• Anonym (Orolig mamma)

Umgängesrätt,hur funkar det?

Ja vet att det är barnet som har rätt till umgänge med sin far, men under vilka villkor då?
    Vi lever inte tillsammans å har inte gjort under hela graviditeten eller efter. Jag har aldrig nekat han å komma å träffa sitt barn, det får han när han vill i stort sett. Å vår lilla är bara 2 månader gammal.
    han tjatar redan om att han vill utöva umgänge utan mig, men det går jag inte med på. Tycker vårt barn e alldeles för litet å jag helammar ju dessutom.
    Nu undrar jag rent juridiskt hur det ser ut,från vilken ålder kan han kräva sitt umgänge utan mig?
    Nu söker jag inte svar som moraliska,känslomässiga osv-Utan rent juridiska.
    jag har sökt lite på nätet men hittar inget om ålder på barnet när umgänget ska ske utan mamman?
    har pratat med Fr men får lite luddiga svar, Ngn som vet?

• Svar på tråden Umgängesrätt,hur funkar det?
  • Anonym (Orolig mamma)
    Anonym skrev 2010-11-05 16:16:50 följande:
    Han är ju inte vårdnadshavare så varför ska han köra er. Du är vårdnadshavare o får fixa det
    Japp å jag fixade det galant :) me andra ord så behöver vi inte han,busenkelt:) enl mig så slutar man inte vara pappa för att man går utanför min dörr eller har gemensam vårdnad eller inte, vilket han såklart inte kommer få.
  • Anonym
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2010-11-05 18:42:44 följande:
    Han fick sova hos mig de först 2 veckorna för att kunna knyta an till sitt barn-inget annat.
    Såhär säjer juristen

www.familjeliv.se/Forum-15-395/m55417009.html
    Du vet att vem som helst kan kalla sig jurist? Man behöver ingen utbildning för att vara det. Därför är det bättre att kontakta en advokat inom familjerättsliga frågor.
  • Anonym (Orolig mamma)
    Anonym skrev 2010-11-05 18:45:49 följande:
    Du vet att vem som helst kan kalla sig jurist? Man behöver ingen utbildning för att vara det. Därför är det bättre att kontakta en advokat inom familjerättsliga frågor.
    Å det har jag såklart redan gjort :)
  • Anonym
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2010-11-05 18:44:33 följande:
    Japp å jag fixade det galant :) me andra ord så behöver vi inte han,busenkelt:) enl mig så slutar man inte vara pappa för att man går utanför min dörr eller har gemensam vårdnad eller inte, vilket han såklart inte kommer få.
    Haha, du tror du bestämmer det? Lycka till. Varför ska han ställa upp när du kräver det? Utan framförhållning... Det funkar ju inte för dig så varför ska det funka för han?
  • Anonym
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2010-11-05 18:46:38 följande:
    Å det har jag såklart redan gjort :)
    Varför hänvisade du till vad Fl´s jurist sa?
  • Anonym (Orolig mamma)
    Anonym skrev 2010-11-05 18:44:02 följande:
    "Det finns ingen ålder angiven i lagen när det kan bli tal om umgänge med övernattningar"

Bra!
    Mja hon nämner 3 år :) å min advokat som e en av sveriges bästa såklart sa idag-du har inget att oroa dig för,känns underbart :) Jag kommer inte neka han umgänge, men det blir inte utan mig i närheten. när lillen e ca 1 år kan jag tänka mig å börja med kortare stunder. va skönt å kunna bestämma detta helt sj :)
  • Anonym (Orolig mamma)
    Anonym skrev 2010-11-05 18:47:35 följande:
    Varför hänvisade du till vad Fl´s jurist sa?
    japp så enkelt e det-JAG bestämmer å det e underbart :)
  • Anonym (Orolig mamma)

Tack alla för era kreaktiva svar, dom har varit mkt insiktsfulla, hahahaha nu VET jag vad både Fr å min advokat säjer å det låter så bra så :)

• Anonym (Orolig mamma)

Ps, jag ska vara snäll å låta han träffa barnet med mig i närheten, för att mitt barn ska ha sin far såklart :)

• Anonym

Det är som tur inte du som bestämmer om han ska få vårdnad el ej, det gör en rådman, såklart. O inte har du sveriges bästa advokat för den har inte tid o du har knappast de pengarna heller. Såklart. Men du kan ju ha din kommuns bästa advokat såklart

Svar på tråden Umgängesrätt,hur funkar det?