• strulmaja

ADD symptom hos vuxna

Harlow skrev 2011-01-09 14:27:34 följande:
    Hahaha, exakt så gör jag också. Man känner sig lagom galen när man har dessa mantran ekandes i huvudet, men det är enda sättet att komma ihåg nåt. Så gör jag ofta med telefonnummer om jag ska försöka komma ihåg dem, det är nämligen i princip omöjligt för mig. "7844545 - 7844545 - 7844545 - undrar vad vi ska äta till middag - F-N vad var numret nu igen??? - 785??+ 784???788???" Så brukar det gå till i mitt huvud. Jag kan inte släppa in en enda tanke mellan, då är allt borta. Samma om någon tilltalar mig, *poff* så är det jag skulle minnas borta.
    Hej demens.
    Check på den också!
  • strulmaja
    TjockKatt skrev 2011-01-09 15:20:30 följande:
    Virrig är jag också. Glömmer jämt saker men det har blivit bättre nu sen jag började med kalender.

Jag tänkte fråga om någon känner igen sig i en annan sak, som jag upplever som riktigt jobbigt. Det är nästan mitt värsta "symtom" vågar jag påstå. Jag går konstant runt med en inre stress och irritation. Jag blir arg på allt. Speciellt när saker och ting knölar, typ om jag ska försöka hänga upp en morgonrock på hängaren, håret är blött och det är kallt och när jag försöker så lyckas jag välta saker och får inte upp morgonrocken. Sånt gör mig GALEN!! Jag får nästan panik av tanken. Likaså när jag ska sätta mig i soffan med en tallrik mat. För att komma fram till min plats måste jag klämma mig emellan divanen och soffbordet. På divanen sitter min sambo. Såfort jag avlägsnat sista milimetern av min kropp från det lilla mellanrummet slänger han dit benen och allt igen. Om jag då ska gå tillbaka direkt för att hämta dricka så måste han sucka och flåsa och lägga bort benen igen. Jag blir galen!! Är det så svårt att ha kvar benen från utrymmet tills dess att jag har fått allt på plats och fått sätta mig ner!? Jag blir vansinnig av såna saker. Kan dra tusen exempel men jag hoppas ni förstår hur jag menar. ALLT stör mig verkligen. Klarar knappt av att gå ute på vintern för trottoarerna är aldrig riktigt skottade så man måste pulsa fram och glider omkring och man kommer aldrig över vägen vid övergångsställena så alla bilar hetsar och man kommer aldrig fram till sitt mål. Man får ju panik!
    Ja jag känner igen mig. Jag är väldigt lättstörd, blir lätt irriterad och kan gå igång på det mesta faktiskt. Jag avskyr omständigheter. Dessvärre är det ju oftast p.g.a mig själv som omständigheterna finns där in first place. Te.x om jag ska ha tag i en räkning, då måste jag lyfta på fem hundra andra saker som ligger överst och jag är så fumlig, välter, saker åker i backen etc och sånt kan jag bli galen på. Aldrig att något kan vara enkelt liksom!
  • strulmaja
    TjockKatt skrev 2011-01-09 15:39:59 följande:
    Min fetmarkering. Men precis, det känns som om hela världen är ute efter mig! Istället för att livet flyter på så ska mitt liv hacka fram. Allting ska alltid krångla! Det kan inte bara gå så smidigt och enkelt som möjligt.
    Exactamento. Å så har jag känt mer eller mindre hela mitt jävla liv. Allt och alla ska alltid fucka sig med mig, INGET kan gå min väg någon gång. Jag vet att det är ofta är jag själv som ställer till det, menar, om jag kunde ha ordning så skulle ju inte pappershögarna bli så höga och sakerna skulle inte ligga hullerombuller. MEN jag har alltid känt mig så missförstådd, blir jämt och ständigt ifrågasatt och jag är såååå trött på att inget bara kan vara enkelt. Det är inte ens enkelt att tänka! Minsta lilla grej kräver ansträngning, inte konstigt man blir förbannad aiight?
  • strulmaja
    Harlow skrev 2011-01-09 16:25:36 följande:
    Haha, big check på den. Detta började redan när jag var liten, jag minns att jag brukade skrika t.ex. om dammsugaren "DEN BRÅKAR MED MIG" om den fastnade nånstans eller inte ville släpas med. Jag var världens lugnaste unge, men när det gällde saker som krånglade så fick jag frispel. Jag minns att jag en gång kastade en hårborste i golvet så den sprack, bara för att den fastnat i mitt hår. Jag blir arg på saker som tjafsar med mig helt enkelt.
    LMFAO!
    SkrattandeSkrattande
  • strulmaja
    Blackbird skrev 2011-01-09 18:08:07 följande:
    På tal om mer glömska. Det är helt onödigt för mig att köpa sådan små fickkalender att anteckna i eftersom jag glömmer att titta i kalendern överhuvudtaget...

Jag slängde en häromdagen. En stor, tjock en från 2010. Allt jag fyllt i var namn, adress, email och telfnr, resten tomt. Jag glömmer inte bara att titta i den, jag glömmer även fylla i den. Skit!
  • strulmaja

Virrigheten, glömskan och slarvigheten tar mycket energi men framförallt tid. All denna tid jag får använda till att leta efter saker, göra om saker, dubbelchecka både fem och sex ggr. Jag har också ett otroligt uselt tidsperspektiv. Kan inte planera alls och kan inte förutsäga hur lång tid en viss grej tar. Om jag te.x ska med en buss och ska duscha och fixa mig innan. Jag menar, jag är över 30 bast och borde väl lärt mig vid det här laget hur lång tid jag behöver men icke. Och eftersom inget med mig är konstant (jag har inga som helst rutiner, ritualer) så kan det ta 10 min ena ggn men en timme nästa osv. Inget, jag menar verkligen INGET ske kontinuerligt med mig.

• strulmaja
    Anonym (tjockisen) skrev 2011-01-10 12:16:04 följande:
    Var hos psykologen idag, träffade läkaren. Vi pratade lite om AQ-självskattningen jag gjorde och lite om concertan. Även om mitt specialintresse, psykologi och personlighetsstörningar. Wiho! Jag fick veta att jag har en preliminär diagnos, AS, just nu, men han visste inte hur vi skulle gå vidare utan det var neuropsykologen som skulle bestämma det, någonting. Förstod inte riktigt. Fick iallafall concerta på recept nu eftersom jag är uppe i högsta rekommenderade dos, och fick atarax i samma veva. Ska ner på apoteket idag. Det känns bra att jag äntligen fått någonting mot ångesten, har varit väldigt jobbigt nu sista tiden. I morgon börjar skolan och jag är lite orolig för hur jag ska komma upp i morgon men jag hoppas att det ska gå bra och att första lektionen inte är alltför tidig så jag kan vänja mig lite innan det är dags att gå upp sex igen. Lite update bara, ni vet vem jag är.
    Jag vill skriva grattis men vet inte om det är rätt ordval?
    Jag är glad att det går framåt för dig! {#emotions_dlg.flower} 

Ps: Jag tror att jag är under utredning nu.
  • strulmaja
    Anonym (hmm) skrev 2011-01-10 21:06:05 följande:
    säger grattis här med (& på FB), och håller tummarna att utredningen ska gå bra
    Tack snälla!
  • strulmaja
    Anonym (tjockisen) skrev 2011-01-10 21:10:39 följande:
    Tack för era fina ord. Jag tycker att det känns bra, även om det samtidigt känns lite ledsamt. Men jag tänker positivt och hoppas att det går framåt härifrån. Lite orolig blev jag när läkaren frågade vad jag ville göra efter skolan och jag nämnde att jag ville jobba inom psykiatrin... han lät rätt tveksam eftersom jag fick så dåligt på testerna som syftade till att läsa av människor osv. Men där jag var på praktik gick det bra, dom var väldigt tydliga och pratade gärna om sitt. Dessutom var personalen jättebra och förklarade. På avdelning är det ju svårare, det förstår jag ju, men på det stället jag var på var dom ju när dom mådde som bäst och det gick. Vi får se hur det blir. Jag hoppas iallafall inte att det ska ställa till alltför mycket.

Strulmaja; Jaså? Har du fått tid eller hur menar du?
    Jag hoppas verkligen INTE du ger upp "drömmen" om att jobba inom psykiatrin, det vore en stor förlust. Ja, för psykiatrin. Låt inte din ev AS-diagnos (eller andra människor) hindra dig från att nå ditt mål. Bara du själv kan avgöra om det är rätt eller fel för dig. Att jobba inom psykiatrin handlar ju om så mycket mer än att bara kunna läsa av folk. Om det är det du vill, satsa! 

Det här du skriver om att det känns bra men ändå ledsamt förstår jag helt och fullt. Jag var på bedömningssamtal idag och frågade på slutet vad psykiatrikern trodde efter att ha lyssnat på mig i över en timme men utan att ställa diagnos förstås. Jag frågade mest av otålighet och för att få som ett slags kvitto på att jag inte är helt ute och cyklar. Han svarade då att han tror jag har ADHD. Med tanke på det formulär jag fyllde i där och det jag berättade pekar ju allt på det, menade han. Och jag trodde jag skulle känna fullständig lättnad men det gjorde jag inte. Jag skulle inte påstå att det var sorg heller men en slags ledsamhet och tomhet.
    Fick med mig en stor bunt frågeformulär hem och ska tillbaka om tre veckor.
    Betyder detta att jag är under utredning?
  • strulmaja
    Anonym (tjockisen) skrev 2011-01-10 21:12:15 följande:
    Ja, just ja, vad hette facebookgruppen föresten? Gick aldrig med där kom jag på.
    Maila mig din e-mailadress så skickar jag en förfrågan till dig om att gå med i gruppen.
Svar på tråden ADD symptom hos vuxna