibland kännas som man inte fattar, men det handlar som du skriver inte om det utan att vissa förmågor och stödfunktioner inte riktigt finns där som därmed ger upphov till symtomtem du beskriver.
    Helt ok! Tack! Googlade på "exekutiva funktioner" igårkväll men blev inte så mycket klokare av det jag läste. Det brukar "sjunka in" bättre när jag får en förklaring såhär direkt, lite mer anpassad utifrån min fråga.
Svar på tråden ADD symptom hos vuxna