• Mimmi86

Man blir förbannad!

Jag blir så trött på att höra om folk som dag in och dag ut sitter på häcken och inte lyfter ett finger för att få sig ett jobb!!

Är folk för fina för att arbeta på tex mc donalds? som städare?

Man tar väl vad man får? Och man måste ju börja någonstans. Och arbeta sig upp?

Ibland undrar jag! Idag är det  34717 jobb lediga på ams hemsida.
    Det jag tycker är lustigt är att de är så jävla många som går hemma på bidrag, det är a-kassa, f-kassa... men varje dag på ams hemsida så är det minst 25000 jobb lediga..
    Ändå sänks inte statistiken på arbetslösheten?! Är det ingen som får jobben eller??

Jag har jobbat aktivt sen jag tog studenten, betalar min skatt och allt.
    Så jag betalar till alla dessa jävla slöfockar som inte tar sig tummen ur röven och söker jobb...! Finns det bara 5 lediga jobb i din kommun och det är säkerligen minst 100 ansökningar till de platserna, har du inte rätt kompentens så får du det inte. SÖK utanför kommunen, länet!!! Var lite flexibel!

Jag tog första jobbet jag fick fast på, flytta över 30 mil. Men jag ville ha ett jobb.

Fler borde göra det! Vet flera som sitter hemma och söker endast i hemkommunen, eller kanske närmaste grannkommunen. Vill man ha ett jobb så får man fan offra sig lite!

Sitt inte och gnäll!

• Svar på tråden Man blir förbannad!
  • Didaj

Jag har jobbat på Connex (tunnebanan), McDonald's, städare, jordgubbsförsäljare etc etc. Allting som är jävligt slitsamt så som Connex och Mc Donald's som ger så dåligt betalt är riktiga SKITJOBB! Men man tar det man får. Jag hade inte kompetensen till ett finare yrke då och var skitglad att jag fick ett jobb när mina vänner gick utan!

• Mandel
    emtono skrev 2010-10-27 15:26:50 följande:
    Jag har aldrig någonsin träffat en person som inte vill ha jobb, som medvetet gör dåligt ifrån sig för att slippa få ett arbete att gå till! 
    Antigen har du en väldigt speciell umgängeskrets eller så har du lyckats träffa på just de få människor som faktiskt inte vill göra rätt för sig. 
    Jag har helt andra erfarenheter än du.
    Har haft fd vänner som högt sagt att de inte vill jobba, en granne som inte vill jobba för då hinns inte fritidintressen med, sjuka som inte vill jobba utan trivs bättre hemma osv.
    Jag har även varit inblandad i rekrytering och även om de sa att de ville ha ett jobb så visade de verkligen att de inte vill det när vi bad dem att prova jobbet. Det krävdes en speciell fingerfärdighet för att klara av det jobbet och få klarar av det. Ingen av de långtidsarbetslösa som AF skicka till oss ville ens prova i 2min utan ville hellre gå och fika.
    Har läst "ansökningar" som är så dåliga så det är skrämmande. Att de inte ens skäms för att skicka sådana ansökningar?
    Det kan vara handskrivna halva kollegieblocksblad...
    En del ansökningar är full med ursäkter redan ifrån början och en del andra börjar med sommarjobbet man hade för 20år sedan vilket inte är ett dugg relevant idagsläget.

Min erfarenhet är dock den att den som verkligen vill ha ett jobb oftast får tag på ett jobb inom max 1 år. Så har det varit för de flesta av de arbetslösa vänner och bekanta som jag har pratat med.
    Och vi bor ändå i en kommun med ganska hög arbetslöshet och det är inte enbart akademiker som jag pratar om.
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • MiaHe

Fast vad har pengar från f-kassan med saken att göra? Menar Ts att de som får pengar där ifrån inte vill ha ett jobb??

• UntilTheDark

Alla snackar om dessa "skitjobb" som är såå enkelt att få, det ÄR det inte! Wake up.

• Didaj

Jag känner ingen som skulle neka ett jobb ifall de behövde pengar och/eller var arbetslösa. Knepiga vänner folk har...

• Plutteli

Alltså, för egen del arbetade jag som vikarie året om från att jag var 15 bast till jag var 22, då fick jag min dotter. Efter det blev det stört omöjligt att få arbete av två orsaker: Jag hade flyttat till en stad där jag inte fick arbeta i vården som spring vik. eftersom jag inte är utbildad undersköterska vilket är minikravet här, så jag har kunnat få arbete över sommaren i vården men inte mer. För att arbeta i förskolan måste jag vara utbildad pedagog, för att få ett städjobb här behöver jag ha körkort vilket jag inte har osv.
    Jag har arbetat i vården utomlands, i andra städer osv, men det räckte inte för att få jobb här. Nu håller jag ju på att plugga igen efter mammaledighet så jag får en reell kompetens och förhoppningsvis arbete, men att det "bara" är att söka arbete och få ett är inte sant! Som jag skrev tidigare, det finns runt 30.000 lediga jobb på 300.000 tusen sökande, det är alltså 10.000 sökande per tjänst om alla skulle söka precis alla tjänster!
    När man har familj och barn är det heller inte "bara" att ta sitt pick och pack och flytta utomlands, i synnerhet inte om ens partner faktiskt HAR arbete!

Jag har träffat några få personer som sökt arbeten för att de varit tvugna men sedan gjort dåligt ifrån sig för att inte få dem. Varför? För att de ansåg det vara idioti att ta hela familjen och flytta 2-300 mil när deras partner hade jobb eftersom partnern då skulle bli arbetlös istället, att som gifta bo på var sin ort och ha barn i åldrarna 2-10 år kändes långt ifrån optimalt då barnen då skulle hamna i sitsen att bara få träffa sin ena förälder några timmar varje helg, en av dem hade en ekonomisk sits som gjorde att de helt enkelt inte skulle ha råd med att ha dubbla boenden och veckopendla så...
    Visst, vill man hårddra de så kan man säkert kalla dem för lata egoister som inte "vill" arbeta, jag väljer dock att se det som att de faktiskt satte sina barn främt, och ja de fick jobb på vettig pengligsnivå senare. 

• Niiskuneiti

Att det är svårt att få jobb i dagens läge kan man väl inte ifrågasätta? Jag tror att de flesta verkligen försöker att få ett jobb, för SÅ kul är det väl inte att leva på andra skattebetalares pengar utan att kunna bidra nåt själv?

Men visst, det är sjukt provocerande med de som inte kan tänka sig att ta vissa jobb, att det är under deras värdighet, utan hellre lever på a-kassa. Nu tror jag inte det är så himla många, men det är klart att de också finns.
    Men nu är det väl svårare att tacka nej/inte söka och samtidigt behålla a-kassan som jag förstått det?

Finns ju lata/dryga/liknande personer bland både arbetande och arbetslösa, man kan ju inte klumpa ihop alla och döma dem efter det.

• Azusephre
    Thaleya skrev 2010-10-27 13:10:20 följande:
    Skriver du, flyttvänlig i Cv'et?
    eller bostadsort: Där jag får jobb! då har de iaf inte lika stor möjlighet att klaga på dig för det längre.
    Hoppas du får jobb iaf!
    Klart jag gör!! Att jag har möjlighet att flytta, men dom tar ändå dom som bor i närheten i första hand och jag förstår dom!! Har skrivit också att jag kan infinna mig snarast. Men ska på något möte på AMS nästa vecka med folk som anställer undersköterskor så ska skriva om mitt CV lite och sen tänkte jag gå till Subway här i närheten och hoppas på det bästa.
  • Gladabarnensmamma
    Plutteli skrev 2010-10-27 17:20:01 följande:
    Alltså, för egen del arbetade jag som vikarie året om från att jag var 15 bast till jag var 22, då fick jag min dotter. Efter det blev det stört omöjligt att få arbete av två orsaker: Jag hade flyttat till en stad där jag inte fick arbeta i vården som spring vik. eftersom jag inte är utbildad undersköterska vilket är minikravet här, så jag har kunnat få arbete över sommaren i vården men inte mer. För att arbeta i förskolan måste jag vara utbildad pedagog, för att få ett städjobb här behöver jag ha körkort vilket jag inte har osv.
    Jag har arbetat i vården utomlands, i andra städer osv, men det räckte inte för att få jobb här. Nu håller jag ju på att plugga igen efter mammaledighet så jag får en reell kompetens och förhoppningsvis arbete, men att det "bara" är att söka arbete och få ett är inte sant! Som jag skrev tidigare, det finns runt 30.000 lediga jobb på 300.000 tusen sökande, det är alltså 10.000 sökande per tjänst om alla skulle söka precis alla tjänster!
    När man har familj och barn är det heller inte "bara" att ta sitt pick och pack och flytta utomlands, i synnerhet inte om ens partner faktiskt HAR arbete!

Jag har träffat några få personer som sökt arbeten för att de varit tvugna men sedan gjort dåligt ifrån sig för att inte få dem. Varför? För att de ansåg det vara idioti att ta hela familjen och flytta 2-300 mil när deras partner hade jobb eftersom partnern då skulle bli arbetlös istället, att som gifta bo på var sin ort och ha barn i åldrarna 2-10 år kändes långt ifrån optimalt då barnen då skulle hamna i sitsen att bara få träffa sin ena förälder några timmar varje helg, en av dem hade en ekonomisk sits som gjorde att de helt enkelt inte skulle ha råd med att ha dubbla boenden och veckopendla så...
    Visst, vill man hårddra de så kan man säkert kalla dem för lata egoister som inte "vill" arbeta, jag väljer dock att se det som att de faktiskt satte sina barn främt, och ja de fick jobb på vettig pengligsnivå senare. 
    men vänta nu... om 300.000 söker precis alla tjänster blir det 300.000 sökande på varje tjänst, oavsett hur många tjänster det finns. Om 30.000 tjänster ska fördelas på 300.000 sökande blir det i genomsnitt (300.000/30.000 = 10) tio sökande per tjänst. I slutändan blir det 270.000 sökanden kvar och endast 10% fick jobb.
  • Blå damcykel

Har bara läst ts...
    Men om man sitter arbetslös på Gotland? Ska jag flytta till fastlandet då? Ska min sambo säga upp sig från sitt jobb och bli arbetslös för att följa med?

Svar på tråden Man blir förbannad!