• Anonym (Orolig mamma)

Umgängesrätt,hur funkar det?

Ja vet att det är barnet som har rätt till umgänge med sin far, men under vilka villkor då?
    Vi lever inte tillsammans å har inte gjort under hela graviditeten eller efter. Jag har aldrig nekat han å komma å träffa sitt barn, det får han när han vill i stort sett. Å vår lilla är bara 2 månader gammal.
    han tjatar redan om att han vill utöva umgänge utan mig, men det går jag inte med på. Tycker vårt barn e alldeles för litet å jag helammar ju dessutom.
    Nu undrar jag rent juridiskt hur det ser ut,från vilken ålder kan han kräva sitt umgänge utan mig?
    Nu söker jag inte svar som moraliska,känslomässiga osv-Utan rent juridiska.
    jag har sökt lite på nätet men hittar inget om ålder på barnet när umgänget ska ske utan mamman?
    har pratat med Fr men får lite luddiga svar, Ngn som vet?

• Svar på tråden Umgängesrätt,hur funkar det?
  • RosaPrinsessa

massa massa styrke kramar!! kan på ett sett förstå dig, har massa problem me mitt ex med.. baarnet är 4månader, han skickar sms först att han ska lämna tillbaka min hund som han skulle ha en koratre period, för de va så jobbigt att ha kontakt.. jag sa "Okej kom med henne" sen dagen efter får ja ett långt sms där han förkarlar sin kärlek. jag svarar inte. senare skriver jag bara att jag nog fixat hem till hunden så han kan komma. då säger han att han kan ha kavr henne för han vet vart jag står vad de gäller oss. Jag säger han ska komma med henne isf o att han inte kan leka fram o tebax...
    han skriver att han inte vill ha kontakt med mig, men med barnet.. hmm.. hur ska han ha kontakt med en 4mån bebis utan att ha kontakt med mig, har han tänkt ringa? =/
    Han har inte träffat henne något sen han drog typ, han var dock här efter jul för att JAG sa åt han att hämta sina lådor för jag ska flytta, o då träffa han barnet.. men de va ju inte så att han kom för att träffa henne..
    så länge ja spelar på hans sätt, snäll, gullig osv så är allt lungt.. men när jag ber han sluta höra av sig eller så så låter de direkt att han ska ha kontakt med barnet, enbart som vapen använder han henne.. det e så hemskt..
    de sista sa han att jag ska ringa familjerätten o prata om umgänge, var, när,hur. men det är INTE upp till mig!!
    och jag kommer kämpa för min dotter, ingen hemsk människa ska få förstöra henne, och hon ska inte få vara en del i hans sjuka liv o spel..
     men när ja fått min hund tillbaka ska jag byta nummer o klippa allt... vill han sen träffa henne så kommer jag säga att det sker hos mina föräldrar, då hindrar ja inte ett umgänge, men det kan inte bara vara på hans villkor.. men ja undrar ja hur detta kommer bli.. men jag har räknat bort han, vill bara att han kommer med min hund.,... men de e så tråkigt att de finns så många idioter!!!

• Anonym (grandwolf)
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2010-11-03 22:21:23 följande:
    "han tjatar redan om att han vill utöva umgänge utan mig, men det går jag inte med på. Tycker vårt barn e alldeles för litet å jag helammar ju dessutom."
    - det beror väl på hur omfattande umgänge han önskar? Att gå på en promenad med vagnen eller leka ensam med barnet i ett rum mellan två amningar borde väl ändå vara ok?

Nu undrar jag rent juridiskt hur det ser ut,från vilken ålder kan han kräva sitt umgänge utan mig?
    - lagen ger honom rätt att föra talan om umgänge från dag ett (när faderskapet är bekräftat) - men det innebär inte att han blir tilldömd det umgänge han önskar - för barnets bästa är alltid det viktigaste!

jag ...hittar inget om ålder på barnet när umgänget ska ske utan mamman?

- det finns ingen fastställd åldersgräns för det. Barn, föräldrar och situationer är olika och det är alltid barnets bästa som har högst prioritet!

• Anonym (Orolig mamma)
    RosaPrinsessa skrev 2011-01-10 23:40:58 följande:

massa massa styrke kramar!! kan på ett sett förstå dig, har massa problem me mitt ex med.. baarnet är 4månader, han skickar sms först att han ska lämna tillbaka min hund som han skulle ha en koratre period, för de va så jobbigt att ha kontakt.. jag sa "Okej kom med henne" sen dagen efter får ja ett långt sms där han förkarlar sin kärlek. jag svarar inte. senare skriver jag bara att jag nog fixat hem till hunden så han kan komma. då säger han att han kan ha kavr henne för han vet vart jag står vad de gäller oss. Jag säger han ska komma med henne isf o att han inte kan leka fram o tebax...
    han skriver att han inte vill ha kontakt med mig, men med barnet.. hmm.. hur ska han ha kontakt med en 4mån bebis utan att ha kontakt med mig, har han tänkt ringa? =/
    Han har inte träffat henne något sen han drog typ, han var dock här efter jul för att JAG sa åt han att hämta sina lådor för jag ska flytta, o då träffa han barnet.. men de va ju inte så att han kom för att träffa henne..
    så länge ja spelar på hans sätt, snäll, gullig osv så är allt lungt.. men när jag ber han sluta höra av sig eller så så låter de direkt att han ska ha kontakt med barnet, enbart som vapen använder han henne.. det e så hemskt..
    de sista sa han att jag ska ringa familjerätten o prata om umgänge, var, när,hur. men det är INTE upp till mig!!
    och jag kommer kämpa för min dotter, ingen hemsk människa ska få förstöra henne, och hon ska inte få vara en del i hans sjuka liv o spel..
     men när ja fått min hund tillbaka ska jag byta nummer o klippa allt... vill han sen träffa henne så kommer jag säga att det sker hos mina föräldrar, då hindrar ja inte ett umgänge, men det kan inte bara vara på hans villkor.. men ja undrar ja hur detta kommer bli.. men jag har räknat bort han, vill bara att han kommer med min hund.,... men de e så tråkigt att de finns så många idioter!!!

jisses, ja vad säjer man...kramar tillbax för det kommer vi nog båda att behöva....mitt x sa samma sak-jag behöver inte komunicera med dig utan med vårt barn! eh som är 4 månader?! snälla, DÅ tänker han inte på barnets bästa, å du gör helt rätt som låter dina föräldrar vara med...kraam
  • Anonym (Orolig mamma)
    Anonym (grandwolf) skrev 2011-01-11 00:32:44 följande:
    Jag bad om enbart juridiska svar fr början, men uppskattar alla typ av svar som inte är rent otrevliga såklart..
  • bonnieloveskim
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2010-11-03 22:21:23 följande:
    Ja vet att det är barnet som har rätt till umgänge med sin far, men under vilka villkor då?
    Vi lever inte tillsammans å har inte gjort under hela graviditeten eller efter. Jag har aldrig nekat han å komma å träffa sitt barn, det får han när han vill i stort sett. Å vår lilla är bara 2 månader gammal.
    han tjatar redan om att han vill utöva umgänge utan mig, men det går jag inte med på. Tycker vårt barn e alldeles för litet å jag helammar ju dessutom.
    Nu söker jag inte svar som moraliska,känslomässiga osv-Utan rent juridiska.
    jag har sökt lite på nätet men hittar inget om ålder på barnet när umgänget ska ske utan mamman?
    Just nu  är bebisen 2 månader och han börjar inleda en konflikt.

jag tror inte han har rätt att träffa barnet utan dig längre tid innan banet är runt 1-2 år.
    Advokater brukar avråda från att stämma på umgäng med så små barn eftersom ett schema som man får från rätten ska vara hållbart i flera år, det är svårt att göra sådant schema när barnet är så pass litet.

Ofta brukar rätten skicka föräldrarna till familjerätten för att komma överens då pga barnets låga ålder.
    Det blir ju ett schema med förändringar efter barnet växer, och har den ena massor av krav och är påstridig så kan jag tänka mig att den andra backar och vill ha lugn och trygghet först.
    Så har man skapat en konflikt då det inte finns några bra former att ta med sig ett litet barn själv.

TS bråkar han behöver du inte ens släppa in han i ditt hem, eller träffa han.
    Det blir svårt att ha umgänge då men ingen kan tvinga dig att vara i hans närvaro om du inte vill det.
  • Anonym (Orolig mamma)
    bonnieloveskim skrev 2011-01-11 08:06:22 följande:
    Just nu  är bebisen 2 månader och han börjar inleda en konflikt.

jag tror inte han har rätt att träffa barnet utan dig längre tid innan banet är runt 1-2 år.
    Advokater brukar avråda från att stämma på umgäng med så små barn eftersom ett schema som man får från rätten ska vara hållbart i flera år, det är svårt att göra sådant schema när barnet är så pass litet.

Ofta brukar rätten skicka föräldrarna till familjerätten för att komma överens då pga barnets låga ålder.
    Det blir ju ett schema med förändringar efter barnet växer, och har den ena massor av krav och är påstridig så kan jag tänka mig att den andra backar och vill ha lugn och trygghet först.
    Så har man skapat en konflikt då det inte finns några bra former att ta med sig ett litet barn själv.

TS bråkar han behöver du inte ens släppa in han i ditt hem, eller träffa han.
    Det blir svårt att ha umgänge då men ingen kan tvinga dig att vara i hans närvaro om du inte vill det.
    Tack så jättemkt...ditt svar gjorde just min dag,nu e vår bebis 4 månader men det e sant som du säjer...det blir ohållbart aså..han stressar mig till den grad att min mjölk tvärstannade i flera timmar vid 2 tillfällen å jag helammar,sen har jag börjat blöda lite fr magen så det e nog magsår pga stressen han medför.
    jag har gått med på samarbetssamtal för att visa både honom å fr att jag inte tänker utesluta han i vårt barns liv,men att det måste ske under ordnade förhållanden för som det varit är som sagt ohållbart...har inte sovit en blund inatt heller...utan känner en inre oro för vad han nu ska hitta på...kram å tack.
  • Anonym (Orolig mamma)

Ännu en sömnlös natt.....suck..

• bonnieloveskim
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2011-01-14 03:02:47 följande:
    Ännu en sömnlös natt.....suck..
    varför kunde du inte sova i natt?
  • Anonym (Orolig mamma)
    bonnieloveskim skrev 2011-01-14 07:51:05 följande:
    varför kunde du inte sova i natt?
    har inte kunnat sova på 5 nätter nu...det bara surrar en massa i huvudet. Tycker det e skittrist med dessa konflikter..hade helt sett att vi iallafall kunde vara vänner för vår lilles skull.
  • bonnieloveskim
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2011-01-14 07:55:33 följande:
    har inte kunnat sova på 5 nätter nu...det bara surrar en massa i huvudet. Tycker det e skittrist med dessa konflikter..hade helt sett att vi iallafall kunde vara vänner för vår lilles skull.
    jag förstår.

Men det bästa du gör är nog att sätta ner foten för vad du accepterar för beteende, annars sluta svara i telefon oh säg nej till allt så länge han är otrevlig.
    Så länge han inte kan ta barnet med sig ska du inte acceptera att han sitter och är otrevlig mot dig, då får umgänge utebli helt enkelt.

jag vet att de tär jättejobbigt men om du kan försöka bestämma dig hur du vill göra i denna fråga så känns det lättare.
    Din sömn är viktig nu när barnet är så litet för du måste orka med båda barn och allt annat själv.

Tänk inte på hur du hade velat ha det om det vore annorulnda och om han kunde bete sig bättre.
    Tänk på hur du ska göra som det är NU.
Svar på tråden Umgängesrätt,hur funkar det?