hedmanpazio skrev 2011-01-11 11:31:49 följande:
Självskattningsformulär är ett av de instrument i utredningssyfte som fått mest kritik, främst på grund av sin tillförlitlighet, det man i forskningen kallar för reliabilitet eftersom man, som du skriver, kan 'skönmåla' eller fejka sina svar att bli sämre än de är.
Tanken är dock att man skall använda självskattning som ett UNDERLAG för bedömningssamtalet ev. som en semistrukturerad intervju, men för många blir siffran man får fram allt för ofta en 'sanning' som beskriver ens mående. Det är ju lite skrattretande att tro att 21 symtomskattningar som ex BAI (Becks Anxiety Index) kan stå för om en person har ångest eller ej. Men det beror ju på hur man ställer sig till psykisk ohälsa. Är det bara en samling symtom som skall uppfyllas (diagnos) eller är upplevelsen även viktig? :)
Tack för svaret! Men jag förstod inte det sista där....
" Är det bara en samling symtom som skall uppfyllas (diagnos) eller är upplevelsen även viktig? :)"
Upplevelsen av vad?
Om jag utgår från mig själv, så självklart är jag ute efter att uppfylla en diagnos (om det finns en diagnos att uppfylla vill säga) men det är ju för att jag ska kunna bli hjälpt, få behandling etc och inget annat. Jag svarar därför så sanningsenligt jag bara kan och sanningen har egentligen aldrig varit ett problem för mig. Det som är ett problem för mig med dessa formulär är hur frågorna är formulerade samt svarsalternativen....
Te.x så var en fråga igår: Hur ofta känner du dig överaktiv och tvungen att hålla igång, som om du gick på högvarv? Svaren jag kunde välja bland var: Aldrig, Sällan, Ibland, Ofta eller Mycket ofta. Det lämnar liksom ingen plats för övrigt, blir väldigt smalt och stelt och jag har jättesvårt för att bara nöja mig med det utan vill gärna förklara vidare eller får frågan ställd på "mitt" sätt så att jag kan svarar därefter. Te.x så känner jag det inte som om jag går på högvarv eller som om jag har en inre motor. Däremot känner jag det som om jag jobbar mot klockan jämt och ständigt, alltid på språng, har inte tid med något men vill hinna med allt och detta förklarade jag för psykiatern som sa att ja, det är ju i stort sätt samma sak men en annan beskrivning. Jaha? Men om jag hade valt svarsalternativ Aldrig där då? Fast jag egentligen upplever det där "hålligånget". Förstår du?