• Mimmi86

Man blir förbannad!

Jag blir så trött på att höra om folk som dag in och dag ut sitter på häcken och inte lyfter ett finger för att få sig ett jobb!!

Är folk för fina för att arbeta på tex mc donalds? som städare?

Man tar väl vad man får? Och man måste ju börja någonstans. Och arbeta sig upp?

Ibland undrar jag! Idag är det  34717 jobb lediga på ams hemsida.
    Det jag tycker är lustigt är att de är så jävla många som går hemma på bidrag, det är a-kassa, f-kassa... men varje dag på ams hemsida så är det minst 25000 jobb lediga..
    Ändå sänks inte statistiken på arbetslösheten?! Är det ingen som får jobben eller??

Jag har jobbat aktivt sen jag tog studenten, betalar min skatt och allt.
    Så jag betalar till alla dessa jävla slöfockar som inte tar sig tummen ur röven och söker jobb...! Finns det bara 5 lediga jobb i din kommun och det är säkerligen minst 100 ansökningar till de platserna, har du inte rätt kompentens så får du det inte. SÖK utanför kommunen, länet!!! Var lite flexibel!

Jag tog första jobbet jag fick fast på, flytta över 30 mil. Men jag ville ha ett jobb.

Fler borde göra det! Vet flera som sitter hemma och söker endast i hemkommunen, eller kanske närmaste grannkommunen. Vill man ha ett jobb så får man fan offra sig lite!

Sitt inte och gnäll!

• Svar på tråden Man blir förbannad!
  • Plutteli
    Gladabarnensmamma skrev 2010-10-27 18:43:43 följande:
    men vänta nu... om 300.000 söker precis alla tjänster blir det 300.000 sökande på varje tjänst, oavsett hur många tjänster det finns. Om 30.000 tjänster ska fördelas på 300.000 sökande blir det i genomsnitt (300.000/30.000 = 10) tio sökande per tjänst. I slutändan blir det 270.000 sökanden kvar och endast 10% fick jobb.
    Mina mattekunskaper är inte på topp i dag uppenbarligen. Skäms
  • livsmedel
    Blå damcykel skrev 2010-10-27 18:50:32 följande:
    Har bara läst ts...
    Men om man sitter arbetslös på Gotland? Ska jag flytta till fastlandet då? Ska min sambo säga upp sig från sitt jobb och bli arbetslös för att följa med?
    Men eller hur! Ts har inte tänkt så långt då hon säkert lever ensam. Sådär oödmjuka och bittra människor gör oftast det!
  • DarlingMother
    Mimmi86 skrev 2010-10-26 23:03:30 följande:

Jag blir så trött på att höra om folk som dag in och dag ut sitter på häcken och inte lyfter ett finger för att få sig ett jobb!!

Är folk för fina för att arbeta på tex mc donalds? som städare?

Man tar väl vad man får? Och man måste ju börja någonstans. Och arbeta sig upp?

Ibland undrar jag! Idag är det  34717 jobb lediga på ams hemsida.
    Det jag tycker är lustigt är att de är så jävla många som går hemma på bidrag, det är a-kassa, f-kassa... men varje dag på ams hemsida så är det minst 25000 jobb lediga..
    Ändå sänks inte statistiken på arbetslösheten?! Är det ingen som får jobben eller??

Jag har jobbat aktivt sen jag tog studenten, betalar min skatt och allt.
    Så jag betalar till alla dessa jävla slöfockar som inte tar sig tummen ur röven och söker jobb...! Finns det bara 5 lediga jobb i din kommun och det är säkerligen minst 100 ansökningar till de platserna, har du inte rätt kompentens så får du det inte. SÖK utanför kommunen, länet!!! Var lite flexibel!

Jag tog första jobbet jag fick fast på, flytta över 30 mil. Men jag ville ha ett jobb.

Fler borde göra det! Vet flera som sitter hemma och söker endast i hemkommunen, eller kanske närmaste grannkommunen. Vill man ha ett jobb så får man fan offra sig lite!

Sitt inte och gnäll!

Har endast läst TS!

Hur löser man det om exempelvis mamma har jobb och pappa är arbetslös, ska pappa vara tvungen att flytta flera mil bort för ett jobb? Ska han flytta själv eller ska mamma säga upp sig ifrån sitt befintliga jobb och flytta med för att kanske bli arbetslös i en ny hemort?
  • Mandel
    Didaj skrev 2010-10-27 17:19:23 följande:
    Jag känner ingen som skulle neka ett jobb ifall de behövde pengar och/eller var arbetslösa. Knepiga vänner folk har...
    Problemet är väl att många inte behöver jobba för att få pengar för man får det ändå. A-kassa, sjukersättning, socialbidrag osv.
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Gullan från Arkadien

Fåsehär ... 34717 jobb lediga ... hur stor arbetslöshet har vi? 385000 om man kollar på SCB. Varje dag blir någon av med jobbet och någon börjar på ett nytt jobb, det handlar ju inte bara om att fylla på med folk som arbetar. 
    Sedan kan det ju vara så att en hel del av de där jobben kräver specialkunskaper som inte vem som helst har. Man blir ju inte bara hantverkare ba'sådär och inte heller civilingenjör. Och de jobb som är lätta att få för vem som helst är ofta tillfälliga och därför kommer den som får det jobbet bli arbetslös igen. 

• Gullan från Arkadien

Jag tror att det skulle vara nyttigt för folk som har ts inställning att vara arbetslösa ett tag, så kanske de förstår vilken jävla sits det är och att det inte bara är att "ta" ett jobb. När jag var arbetslös sökte jag både jobb som jag var över- och underkvalificerad för, det intressanta är att det var de jag var lagom- och underkvalificerad för som jag fick komma på intervjuer för. 

• SallyBlixten

Jag har funderat på denna tråd under dagen. Det är mycket jag vill säga för jag är så trött på den hårda och generaliserande ton som blivit vanlig de senaste åren.

Kan vi stanna och se varje enskild individ och det sammanhang den personen finns i?

När jobben inte räcker till (det är ju ett kraftigt underskott på arbeten) så har många för hög utbildning för att få skitjobben. (Det har jag följt på nära håll och eftersom jag själv har erfarenhet av rekrytering kan jag intyga att man inte anställer en person som är överkvaliificerad.)

Andra har för låg utbildningsnivå eller saknar en särskild kompetens, typ körkort, språk, kassavana etc.

När utbildningen är rätt kan man ha bristande erfarenhet, eller en familjebild som gör att man inte känns lämplig, en ensamstående förälder har mycket svårt att jobba skift.

Att flytta är ju ett konstigt alternativ om man är gift med någon som har ett jobb, ska en bli arbetslös för att den andra ska få jobb?

Har man varit sjuk är det ett stort problem eftersom arbetsgivaren väljer och vrakar och varför ta någon som är svag när det finns hundratals starka som söker jobbet?

Om man börjar titta på den bild som varje individ har så ser man rätt snabbt att det ofta inte är så lätt som man kan tro.

Kan vi inte nöja oss med att de jobb som finns ute ska besättas så snabbt som möjligt. Den som inte flyttar och tar med sig sin familj så att maken blir arbetslös för att ta ett skitjobb som den är överkvalificerad för lämnar ju detta jobb till någon av de 300-500 (1000?) som söker just det jobbet.

Jag förstår inte varför vi ska jaga folk att ta jobb som passar andra bättre?  Vad gör vi med den som verkligen ville ha det skitjobbet och passade för det? Ska h*n gå på bidrag istället?

Vi ärver inte jorden från våra föräldrar, vi lånar den av våra barn.
  • Pixiefied

Nu har jag jobb, men om jag skulle bli arbetslös så skulle jag inte ta ett jobb som städerska eller arbeta på något snabbkök eller i en mataffär, för det har jag för hög utbildning för. Jag har inte tagit mina dyra högskolepoäng för att göra skitjobb.

• SallyBlixten
    Pixiefied skrev 2010-10-27 20:10:06 följande:
    Nu har jag jobb, men om jag skulle bli arbetslös så skulle jag inte ta ett jobb som städerska eller arbeta på något snabbkök eller i en mataffär, för det har jag för hög utbildning för. Jag har inte tagit mina dyra högskolepoäng för att göra skitjobb.
    Aj då! Du bevisar att TS har en poäng...Samtidigt bevisar jag min egen ståndpunkt ett varv längre än jag tänkte - man måste verkligen se till varje unik individ.

Hoppas du försörjer dig själv om du blir arbetslös. Vi andra har redan subventionerat dina dyra högskolepoäng - med din inställning kan du knappast tycka att du har rätt till fler av mina skattekronor.

OM man kan få ett skitjobb så anser jag att man ska ta det. Hellre än leva på bidrag. Fast det är ju en fråga om personlig integritet och stolthet och det kanske man inte får per automatik med högskoleutbildningen.
    Vi ärver inte jorden från våra föräldrar, vi lånar den av våra barn.
  • Pixiefied
    SallyBlixten skrev 2010-10-27 20:34:57 följande:
    Aj då! Du bevisar att TS har en poäng...Samtidigt bevisar jag min egen ståndpunkt ett varv längre än jag tänkte - man måste verkligen se till varje unik individ.

Hoppas du försörjer dig själv om du blir arbetslös. Vi andra har redan subventionerat dina dyra högskolepoäng - med din inställning kan du knappast tycka att du har rätt till fler av mina skattekronor.

OM man kan få ett skitjobb så anser jag att man ska ta det. Hellre än leva på bidrag. Fast det är ju en fråga om personlig integritet och stolthet och det kanske man inte får per automatik med högskoleutbildningen.
    Jag har aldrig aldrig varit arbetslös, jag har betalat in till a-kassan sedan jag var 18 och betalat skatt sedan jag fick mitt första jobb, ungefär i samma veva, så jag har nog betalat min beskärda del i skatt också. Flört

Blir jag arbetslös så tänker jag stämpla tills jag får ett arbete jag vill ha, och jag tänker inte skämmas. Skål
Svar på tråden Man blir förbannad!