• Mimmi86

Man blir förbannad!

Jag blir så trött på att höra om folk som dag in och dag ut sitter på häcken och inte lyfter ett finger för att få sig ett jobb!!

Är folk för fina för att arbeta på tex mc donalds? som städare?

Man tar väl vad man får? Och man måste ju börja någonstans. Och arbeta sig upp?

Ibland undrar jag! Idag är det  34717 jobb lediga på ams hemsida.
    Det jag tycker är lustigt är att de är så jävla många som går hemma på bidrag, det är a-kassa, f-kassa... men varje dag på ams hemsida så är det minst 25000 jobb lediga..
    Ändå sänks inte statistiken på arbetslösheten?! Är det ingen som får jobben eller??

Jag har jobbat aktivt sen jag tog studenten, betalar min skatt och allt.
    Så jag betalar till alla dessa jävla slöfockar som inte tar sig tummen ur röven och söker jobb...! Finns det bara 5 lediga jobb i din kommun och det är säkerligen minst 100 ansökningar till de platserna, har du inte rätt kompentens så får du det inte. SÖK utanför kommunen, länet!!! Var lite flexibel!

Jag tog första jobbet jag fick fast på, flytta över 30 mil. Men jag ville ha ett jobb.

Fler borde göra det! Vet flera som sitter hemma och söker endast i hemkommunen, eller kanske närmaste grannkommunen. Vill man ha ett jobb så får man fan offra sig lite!

Sitt inte och gnäll!

• Svar på tråden Man blir förbannad!
  • I have a kid

Skulle aldrig heller sätta min fot på nån äcklig grill.. städjobb absolut tkr det är roligt=)
     Sen om man går på bidrag som jag gör p.g.a  att jag var försörjd av mitt x. Så är det inte så lätt att söka jobb i hela sverige.

• Milkev
    KathyR skrev 2010-10-28 03:00:25 följande:
    Handen på hjärtat.

Min sambo har ett extrajobb idag men har sökt med ljus och lykta efter ett heltidsjobb sedan 2007. Jag tror han har fått 5 intervjuer varav 1 gav resultat. Där han är idag.

Jag är 110% ärlig när jag säger att han i genomsnitt söker 5 jobb per dag och har gjort sedan dess. Han söker allt, även det han inte har befogenhet till. Han har gått på kurser, hos jobbcoatcher, arbetsförmedlare mm. skrivit om sitt CV + personliga brev säkert 20 gånger. Han ringer, han går in och lämnar sina CV utan att få napp!

De enda som ringer tillbaka är oseriösa telefonförsäljare-företag mm.

Senast idag var han ledsen här hemma, för att han verkligen vill ha ett jobb. Han frågade mig rätt ut - VAD ska jag göra?

Han har sökt jobb i hela Sverige, vi har sagt att vi flyttar om han får ett jobb - utan problem. Men där kommer ingenting.

Jag tycker att du kan lägga attityden på hyllan och inse att där ÄR folk som försöker men som inte får napp.
    Lika för min sambo.....fast vi tillhör kategorin som inte vill flytta pga av att barnen redan är etablerad i sin skola och med sina vänner. Vi bor nära alla släktingar och våra egna vänner....jag själv har ett bra jobb som ger bra lön, men sambon går arbetslös. Nåja nästan iaf, han får timvika lite ibland på ett par ställen. Men han söker nog troligen också cirka 5 jobb om dagen.....Det är över ett år sedan han fick en intervju.
  • Lavish

Men TS kan  inte alla de här i tråden som gärna vill ha jobb höra av sig till dig så att du kan visa hur dom ska göra för att få jobb som är så himla lätt enligt dig?

• VirrigaVerna

Jag tycker att det är en farlig syn på arbetslösa när man tror att alla är lata jävlar som inte vill jobba.
    Det hade kanske stämt om vi hade tittat på situationen under 80-talet då det fanns jobb i överflöd. De som var arbetslösa då var det av en annan anledning än att det inte fanns jobb.
    Idag så finns det inte jobb till alla- så är det!
    Och det är en farlig illusion att upprätthålla att tro att alla som vill kan få ett arbete och att det bara är lata parasiter som är arbetslösa.
    Det behövs ett wake-up call...

Många människor behöver man inte parodiera. Det räcker med att citera dem.
  • Pallas
    P S skrev 2010-10-27 23:44:26 följande:
    Håller med dig helt och hållet!
    Men vårt land har ett överflöd av lata äckliga människor som hellre går på bidrag än jobbar, och det stör mig så in i helvete!!
    Källa på det?
  • citrus

TS jag har ett bra förslag för dig, eftersom du är så jäkla förbannad kanske du skulle satsa på att göra ngt åt det. Bli en bra arbetsförmedlare och se till att alla dessa desperata arbetslösa får jobb. Förmedla de jobb som finns men som ingen verkar vilja ta. Det lär ju inte bli värre än AMS är idag.
    Du verkar ha god kunskap inom detta med att söka jobb och förmedla, så satsa på det tycker jag du kanske blir framgångsrik.

• längtan09
    Thuleslapper skrev 2010-10-27 22:16:46 följande:

Jag förstår vad du syftar på men ändå.... (erkänner att jag inte har läst tråden utan endast ditt inlägg TS)

Tänk såhär:
    Du är gift, din man jobbar sen 15 år på samma arbetsplats, han tjänar ordentligt (om man är lite sparsam lever hela familjen bra bara på hans lön)

Men nu hittar du ett jobb i ett annat län, du söker det och får jobbet.
    Detta innebär dock att du är måste vara hemifrån söndag kväll till fredag kväll.

Familjen splittras bara för att man ska vidga sina möjligheter...

Personligen tycker jag att man måste dela upparbetssökande i 2 kategorier.
    De som är singel och inga barn kan (och ska) söka jobb nationellt men de med familj och barn ska inte behöva flytta till andra änden utav Sverige

Fast varför ska bara singlar behöva flytta? Det är väl lika synd om dom ifall dom behöver flytta eller? Dom har ju kompisar och annan familj i närheten dom måste lämna. Nej, jag anser att ska en person behöva flytta ska alla göra det. Oavsett om man är singel eller inte.
    Mamma sedan juni 2009
  • citrus
    Superbia skrev 2010-10-27 22:39:22 följande:
    Jag sökte drygt 70 jobb där jag la ner min själ i ansökningsbrevet (ja, faktiskt!) men inte fan fick jag något jobb för det. Kom på 5 intervjuer där jag tydligen inte var lämplig för något av jobben. Sökte även jobb som jag inte ville ha. Sen blev jag gravid som tur var och fick andra planer. Har även en högskoleutbildning ska tilläggas. Vad är det för fel på mig då?
    Felet med dig är att du inte vill jobba, du vill samla på dig skulder genom en högskole utbildning för att sedan leva på bidrag. Så logisk.

Ironi
    Önskar dig lycka till med bebisen och hoppas du får ett bra jobb i framtiden.
  • finskaflikkan

Okej... ??!!!!

Jag bor i ett mkt litet samhälle!
    Finns INGA jobb om du inte e släkt med dom som redan jobbar där! Helst ska du va född och uppvuxen här oxå!
    Trots detta så  HAR jag ansökt om jobb i sthlm, gbg och malmö... Där de flesta jobb finns.
    I snitt söker jag ca 20-30jobb i månaden sen  januari iår! Och jag söker jobb som usk:a(är utbildad), men även städjobb, mcdonalsjobb och all annan slit och släng jobb för en skitlön!
    Men har inte fått en endaste arbetsintervju! Inte en endaste! Och då har jag sökt i snitt 200-300 jobb sen januari!
    Och nu har jag ändå en son! Och sambo här.

Men vi flyttar nu på måndag till sthlm så förhoppningsvis så kanske jag får ett jobb om ett år eller så.
    Är gravid igen och är nämligen inte speciellt eftertraktad nånstans inom jobben!
    Men trots det fortsätter jag att söka.

Är inskrven på ams och går på ett arbetsmarknadspolitiskt program, lite olika diverse möten och grejer som man går på. Och jag får ut ca 3800-4000kr i aktivitetsstöd i månaden efter skatt! Inte speciellt mkt när man har en hyra på 6400... Hur som helst hör de inte hit!
    Så att jag sitter på mitt arsle och inte gör ett skit får du nog äta upp! Trots utbildning och några års erfarenhet så vill man helt enkelt ha nån som e ännu bättre! Och jag får inte chansen att få in foten nånstans!

Så nej... Jag latar mig inte! Långt ifrån alla som gör! Idagens läge är de jävligt svårt att få jobb om man inte har examen och 20års erfarenhet!

• popcornplaya

Kanske inte alltid så lätt att flytta över halva landet när man har familj. Jag har varit arbetslös ett bra tag och söker i princip allt som finns att söka. Men jag kan lova att det är inte så lätt att få jobb på mcdonalds heller. För även på sånna sk skitjobb så är det hundratals som söker.

Men lugn jag är inte nån sån som tar dina kära pengar. Jag är inte berättigad a-kassa så du förlorar ingenting på min arbetslöshet.

Älskade Philip 080716 och en liten flicka BF 101121(sarahsbaby.blogg.se)
Svar på tråden Man blir förbannad!