• Mimmi86

Man blir förbannad!

Jag blir så trött på att höra om folk som dag in och dag ut sitter på häcken och inte lyfter ett finger för att få sig ett jobb!!

Är folk för fina för att arbeta på tex mc donalds? som städare?

Man tar väl vad man får? Och man måste ju börja någonstans. Och arbeta sig upp?

Ibland undrar jag! Idag är det  34717 jobb lediga på ams hemsida.
    Det jag tycker är lustigt är att de är så jävla många som går hemma på bidrag, det är a-kassa, f-kassa... men varje dag på ams hemsida så är det minst 25000 jobb lediga..
    Ändå sänks inte statistiken på arbetslösheten?! Är det ingen som får jobben eller??

Jag har jobbat aktivt sen jag tog studenten, betalar min skatt och allt.
    Så jag betalar till alla dessa jävla slöfockar som inte tar sig tummen ur röven och söker jobb...! Finns det bara 5 lediga jobb i din kommun och det är säkerligen minst 100 ansökningar till de platserna, har du inte rätt kompentens så får du det inte. SÖK utanför kommunen, länet!!! Var lite flexibel!

Jag tog första jobbet jag fick fast på, flytta över 30 mil. Men jag ville ha ett jobb.

Fler borde göra det! Vet flera som sitter hemma och söker endast i hemkommunen, eller kanske närmaste grannkommunen. Vill man ha ett jobb så får man fan offra sig lite!

Sitt inte och gnäll!

• Svar på tråden Man blir förbannad!
  • Anonym

folk använder ofta Mcdonalds som exempel på jobb där "alla" bara kan få jobb om dom vill.. kan tala om att så inte är fallet!
    Har själv jobbar på flera olika McDonalds och de vill helst inte anställa folk som:
    är överkvalificerade(de kommer säkerligen säga upp sig så snart de får ett "riktigt jobb")
    är över typ 25 och inte haft något jobb tidigare.( de har oftast inte nån aning om hur det är att jobba HÅRT och kommer inte klara att jobba på donken)
    inte är grymt flexibla/stresståliga.

ville bara påpeka att vissa faktiskt har gjort sig själva i princip oanställningsbara pga dåliga val i livet. de kan inte få jobb vare sig som städare, donken-jobbare, vårdare eller liknande oavsett om dom vill eller inte.

De läser tex. en massa konstigheter , småkurser , inte hela utbildningar efter gymnasiet ( typ filosofi, teater, kommunikation, mediavetenskap etc) detta gör folk tills de är runt 25-28 och inser sedan att de inte har någon som helst arbetslivserfarenhet. de har definitivt ingen nytta av sina högskolepoäng, snarare tvärt om då en arbetsgivare ser en sådan studiebakgrund som "flummig". och de har för få SCN år knar för att kunna läsa en ordentlig utbildning. då är det inte så enkelt att skaffa sig ett jobb kan jag säga.

Tror skolan borde bli bättre på att infomera om vikten av att jobba vid sidan av studierna, samt att detta "små-pluggande" är en livsfarlig fälla!  plugga hellre inget över huvudtaget och jobba istället än att plugga massa krafs för det är enbart till nackdel för dig i framtiden. men det pratas det inte om på SYO samtalen.

TS vill få det att verka som om alla kan få jobb på ex. Mcdonalds bara de vill, men serdu då får de nobben! de tillsammans med alla andra arbetsgivare vill inte ha någon med den bakgrunden jag beskrivit ovan.  för dem är det i princip kört om de inte kan få jobb genom privata kontakter/läser en specifik utbildning trots att de inte får med CSN.

• Lumen
    vogelka skrev 2010-10-27 13:40:04 följande:
    Jag har inte läst några kommentarer utan svarar nu bara på första inlägget. 

Jag gick ut gymnasiet 2008. Jag har sökt jobb hela tiden sedan dess. Överallt. På McDonalds och som städare oxå. I stort sett i hela Sverige. Jag har haft jobbcoach som hjälpt mig och som jag träffade minst 2 gånger i veckan. Jag har samtidigt läst kurser på komvux och högskola för att öka min kompetens. Trots detta så sitter jag fortfarande arbetslös. Så kom inte och tro att folk sitter hemma för det är så jävla kul att sitta hemma och leva på försäkringskassan, socialbidrag etc. Jag har sökt massa jobb som verkligen ligger under min nivå, jag har sökt jobb som ligger i min nivå och jobb som är över min nivå. Aldrig jag fått något jobberbjudande som jag tackat nej till. Jag skulle ta vilket skitjobb som helst. 

Att skriva cv, ta kontakt med företag och visa intresse. Har försökt med folk jag känner, frågat om de kan hjälpa eller om de vet något ställe som jag kan söka till. Har gjort allt, fått hjälp från olika håll för att förbättra allt detta. INGENTING HAR HJÄLPT! Vissa människor har tur, vissa människor har kontakter. Många människor har kompetens och viljan men vill arbetsgivaren ha ca 5 anställda och över 100 söker, kan du inte räkna ut själv hur många som blir utan?!  

Min man är inte svensk och trots hög utbildning så fick han aldrig ens komma till intervju. Nu har han äntligen fått ett jobb tack vare en bekant. Det är långt under hans kompetensnivå och väldigt dåligt betalt. Men han tog det. 

Så fan ta folk som tror att alla har de lika lätt som vissa! 
    Usch, upplever hur svårt det är att komma till en intervju. Visst har man ibland undrat är det kanske mitt namn som ställer till det så skulle kunna önska att man kunde vara anonym. Det finns däremot arbetsgivare som är redo att ta emot en men det mesta sker som du nämner genom kontakter (det är inte många man har)

Jag har inte körkort, åker ofta kollektivt men inser är en viktig merit eftersom det finns jobb man skulle söka bara man hade körkortet.
  • Mark87

Ja för ingen människa ser några problem i att slita hela sin familj ifrån vänner och släkt. Lägg av för fan...

Nej, du har faktiskt fel.
  • Anonym
    Här och nu skrev 2010-10-27 14:03:24 följande:
    HUR vet du att det finns många som inte försöker få jobb?
    Därför att jag personligen stött på sånna människor lite då och då tyvärr. De beskriver att det är "bekvämt" och att de därmed inte hoppas att de skall få ett arbete. Men att de söker det som de måste, men medvetet gör dåligt ifrån sig på arbetsintervjuer. Det är saker som tillsammans gör att jag anser att jo det finns folk som inte försöker få ett arbete.
  • Här och nu
    Anonym skrev 2010-10-27 14:16:32 följande:
    Därför att jag personligen stött på sånna människor lite då och då tyvärr. De beskriver att det är "bekvämt" och att de därmed inte hoppas att de skall få ett arbete. Men att de söker det som de måste, men medvetet gör dåligt ifrån sig på arbetsintervjuer. Det är saker som tillsammans gör att jag anser att jo det finns folk som inte försöker få ett arbete.
    Du kan ju inte ha träffat  50 pers eller fler direkt o kanske de bara driver med dig.
  • Lumen
    Anonym skrev 2010-10-27 14:06:31 följande:

folk använder ofta Mcdonalds som exempel på jobb där "alla" bara kan få jobb om dom vill.. kan tala om att så inte är fallet!
    Har själv jobbar på flera olika McDonalds och de vill helst inte anställa folk som:
    är överkvalificerade(de kommer säkerligen säga upp sig så snart de får ett "riktigt jobb")
    är över typ 25 och inte haft något jobb tidigare.( de har oftast inte nån aning om hur det är att jobba HÅRT och kommer inte klara att jobba på donken)
    inte är grymt flexibla/stresståliga.

ville bara påpeka att vissa faktiskt har gjort sig själva i princip oanställningsbara pga dåliga val i livet. de kan inte få jobb vare sig som städare, donken-jobbare, vårdare eller liknande oavsett om dom vill eller inte.

De läser tex. en massa konstigheter , småkurser , inte hela utbildningar efter gymnasiet ( typ filosofi, teater, kommunikation, mediavetenskap etc) detta gör folk tills de är runt 25-28 och inser sedan att de inte har någon som helst arbetslivserfarenhet. de har definitivt ingen nytta av sina högskolepoäng, snarare tvärt om då en arbetsgivare ser en sådan studiebakgrund som "flummig". och de har för få SCN år knar för att kunna läsa en ordentlig utbildning. då är det inte så enkelt att skaffa sig ett jobb kan jag säga.

Tror skolan borde bli bättre på att infomera om vikten av att jobba vid sidan av studierna, samt att detta "små-pluggande" är en livsfarlig fälla!  plugga hellre inget över huvudtaget och jobba istället än att plugga massa krafs för det är enbart till nackdel för dig i framtiden. men det pratas det inte om på SYO samtalen.

TS vill få det att verka som om alla kan få jobb på ex. Mcdonalds bara de vill, men serdu då får de nobben! de tillsammans med alla andra arbetsgivare vill inte ha någon med den bakgrunden jag beskrivit ovan.  för dem är det i princip kört om de inte kan få jobb genom privata kontakter/läser en specifik utbildning trots att de inte får med CSN.

Jag tror inte att man ska ge upp alltså om det inte fungerar  i Sverige, kanske dags att
    tänka om landet. Det är synd, är det inte bättre att man stannar kvar här och betalar
    skatt här där man har bott i många år. Jag kan ibland undra hur många utbildade invandrare  kommer att söka sig bort från Sverige för att man 'tagit längre tid på
    sig med arbetserfarenhet etc. och är inte tagen på allvar att kunna något alls'

Jag har personligen funderat att flytta utomlands efter utbildning, kanske till mitt hemland i Europa. Om en yrkesexamen inte gör någon skillnad i Sverige att man
    blir tagen på allvar då kanske det finns arbetsgivare någonstans speciellt i mitt hemland som jag är 100 % säker på kommer att se mig som en tillgång med en
    examen från Sverige.
  • Virriga Vera
    Anonym (Sine) skrev 2010-10-27 13:51:52 följande:
    Jag tycker också att vissa människor borde ta tummen ur röven och ta ett jobb som mc-donalds eller andra "skitjobb" . för de ger pengar och de ger även erfarenhet . . Kanska inte världskul men ändå en start .

Men i mitt fall och i många andras fall så söker vi som är arbetslösa jobb . Och vi får avslag på avslag men vi söker iallfall jobben ! så ALLA som idag är arbetslösa är det lååångt från alla som bara sitter på rumpan och inte gör något åt det .
    Nu är jag gravid på toppen av allt men söker ändå jobb i länet samt 30 /40 mil från , går på intervjuer när det ges , är väldigt aktiv inom arbetsförmedlingen även om ja inte har orken som innan i graviditeten.
    Så folk och väldigt många kämpar faktist väldigt hårt idag för att få jobb .

Men det är skillnad . STOR skillnad om man jämnför med hur lätt det var att få jobb för cirka 30 års sen om man jämnför med hur det är idag . Mycket beror på att företagen också vill tjäna så mycket pengar som möjligt för att också kunna vinna så mycket pengar så möjligt , en av knepen är att skära ner på personal och låta allt äldre människor jobba längre .
    Men när skitjobben inte finns längre, när McDonalds inte längre söker folk för de har fullt på sina listor. Vad gör man då?
  • Plutteli

35.000 arbeten totalt på AMS, runt 300.000 arbetslösa totalt.. Jovisst det svämmar över av lediga arbeten...
    Dessutom blir ju folk arbetslösa varje dag, så även om någon får ett jobb så är det någon annan som tappar ett, på det stora hela är det fler som förlorar jobbet just nu än folk som anställs...

• VixieB
    Här och nu skrev 2010-10-27 13:24:21 följande:
    Nej och ni HAR råd, men du har valt bättre boende.
    Ja, tänka sig! Vi har valt att bo på ett ställe där vi båda trivs och mår bra, ett ställe där vi vill att våra barn ska växa upp! Istället för att bo i ett sunkigt höghusområde i stan i en liten etta, och gått varandra på nerverna! Huu! Läskig tanke va?! 
    Att vi dessutom (som jag påpekat tidigare) bor billigare här än i någon av våra gemensammalägenheter (förutom när vi stod i kö till en tvåa och bodde i min etta...) är inget du tänkt på?
  • Sarah84

Man får ju inte ett jobb bara för att man vill de, tyvärr.. Är mammledig just nu, mensöker jobb hela tiden. Problemet är bara att jag i princip bara kan jobba dagtid, då mannen arbetar både dagar, kvällar, nätter, dygn, ja allt man kan tänka sig & i vår kommun finns inte kväll/nattdagis. Men jag är hoppfull, har jobbat innan & har utbildning, så jag borde få ett arbete (hoppas) jag.

Problemet nu är ju bara att då man förbrukat sina deltiddagar i A-kassan så räcker det ju med att arbeta bara 1 timma på en hel vecka för att ha bränt hela den A-kassa veckan. Så enda gången de lönar sig att gå på timmar är ju om man blir inringd väldigt mkt & vem vet de? & vem kan chansa? Många har ju en hel fam man ska hjälpa till att försörja.

*Agnes 2007-05-14 * Gustav 2009-08-19*
Svar på tråden Man blir förbannad!