• Mimmi86

Man blir förbannad!

Jag blir så trött på att höra om folk som dag in och dag ut sitter på häcken och inte lyfter ett finger för att få sig ett jobb!!

Är folk för fina för att arbeta på tex mc donalds? som städare?

Man tar väl vad man får? Och man måste ju börja någonstans. Och arbeta sig upp?

Ibland undrar jag! Idag är det  34717 jobb lediga på ams hemsida.
    Det jag tycker är lustigt är att de är så jävla många som går hemma på bidrag, det är a-kassa, f-kassa... men varje dag på ams hemsida så är det minst 25000 jobb lediga..
    Ändå sänks inte statistiken på arbetslösheten?! Är det ingen som får jobben eller??

Jag har jobbat aktivt sen jag tog studenten, betalar min skatt och allt.
    Så jag betalar till alla dessa jävla slöfockar som inte tar sig tummen ur röven och söker jobb...! Finns det bara 5 lediga jobb i din kommun och det är säkerligen minst 100 ansökningar till de platserna, har du inte rätt kompentens så får du det inte. SÖK utanför kommunen, länet!!! Var lite flexibel!

Jag tog första jobbet jag fick fast på, flytta över 30 mil. Men jag ville ha ett jobb.

Fler borde göra det! Vet flera som sitter hemma och söker endast i hemkommunen, eller kanske närmaste grannkommunen. Vill man ha ett jobb så får man fan offra sig lite!

Sitt inte och gnäll!

• Svar på tråden Man blir förbannad!
  • Lavish

Mimmi.... begriper du verkligen inte att den absoluta majoriteten av de jobb som ligger ute får folk som redan har jobb? Som inte är arbetslösa?

• saraandreas

vill bara hoppa in o säga följande=
    jag är arbetslös o tillhör dom som söker i sin kommun o det närliggande, men det är mycket svårt för mig o få jobb då jag är gravid nu i v.10 o det syns redan på mig oxå så det är väl klart att ingen anställer mig, hallå.
    alla har det inte så lätt som du o kan flytta 30 mil o lämna familj, hus o allt...känner ingen som kan det faktiskt.

tror du borde tänka om- alla har det inte så bra som du o har jobbat från studenten, jag har arbetat på flera olika jobb under mina snart 10 arbetsår, men har tyvärr aldrig lyckats o få fast arbete.
    Jag är inte kräsen, söker allt från städare, mcdonalds till fabrik o allt möjligt men tyvärr så är det ju oxå så att könet spelar in o vilken ålder du är i.
    Jag är helt fel- är kvinna, 28 år, gravid.
    hur många vill anställa en kvinna som är gravid o snart ska gå hemma o sen kommer att vabba en massa när barnet är sjukt????

Sen kan jag hålla med om att väldigt många säkert sitter hemma för de e lata bara, men man kan ju inte dra alla över en gräns.

• miracle20

De finns många företag som bara sätter in annons på Arbetsförmedlingen bara för att det ska vara så, de har redan har hittat en som passar till den tjänsten men sätter ut annons för det ska se bra ut.

Sen så är det ofta högkvalificerade jobb som ligger där ute och fast om personen har högskoleutbildning så räcker inte det utan måste ha erfarenhet med jobbet i 5-10 år.. normalt....

• emtono

Jag har aldrig någonsin träffat en person som inte vill ha jobb, som medvetet gör dåligt ifrån sig för att slippa få ett arbete att gå till! 
    Antigen har du en väldigt speciell umgängeskrets eller så har du lyckats träffa på just de få människor som faktiskt inte vill göra rätt för sig. 

• UntilTheDark

Jag tror mest ts och vissa andra här inne sitter och "antar" att folk inte vill jobba. Men har ingen aning om hur allt ligger till egentligen bakom varje människa som är arbetslös.

• september0809

har inte läst merän ts inlägg och jag blir förbannad när jag läser sånt här.

det är inte bara att flytta.

om jag hade suttit i den sitsen hade det alltså bara funnits att sälja vårt hus,ta ut dottern från dagis,hitta nytt ställe att bo på,nytt jobb till gubben samt ett dagis min dotter trivs på.

så det är inte bara att flytta på sig..

• RubyTuesday

TS, när jag var lika gammal som dig så hade jag också "jobbat och minsann betalat min skatt sen studenten". Sen hände livet vet du.... På de 10 åren därefter har jag förlorat jobbet 2 ggr, en gång pgr av arbetsbrist och en gång på att företaget helt enkelt gick i konkurs. Så det är lätt att slå sig för bröstet när man är ung och inte har upplevt det jobbiga med att förlora sitt jobb. Nu har jag visserligen jobb igen, men tycker du att jag ska arbeta mig uppåt som du skriver med att börja på McDonalds igen efter 5 års plugg och 15 år arbetslivserfarenhet?

• The Ultimate Grizzy
    Plutteli skrev 2010-10-27 14:43:09 följande:
    35.000 arbeten totalt på AMS, runt 300.000 arbetslösa totalt.. Jovisst det svämmar över av lediga arbeten...
    Dessutom blir ju folk arbetslösa varje dag, så även om någon får ett jobb så är det någon annan som tappar ett, på det stora hela är det fler som förlorar jobbet just nu än folk som anställs...
    Mycket bra sammanfattning!
  • tyson81

Jag har absolut INTE läst ett skvatt mer än va TS skrivit. Jag har själv alltid haft ett jobb.. Och har jobbat som städare innan jag fick mitt jobb jag har idag.

Men att det ska finnas 25000 arbeten som man ska kunna söka är väl lite att ta i. Ja själva summan tror jag på. Men sen har ju arbetsgivaren krav på vad den arbetsökande ska kunna, Ha för utbildning, Ev körkort/lastbilskort. Det kan finnas massor av olika själ som gör att man kanske inte passar in i alla kategorier..
    Så att säga att det bara är att välja och vraka mellan 25.000 jobb är ju lite fel.

Men att man inte ska vara kräsen det har du rätt i. Och accepterar man ett jobb som man tycker är lite tråkigt så kan man ju alltid fortsätta söka medans man jobbar. Då känar man ju pengar medans man försöker hitta sitt dröm jobb Solig

• UntilTheDark
    Mandy1980 skrev 2010-10-27 07:57:25 följande:
    Jag håller med TS.

Jag flyttade inte 30mi. Jag flyttade 300mil. Och vad ledde det till? Att jag nu kan få precis vilket jobb jag vill.

Dåligt? Knappast. Lata as som sitter på FL och gnäller dagarna i ända skulle radas upp och skjutas av. Jag håller med TS så mycket jag kan.

TS? Lust att träffas och käka lunch? (vi som har råd med sånt)
    Kräks
Svar på tråden Man blir förbannad!