• Hamnkrumelur

Är du för eller emot dödsstraff?

Jag var för dödstraff men sen såg jag en dokumentär som handlade om dödstraffet i Texas. Det var så vidrigt. Det var fruktansvärt. Är mord förbjudet så är det. Det är inte okej att det finns ett lagligt sätt att mörda. Mördar man en mördare så är man ju inte bättre själv.

Jag är numera EMOT

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du för eller emot dödsstraff?
  • Starkast
    snorkan skrev 2010-11-02 17:12:44 följande:
    hur mår du då? lite aggressiv kanske?

jag skrev att jag googlade och kopierade vad en annan människa skrivit, en människa som jobbat på fängelse, sen om det är sant eller inte kan varken du eller jag bedöma. jag har inte sagt att det är SANT och att ALLA ska ta detta på allvar.

VAD är det du retar dig på så fruktansvärt?

Men ett faktum är ju att brottslingar kostar en rejäl slant och kan dom tjäna sitt uppehälle eller åtminstånde en del av det. så skulle det kännas sååå mycket bättre för många skattebetalare TROR jag.

Och är det så att dom får lön för att sitta där dom sitter så tycker jag att det är helt åt helvete.....läs nu OM det är så......notera att det inte var ett påstående!

Min kusin brukar med jämna mellanrum åka till kumlafängelset där hon och hundklubben har hunduppvisningar för fångarna.
    Tycker inte dom är värda lyx för vad de gjort.
  • Starkast
    Siri29 skrev 2010-11-03 10:07:34 följande:

Ingen här som ser värdet av vård. Att habilitera människor.

Det känns som att de flesta inlägg handlar om hämnd - att ge igen så mycket man bara kan.

Jag tror att man skapar ett inhumant samhälle med den synen.

Med det inte sagt att straffen inte kan vara längre än vad de är idag, för det tycker jag verkligen.

Men frågan är om "hårt" är bättre än "vård".

Den svindyra vården fungerar väl på vissa. Andra kommer ut och släcker ytterligare några liv.
    HUR kan då en sjuk människas värde vara mer värt än ex. några 6-åringar som sitter och lekte på skolgården?

Jag VAR emot dödsstraff. Ända tills en kille som låg inne på psykavdelningen här i vår stad, vart bättre ovj fick gå ut en sväng utanför sjukhuset på egen hand. En kort stund senare var han tillbaka på sin avd. samtidigt kämpade en 5-årig flicka för sitt liv på op-bordet med X antal knivhugg. Hon var inne på dagisets inhägnade gård när han hoppade in och högg ner första bästa barn.
    Flickan dog. Och inte fungerar psykvården bättre idag för det.  
  • Siri29
    Starkast skrev 2010-11-03 10:26:56 följande:
    Den svindyra vården fungerar väl på vissa. Andra kommer ut och släcker ytterligare några liv.
    HUR kan då en sjuk människas värde vara mer värt än ex. några 6-åringar som sitter och lekte på skolgården?

Jag VAR emot dödsstraff. Ända tills en kille som låg inne på psykavdelningen här i vår stad, vart bättre ovj fick gå ut en sväng utanför sjukhuset på egen hand. En kort stund senare var han tillbaka på sin avd. samtidigt kämpade en 5-årig flicka för sitt liv på op-bordet med X antal knivhugg. Hon var inne på dagisets inhägnade gård när han hoppade in och högg ner första bästa barn.

Det som hände är ju FRUKTANSVÄRT! Jag tror att folk släpps ut för lätt faktiskt. Men han var ju då uppenbarligen sjuk.

Och vad ger staten rätt att ta liv. Att döda är aldrig någonsin rätt.

Vem ska jobba som bödel? Blir flickans familjs liv bättre för att han dör? Blir hans familjs (de är ju oskyldiga) liv bättre? skapar vi ett bättre samhällsklimat?

• cookies

Svarade emot, men inte för att jag känner att det är fel med dödsstraff, det finns vissa handlingar som gör att människor faktiskt inte förtjänar att leva. MEN det händer faktiskt att människor blir felaktigt dömda, hur ska man ta tillbaka ett liv då? Finns exempel på detta i t.ex. läste jag om en man som på 70/80-talet blev dömd till döden i USA för mordbrand där många dog(tror att det var en krog likn.). Ett par år efter att hans dom hade förverkligats gjorde brandkåren en ny titt och upptäckte att det faktiskt var fel på elledningar+ skadedjur som hade gnagat. Något man inte hade kunnat upptäcka med den dagens teknologi.

• Lady Dahmer

Givetvis emot. Bara barbarer mördar människor.

Fast det innebär ju inte att jag blir ledsen om en mördare råkarbli påkörd....

Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! Den är skitbra! - ladydahmer.blogg.se/
  • Mad as snow

Jag är emot eftersom jag anser att det enda argumentet för dödsstraff är hämnd och det är något som en rättsstat inte ska ägna sig åt. Det finns heller inga indikationer på att dödsstraff fungerar i något sorts preventivt syfte, dvs att människor undviker att begå grova brott av rädsla för döden. Således är det bara barbari det handlar om.

• Mad as snow
    Starkast skrev 2010-11-03 10:26:56 följande:

Hur tänker du att dödsstraffet ska förhindra liknande brott begångna av människor i djup psykos?
  • trollkarl
    Starkast skrev 2010-11-03 10:21:09 följande:
    Min kusin brukar med jämna mellanrum åka till kumlafängelset där hon och hundklubben har hunduppvisningar för fångarna.
    Tycker inte dom är värda lyx för vad de gjort.
    ja för det är ju säkerligen "lyx" har du inte läst bakåt i tråden?
    isåfall kan det vara på plats så kommer du säkerligen ändra upfattning.
    att lattjolajbansvensson sitter o tror en massa om hur det är inom KVV gör mig allmänt spyfärdig..
  • Liveit1971

Jag är emot av en mängd olika orsaker. En av orsakerna är att om man visar sig ha dömt fel person så går det inte att göra ogjort. En annan är att jag ser inte att dödsstraffet som effektivare att hindra brott än andra straffsatser, om man menar att straffen ska göra att folk begår färre brott. Ytterligare en är att staten inte ska ägna sig åt att ta livet av folk. Finns självklart ännu fler, fast jag iddes inte skriva mer nu.

• Plutteli
    Lavish skrev 2010-11-03 07:07:55 följande:
    Men visst finns det personer som hålls inlåsta helt enkelt för att skydda allmänheten?

Som sagt tycker jag inte att folk ska avrättas på löpande band så det finns ingen anledning att stoppa in en massa brott i dödstraffet hursomhelst. ALLA människor är ju potentiella våldsverkare (tja utom dom som är totalförlamade kanske). Att avliva alla vore inte så konstruktivt om syftet är att skydda allmänheten från skada...  Men visst det är ju en risk att det går inflation i dödstraffet så småningom, det är ett problem.

Så länge samhället lyckats avhålla dom så finns det ändå gott hopp om att så ska fortsätta. En våldtäktsman som kommit ut och våldtaget för fjärde gången tycker jag inte hoppet om det är så jättestort för. Jag argumenterade alltså inte för dödsstraff för mördare utan dödsstraff för återfallsbrottslingar. Så alla som INTE återföll till mord skulle slippa dödsstraff ändå.

Personligen tycker jag att det är skillnad på våldsbrott mot person och alla andra brott. Jag tycker heller inte att ekonomisk skada går att jämföra med fysisk skada på det sättet. Både för att jag anser att offrets skada är mycket mer omöjlig att reparera när den är fysisk och för att jag anser att en våldsbrottsling gått över helt andra gränser som är mycket svårare att acceptera i ett samhälle.

Däremot tycker jag ju inte att dödsstraffet ska vara någon sorts "Ett öga för ett öga" straff och då är det inte relevant att man skulle vara tvungen att mörda för att få dödsstraff.

Alternativet till dödsstraff precis som du skrivit är ju att den som återfallit i våldsbrott några gånger får livstid, som i livstid, som i livstid. Inga permissioner och ingen chans att komma ut. Det är väl det alternativet som ska jämföras med dödsstraffet. Den ena skillnaden är förståss kostnadsmässigt. Jag tror nog att en relativt snabbt utförd avrättning ändå blir billigare än ett långt livstidsstraff. Men... att utföra dödstraff endast på den grunden är för krasst för mig. Att göra det bara för att spara pengar känns rätt inhumant och då finns ju också risken att alla fängelsesstraff som blir dyrare än dödsstraff på sikt riskerar att omvandlas till dödsstraff.

Återstår att fråga sig om det verkligen är humanare med en livstid som verkligen är livstid än vad dödsstraffet är. Det kanske är humanare för att ingen behöver agera bödel. Men är det verkligen humanare för den dömde? Jag ställer mig faktiskt väldigt tveksam till det.
    Om man är ute efter "hämnd" och att verkligen straffa en återfallsförbrytare så är ju livstid som verkligen är livstid utan chans till benådan betydligt bättre ur ren straff synpunkt än dödsstraff faktiskt. Just för att det är en sådan enorm påfrestning för någon att sitta inne för livet. Genom dödsstraff bestraffar man egentligen inte gärningsmannen speciellt mycket eftersom det lidande som blir i dödsstraffet är kortare och på många sätt lättare än att fortsatta sitta inspärrad, däremot straffar man ju gärningsmannens annhöriga hårt när personen blir avrättad.

Att avrätt för att det är mer ekonomiskt är verkligen inte en människosyn värdig en demokratisk rättsstat. Då kan vi ju återinföra ättestupet direkt liksom så sparar vi multum på åldringsvården....

Skillnaden mellan våldsbrott och andra brott kan jag känna är omöjlig att definiera egentligen eftersom personer kan reagera fruktansvärt olika av att utsättas för brott. En person som misshandlas kan återkomma till livet och helt återhämta sig och inte alls må dåligt över det hela, meda någon annan som utsatts för bedrägeri aldrig klarar av att ha ett normalt liv igen. Så just den biten är enbart subjektiv.

Det finns ett fåtal som sitter inne bara för att skydda allmänheten, och det är dem som man än så länge inte kan rehabilitera på nått sätt och som man antagligen inte kommer kunna rehabilitera. Annars sitter folk inne med syftet att komma ut och inte göra brott igen, möjligen att ett fåtal också sitter inne för att skyddas från allmänheten (tex dömda pedofiler som har det säkrare på anstallten än ute i samhället).
Svar på tråden Är du för eller emot dödsstraff?