• Mimmi86

Man blir förbannad!

Jag blir så trött på att höra om folk som dag in och dag ut sitter på häcken och inte lyfter ett finger för att få sig ett jobb!!

Är folk för fina för att arbeta på tex mc donalds? som städare?

Man tar väl vad man får? Och man måste ju börja någonstans. Och arbeta sig upp?

Ibland undrar jag! Idag är det  34717 jobb lediga på ams hemsida.
    Det jag tycker är lustigt är att de är så jävla många som går hemma på bidrag, det är a-kassa, f-kassa... men varje dag på ams hemsida så är det minst 25000 jobb lediga..
    Ändå sänks inte statistiken på arbetslösheten?! Är det ingen som får jobben eller??

Jag har jobbat aktivt sen jag tog studenten, betalar min skatt och allt.
    Så jag betalar till alla dessa jävla slöfockar som inte tar sig tummen ur röven och söker jobb...! Finns det bara 5 lediga jobb i din kommun och det är säkerligen minst 100 ansökningar till de platserna, har du inte rätt kompentens så får du det inte. SÖK utanför kommunen, länet!!! Var lite flexibel!

Jag tog första jobbet jag fick fast på, flytta över 30 mil. Men jag ville ha ett jobb.

Fler borde göra det! Vet flera som sitter hemma och söker endast i hemkommunen, eller kanske närmaste grannkommunen. Vill man ha ett jobb så får man fan offra sig lite!

Sitt inte och gnäll!

• Svar på tråden Man blir förbannad!
  • Muminmamman83

Om man har familj å den andra föräldern har fast jobb så är det ju inte aktuellt att söka jobb på annan ort hur långt borta som helst...måste ju vara lagomt pendlingsavstånd...
    jag har jobbat inom restaurang, städ mm lääääänge, så kände att jag skulle prova nåt nytt så jag har nu praktik via AF i en butik... tycker inte att jag är lat eller dålig för att jag inte har ett fast jobb...praktiserar på heltid men får ut 8000spänn i månaden...
    Men håller med om att folk som kanske inte har familj borde ha lite lättare att flytta på sig...

• andraadvent

Håller med TS. Folk är för lata och gnälliga och dessutom bortskämda när det kommer till att välja utbildning.
    Anledningen till att folk inte har arbete beror på politik och konjukturläge och att det inte finns jobb för alla.

Men.. på individnivå beror det nog snarare på att:

* Personen ifråga har dåliga betyg och kanske läst på en lågrankad skola.
    * Personen har läst en utbildning som inte uppskattas av arbetsgivare.
    * Personen har utbildat sig till något som knappt ingen får arbete som, t.ex journalist.
    * Utbildningen anses dålig av arbetsgivarna och har dåligt rykte eller anses som väldigt enkel.
    * Personen vägrar att flytta eller bosätter sig någonstans där behovet av dennes utbildning knappt finns.
    * Dålig driv från personen ifråga, få arbeten söks och personen vågar inte kritiskt se att ex CV:t är skrivet för dåligt.
    * Lathet från personens sida, ex en barnskötare som inte utbildar sig till förskolelärare utan ist gnäller att "i vår kommun anställer de inga barnskötare".
    * Låg kreativt tänkande från den arbetssökande. Istället för att kanske tänka "outside the box", dra utomlands och ta aupairarbete eller vadsom framför allt hos unga arbetslösa och bättra på ex språket så klagar de på att "de söker allt".

Vad jag vill komma till är att folk mer får skylla sig själva och ta hand om sitt öde och sluta skylla på andra. Sök inte arbete om du inte har något att komma med utan se till att bli någon som arbetsgivarna VILL anställa. 

• Lavish
    andraadvent skrev 2010-10-28 20:55:39 följande:
    Håller med TS. Folk är för lata och gnälliga och dessutom bortskämda när det kommer till att välja utbildning.
    Anledningen till att folk inte har arbete beror på politik och konjukturläge och att det inte finns jobb för alla.

Men.. på individnivå beror det nog snarare på att:

* Personen ifråga har dåliga betyg och kanske läst på en lågrankad skola.
    * Personen har läst en utbildning som inte uppskattas av arbetsgivare.
    * Personen har utbildat sig till något som knappt ingen får arbete som, t.ex journalist.
    * Utbildningen anses dålig av arbetsgivarna och har dåligt rykte eller anses som väldigt enkel.
    * Personen vägrar att flytta eller bosätter sig någonstans där behovet av dennes utbildning knappt finns.
    * Dålig driv från personen ifråga, få arbeten söks och personen vågar inte kritiskt se att ex CV:t är skrivet för dåligt.
    * Lathet från personens sida, ex en barnskötare som inte utbildar sig till förskolelärare utan ist gnäller att "i vår kommun anställer de inga barnskötare".
    * Låg kreativt tänkande från den arbetssökande. Istället för att kanske tänka "outside the box", dra utomlands och ta aupairarbete eller vadsom framför allt hos unga arbetslösa och bättra på ex språket så klagar de på att "de söker allt".

Vad jag vill komma till är att folk mer får skylla sig själva och ta hand om sitt öde och sluta skylla på andra. Sök inte arbete om du inte har något att komma med utan se till att bli någon som arbetsgivarna VILL anställa. 
    Det kan ju också bero på

* Låg begåvning
    * Dålig social kompetens
    * Fetma eller icke tilltalande utseende
    * Att man kommer från ett område eller en kultur som arbetsgivaren inte gillar
    * Att man finns i brottsregistret
    * Handikapp

Och fler dylika saker som man inte kan göra så mycket åt och kanske inte ens rår för från början.
  • casjacool

de ja tycker e förjävligt är att vissa arbetsgivare inte anställer personal som bor längre än 2 mil bort.......

• Astarte
    casjacool skrev 2010-10-28 21:39:12 följande:
    de ja tycker e förjävligt är att vissa arbetsgivare inte anställer personal som bor längre än 2 mil bort.......
    Ja, det där har ja hört talas om sista tiden. Låter ju som en lön, men det ska tydligen finnas sådana.
  • mittochditt

Har senast idag haft 3 intervjuer och jag säger att mycket beror på din självkänsla och hur du marknadsför dig själv!!
    CV:n är också intressant men har du rätt behörighet så blir du ofta kallad på intervju iaf.
    Träna med en vän innan som ställer olika sorters frågor inom det område du söker jobbet..
    Be den titta på ditt kroppsspråk m.m.
    Lycka till alla ni som vill ha ett jobb!!

• Frökenolson
    MickeN1973 skrev 2010-10-28 19:32:27 följande:
    låt oss säga att flertalet skrev bra ansökningar och hade bra cv skulle medföra att det blev fler lediga tjänster?

Det beror på hur man ser det, en gång gillade jag två personer riktigt mycket och skulle egentligen bara anställa en, jag anställde båda två istället!

Vad jag menar är att om man inte har ett bra cv, så kommer man ingenstans!
    Enkelt och koncist.
  • MickeN1973
    Frökenolson skrev 2010-10-28 22:04:55 följande:
    Det beror på hur man ser det, en gång gillade jag två personer riktigt mycket och skulle egentligen bara anställa en, jag anställde båda två istället!

Vad jag menar är att om man inte har ett bra cv, så kommer man ingenstans!
    Enkelt och koncist.
    Arbetssökande lär sig att skriva bra CV

Arbetsgivare lär sig att genomskåda CV'et

Och när man ser hur det ser ut ute i arbetslivet, då ser man att det inte alltid är kompetens som avgör om man får jobb.

Utan det handlar mera om relationer och kontakter.
  • MickeN1973
    casjacool skrev 2010-10-28 21:39:12 följande:
    Det är deras val,  men de slipper krångel med kollektivtrafiken
    Och folk har kortare väg till jobbet.

Och kan man hitta folket i närområdet då finns det ingen anledning till att gå över ån efter vatten 
  • Frökenolson
    MickeN1973 skrev 2010-10-29 08:09:20 följande:
    Arbetssökande lär sig att skriva bra CV

Arbetsgivare lär sig att genomskåda CV'et

Och när man ser hur det ser ut ute i arbetslivet, då ser man att det inte alltid är kompetens som avgör om man får jobb.

Utan det handlar mera om relationer och kontakter.
    Visst får många jobb genom kontakter och det är väl ett jättebra sätt att få jobb!
    Jag vill dock inte anställa personer jag känner. Gillar inte att blanda jobb och privatliv.

Tycker det är konstigt om alla arbetsökande lär sig skriva ett bra cv men jag ändå får in så många dåliga.
    Kompetens och personlighet är det i slutändan som ger jobb, det måste klaffa mellan anställd och arbetsgivare.
Svar på tråden Man blir förbannad!