Anonym skrev 2010-10-27 14:06:31 följande:
folk använder ofta Mcdonalds som exempel på jobb där "alla" bara kan få jobb om dom vill.. kan tala om att så inte är fallet!
Har själv jobbar på flera olika McDonalds och de vill helst inte anställa folk som:
är överkvalificerade(de kommer säkerligen säga upp sig så snart de får ett "riktigt jobb")
är över typ 25 och inte haft något jobb tidigare.( de har oftast inte nån aning om hur det är att jobba HÅRT och kommer inte klara att jobba på donken)
inte är grymt flexibla/stresståliga.
ville bara påpeka att vissa faktiskt har gjort sig själva i princip oanställningsbara pga dåliga val i livet. de kan inte få jobb vare sig som städare, donken-jobbare, vårdare eller liknande oavsett om dom vill eller inte.
De läser tex. en massa konstigheter , småkurser , inte hela utbildningar efter gymnasiet ( typ filosofi, teater, kommunikation, mediavetenskap etc) detta gör folk tills de är runt 25-28 och inser sedan att de inte har någon som helst arbetslivserfarenhet. de har definitivt ingen nytta av sina högskolepoäng, snarare tvärt om då en arbetsgivare ser en sådan studiebakgrund som "flummig". och de har för få SCN år knar för att kunna läsa en ordentlig utbildning. då är det inte så enkelt att skaffa sig ett jobb kan jag säga.
Tror skolan borde bli bättre på att infomera om vikten av att jobba vid sidan av studierna, samt att detta "små-pluggande" är en livsfarlig fälla! plugga hellre inget över huvudtaget och jobba istället än att plugga massa krafs för det är enbart till nackdel för dig i framtiden. men det pratas det inte om på SYO samtalen.
TS vill få det att verka som om alla kan få jobb på ex. Mcdonalds bara de vill, men serdu då får de nobben! de tillsammans med alla andra arbetsgivare vill inte ha någon med den bakgrunden jag beskrivit ovan. för dem är det i princip kört om de inte kan få jobb genom privata kontakter/läser en specifik utbildning trots att de inte får med CSN.
Jag tror inte att man ska ge upp alltså om det inte fungerar i Sverige, kanske dags att
tänka om landet. Det är synd, är det inte bättre att man stannar kvar här och betalar
skatt här där man har bott i många år. Jag kan ibland undra hur många utbildade invandrare kommer att söka sig bort från Sverige för att man 'tagit längre tid på
sig med arbetserfarenhet etc. och är inte tagen på allvar att kunna något alls'
Jag har personligen funderat att flytta utomlands efter utbildning, kanske till mitt hemland i Europa. Om en yrkesexamen inte gör någon skillnad i Sverige att man
blir tagen på allvar då kanske det finns arbetsgivare någonstans speciellt i mitt hemland som jag är 100 % säker på kommer att se mig som en tillgång med en
examen från Sverige.