• Mimmi86

Man blir förbannad!

Jag blir så trött på att höra om folk som dag in och dag ut sitter på häcken och inte lyfter ett finger för att få sig ett jobb!!

Är folk för fina för att arbeta på tex mc donalds? som städare?

Man tar väl vad man får? Och man måste ju börja någonstans. Och arbeta sig upp?

Ibland undrar jag! Idag är det  34717 jobb lediga på ams hemsida.
    Det jag tycker är lustigt är att de är så jävla många som går hemma på bidrag, det är a-kassa, f-kassa... men varje dag på ams hemsida så är det minst 25000 jobb lediga..
    Ändå sänks inte statistiken på arbetslösheten?! Är det ingen som får jobben eller??

Jag har jobbat aktivt sen jag tog studenten, betalar min skatt och allt.
    Så jag betalar till alla dessa jävla slöfockar som inte tar sig tummen ur röven och söker jobb...! Finns det bara 5 lediga jobb i din kommun och det är säkerligen minst 100 ansökningar till de platserna, har du inte rätt kompentens så får du det inte. SÖK utanför kommunen, länet!!! Var lite flexibel!

Jag tog första jobbet jag fick fast på, flytta över 30 mil. Men jag ville ha ett jobb.

Fler borde göra det! Vet flera som sitter hemma och söker endast i hemkommunen, eller kanske närmaste grannkommunen. Vill man ha ett jobb så får man fan offra sig lite!

Sitt inte och gnäll!

• Svar på tråden Man blir förbannad!
  • Frökenolson
    C060908 skrev 2010-10-28 14:10:57 följande:
    Ja TS om du kan förklara för mig som sökt 200 jobb bara i Augusti varför inte jag får ett jobb?
    har du sökt 200 jobb utan att få något är det nog något som är fel, jag menar inget illa men du kanske skulle se över din cv. Eller kanske erbjuda dej att jobba en-två dagar gratis för att visa vad du går för. Visa framfötterna, pigg och alert och visa att viljan finns där..
    Måste känns jobbig för dig att få så många avslag, hoppas du inte ger upp utan försöker igen. Kanske en KY-utbildning skulle ge nya möjligheter(du kanske är högutbildad, inte vet jag, och då får du ju fortsätta söka det du är utbildad till..) eller något annats om det inte finns jobb.

Lycka till
  • UntilTheDark

Det behöver inte alls vara något fel på CV:et eller liknande trots man sökt MASSOR av jobb. Ibland är det helt enkelt supersvårt att få napp! Så var det för mig, alla tyckte mitt CV såg bra ut och inget var fel, ändå tog det lååång tid innan jag fick jobb. Sådeså.

• linolia
    Mimmi86 skrev 2010-10-27 01:44:22 följande:
    Vi är alla olika.. Så är det här i livet. Man offrar man vinner...

Det är ju inte mitt problem, hon har ju försökt.. då är hon ju inte lat. Men eftersom hon inte får jobb hade hon kanske kunnat se vad hon skulle kunna ändra på den platsen hon faktiskt bor på. kanske en kurs på komvux och bygga upp sin kompetens.. och vad jag  hört så är komxuv gratis?
    Mimmi! Du har HELT RÄTT! Jag har inte läst allas inlägg, men fan vad jag blir trött på allt gnäll och skrik från alla som har "rätt" till ett roligt, bra betalt och nära-hemmet jobb. SJUKT!

Jag har universitetsubildning inom IT, kommer från ett annat EU land, fick inte ett enda jobb (läs intervju) efter IT-crashen och startade eget istället efter att ha tagit städ-personlig assistance och andra "låga" jobb. För JOOOO, det finns ALLTID jobb! Om jag som icke-svensk-talande invandrare med hög utbildning kunde få "skitjobb" efter IT-crashen då kan väl vilken svensk som helst hitta dom? Inte skulle jag sitta och grina över att jag inte fick ett jobb som jag har "rätt" till eller att ingen ville ha mig på intervju. Bott i sverige i 8 år nu och haft eget företag i 7 år och det är det bästa jag någonsin har gjort.
    Jag har haft (förr i tiden, eftersom jag inte gillar såna människor) en "kompis" som jag in princip kunde ge alla mina skattepengar till direkt. Han gjorde nämligen INGENTING för att skaffa sig en inkomst. Han lever fortfarande (efter 6 år jag känner honom) på soc och kliar sig i arslet på soffan han bor på (i en lägenhet som vi skattebetalarna betalar för).

Jag betalar gärna min skyhöga skatt för dom som faktiskt behöver det. Jag hade själv behövt det när jag var helt utbränd (inte jobb-relaterad) för några år sen (men jag var så utbränd att jag inte ens orkade anmäla mig hos försäkringskassan eller gå till en läkare så jag fick INGA pengar alls den tiden). Det är alltid folk som BEHÖVER det och det är för dom som jag betalar skatt. Inte för dom som är lata eller manipulerar systemet.

Det skulle vara en bra idé om alla soc-människor skulle samlas VARJE dag i en lokal där dom bara ska "vara". Bli vi av med alla svartjobbare som får soc-bidrag snabbt som fan. Och hur kul skulle det vara för min fd kompis att behöva gå upp tidigt på morgonen och inte kunna sitta på sin soffa hela dagarna? Det kanske får folk att agera lite.

Jag betalar hellre skatten till bättre, snabbare sjukvård, skolor osv istället för "dom där" lata/fuskande människor.
  • Frökenolson
    UntilTheDark skrev 2010-10-28 17:17:38 följande:
    Det behöver inte alls vara något fel på CV:et eller liknande trots man sökt MASSOR av jobb. Ibland är det helt enkelt supersvårt att få napp! Så var det för mig, alla tyckte mitt CV såg bra ut och inget var fel, ändå tog det lååång tid innan jag fick jobb. Sådeså.
    Då kanske det inte var din cv det var fel på..

Jag driver själv företag och får in hundratals ansökningar till varje jobbtilfälle,  jag får ungefär 7-10 bra cv av 100 insända. Så de flesta har INTE ett bra cv. Av de som kommer på intervju, får 2-3st komma in och provjobba... Man får EN chans med sin cv på ett företag, om de gillar den får man EN chans på intervjun, gör. Gör man bra ifrån sig på intervjun så har man EN chans att visa vad man går för på provjobbet..
    Missar man en av delarna får man inte jobbet
    Kan låta hårt men det är så det fungerar,
  • UntilTheDark
    Frökenolson skrev 2010-10-28 18:09:25 följande:

Jag driver själv företag och får in hundratals ansökningar till varje jobbtilfälle,  jag får ungefär 7-10 bra cv av 100 insända. Så de flesta har INTE ett bra cv. Av de som kommer på intervju, får 2-3st komma in och provjobba... Man får EN chans med sin cv på ett företag, om de gillar den får man EN chans på intervjun, gör. Gör man bra ifrån sig på intervjun så har man EN chans att visa vad man går för på provjobbet..
    Nej, det är nog fel på MIG som person!

*suck*
  • FruSen
    UntilTheDark skrev 2010-10-28 19:05:02 följande:
    Nej, det är nog fel på MIG som person!

*suck*
    Jag känner precis samma sak. Jag får både mitt personliga brev (skriver såklart anpassat till varje jobb) och CV hyllat av chefer, arbetsförmedlingen, jobbcoacher, och allt möjligt kunnigt folk.
    Och ändå har jag inte kommit någonstans fastän jag sökt hela föräldraledigheten!

För inte kan det väl bero på att jag snart fyller 27, har man och ett barn och kanske någon dag i framtiden skulle riskera att bli gravid igen och kanske vabbar jag också ibland.... Tungan ute
  • MickeN1973
    Coriander skrev 2010-10-28 13:50:57 följande:
    Sen när har denna lag blivit upphävd? ..nu har jag visserligen inte bott i Sverige på 3,5år, men när jag flyttade därifrån var det fortfarande denna lag som gällde. Jag vet det, då jag då satt och rekryterade folk själv och var irriterad över att behöva gå den långa vägen och få in en massa orelevanta ansökningar till diverse platser.
    2 juli 2007
  • MickeN1973
    Frökenolson skrev 2010-10-28 18:09:25 följande:

låt oss säga att flertalet skrev bra ansökningar och hade bra cv skulle medföra att det blev fler lediga tjänster?

• Lovely6

Ett klassikt fall av "jag gjorde det då kan du också"

Se längre än din näsa räcker Ts. Tror du är jävligt olycklig på din nya ort med ditt nya jobb.

• LivL

Jag kommer från en liiiiten ort och en del säger att det inte finns jobb. Bullshit! Det finns jobb men dessa losers kvalificerar sig inte för dom orkar inte skaffa sig en klok utbildning. Vissa har inte ens gått ut gymnasiet och så gnäller dom. Sjukt!

Svar på tråden Man blir förbannad!