• Mimmi86

Man blir förbannad!

Jag blir så trött på att höra om folk som dag in och dag ut sitter på häcken och inte lyfter ett finger för att få sig ett jobb!!

Är folk för fina för att arbeta på tex mc donalds? som städare?

Man tar väl vad man får? Och man måste ju börja någonstans. Och arbeta sig upp?

Ibland undrar jag! Idag är det  34717 jobb lediga på ams hemsida.
    Det jag tycker är lustigt är att de är så jävla många som går hemma på bidrag, det är a-kassa, f-kassa... men varje dag på ams hemsida så är det minst 25000 jobb lediga..
    Ändå sänks inte statistiken på arbetslösheten?! Är det ingen som får jobben eller??

Jag har jobbat aktivt sen jag tog studenten, betalar min skatt och allt.
    Så jag betalar till alla dessa jävla slöfockar som inte tar sig tummen ur röven och söker jobb...! Finns det bara 5 lediga jobb i din kommun och det är säkerligen minst 100 ansökningar till de platserna, har du inte rätt kompentens så får du det inte. SÖK utanför kommunen, länet!!! Var lite flexibel!

Jag tog första jobbet jag fick fast på, flytta över 30 mil. Men jag ville ha ett jobb.

Fler borde göra det! Vet flera som sitter hemma och söker endast i hemkommunen, eller kanske närmaste grannkommunen. Vill man ha ett jobb så får man fan offra sig lite!

Sitt inte och gnäll!

• Svar på tråden Man blir förbannad!
  • Björnmossa
    Lumen skrev 2010-10-27 13:39:37 följande:
    Jag tror om man efter en uni.examen söker sig till McD-jobb. Då har man nog valt helt fel utbildning där man kanske hamnar mellan stolarna när flera med olika examen konkurrerar om samma yrkestitel.

Tyvärr, det finns inte många utbildningar att välja från som faktiskt ger arbete  eller är 100 % tydliga (t.ex. lärare, läkare, sjuksköterska...). Jag personligen inriktar mig enbart till en yrkesexamen.
    Mitt var en kommentar till den som tyckte att man efter avslutad utbildning bör gå arbetslös max ett halvår innan man ska börja söka telefonjobb, mcdonalds osv.
  • Thuleslapper

Jag förstår vad du syftar på men ändå.... (erkänner att jag inte har läst tråden utan endast ditt inlägg TS)

Tänk såhär:
    Du är gift, din man jobbar sen 15 år på samma arbetsplats, han tjänar ordentligt (om man är lite sparsam lever hela familjen bra bara på hans lön)

Men nu hittar du ett jobb i ett annat län, du söker det och får jobbet.
    Detta innebär dock att du är måste vara hemifrån söndag kväll till fredag kväll.

Familjen splittras bara för att man ska vidga sina möjligheter...

Personligen tycker jag att man måste dela upparbetssökande i 2 kategorier.
    De som är singel och inga barn kan (och ska) söka jobb nationellt men de med familj och barn ska inte behöva flytta till andra änden utav Sverige

• Superbia

Jag sökte drygt 70 jobb där jag la ner min själ i ansökningsbrevet (ja, faktiskt!) men inte fan fick jag något jobb för det. Kom på 5 intervjuer där jag tydligen inte var lämplig för något av jobben. Sökte även jobb som jag inte ville ha. Sen blev jag gravid som tur var och fick andra planer. Har även en högskoleutbildning ska tilläggas. Vad är det för fel på mig då?

Morten & Vidar 091029
  • Fragile Angel
    Mimmi86 skrev 2010-10-26 23:03:30 följande:

Jag blir så trött på att höra om folk som dag in och dag ut sitter på häcken och inte lyfter ett finger för att få sig ett jobb!!

Det jag tycker är lustigt är att de är så jävla många som går hemma på bidrag, det är a-kassa, f-kassa... men varje dag på ams hemsida så är det minst 25000 jobb lediga..
    Ändå sänks inte statistiken på arbetslösheten?! Är det ingen som får jobben eller??

Så jag betalar till alla dessa jävla slöfockar som inte tar sig tummen ur röven och söker jobb...! Finns det bara 5 lediga jobb i din kommun och det är säkerligen minst 100 ansökningar till de platserna, har du inte rätt kompentens så får du det inte. SÖK utanför kommunen, länet!!! Var lite flexibel!

Jag tog första jobbet jag fick fast på, flytta över 30 mil. Men jag ville ha ett jobb.

Fler borde göra det! Vet flera som sitter hemma och söker endast i hemkommunen, eller kanske närmaste grannkommunen. Vill man ha ett jobb så får man fan offra sig lite!

Sitt inte och gnäll!

Håller med fullständigt, förutom på punkten att flytta 10-30 mil bort. Har man barn så är det tufft för dem att börja om, och även för sig själv att skaffa nya bekantskaper.
    ¸ .? Jag skrek åt en banan i ett hål för att jag saknar självkontroll¸ .?
  • FruSen
    Astarte skrev 2010-10-27 21:24:02 följande:
    Ja, det är möjligt. Har man en tok-låg tjänstgöringsgrad skriven då, eller vadå? Ja,ja, dyker det upp ett sådant jobb får jag titta på det.
    ?
    Min mamma har haft fast arbete i drygt 20 år och hon har alltid haft timlön!
    Toklåg tjänstgöringsgrad har hon inte...
  • SallyBlixten
    Astarte skrev 2010-10-27 20:50:30 följande:
    Jag är högutbildad och nyligen (sedan sex veckor) friställd igen. Det är så i min branch. Jag söker inga skitjobb ännu, och jag planerar inte att göra det än på ett par månader. Tar man ett av dem är man ju inte fri sedan, och de flesta av de jobb som är "lätta" att få är ju de som är snabba och som kräver att man kan ta dem direkt. Då kan man inte ha en eller flera månaders uppsägningstid att vänta ut. Att säga att man ska ta alla jobb som finns när man är högskoleutbildad blir därför lite galet.
    Nu blev det nog lite underligt. Jag har skrivit några inlägg om att jag inte håller med TS. Jag tycker man ska se till varje individs situation och därmed inte dömma ut arbetslösa på det vis hon gjorde.

Nu var det en annan person som inte hade för avsikt att söka några skitjobb för h*n hade så dyra högskolepoäng och det gjorde mig irriterad. Det är nog den inställning som jag antar ligger till grund för den tuffa linje som införts i våra gemensamma försäkringssystem. Samma inställning som ger TS och andra anledning att racka ner på arbetslösa (som faktiskt oftast verkligen vill ha ett jobb).

Det måste väl ändå finnas en grundläggande önskan om att försörja sig själv? Jag har växlat mellan olika positioner i livet och funnit att de s.k. skitjobben ofta går bra att kombinera med att söka kvalificerade jobb. Man jobbar på timvik, hoppar in här och där och tar det man får. Som jag tidigare skrev är det inte så lätt att få skitjobb när man har för hög utbildning och då menade jag fasta jobb, så det där med att sitta låst i ett skitjobb så att man inte kan söka de jobb man vill ha är inte så svårt att undvika.
    Vi ärver inte jorden från våra föräldrar, vi lånar den av våra barn.
  • P S
    Mimmi86 skrev 2010-10-26 23:03:30 följande:

Sitt inte och gnäll!

Håller med dig helt och hållet!
    Men vårt land har ett överflöd av lata äckliga människor som hellre går på bidrag än jobbar, och det stör mig så in i helvete!!
  • citrus

Min man är villig att ta vilket jobb som helst förutom svartarbete. Han är inte superbra på svenska men vill inget mer än att jobba. Ngn som vill anställa honom för vi söker jobb varje vecka och ing svar. Tro fan man blir trött och hopplös på detta samhälle.

• KathyR

Handen på hjärtat.

Min sambo har ett extrajobb idag men har sökt med ljus och lykta efter ett heltidsjobb sedan 2007. Jag tror han har fått 5 intervjuer varav 1 gav resultat. Där han är idag.

Jag är 110% ärlig när jag säger att han i genomsnitt söker 5 jobb per dag och har gjort sedan dess. Han söker allt, även det han inte har befogenhet till. Han har gått på kurser, hos jobbcoatcher, arbetsförmedlare mm. skrivit om sitt CV + personliga brev säkert 20 gånger. Han ringer, han går in och lämnar sina CV utan att få napp!

De enda som ringer tillbaka är oseriösa telefonförsäljare-företag mm.

Senast idag var han ledsen här hemma, för att han verkligen vill ha ett jobb. Han frågade mig rätt ut - VAD ska jag göra?

Han har sökt jobb i hela Sverige, vi har sagt att vi flyttar om han får ett jobb - utan problem. Men där kommer ingenting.

Jag tycker att du kan lägga attityden på hyllan och inse att där ÄR folk som försöker men som inte får napp.

• Azusephre
    P S skrev 2010-10-27 23:44:26 följande:
    Håller med dig helt och hållet!
    Men vårt land har ett överflöd av lata äckliga människor som hellre går på bidrag än jobbar, och det stör mig så in i helvete!!
    Ja, självklart. Varför jobba när man kan gå på bidrag? Jag menar, man behöver ju inte göra ett skit när man har bidrag och man får ju inte panikångest i slutet av månaden när räkningarna ska betalas, när man egentligen inte har råd. Självklart har man hellre 7000 i månaden på 3 pers (totalt, inte efter räkningar) istället för 15 000. Och jag menar, det är ju kul att vara helt ovetande om man får pengar eller inte nästa månad. *ironi*
Svar på tråden Man blir förbannad!