• Anonym (Orolig mamma)

Umgängesrätt,hur funkar det?

Ja vet att det är barnet som har rätt till umgänge med sin far, men under vilka villkor då?
    Vi lever inte tillsammans å har inte gjort under hela graviditeten eller efter. Jag har aldrig nekat han å komma å träffa sitt barn, det får han när han vill i stort sett. Å vår lilla är bara 2 månader gammal.
    han tjatar redan om att han vill utöva umgänge utan mig, men det går jag inte med på. Tycker vårt barn e alldeles för litet å jag helammar ju dessutom.
    Nu undrar jag rent juridiskt hur det ser ut,från vilken ålder kan han kräva sitt umgänge utan mig?
    Nu söker jag inte svar som moraliska,känslomässiga osv-Utan rent juridiska.
    jag har sökt lite på nätet men hittar inget om ålder på barnet när umgänget ska ske utan mamman?
    har pratat med Fr men får lite luddiga svar, Ngn som vet?

• Svar på tråden Umgängesrätt,hur funkar det?
  • Anonym
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2010-11-05 18:56:15 följande:
    Mja hon nämner 3 år :) å min advokat som e en av sveriges bästa såklart sa idag-du har inget att oroa dig för,känns underbart :) Jag kommer inte neka han umgänge, men det blir inte utan mig i närheten. när lillen e ca 1 år kan jag tänka mig å börja med kortare stunder. va skönt å kunna bestämma detta helt sj :)
    Så du har en advokat som lovar vinst för dig i tvisten? Låter inte som en bra advokat helt ärligt.... Med din inställning riskerar du mycket.
  • Anonym (Orolig mamma)

En liten uppdatering...mitt x har hamnat i en mkt jobbig situation å jag försöker stötta så gott det går,inte alltid som det känns som om det gör ngn skillnad men jag försöker...han sover just nu på min soffa å spenderar tid med vår son å jag känner mig mer å mer trygg med det.han har tyvärr fortfarande en mkt otrevlig ton emot mig emellanåt å hade det inte vart för rådande situation så hade jag bett han fara vid detta laget.
    men nu e omständigheterna sådana att han nog behöver mitt stöd även om han påstår annat....
    Ang vårdnad så säjer han inget om detta just nu utan e nog bara glad över att vi försöker samarbeta för barnets skull....vilket jag såklart tycker e jättebra..

• Anonym (Orolig mamma)

Jag fick så mkt kritik i denna tråd å "goda" råd om hur mkt rättigheter pappan har,att jag e egoist å hoppas han stämmer mig mm.....jag tog åt mig å kände mig som en sann egoist,å lät han komma å vara hos mig en vecka...han urholkade mig känslomässigt,ekonomiskt...mm NU har både familjerätten och soc sagt åt mig att stoppa allt umgänge!
    Fy faan vilken jäkla egoist jag var som visste detta innan å ville skydda barnen...när min lille bebis på 4 månader började gråta för att pappa gapar å skriker....vilken pappa han e aså!!!

• Anonym (Orolig mamma)

Till alla er som stöttade mitt x å puchade honom att stämma mig på allt kan jag informera om att allt umgänge är inställt, han har så fint hotat att hugga ner mig,snitta halsen av mig ...ta vårt barn å lämna sverige.
    Så alla er jäkla präktiga moralkärringar som var på mig att hoppas han stämmer dig på allt-
    FUCK OFF!

Fa* va less jag blir!

• Anonym
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2011-01-03 22:40:23 följande:
    Till alla er som stöttade mitt x å puchade honom att stämma mig på allt kan jag informera om att allt umgänge är inställt, han har så fint hotat att hugga ner mig,snitta halsen av mig ...ta vårt barn å lämna sverige.
    Så alla er jäkla präktiga moralkärringar som var på mig att hoppas han stämmer dig på allt-
    FUCK OFF!

Fa* va less jag blir!
    Hur ska andra veta att han hotar dig till livet menar du? Umgängesrätten kommer att bestå men du kommer slippa närvara.
  • thissan
    Anonym skrev 2011-01-03 22:47:20 följande:
    Hur ska andra veta att han hotar dig till livet menar du? Umgängesrätten kommer att bestå men du kommer slippa närvara.
    Umgängesrätten kommer inte alls att bestå.
    En pappa som hotar sitt barns mamma med ovanstående när barnet bara är några månader och beroende av mamman kommer knappast att få umgänge utan mammans närvaro!
    Ljuga dig själv blå kan du göra, men håll det inom dig då.
  • Anonym
    thissan skrev 2011-01-04 09:15:20 följande:
    Umgängesrätten kommer inte alls att bestå.
    En pappa som hotar sitt barns mamma med ovanstående när barnet bara är några månader och beroende av mamman kommer knappast att få umgänge utan mammans närvaro!
    Ljuga dig själv blå kan du göra, men håll det inom dig då.
    Men självklart består umgängesrätten och definitivt utan att ts ska behöva närvara... Hur tänker du nu?
  • thissan

Så ett barn på några månader som inte ska behöva vara ifrån sin mamma ska ändå vara det för att pappan hotat mamman till livet och HON därför slipper närvara....men kom igen, skärp dig nu! Någonstans här måste ju du också se att pappan sumpat sina chanser till umgänge och att något sådant absolut inte vore förenligt med barnets bästa i det här läget. Ett litet försvarslöst barn på några månader ska alltså betala priset med sin trygghet.  Han får nog ta och sopa upp sin mentala röra först.
    Hade barnet varit större och kunde lämnats med en kontaktperson hade det varit annorlunda.
    Men det förvånar mig inte om du tycker att han verkar stabil.
    Jisses, vilka nötter det finns som sitter och försvarar sådan här idioters rättigheter. 

• Anonym
    thissan skrev 2011-01-04 10:04:10 följande:
    Så ett barn på några månader som inte ska behöva vara ifrån sin mamma ska ändå vara det för att pappan hotat mamman till livet och HON därför slipper närvara....men kom igen, skärp dig nu! Någonstans här måste ju du också se att pappan sumpat sina chanser till umgänge och att något sådant absolut inte vore förenligt med barnets bästa i det här läget. Ett litet försvarslöst barn på några månader ska alltså betala priset med sin trygghet.  Han får nog ta och sopa upp sin mentala röra först.
    Hade barnet varit större och kunde lämnats med en kontaktperson hade det varit annorlunda.
    Men det förvånar mig inte om du tycker att han verkar stabil.
    Jisses, vilka nötter det finns som sitter och försvarar sådan här idioters rättigheter. 
    Snälla du, pappan har umgängesrätt trots att barnet är litet! En kontaktperson kan ev vara med, om Tr bedömer det som nödvändigt eller om pappan frivilligt går med på det. Ts behöver inte närvara. Pappan har inte dumpat möjligheterna till umgänge med barnet.
Svar på tråden Umgängesrätt,hur funkar det?