• gosensgos

Magbilder BF maj 2011

Hej alla!!

Startar nu en tråd för oss som gillar magbilder, BF maj 2011!

Lägger in det första 

Pärlan v10+6 (vecka 11, 12 i morgon!)

V 11

• Svar på tråden Magbilder BF maj 2011
  • mamms81
    mammaE2011 skrev 2011-02-10 18:22:46 följande:
    Mina halsbränna har blivit betydligt värre nu. Det gör så ont i bröstkorgen, som ett tryck. De tuggtabletter jag använt hitintills Novaluzid ger bara 1 timmes verkan vilket är meningslöst då jag har halsbränna/sura uppstötningar dygnet runt... Var på apoteket idag och kollade men dem som verkade vara bra, hålla sin verkan 12 timmar står det i bipaksedeln att man ska rådgöra med läkare och ALLA tabletter mot detta är för TILLFÄLLIG halsbränna/s.u. men jag har inte tillfällig för jag kommer ha detta i 3 månader till. Apotekspersonalen ska ha en lång utbildning när det gäller läkemedel men såklart vet dem inte vad dem ska rekomendera en. Ska jag verkligen behöva göra ett läkarbesök för att få rätt sort som kan användas i 3 månader? En sort läste jag att man bara får använda i 7 dagar i sträck... Kan tillägga att jag har svårt för att svälja tabletter och gärna tar tuggtabletter eller brus... Läste tidigare i denna tråd att några tar Losec men där står det också att man ska rådgöra med läkare för dem kan inte säga om det påverkar barnet negativt... Usch det e så jobbigt nu när det blivit värre och gör ont!
    Köp omeprazol! Fråga apotekspersonalen vilken av omeprazolarna som det är man kan äta när man är gravid. De ska veta det och det är exakt samma som den läkaren skriver ut till dig. Det blir mycket billigare däremot om du får det på recept. Dessa var det enda som hjälpte mig vid min förra graviditet då jag kände mig riktigt sjuk av halsbrännan till slut, mådde helt bedrövligt! Och jag äter dom nu också.
    Lycka till!
  • isolande
    mammaE2011 skrev 2011-02-10 18:22:46 följande:
    Mina halsbränna har blivit betydligt värre nu. Det gör så ont i bröstkorgen, som ett tryck. De tuggtabletter jag använt hitintills Novaluzid ger bara 1 timmes verkan vilket är meningslöst då jag har halsbränna/sura uppstötningar dygnet runt... Var på apoteket idag och kollade men dem som verkade vara bra, hålla sin verkan 12 timmar står det i bipaksedeln att man ska rådgöra med läkare och ALLA tabletter mot detta är för TILLFÄLLIG halsbränna/s.u. men jag har inte tillfällig för jag kommer ha detta i 3 månader till. Apotekspersonalen ska ha en lång utbildning när det gäller läkemedel men såklart vet dem inte vad dem ska rekomendera en. Ska jag verkligen behöva göra ett läkarbesök för att få rätt sort som kan användas i 3 månader? En sort läste jag att man bara får använda i 7 dagar i sträck... Kan tillägga att jag har svårt för att svälja tabletter och gärna tar tuggtabletter eller brus... Läste tidigare i denna tråd att några tar Losec men där står det också att man ska rådgöra med läkare för dem kan inte säga om det påverkar barnet negativt... Usch det e så jobbigt nu när det blivit värre och gör ont!
    jag är oxå förvånad över att halsbrännan verkligen gör ONT. Det känns som att hela matstrupen krampar för mig. Jag trodde mer det skulle vara att man fick sura uppstötningar, men icke. Ibland vill jag typ spy bara för att "lätta på trycket" när det gör som ondast. För mig funkar iofs samarin rätt bra än så länge.
  • käärlek
    isolande skrev 2011-02-11 15:47:39 följande:
    jag är oxå förvånad över att halsbrännan verkligen gör ONT. Det känns som att hela matstrupen krampar för mig. Jag trodde mer det skulle vara att man fick sura uppstötningar, men icke. Ibland vill jag typ spy bara för att "lätta på trycket" när det gör som ondast. För mig funkar iofs samarin rätt bra än så länge.
    Nu är jag kanske ute och seglar - men sist jag var gravid så sades det att man inte skulle ta Samarin. (för det var för salt ?!) Men du kanske har rådfrågat BM/läkare?

Jag har också extrem halsbränna och det hade jag sist med, fast då kom den senare i graviditeten (som tur var) och nu käkar jag "bara" Novalucol vilka jag får ta 1tablett varje/varannan timma (känns det som iallafall) så jag ska nog också höra med BM om nått starkare som verkar längre. Känns som det kommer behövas -än är det ju många veckor kvar.
    ♥ K född 10-03-18 & BF 11-05-15 ♥
  • bella11

i förra graviditeten åt jag  RENNI och de hjälpte mig toppen bra! 

såååå lycklig!
  • qouix

Vecka 29 idag då (28+0).. passade på att ge magen ett smile när jag ändå stod å smörjde in mig...Flört

Guud vad jag längtar tills maj nu alltså,
    blev så lycklig häromdagen är jag såg små gröna snödroppe-skälkar börja komma upp ur jorden...
    fast sen kom det ju snö idag ändå...men ändå.. bara 84 dagar kvar till BF nu!! Solig

• mammaE2011

Tack  för de svar jag fick ang. halsbrännan. Det jobbiga är att när jag hittar ett läkemedel (på fass.se) som verkar bra och som får lov att användas av gravida så finns det en begränsad tid. T.ex. "får tas max 2 veckor i rad" eller så måste man rådfråga en läkare om det är okej :S . Jag ska ner till apoteket idag och rådfråga och hoppas att jag möter någon kompetent person! :)

Sen till något annat. Hittade ingen mammabadräkt som passade i Ullared igår. Någon som vet var man köper en mammabadräkt som GER STÖD ÅT BRÖSTEN? Dessa modeller utan bygel och trekantsmodell kan jag verkligen inte ha, ligger bara "på"/"över" brösten :$ 

• Mamma Maj08

Losec mups använder jag när halsbrännan blir riktigt jobbig....effekten håller i sig i 24 timmar....:)

• mammaE2011

Det blev en bikini från Lindex för 278kr istället för en mammabadräkt till vattengympan :) Sen om det blir stranden i sommar tänker jag bara ta på mig mitt träningslinne, över bikinin, som är av samma material :) Sedan köpte jag nytt läkemedel mot halsbrännan som jag ska testa. Ska försöka ta en bild senare när jag har bikinin på :)
Svar på tråden Magbilder BF maj 2011