• Mimmi86

Man blir förbannad!

Jag blir så trött på att höra om folk som dag in och dag ut sitter på häcken och inte lyfter ett finger för att få sig ett jobb!!

Är folk för fina för att arbeta på tex mc donalds? som städare?

Man tar väl vad man får? Och man måste ju börja någonstans. Och arbeta sig upp?

Ibland undrar jag! Idag är det  34717 jobb lediga på ams hemsida.
    Det jag tycker är lustigt är att de är så jävla många som går hemma på bidrag, det är a-kassa, f-kassa... men varje dag på ams hemsida så är det minst 25000 jobb lediga..
    Ändå sänks inte statistiken på arbetslösheten?! Är det ingen som får jobben eller??

Jag har jobbat aktivt sen jag tog studenten, betalar min skatt och allt.
    Så jag betalar till alla dessa jävla slöfockar som inte tar sig tummen ur röven och söker jobb...! Finns det bara 5 lediga jobb i din kommun och det är säkerligen minst 100 ansökningar till de platserna, har du inte rätt kompentens så får du det inte. SÖK utanför kommunen, länet!!! Var lite flexibel!

Jag tog första jobbet jag fick fast på, flytta över 30 mil. Men jag ville ha ett jobb.

Fler borde göra det! Vet flera som sitter hemma och söker endast i hemkommunen, eller kanske närmaste grannkommunen. Vill man ha ett jobb så får man fan offra sig lite!

Sitt inte och gnäll!

• Svar på tråden Man blir förbannad!
  • Soetkorv

TS sluta och döm folk. Visst det finns jobb, men inte till ALLA! Alla lämpar sig inte till dessa jobb du ser på AMS. Och alla är inte förmögna att flytta vart som helst i landet, lämna barn, familj etc. Du vet inte heller om alla är sk slöfockar! vad vet du om det? De kan ha psykiska problem och sökt arslet av sig, men har dte vsårt på arbetsmarknaden ändå. Fy för sådana som dig som generaliserar och bara ser åt dig själv. Du vet inte ett skit om andra.

• Soetkorv

Dessutom bryr dig inte så mkt om andra utan var glad över att du är arbetsförmögen och har ett arbete. Du vet inte ett dugg om andra människors svårigheter,  problem, bakgrund.

• Hilmas Mamma

Har bara läst TS...
    Jag var arbetslös i 1 år o ca 2 månader.. Jag sökte under den tiden ca 500 jobb per månad.. ÖVERALLT inom MASSOR med områden... När jag sökte UTANFÖR mina närmsta kommuner fick jag ALDRIG svar, inte ens ett NEJ... De jag sökte inom "pendlingsavstånd" KANSKE jag fick ett svar, men ALLTID "NEJ, platsen tillsatt av annan sökande"...
    SJÄLVKLART ska man göra sitt YTTERSTA för att hitta o få ett jobb!! Men vi var/är MÅNGA som konkurerar om samma arbeten!!

Nu har jag fått jobb inom det jag VILL jobba inom i min EGEN kommun!! Jag är JÄTTE GLAD över det!! Dessutom FAST (eller som det står på pappret TILLSVIDARE anställd..)!! KANON!!

MÅNGA är slöa o bara skiter i att söka jobb!! Det är jag VÄL så insatt i.. Men MÅNGA (om inte de FLESTA) gör sitt yttersta för att hitta ett arbete!!

*Längtar till nästa PLUS!!!! O då SKA det gå!!!!*
  • FruSen
    Mimmi86 skrev 2010-10-26 23:03:30 följande:

Jag blir så trött på att höra om folk som dag in och dag ut sitter på häcken och inte lyfter ett finger för att få sig ett jobb!!

Är folk för fina för att arbeta på tex mc donalds? som städare?

Man tar väl vad man får? Och man måste ju börja någonstans. Och arbeta sig upp?

Ibland undrar jag! Idag är det  34717 jobb lediga på ams hemsida.
    Det jag tycker är lustigt är att de är så jävla många som går hemma på bidrag, det är a-kassa, f-kassa... men varje dag på ams hemsida så är det minst 25000 jobb lediga..
    Ändå sänks inte statistiken på arbetslösheten?! Är det ingen som får jobben eller??

Jag har jobbat aktivt sen jag tog studenten, betalar min skatt och allt.
    Så jag betalar till alla dessa jävla slöfockar som inte tar sig tummen ur röven och söker jobb...! Finns det bara 5 lediga jobb i din kommun och det är säkerligen minst 100 ansökningar till de platserna, har du inte rätt kompentens så får du det inte. SÖK utanför kommunen, länet!!! Var lite flexibel!

Jag tog första jobbet jag fick fast på, flytta över 30 mil. Men jag ville ha ett jobb.

Fler borde göra det! Vet flera som sitter hemma och söker endast i hemkommunen, eller kanske närmaste grannkommunen. Vill man ha ett jobb så får man fan offra sig lite!

Sitt inte och gnäll!

Visst är det konstigt att jag som bara är barnskötare (som inte ens får vikariera i min eller grannkommunerna eftersom politikerna bestämt att man måste vara förskollärare) inte får jobb som läkare, VD, ekonomiansvarig, chaufför med CE-körkort, frisör, biomedicinsk analytiker osv osv osv osv.
    Jag söker de jobb jag har möjlighet att söka, dvs de som ligger inom mitt kompetensområde (lite av varje). Tyvärr finns det ca 500 sökande på varje sådan ledig tjänst.
    Jag gör mitt bästa, jag ringer och spontanansöker men många har hunnit före mig också...
    Men jag gnäller inte. Jag gör mitt bästa och mår skitdåligt över att inte ha ett jobb! Och då har jag ändå bara varit arbetslös i en månad än så länge!
    Är det någon som gnäller är det väl ändå du TS?
    Att flytta från sambon som har fast arbete här och vår dotter är min största mardröm och jag kommer göra allt för att undvika det!
    Jag har provat jobba som telefonförsäljare men då jag inte klarar av att tvinga på kunderna de produkter jag säljer får jag inga bra siffror och är inte intressant för en sådan arbetsgivare heller. Så bara för att man  "tar vilka jobb som helst" är det ju ingen garanti för att man är intressant i arbetsgivarens ögon.
    Jag blir uppriktigt ledsen och sårad av ditt synsätt och jag kan bara hoppas att folk som delar din syn på arbetslösa tillhör en minoritet. Tyvärr känns det inte så. Att slänga ur sig elakheter, fördomar och att dra alla arbetslösa över en kam är så enkelt. Det förstör så mycket. Igår blev jag jättebra bemött och stöttad och peppad i en tråd. Jag fick en självförtroendeboost och kände mig riktigt peppad och taggad inför mina samtal till potentiella arbetsgivare. Tyvärr förstördes allt detta bara när jag läste din tråd. Du har sågat mig nere vid fotknölarna, du tar dig rätten att bara spy ut en massa skit som får mig att känna mig mer värdelös än en kackerlacka. Varför finns jag ens? Är det ens någon som kan svara på det? Jag tillför ingenting och är bara en belastning. Arbetslös=värdelös. Det känns verkligen som att just du tycker att just min existens är roten till allt ont...
  • Runa

Jag tror inte att det är så lätt som du tror. Jag har gått igenom arbetsansökningar och haft arbetsintervjuer med folk på den tiden jag jobbade på en av våra större snabbmatskedjor och jag kan ärligt säga att det lätt gick 20 ansökningar på varje person vi anställde. Gick man så långt som till att sätta in en annons på arbetsförmedlingen handlade det om hundra sökande eller fler till en tjänst. Sannolikt var det samma personer som sorterades bort av oss som av många andra, inte för att de inte skulle klarat jobbet utan för att de inte var de allra bäst lämpade av alla sökande. Lägg därtill att bara en bråkdel av de tjänster vi kunde erbjuda var på tillräckligt många timmar per vecka för att det skulle gå att leva på. På den typen av arbetsplatser behövs många som kan ta det som "extrajobb" och har annan inkomst att leva av eller kanske föräldrar eller en partner som försörjer dem. Jag vet många av mina tjejkompisar som hade stora problem att hitta jobb när vi gick ut gymnasiet och för killarna var det ännu värre. Situationen på arbetsmarknaden har inte blivit lättare sen dess, tvärtom. För den som inte har rätt utbildning eller erfarenhet är det antingen kontakter eller en otrolig envishet och tur som gäller. Säger inte att man inte ska försöka, självklart ska man det, och i många fall ger det utdelning, men att någon inte har ett jobb behöver inte betyda att de inte försöker.

• Hilmas Mamma
    FruSen skrev 2010-10-28 12:02:58 följande:
    Visst är det konstigt att jag som bara är barnskötare (som inte ens får vikariera i min eller grannkommunerna eftersom politikerna bestämt att man måste vara förskollärare) inte får jobb som läkare, VD, ekonomiansvarig, chaufför med CE-körkort, frisör, biomedicinsk analytiker osv osv osv osv.
    Jag söker de jobb jag har möjlighet att söka, dvs de som ligger inom mitt kompetensområde (lite av varje). Tyvärr finns det ca 500 sökande på varje sådan ledig tjänst.
    Jag gör mitt bästa, jag ringer och spontanansöker men många har hunnit före mig också...
    Men jag gnäller inte. Jag gör mitt bästa och mår skitdåligt över att inte ha ett jobb! Och då har jag ändå bara varit arbetslös i en månad än så länge!
    Är det någon som gnäller är det väl ändå du TS?
    Att flytta från sambon som har fast arbete här och vår dotter är min största mardröm och jag kommer göra allt för att undvika det!
    Jag har provat jobba som telefonförsäljare men då jag inte klarar av att tvinga på kunderna de produkter jag säljer får jag inga bra siffror och är inte intressant för en sådan arbetsgivare heller. Så bara för att man  "tar vilka jobb som helst" är det ju ingen garanti för att man är intressant i arbetsgivarens ögon.
    Jag blir uppriktigt ledsen och sårad av ditt synsätt och jag kan bara hoppas att folk som delar din syn på arbetslösa tillhör en minoritet. Tyvärr känns det inte så. Att slänga ur sig elakheter, fördomar och att dra alla arbetslösa över en kam är så enkelt. Det förstör så mycket. Igår blev jag jättebra bemött och stöttad och peppad i en tråd. Jag fick en självförtroendeboost och kände mig riktigt peppad och taggad inför mina samtal till potentiella arbetsgivare. Tyvärr förstördes allt detta bara när jag läste din tråd. Du har sågat mig nere vid fotknölarna, du tar dig rätten att bara spy ut en massa skit som får mig att känna mig mer värdelös än en kackerlacka. Varför finns jag ens? Är det ens någon som kan svara på det? Jag tillför ingenting och är bara en belastning. Arbetslös=värdelös. Det känns verkligen som att just du tycker att just min existens är roten till allt ont...
    Jag håller med dig till FULLO!!

O du!!! Du är INTE värdelös!! Jag är oxå "bara" barnskötare!! O jag fick mitt "fasta" jobb tillslut!! Efter 9 (!!!) år som vikarie o även arbete inom andra områden!! Det GÅR!! Men det kan ta tid!!

STRUNTA i såna här HEMSKA människor som inte förstår bättre!!

Men annars kan du ju ta arbete som HJÄRKIRURG o HJÄLPA mindre vetande kanske??

KRAMAR till dig o LYCKA TILL!!!
  • Hilmas Mamma
    Runa skrev 2010-10-28 12:08:29 följande:
    Jag tror inte att det är så lätt som du tror. Jag har gått igenom arbetsansökningar och haft arbetsintervjuer med folk på den tiden jag jobbade på en av våra större snabbmatskedjor och jag kan ärligt säga att det lätt gick 20 ansökningar på varje person vi anställde. Gick man så långt som till att sätta in en annons på arbetsförmedlingen handlade det om hundra sökande eller fler till en tjänst. Sannolikt var det samma personer som sorterades bort av oss som av många andra, inte för att de inte skulle klarat jobbet utan för att de inte var de allra bäst lämpade av alla sökande. Lägg därtill att bara en bråkdel av de tjänster vi kunde erbjuda var på tillräckligt många timmar per vecka för att det skulle gå att leva på. På den typen av arbetsplatser behövs många som kan ta det som "extrajobb" och har annan inkomst att leva av eller kanske föräldrar eller en partner som försörjer dem. Jag vet många av mina tjejkompisar som hade stora problem att hitta jobb när vi gick ut gymnasiet och för killarna var det ännu värre. Situationen på arbetsmarknaden har inte blivit lättare sen dess, tvärtom. För den som inte har rätt utbildning eller erfarenhet är det antingen kontakter eller en otrolig envishet och tur som gäller. Säger inte att man inte ska försöka, självklart ska man det, och i många fall ger det utdelning, men att någon inte har ett jobb behöver inte betyda att de inte försöker.
    Skrattande ABSOLUT!! Precis så!!!
  • FruSen
    Smultron79 skrev 2010-10-28 12:16:51 följande:
    Jag håller med dig till FULLO!!

O du!!! Du är INTE värdelös!! Jag är oxå "bara" barnskötare!! O jag fick mitt "fasta" jobb tillslut!! Efter 9 (!!!) år som vikarie o även arbete inom andra områden!! Det GÅR!! Men det kan ta tid!!

STRUNTA i såna här HEMSKA människor som inte förstår bättre!!

Men annars kan du ju ta arbete som HJÄRKIRURG o HJÄLPA mindre vetande kanske??

KRAMAR till dig o LYCKA TILL!!!
    Tack!
    Om inte annat kanske jag kan skriva ut HJÄRNTABLETTER till vissa människor
  • Coriander

TS: Alla de där annonsen som du pratar om finns där, för att det är lag på att företag MÅSTE anmäla/ sätta in annons där på ett ledigt arbete. MEN oftast är det ju via andra vägar som folk tas in på jobb. Jag kommer ihåg hur svårt det var att hitta jobb i Sverige, då jag själv var ung. Jag sökte och ringde runt till företagen och gav verkligen inte upp eller satt hemma och gjorde ingenting. Det värsta var nog att söka jobb i STHLM. För även om det finns många lediga jobb där enligt AMS, så är det också många som söker. Kommer ihåg när jag sökte som butiksbiträde till ett företag. Jobbet hade passat mig perfekt. Jag skickade iväg ansökan snabbt och en vecka senare ringde jag till arbetsgivaren för att höra ifall han fått min ansökan. Då fick jag som svar att han fått över 800 ansökningar till denna plats!!! 

Några år senare rekryterade jag själv på ett företag. Till en plats som butiksbiträde/städerska fick vi 359 ansökningar. Då var detta inte i Stockholm, utan i en mycket mindre stad. Det var frustrerande att gå igenom ansökningar som inte var seriösa... för det är ju även ett måste för alla arbetslösa att söka jobb (om de vill ha bidrag). Och det var många som sade sig vara redo att flytta åtskilliga mil för att komma och jobba hos oss. 

Det finns människor bland oss som är rötägg. Dock tror jag att de är jämt utdelade på alla kategorier av människor. Det går inte att utpeka en viss grupp och sedan säga att de på något sätt skulle vara sämre än alla andra.

TS, varför bryr du dig så himla mkt om vad någon annan gör med sitt liv? Var glad att du har ett arbete att gå till och tacksam över alla de bra saker du har i livet. Jag garanterar att du mår bättre om du släpper på din ilska och börjar älska.  

• Hilmas Mamma
    FruSen skrev 2010-10-28 12:29:25 följande:
    Tack!
    Om inte annat kanske jag kan skriva ut HJÄRNTABLETTER till vissa människor
    Hahahah!! Jaa!!! Det vore kanske något!!??
Svar på tråden Man blir förbannad!