Lavish skrev 2010-11-03 07:07:55 följande:
Men visst finns det personer som hålls inlåsta helt enkelt för att skydda allmänheten?
Som sagt tycker jag inte att folk ska avrättas på löpande band så det finns ingen anledning att stoppa in en massa brott i dödstraffet hursomhelst. ALLA människor är ju potentiella våldsverkare (tja utom dom som är totalförlamade kanske). Att avliva alla vore inte så konstruktivt om syftet är att skydda allmänheten från skada... Men visst det är ju en risk att det går inflation i dödstraffet så småningom, det är ett problem.
Så länge samhället lyckats avhålla dom så finns det ändå gott hopp om att så ska fortsätta. En våldtäktsman som kommit ut och våldtaget för fjärde gången tycker jag inte hoppet om det är så jättestort för. Jag argumenterade alltså inte för dödsstraff för mördare utan dödsstraff för återfallsbrottslingar. Så alla som INTE återföll till mord skulle slippa dödsstraff ändå.
Personligen tycker jag att det är skillnad på våldsbrott mot person och alla andra brott. Jag tycker heller inte att ekonomisk skada går att jämföra med fysisk skada på det sättet. Både för att jag anser att offrets skada är mycket mer omöjlig att reparera när den är fysisk och för att jag anser att en våldsbrottsling gått över helt andra gränser som är mycket svårare att acceptera i ett samhälle.
Däremot tycker jag ju inte att dödsstraffet ska vara någon sorts "Ett öga för ett öga" straff och då är det inte relevant att man skulle vara tvungen att mörda för att få dödsstraff.
Alternativet till dödsstraff precis som du skrivit är ju att den som återfallit i våldsbrott några gånger får livstid, som i livstid, som i livstid. Inga permissioner och ingen chans att komma ut. Det är väl det alternativet som ska jämföras med dödsstraffet. Den ena skillnaden är förståss kostnadsmässigt. Jag tror nog att en relativt snabbt utförd avrättning ändå blir billigare än ett långt livstidsstraff. Men... att utföra dödstraff endast på den grunden är för krasst för mig. Att göra det bara för att spara pengar känns rätt inhumant och då finns ju också risken att alla fängelsesstraff som blir dyrare än dödsstraff på sikt riskerar att omvandlas till dödsstraff.
Återstår att fråga sig om det verkligen är humanare med en livstid som verkligen är livstid än vad dödsstraffet är. Det kanske är humanare för att ingen behöver agera bödel. Men är det verkligen humanare för den dömde? Jag ställer mig faktiskt väldigt tveksam till det.
Om man är ute efter "hämnd" och att verkligen straffa en återfallsförbrytare så är ju livstid som verkligen är livstid utan chans till benådan betydligt bättre ur ren straff synpunkt än dödsstraff faktiskt. Just för att det är en sådan enorm påfrestning för någon att sitta inne för livet. Genom dödsstraff bestraffar man egentligen inte gärningsmannen speciellt mycket eftersom det lidande som blir i dödsstraffet är kortare och på många sätt lättare än att fortsatta sitta inspärrad, däremot straffar man ju gärningsmannens annhöriga hårt när personen blir avrättad.
Att avrätt för att det är mer ekonomiskt är verkligen inte en människosyn värdig en demokratisk rättsstat. Då kan vi ju återinföra ättestupet direkt liksom så sparar vi multum på åldringsvården....
Skillnaden mellan våldsbrott och andra brott kan jag känna är omöjlig att definiera egentligen eftersom personer kan reagera fruktansvärt olika av att utsättas för brott. En person som misshandlas kan återkomma till livet och helt återhämta sig och inte alls må dåligt över det hela, meda någon annan som utsatts för bedrägeri aldrig klarar av att ha ett normalt liv igen. Så just den biten är enbart subjektiv.
Det finns ett fåtal som sitter inne bara för att skydda allmänheten, och det är dem som man än så länge inte kan rehabilitera på nått sätt och som man antagligen inte kommer kunna rehabilitera. Annars sitter folk inne med syftet att komma ut och inte göra brott igen, möjligen att ett fåtal också sitter inne för att skyddas från allmänheten (tex dömda pedofiler som har det säkrare på anstallten än ute i samhället).