• FruLindström

Första barnet juni/juli 2011

Är med i fler trådar för oss som ska ha barn juni/juli 2011.
    Men många blir så stora så man missar massa inlägg.
    Tänkte det kunde va kul med en grupp för bara oss som genomgår våran första graviditet med =)

Fler som vill hänga på?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-08 19:06
    BF
    10/6-11 NillaGreve - Solna
    20/6-11 ernlia03 -Finland
    24/6-11 En Anna
    24/6-11 Charlieandi -Stockholm
    26/6-11 Fru Lindström -Vetlanda
    1/7-11 Ideligen - Skaraborg
    1/7-11 FialOtta83 -Skåne
    5/7- 11 Emselott - Luleå
    5/7-11 Matece - Stockholm
    5/7-11 MrsCL
    6/7-11 Fröken Virra - Örebro
    7/7-11 Lusen1
    7/7-11 Skojsuss
    12/7-11 Helle8202 - Stockholm
    12/7-11 Skruttnorpan - Stockholm
    13/7-11 Linizen82 - Skåne

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-16 15:37
    BF-listan till denna tråden, den över går inte ändra tyvärr. Så lägg gärna till dig här:
    www.familjeliv.se/Forum-2-293/m55642983.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-11-30 10:46
    Bildtråd, Välkommen att lägga upp bilder på magar, ul, inköp m.m

www.familjeliv.se/Forum-2-12/m55887562.html
  • Svar på tråden Första barnet juni/juli 2011
  • linahelena
    charlieandi skrev 2010-12-13 16:33:07 följande:
    Jag lämnade 'bara' fyra eller om det var fem rör med blod. Men då lämnade jag ett extra för att kolla ev. sköldkörtelproblem (som min mamma och mormor har fått i samband med graviditet).

Känns det bättre får du säkert ligga ner. I alla flal jag fick den valmöjligheten och är man lite nervös och tycker att blod och nålar är jobbigt, kanske det är bra?
    brukar gå bra så länge jag inte tittar när dom sticker.
  • M1986
    linahelena skrev 2010-12-13 16:33:44 följande:
    oki, ja blir jag erbjuden så, fast spelar ingen roll med downs men som sagt, extra ultraljud klingr inte fel i mina öronFlört vill gärna se lilla bebben där inne.
    min barnmorska fråga mig redan när jag var på hälsosamtal om jag ville, skulle tänka över tills inskrivningen och de var de första hon fråga idag så därför tog vi alla prover på en gång. Tänker mest att de är ett extra ultraljud :D hoppas inte de ska hitta några fel för då kan de behöva göra hål på något å då är de vanligt att man får missfall men så länge allt ser bra ut så är de inge farligt..
  • charlieandi
    M1986 skrev 2010-12-13 16:39:03 följande:
    min barnmorska fråga mig redan när jag var på hälsosamtal om jag ville, skulle tänka över tills inskrivningen och de var de första hon fråga idag så därför tog vi alla prover på en gång. Tänker mest att de är ett extra ultraljud :D hoppas inte de ska hitta några fel för då kan de behöva göra hål på något å då är de vanligt att man får missfall men så länge allt ser bra ut så är de inge farligt..
    Jag valde faktiskt att inte göra något KUB. Delvis för att jag är 23 år och risken för downs och andra kromosomfel inte är speciellt hög men också för att OM det skulle visa sig att något inte ser helt bra ut, känner vi att vi inte vet vad vi ska med resultatet till. Sen hade så klart ett extra ultraljud varit kul men nu skiter vi i det och hoppas istället att allt ser prima ut på RUL i januari
  • linahelena
    M1986 skrev 2010-12-13 16:39:03 följande:
    min barnmorska sa bara på mitt hälsosamtal att jag inte skulle supa, knarka, röka eller ta starka läkemedel allt annat kunde vi ta på inskrivningen. kändes mest som att hon fullständigt dumförklarade mig. han väl kasta in några frågor om träning, kost, värktabletter och kattlåda med innan jag gick därifrån.
  • M1986
    charlieandi skrev 2010-12-13 16:42:30 följande:
    Jag valde faktiskt att inte göra något KUB. Delvis för att jag är 23 år och risken för downs och andra kromosomfel inte är speciellt hög men också för att OM det skulle visa sig att något inte ser helt bra ut, känner vi att vi inte vet vad vi ska med resultatet till. Sen hade så klart ett extra ultraljud varit kul men nu skiter vi i det och hoppas istället att allt ser prima ut på RUL i januari
    Är också 23 så jag trodde inte ens jag skulle bli erbjuden. Vet inte heller vad jag skulel göra om allt inte ser helt bra ut men med både MA och X i bagaget så tyckte både jag och barnmorskan att ett extra ultraljud lugnar nerverna.
    linahelena skrev 2010-12-13 16:44:22 följande:
    min barnmorska sa bara på mitt hälsosamtal att jag inte skulle supa, knarka, röka eller ta starka läkemedel allt annat kunde vi ta på inskrivningen. kändes mest som att hon fullständigt dumförklarade mig. han väl kasta in några frågor om träning, kost, värktabletter och kattlåda med innan jag gick därifrån.
    Jaha du. Jag tycker vi gick egnom mycket på förra samtalet. Är väldigt nöjd med min barnmorska. Hon är jättetrevlig och prata massa med sambon också. de visa sig att hon känner sambons mamma. De kom fram efter att han berättat att han har 9 syskon. Inte så vanligt i dessa trakter. Sen har han syskon som är både handikappade och ett tvillingpar.
    Kattlåda, nu blev jag nyfiken, varför fråga du om de? Är de något som påverkar graviditeten?
  • linahelena
    M1986 skrev 2010-12-13 17:03:37 följande:
    Är också 23 så jag trodde inte ens jag skulle bli erbjuden. Vet inte heller vad jag skulel göra om allt inte ser helt bra ut men med både MA och X i bagaget så tyckte både jag och barnmorskan att ett extra ultraljud lugnar nerverna.
    linahelena skrev 2010-12-13 16:44:22 följande:
    Jaha du. Jag tycker vi gick egnom mycket på förra samtalet. Är väldigt nöjd med min barnmorska. Hon är jättetrevlig och prata massa med sambon också. de visa sig att hon känner sambons mamma. De kom fram efter att han berättat att han har 9 syskon. Inte så vanligt i dessa trakter. Sen har han syskon som är både handikappade och ett tvillingpar.
    Kattlåda, nu blev jag nyfiken, varför fråga du om de? Är de något som påverkar graviditeten?
    kan finnas en parasit i katternas bajs som kan ge skador på fostret. det står varningar på kattsandspåsarna att om man är gravid ska man inte rensa kattlådan. 
    men det var ingen fara eftersom dom dels är innekatter dels så har jag haft dom så länge så hade dom haft den parasiten så hade jag troligtvis redan fått den å blivit immun men hon sa att är man orolig så använd handskar.
    alltså i princip så ska man ta på kattens bajs å sen få in det i munnen. jag menar ingen gör väl rent en kattlåda utan att tvätta händerna efter.

http://www.minbebis.com/kattladan_gravid.html
  • M1986
    linahelena skrev 2010-12-13 17:17:16 följande:
    kan finnas en parasit i katternas bajs som kan ge skador på fostret. det står varningar på kattsandspåsarna att om man är gravid ska man inte rensa kattlådan. 
    men det var ingen fara eftersom dom dels är innekatter dels så har jag haft dom så länge så hade dom haft den parasiten så hade jag troligtvis redan fått den å blivit immun men hon sa att är man orolig så använd handskar.
    alltså i princip så ska man ta på kattens bajs å sen få in det i munnen. jag menar ingen gör väl rent en kattlåda utan att tvätta händerna efter.

www.minbebis.com/kattladan_gravid.html
    jaha okey. Hade ingen aning om de, alla har vi alltid något att lära sig ;)
  • SötaSarah

Jag fick ta 3 rör blod för vanliga prover, då inkl HIV och hepatit som var valfritt. Så det är nog 3-4 man tar normalt... Eller va det 4 jag tog, lite osäker! Det va i morse men höll inte så stor koll... :P Sen stick i fingret och sådär då, som är värre än i armvecket om du frågar mig...

Jag har inte blivit erbjuden KUB, skulle kunna ta det bara för o få se bebisen för frågade idag pga min oro men jag fick inte, får vänta till v. 18... Hon hade en doppler men inte ens den fick man lyssna med... :/ Suck! Skulle få lyssna i mars... Men vill veta NU!!! Vill ju veta att allt är bra innan jag går ut med det men kan inte hålla till v. 18 så idag har jag gett en liten pik "193 dagar kvar...." på facebook ;)

• linahelena
    SötaSarah skrev 2010-12-13 17:52:10 följande:
    Jag fick ta 3 rör blod för vanliga prover, då inkl HIV och hepatit som var valfritt. Så det är nog 3-4 man tar normalt... Eller va det 4 jag tog, lite osäker! Det va i morse men höll inte så stor koll... :P Sen stick i fingret och sådär då, som är värre än i armvecket om du frågar mig...

Jag har inte blivit erbjuden KUB, skulle kunna ta det bara för o få se bebisen för frågade idag pga min oro men jag fick inte, får vänta till v. 18... Hon hade en doppler men inte ens den fick man lyssna med... :/ Suck! Skulle få lyssna i mars... Men vill veta NU!!! Vill ju veta att allt är bra innan jag går ut med det men kan inte hålla till v. 18 så idag har jag gett en liten pik "193 dagar kvar...." på facebook ;)
    pikar hela tiden på FB.
    fast var min pappa som började skriva ett inlägg till mig som såg ut såhär efter att mamma berättat att han skulle bli morfar igen.
    pappa <3 <3
    brorsan:kul att vi blir fler tills påskmiddagen.
    syrran:vadå firar du påsk i juli?

sen kopplade halva facebook
  • charlieandi

Jag har berättar för folk och även på Facebook. Räknar iskallt med att allt är bra i och med att vi gått in i vecka 13, jag tokspyr och inga tecken på att det inte skulle vara bra har dykt upp :) Sista veckan kliade det verkligen i fingrarna. Helst ville jag skrika ut det till hela världen i samma stund gravtestet visade positivt.

Svar på tråden Första barnet juni/juli 2011