• Anonym (Orolig mamma)

Umgängesrätt,hur funkar det?

Ja vet att det är barnet som har rätt till umgänge med sin far, men under vilka villkor då?
    Vi lever inte tillsammans å har inte gjort under hela graviditeten eller efter. Jag har aldrig nekat han å komma å träffa sitt barn, det får han när han vill i stort sett. Å vår lilla är bara 2 månader gammal.
    han tjatar redan om att han vill utöva umgänge utan mig, men det går jag inte med på. Tycker vårt barn e alldeles för litet å jag helammar ju dessutom.
    Nu undrar jag rent juridiskt hur det ser ut,från vilken ålder kan han kräva sitt umgänge utan mig?
    Nu söker jag inte svar som moraliska,känslomässiga osv-Utan rent juridiska.
    jag har sökt lite på nätet men hittar inget om ålder på barnet när umgänget ska ske utan mamman?
    har pratat med Fr men får lite luddiga svar, Ngn som vet?

• Svar på tråden Umgängesrätt,hur funkar det?
  • Anonym
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2010-11-05 15:22:38 följande:
    Sen ang MIN tid med barnet, ha h*n e bara 2 månader så jag lägger ALL min tid på barnet, innebär det då att pappan ska skita i det? eller hur menar du?
    Pappan FÅR ju inte vara med barnet dygnet runt utan DU bestämmer när han får ha umgänge och VAR han får ha det. Varför ska han komma bara för att du vill ha skjuts till lasarettet? Personalen på lasarettet är skyldiga att ta kontakt med honom om barnet har livshotande skador eller sjukdom...
  • Anonym
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2010-11-05 15:30:01 följande:
    jag kränker pappan som inte får vara ensam med vårt barn på 2 månader som jag helammar?? när han totalt skiter i att ta ansvar nu ex när den lille e sjuk? ja det säjer ju en del om hur du sj skulle agera som mamma! Sjukt ju.
    Vilket ansvar menar du att han ska ta när han inte får vara med sitt barn dygnet runt för att du kräver att få ha barnet själv dygnet runt?
  • Anonym (Orolig mamma)
    Anonym skrev 2010-11-05 15:48:04 följande:
    Pappan FÅR ju inte vara med barnet dygnet runt utan DU bestämmer när han får ha umgänge och VAR han får ha det. Varför ska han komma bara för att du vill ha skjuts till lasarettet? Personalen på lasarettet är skyldiga att ta kontakt med honom om barnet har livshotande skador eller sjukdom...
    Nej dom får inte kontakta honom då jag har ensam vårdnad!
    Lizzie88 skrev 2010-11-05 15:36:52 följande:
    min sons pappa och jag va inte ihop över huvudtaget när sonen blev till
    han fick träffa sin son så ofta han ville för mej och kunde.
    för jag tänkte på min sons bästa.
    sen kom vi överäns med soc för att slippa tjafsa mer och gå
    till rätten med det, vilket skulle bli mer jobbigt
    men han kom två gånger i veckan och hälsade på och hjälpte till
    med allt som ska göras.
    sen när jag inte ammade längre så fick han ta hem vår son under dagen.
    bara några timmar då en gång i veckan
    sen efter ett tag när man såg att de hade fått bra kontakt så fick sonen sova
    där fredag till lördag varje vecka.
    soc som bestämmde det
    sedan blev det att jag kom fram till det själv att sonen min behöver sin pappa
    mer så han fick sova där varannan helg..
    vilken han gör idag.
    och ibland är han där längre.
    är juh bättre att ni kommer överäns själva hur vårdnaden ska se ut än
    att blanda in rätten.
    Jag skrev innan att jag bad HAN göra ett umgänges scvema när HAN kan å vill träffa vårt barn, Fr tyckte mitt erbjudande om tider var mer än generöst, MEN han svarar på det att han tänker aldrig i livet anpassa sig efter mig, vilket jag inte bett han om utan jag bad om lite rutin i det hela. han vill komma å gå som han vill i tid å otid å DET funkar inte för mig, han kan dyka upp kl 22 på kvällen ex å kräva umgänge utan att ens ha ringt innan.
    Anonym skrev 2010-11-05 15:41:28 följande:
    Du har faktiskt en tarvlig attityd. Pappan får inte har barnet nån timme ensam,för du helammar,men det gör du inte 24tim om dygnet MEN pappan ska ställa upp när du behöver hjälp på dina vilkor. Jag tror fan dansken el islänningen är en klar bättre mor som ser till barnets bästa trots att de har annan stavning som du ts klaga på tidigare. Sandlåda. Pappan on du läser detta stäm ts du lär vinna enkelt
    han skulle inte vinna ett skit, han har suttit inne för väpnat grovt rån,vapenbrott,misshandel, nu blir det dopibg å smuggel. så nej jag tror inte han  vinner ett skit. SEN ska jag vara ÖVERTYDLIG med att han VILL INTE ha mer umgänge än som passar han för stunden, HAN vill INTE ha växelivis boende eller ha h*n boende hos sig alls för den delen, utan det ENDA han vill ha e gemensam vårdnad, å när han skriker till mig på FR att jag ska hålla käft för jag e kvinna å ska veta min plats ...ja då tyckte inte heller Fr att han var så lämplig! hans motto är just det-en kvinna ska lyssna ,lyda å hålla käft. å detta säjer han framför dom, så vinna vad tror du?
  • Anonym
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2010-11-05 16:03:45 följande:
    Nej dom får inte kontakta honom då jag har ensam vårdnad!
    med allt som ska göras.
    soc som bestämmde det
    vilken han gör idag.
    att blanda in rätten.
    Jag skrev innan att jag bad HAN göra ett umgänges scvema när HAN kan å vill träffa vårt barn, Fr tyckte mitt erbjudande om tider var mer än generöst, MEN han svarar på det att han tänker aldrig i livet anpassa sig efter mig, vilket jag inte bett han om utan jag bad om lite rutin i det hela. han vill komma å gå som han vill i tid å otid å DET funkar inte för mig, han kan dyka upp kl 22 på kvällen ex å kräva umgänge utan att ens ha ringt innan.han skulle inte vinna ett skit, han har suttit inne för väpnat grovt rån,vapenbrott,misshandel, nu blir det dopibg å smuggel. så nej jag tror inte han  vinner ett skit. SEN ska jag vara ÖVERTYDLIG med att han VILL INTE ha mer umgänge än som passar han för stunden, HAN vill INTE ha växelivis boende eller ha h*n boende hos sig alls för den delen, utan det ENDA han vill ha e gemensam vårdnad, å när han skriker till mig på FR att jag ska hålla käft för jag e kvinna å ska veta min plats ...ja då tyckte inte heller Fr att han var så lämplig! hans motto är just det-en kvinna ska lyssna ,lyda å hålla käft. å detta säjer han framför dom, så vinna vad tror du?
    Med allt du skriver om honom undrar jag varför du tyckte det var hans ansvar att se till att du fick dig till sjukhuset med ebisen.
  • Anonym (Orolig mamma)
    Anonym skrev 2010-11-05 15:51:19 följande:
    Vilket ansvar menar du att han ska ta när han inte får vara med sitt barn dygnet runt för att du kräver att få ha barnet själv dygnet runt?
    Men jag har ALDRIG nekat honom umgänge!!! mitt hem har stått öppet hela tiden sen barnet föddes, han fick tom sova på min sova de första 2 veckorna, men han tyckte det var jobbigt att jag måste upp å amma mitt i natten, det STÖRDE honom!!! bra, men då kan han dra hem till sig, enkelt.
  • Anonym (Orolig mamma)
    Anonym skrev 2010-11-05 16:05:55 följande:
    Med allt du skriver om honom undrar jag varför du tyckte det var hans ansvar att se till att du fick dig till sjukhuset med ebisen.
    Jo för att han KRÄVT att få veta allt å att jag ska kontakta honom med minsta lilla å då svarar han inte i tel med meningen, jag har inte jour, jag låter dig sköta det.
  • Anonym
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2010-11-05 16:06:31 följande:
    Men jag har ALDRIG nekat honom umgänge!!! mitt hem har stått öppet hela tiden sen barnet föddes, han fick tom sova på min sova de första 2 veckorna, men han tyckte det var jobbigt att jag måste upp å amma mitt i natten, det STÖRDE honom!!! bra, men då kan han dra hem till sig, enkelt.
    Vad hemsk han verkar vara om han till och med får sova hos dig!
    med allt som ska göras.
    soc som bestämmde det
    vilken han gör idag.
    att blanda in rätten.
    Jag skrev innan att jag bad HAN göra ett umgänges scvema när HAN kan å vill träffa vårt barn, Fr tyckte mitt erbjudande om tider var mer än generöst, MEN han svarar på det att han tänker aldrig i livet anpassa sig efter mig, vilket jag inte bett han om utan jag bad om lite rutin i det hela. han vill komma å gå som han vill i tid å otid å DET funkar inte för mig, han kan dyka upp kl 22 på kvällen ex å kräva umgänge utan att ens ha ringt innan.
    Men du skrev ju i meningen ovan att hemmet stått öppet hela tiden sen barnet föddes....
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2010-11-05 16:08:28 följande:
    Jo för att han KRÄVT att få veta allt å att jag ska kontakta honom med minsta lilla å då svarar han inte i tel med meningen, jag har inte jour, jag låter dig sköta det.
    Hankan väl kräva vad han vill utan att du ska följa det? Du har ju ensam vårdnad.... Alltså är det ditt ansvar att få iväg barnet till sjukhus!
  • Anonym

Han är ju inte vårdnadshavare så varför ska han köra er. Du är vårdnadshavare o får fixa det

• Anonym (Orolig mamma)
    Anonym skrev 2010-11-05 16:11:58 följande:
    Vad hemsk han verkar vara om han till och med får sova hos dig!
    Men du skrev ju i meningen ovan att hemmet stått öppet hela tiden sen barnet föddes....Hankan väl kräva vad han vill utan att du ska följa det? Du har ju ensam vårdnad.... Alltså är det ditt ansvar att få iväg barnet till sjukhus!
    Han fick sova hos mig de först 2 veckorna för att kunna knyta an till sitt barn-inget annat.
    Såhär säjer juristen

www.familjeliv.se/Forum-15-395/m55417009.html
  • Anonym
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2010-11-05 18:42:44 följande:
    Han fick sova hos mig de först 2 veckorna för att kunna knyta an till sitt barn-inget annat.
    Såhär säjer juristen

www.familjeliv.se/Forum-15-395/m55417009.html
    "Det finns ingen ålder angiven i lagen när det kan bli tal om umgänge med övernattningar"

Bra!
Svar på tråden Umgängesrätt,hur funkar det?