Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Anonym (Orolig mamma)

Umgängesrätt,hur funkar det?

Ja vet att det är barnet som har rätt till umgänge med sin far, men under vilka villkor då?
    Vi lever inte tillsammans å har inte gjort under hela graviditeten eller efter. Jag har aldrig nekat han å komma å träffa sitt barn, det får han när han vill i stort sett. Å vår lilla är bara 2 månader gammal.
    han tjatar redan om att han vill utöva umgänge utan mig, men det går jag inte med på. Tycker vårt barn e alldeles för litet å jag helammar ju dessutom.
    Nu undrar jag rent juridiskt hur det ser ut,från vilken ålder kan han kräva sitt umgänge utan mig?
    Nu söker jag inte svar som moraliska,känslomässiga osv-Utan rent juridiska.
    jag har sökt lite på nätet men hittar inget om ålder på barnet när umgänget ska ske utan mamman?
    har pratat med Fr men får lite luddiga svar, Ngn som vet?

• Svar på tråden Umgängesrätt,hur funkar det?
  • Anonym (Orolig mamma)
    Anonym (tycker...) skrev 2010-11-04 17:18:59 följande:
    Citat: "Lika mycket hans barn som mitt" ? Ja men det är väl själklart att det är, oavsett om det är i ditt lr TS fall. det handlar inte om rättigheter för er del...vems barn det är... det handlar om skyldigheter. Föräldrarna  är skyldiga att se till att barnet har det bra oavsett var barnet bor.

Det är ju jätte bra att ni kommit fram till något som passar eran dotter, men nu är det så at TS barn är 2 månader och inte 14 månader. Jag separerade själv när min äldsta var nästan 3 år  år och yngsta  10 månader. Barnes pappa hade 3 åringen varannan helg och vår 10 månaders fick han träffa så mycket han ville...men det var vår syn på saken..att han var för liten..

Allt är individuellt....alla har olika syn på vad som är bäst för barnen och vad som är ett "spädbarn"

Visst får man se bortom sina känslor
    Nu tog jag tjuren vid hornen idag efter all oro samt vissa uttalanden här inne å ringde mitt x som kom hit,jag frågade om han kan tänka sig att vänta med eget umgänge tills vår lille iallafall är 1 år, å tänka sig-HAN tyckte det var helt rimligt för han vet att han får träffa barnet så mkt han vill under tiden ändå, jag sa som jag kände att barnet är i större behov av mig just nu det första året å att när h*n fyllt året så kan vi börja med små korta stunder för att senare utöka detta om det funkar,vilket jag tror att det kommer göra. Han tyckte inte det var ngt problem alls :)
  • Anonym

Ts jag tycker du ska vara lite mer ödmjuk

• Anonym (Orolig mamma)
    Anonym skrev 2010-11-04 19:48:12 följande:
    Ts jag tycker du ska vara lite mer ödmjukmer
    mer? vi e ju båda nöjda!
  • Anonym

Ts tänk på att pappan kan stämma dig o redan nu få ensam vårdnad men att du har boendet kvar. Inte ovanlgt men då har DU problem för då får du inte vara föräldraledig. Men det senariot är väldgt vanligt numer för att mammor inte ska bete sg som du

• Anonym (Orolig mamma)
    Anonym skrev 2010-11-04 19:58:04 följande:
    Ts tänk på att pappan kan stämma dig o redan nu få ensam vårdnad men att du har boendet kvar. Inte ovanlgt men då har DU problem för då får du inte vara föräldraledig. Men det senariot är väldgt vanligt numer för att mammor inte ska bete sg som du
    beter mig,haha pappan till vårt barn tyckte det hela var helt ok när vi pratade om det idag så va e problemet?
  • Anonym
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2010-11-04 20:03:11 följande:
    beter mig,haha pappan till vårt barn tyckte det hela var helt ok när vi pratade om det idag så va e problemet?
    Det är okej just nu. Samtidigt kan han planera för en stämning... Det skulle inte vara första gången det hände.
  • Anonym (Orolig mamma)
    ska vara tydlig nu,han å jag är överrens å han VILL INTE ha ensam vårdnad eller boende!!!! å det var inte det jag undrade över då det e klart!
  • Anonym
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2010-11-04 20:05:40 följande:
    ska vara tydlig nu,han å jag är överrens å han VILL INTE ha ensam vårdnad eller boende!!!! å det var inte det jag undrade över då det e klart!
    Han kan stämma på umgänge ändå! Du bör förstå att det kan vända hur fort som helst. Men vill du inte ta till dig råd så är det bara att låta bli.
  • Anonym (Orolig mamma)
    Anonym skrev 2010-11-04 20:10:45 följande:
    Han kan stämma på umgänge ändå! Du bör förstå att det kan vända hur fort som helst. Men vill du inte ta till dig råd så är det bara att låta bli.
    jo,det e jag medveten om men han e inget svin..han vill att vi ska vara vänner för barnets skull..
  • thee

Jag är såå glad för din skull TS och så himla roligt att läsa att ni pratade och kom överens! Bättre kan det ju inte bli! Var glad och njut av din lilla bebis! Skrattande

Svar på tråden Umgängesrätt,hur funkar det?