• Mimmi86

Man blir förbannad!

Jag blir så trött på att höra om folk som dag in och dag ut sitter på häcken och inte lyfter ett finger för att få sig ett jobb!!

Är folk för fina för att arbeta på tex mc donalds? som städare?

Man tar väl vad man får? Och man måste ju börja någonstans. Och arbeta sig upp?

Ibland undrar jag! Idag är det  34717 jobb lediga på ams hemsida.
    Det jag tycker är lustigt är att de är så jävla många som går hemma på bidrag, det är a-kassa, f-kassa... men varje dag på ams hemsida så är det minst 25000 jobb lediga..
    Ändå sänks inte statistiken på arbetslösheten?! Är det ingen som får jobben eller??

Jag har jobbat aktivt sen jag tog studenten, betalar min skatt och allt.
    Så jag betalar till alla dessa jävla slöfockar som inte tar sig tummen ur röven och söker jobb...! Finns det bara 5 lediga jobb i din kommun och det är säkerligen minst 100 ansökningar till de platserna, har du inte rätt kompentens så får du det inte. SÖK utanför kommunen, länet!!! Var lite flexibel!

Jag tog första jobbet jag fick fast på, flytta över 30 mil. Men jag ville ha ett jobb.

Fler borde göra det! Vet flera som sitter hemma och söker endast i hemkommunen, eller kanske närmaste grannkommunen. Vill man ha ett jobb så får man fan offra sig lite!

Sitt inte och gnäll!

• Svar på tråden Man blir förbannad!
  • ABCDEF

Ja du Mimmi86.... 86:an står den för ditt födelse år?
    I så fall är du alltså 24?
    Och du har jobbat ENDA SEN studenten vilket gör cirka 4 år? Eller?
    DU har betalat skatt i 4år och redan så bitter! Du har precis börjat leva och har hela livet framför dig!
    Jag hoppas verkligen att DU inte någon dag på grund av någon helt oförklarlig anledning blir arbetslös just när sambon dragit och barnet knappt fyllt 1 år!
    Livet kommer att se annorlunda ut då tro mig! JA det finns slöfockar, JA det finns bidragstagare och även bidragsfuskare men dom flesta som går abetslösa är jag relativt säker på skulle vilja ha ett jobb!
    Ett arbete är inte bara pengar utan äv en ett socialt samspel som dom flesta av oss behöver!
    Men det är ont om idag oavsett vad din ams sida säger och det är svårt att få jobb idag oavsett om man skulle ta vadsomhelst!
    Döm inte ut alla, alla har inte samma förutsättningar!!!

• Astarte
    SallyBlixten skrev 2010-10-27 20:34:57 följande:
    Aj då! Du bevisar att TS har en poäng...Samtidigt bevisar jag min egen ståndpunkt ett varv längre än jag tänkte - man måste verkligen se till varje unik individ.

Hoppas du försörjer dig själv om du blir arbetslös. Vi andra har redan subventionerat dina dyra högskolepoäng - med din inställning kan du knappast tycka att du har rätt till fler av mina skattekronor.

OM man kan få ett skitjobb så anser jag att man ska ta det. Hellre än leva på bidrag. Fast det är ju en fråga om personlig integritet och stolthet och det kanske man inte får per automatik med högskoleutbildningen.
    Jag är högutbildad och nyligen (sedan sex veckor) friställd igen. Det är så i min branch. Jag söker inga skitjobb ännu, och jag planerar inte att göra det än på ett par månader. Tar man ett av dem är man ju inte fri sedan, och de flesta av de jobb som är "lätta" att få är ju de som är snabba och som kräver att man kan ta dem direkt. Då kan man inte ha en eller flera månaders uppsägningstid att vänta ut. Att säga att man ska ta alla jobb som finns när man är högskoleutbildad blir därför lite galet.
  • Phlippan87

det finns mer än bara viljan som spelar in. för min del är det inte aktuellt att flytta 50 mil för ett jobb då jag ahr sambo och barn, sambon är student på en utbildning som finns enbart här....

sedan tycker jag att du snackar en hel del goja när du säger att DU betalar för de som sitter med a-kassa. för att ha rätt till a-kassa ska du ha varit medlem och betalat medlemsavgiften, det är en arbetslöshetsFÖRSÄKRING!!! Du inbillar dig väl inte att det är enbart dina pengar som går till att betala för en eventuell skada på din bil/ditt hus? nej, de pengarna kommer från alla andra som är kunder hos just det försäkringsbolaget också, precis samma sak gäller med a-kassan, man betalar för att ha en föräkring för eventualiteten att man en dag står utan ett jobb

♥ Therese 091228 ♥ Knyttet BF 110616 | phlippans.blogg.se
  • Här och nu
    Astarte skrev 2010-10-27 20:50:30 följande:
    Jag är högutbildad och nyligen (sedan sex veckor) friställd igen. Det är så i min branch. Jag söker inga skitjobb ännu, och jag planerar inte att göra det än på ett par månader. Tar man ett av dem är man ju inte fri sedan, och de flesta av de jobb som är "lätta" att få är ju de som är snabba och som kräver att man kan ta dem direkt. Då kan man inte ha en eller flera månaders uppsägningstid att vänta ut. Att säga att man ska ta alla jobb som finns när man är högskoleutbildad blir därför lite galet.
    Jag har ett år kvar på högskolan o visst kan man få vänta nån månad extra innan man tar sk. skitjobb, men man får räkna med att högre branscher också går dåligt. Skulle inte gå o dra längre än max 3 mån o tar man sämre jobb är det en jäkla merit.
  • Astarte
    Här och nu skrev 2010-10-27 20:54:33 följande:
    Jag har ett år kvar på högskolan o visst kan man få vänta nån månad extra innan man tar sk. skitjobb, men man får räkna med att högre branscher också går dåligt. Skulle inte gå o dra längre än max 3 mån o tar man sämre jobb är det en jäkla merit.
    Merit? Hur menar du nu?
  • Här och nu
    Astarte skrev 2010-10-27 20:56:21 följande:
    Merit? Hur menar du nu?
    De simplaste jobb jag haft har blivit nåt som chefer mfl värdesätter. Att man inte är kräsen utan igång och gör rätt för sig. Har jag fått beröm för av flera arbetsplatser.
  • Astarte
    Här och nu skrev 2010-10-27 20:59:05 följande:
    De simplaste jobb jag haft har blivit nåt som chefer mfl värdesätter. Att man inte är kräsen utan igång och gör rätt för sig. Har jag fått beröm för av flera arbetsplatser.
    Jo, men jag är inte utan arbetslivserfarenhet på något sätt. Jag tror inte ett skitjobb till i CVt är bättre än att jag är fri och kan ta jobb direkt, inte för min del i alla fall. Det senaste jobbet jag sökte kom ut på tisdagen, låg till fredagen och de vill ha någon blixtsnabbt till ett sjukvik. Hoppas, hoppas!!
  • Lavish
    Gullan från Arkadien skrev 2010-10-27 19:45:02 följande:
    Fåsehär ... 34717 jobb lediga ... hur stor arbetslöshet har vi? 385000 om man kollar på SCB. Varje dag blir någon av med jobbet och någon börjar på ett nytt jobb, det handlar ju inte bara om att fylla på med folk som arbetar. 
    Sedan kan det ju vara så att en hel del av de där jobben kräver specialkunskaper som inte vem som helst har. Man blir ju inte bara hantverkare ba'sådär och inte heller civilingenjör. Och de jobb som är lätta att få för vem som helst är ofta tillfälliga och därför kommer den som får det jobbet bli arbetslös igen. 
    Framför allt är det så att de flesta jobb innehades av en annan person innan. En person som inte är död eller pensionerad utan som bytt jobb.  Och den som får jobbet är också en som vill byta jobb. Och sen tar en annan som redan hade jobb ersättarens jobb. Dvs, folk rör sig på arbetsmarknaden, det betyder inte nödvändigtvis att folk som står utanför arbetsmarknaden kommer in särskilt ofta.
  • Här och nu
    Astarte skrev 2010-10-27 21:01:52 följande:
    Jo, men jag är inte utan arbetslivserfarenhet på något sätt. Jag tror inte ett skitjobb till i CVt är bättre än att jag är fri och kan ta jobb direkt, inte för min del i alla fall. Det senaste jobbet jag sökte kom ut på tisdagen, låg till fredagen och de vill ha någon blixtsnabbt till ett sjukvik. Hoppas, hoppas!!
    Jag har själv över 20 års arbetslivserfarenhet o bara att jag tagit ett tretimmarsvik, har jag fått mycket beröm för.
  • Gullan från Arkadien
    Lavish skrev 2010-10-27 21:03:57 följande:
    Framför allt är det så att de flesta jobb innehades av en annan person innan. En person som inte är död eller pensionerad utan som bytt jobb.  Och den som får jobbet är också en som vill byta jobb. Och sen tar en annan som redan hade jobb ersättarens jobb. Dvs, folk rör sig på arbetsmarknaden, det betyder inte nödvändigtvis att folk som står utanför arbetsmarknaden kommer in särskilt ofta.
    Jepp, det med.
    7,8% arbetslöshet hade inte varit så farligt om arbetslösheten hade varit jämnt fördelad på befolkningen och ingen stod utanför arbetsmarknaden länge. Tyvärr är det inte så, tyvärr är det också så att arbetslöshet är en ond cirkel. Det är lättare att få ett jobb om man redan har ett jobb.

Svar på tråden Man blir förbannad!