• Anonym (Orolig mamma)

Umgängesrätt,hur funkar det?

Ja vet att det är barnet som har rätt till umgänge med sin far, men under vilka villkor då?
    Vi lever inte tillsammans å har inte gjort under hela graviditeten eller efter. Jag har aldrig nekat han å komma å träffa sitt barn, det får han när han vill i stort sett. Å vår lilla är bara 2 månader gammal.
    han tjatar redan om att han vill utöva umgänge utan mig, men det går jag inte med på. Tycker vårt barn e alldeles för litet å jag helammar ju dessutom.
    Nu undrar jag rent juridiskt hur det ser ut,från vilken ålder kan han kräva sitt umgänge utan mig?
    Nu söker jag inte svar som moraliska,känslomässiga osv-Utan rent juridiska.
    jag har sökt lite på nätet men hittar inget om ålder på barnet när umgänget ska ske utan mamman?
    har pratat med Fr men får lite luddiga svar, Ngn som vet?

• Svar på tråden Umgängesrätt,hur funkar det?
  • Anonym (Orolig mamma)
    MattssonE skrev 2011-02-04 23:05:22 följande:
    ber om ursäkt, jag utgick ifrån att du inte ville betala, det lät så i ditt inlägg. Jag tycker inte att DU är egoistisk, jag tycker att ALLA föräldrar som inte vill hjälpa till att dela på kostnader för sitt gemensama barn är själviska.
    Men som sagt, ber om ursäkt för det jag sa ifall det nu är så att du faktiskt vill hjälpa till med resekostnaderna.

Ja jag vet inte hur din relation till barnets pappa är, därför jag bad dig förklara den kortfattat för mig så jag kunde ha större förståelse, men jag fick ingen förklaring så därför vet jag inte..

men bara så du vet, jag sitter inte här och hittar på saker, jag vet heller inte ALLA lagar som gäller vid umgänge, underhåll och andra familjeangelägenheter, men jag sitter själv i en jävligt tuff situation och försöker lära mig så mycket jag kan, och på vägen försöker jag hjälpa andra som är i samma sits. men somsagt, vill du ha konkreta och direkta svar så ska du vända dig till familjerätten, inte till fl's forum, för då får du svar från oss, som går efter egen erfarenhet.
    Ok,näe men det e lungt jag e INTE av den sorten som vill hindra mitt barn till att få en möjlighet att bygga upp en bra å trygg relation till sin far för et vill jag.å om det innebär att jag betalar halva resan ja då e det så,MEN han har som sagt mkt mer pengar än mig.
    ja du bad mig att berätta lite kortfattat men jag har inte haft tiden ikv att dra igenom det då jag springer mellan datan,middan å fre mys med barnen.
    jag ska självklart vända mig till min advokat på mån å få mer konkreta svar men tycker faktiskt att en del här inne besitter kunskap som e guld värt.
    jag tycker ju det skulle vara märkligt att jag inte skulle kunna flytta utan vara låst till min hemstad i 18 år fast jag har ensam vårdnad, jag har flera olika skäl till en flytt så det beror inte enbart på pappan även om det åxå spelar sin roll i det hela.
    måste få fråga, du har en 1 åring å växelvis boende?? jag blev helt paff då du släpper iväg en så liten bebis på vv? hur tänkte du då?
  • MattssonE
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2011-02-04 23:21:16 följande:
    måste få fråga, du har en 1 åring å växelvis boende?? jag blev helt paff då du släpper iväg en så liten bebis på vv? hur tänkte du då?
    hur menar du med att släppa iväg?
  • Anonym (Orolig mamma)
    bonnieloveskim skrev 2011-02-04 23:14:42 följande:
    ts bry dig inte om att läsa de som inte kan detta med familjerätt elle rläsa vad man skriver.

jag har läst så mycket fel av denna människa som skriver, kan inte skilja på vårnadsformerna ens eller vet inte ens vad uf betalar för etc..
    Jag tror säker att hon vill väl men kunskaperna finns inte och som du läst så är det säkert mycket blnanding av sina egna känslor i trådarna.

Du vet vad som gäller och du vet ju vad som är din situation och om det är rätt eller själviskt är upp till dig att avgöra.. med ditt samvete.
    E han inte nöjd får han stämma dig helt enkelt..
    Tack för stöd å pepp..jo jag vet att många svarar med egna känslor..vilket nog e ganska så vanligt här inne på fl.å detta är en fråga som rör upp känslor..jo jag vet ju hur min situation ser ut å försöker att göra det bästa möjliga av det...
    Arynelle skrev 2011-02-04 23:16:15 följande:
    Utifrån de nya uppgifterna i tråden om hoten osv vill jag påpeka att det är mycket viktigt att du försöker få bevis för dem, antingen inspelningar eller sms. Vad gäller vårdnaden är det viktigt att hoten mot dig går att bevisa, eftersom det bevisar att ni inte kan samarbeta i tillräcklig mån. Vad gäller umgänget är det viktigt att du kan bevisa att han hotar med att ta med sig barnet utomlands, sådana bevis kan göra att ett umgängesbeslut i tingsrätt blir umgänge ett par timmar med kontaktperson närvarande för att se till att han inte sticker med barnet. Har han sagt samma sak till familjerättssekreterarna så är det ju positivt om de kan vittna.

Utan bevis är det mycket svårt att begränsa umgänget i domstol.
    jag hade ett vittne till hoten som helt plötsligt backat av å inte vill vittna om ngt....suck, antar att pers ifråga är rädd eller mutad. jag har kollat detta med inspelningar osv OCH det får enl lag inte användas som bevisförning då inte ens polis får använda sig av info som tillkommit på det viset. jag känner mig helt maktlös i just den frågan...jag har vart i kontakt med en orinisation som heter saknade barn å väntar på svar ifrån dom..jag har inte för avsikt att stoppa umgänget men kommer kräva att det sker med umgängesstöd.
    att jag vill flytta beror på lite olika faktorer, sen att jag inte vill behöva kolla mig bakom axeln så fort jag går ut, eller att både jag å mitt äldre barn ska bli stela som pinnar så fort det knackar på dörren, OM vi flyttar så blir han tvungen att hålla sig till umgängesavtal som kommer fattas längre fram.
    det som oroar mig å som jag ska kolla upp det är om en flytt kan slå tillbax på mig?!
  • MattssonE
    jag tycker ju det skulle vara märkligt att jag inte skulle kunna flytta utan vara låst till min hemstad i 18 år fast jag har ensam vårdnad, jag har flera olika skäl till en flytt så det beror inte enbart på pappan även om det åxå spelar sin roll i det hela.
    du behöver inte oroa dig sålänge du har ensam vårdnad. du får flytta vart du vill.
    jag ska självklart vända mig till min advokat på mån å få mer konkreta svar men tycker faktiskt att en del här inne besitter kunskap som e guld värt.
    jo självklart finns det de som sitter på kunskap. Men skillnaden är att en del bara sitter och läser rakt ur en lagbok medan andra faktiskt har erfarenhet, och det är rätt stor skillnad. Det är bra att lyssna på båda sorter
  • Anonym (Orolig mamma)
    MattssonE skrev 2011-02-04 23:24:46 följande:
    hur menar du med att släppa iväg?
    ja det var ingen kritik utan bara en undran? du har ju din lille växelvis å hon e bara 1 år??
  • MattssonE
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2011-02-04 23:29:01 följande:
    ja det var ingen kritik utan bara en undran? du har ju din lille växelvis å hon e bara 1 år??
    nejnej, jag tar det inte som kritik, absolut inte. jag förstod bara inte frågan?

Men jag ska förklara. Jag fick barn när jag gick andra året i gymnasiet, mina lärare var så pass schyssta att de lät mig fortsätta på gymnasiet förutsatt att jag pluggade hemma medan jag var föräldraledig, så det gjorde jag. Så när skolan började igen i augusti förra året (3e året) så var min dotters pappa villig att hjälpa mig med att ha molly på veckodagarna medan jag går i skolan, och att jag har henne på helger men även träffar henne efter skolan så ofta jag kan. Anledningen till att jag valde att gå kvar i skolan är delvis för att det är en yrkesförberedande linje jag går som gör att jag slipper utbilda mig vidare för att få jobb, och delvis för att pappan varken har en utbildning eller ett jobb. Därför kände jag att någon av oss måste kunna försörja vår dotter, och jag vill inte bli ett socialfall, därför offrade jag mycket tid med min dotter för att kunna gå ur skolan. därför blev det växelvist boende för min dotter, men det kommer ändras 1 mars då hon ska börja på dagis, vilket pappan äntligen gått med på att hon ska få göra, just för att jag ska kunna ha henne på veckodagarna också, och inte bara helgerna.

Förstår du?
  • Anonym (Orolig mamma)
    MattssonE skrev 2011-02-04 23:27:47 följande:
    du behöver inte oroa dig sålänge du har ensam vårdnad. du får flytta vart du vill.
    jo självklart finns det de som sitter på kunskap. Men skillnaden är att en del bara sitter och läser rakt ur en lagbok medan andra faktiskt har erfarenhet, och det är rätt stor skillnad. Det är bra att lyssna på båda sorter
    Ok, ja det var det jag undrade lite så han inte kan använda det emot mig å kräva boender. Vår lille är ju bara 5 månader.
    MattssonE skrev 2011-02-04 23:41:27 följande:
    nejnej, jag tar det inte som kritik, absolut inte. jag förstod bara inte frågan?

Men jag ska förklara. Jag fick barn när jag gick andra året i gymnasiet, mina lärare var så pass schyssta att de lät mig fortsätta på gymnasiet förutsatt att jag pluggade hemma medan jag var föräldraledig, så det gjorde jag. Så när skolan började igen i augusti förra året (3e året) så var min dotters pappa villig att hjälpa mig med att ha molly på veckodagarna medan jag går i skolan, och att jag har henne på helger men även träffar henne efter skolan så ofta jag kan. Anledningen till att jag valde att gå kvar i skolan är delvis för att det är en yrkesförberedande linje jag går som gör att jag slipper utbilda mig vidare för att få jobb, och delvis för att pappan varken har en utbildning eller ett jobb. Därför kände jag att någon av oss måste kunna försörja vår dotter, och jag vill inte bli ett socialfall, därför offrade jag mycket tid med min dotter för att kunna gå ur skolan. därför blev det växelvist boende för min dotter, men det kommer ändras 1 mars då hon ska börja på dagis, vilket pappan äntligen gått med på att hon ska få göra, just för att jag ska kunna ha henne på veckodagarna också, och inte bara helgerna.

Förstår du?
    ok, i see....hm, aså rent praktiskt så förstår jag dig å borde säja att det var ett moget beslut,rent känslomässigt som mamma så kan jag inte för ngt i världen förstå det, haha men alla e vi olika...
  • bonnieloveskim

Förstår du?
    så vad går du igenom med din dotter som du skrev att jag inte har en aning om..?
  • MattssonE
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2011-02-04 23:47:11 följande:
    Ok, ja det var det jag undrade lite så han inte kan använda det emot mig å kräva boender. Vår lille är ju bara 5 månader.

Förstår du?
    ok, i see....hm, aså rent praktiskt så förstår jag dig å borde säja att det var ett moget beslut,rent känslomässigt som mamma så kan jag inte för ngt i världen förstå det, haha men alla e vi olika...
    nej känslomässigt är det jättejobbigt och jag är väldigt stressad och känner skuld över att jag inte kan träffa henne så ofta som jag skulle vilja, men jag vet att det i slutändan kommer vara värt det, och det är så man får tänka för att klara av det :)
  • MattssonE
    bonnieloveskim skrev 2011-02-04 23:50:09 följande:
    så vad går du igenom med din dotter som du skrev att jag inte har en aning om..?
    ingenting som jag tänker offentliggöra på internet?
    men jag kan säga som så, den här "tjänsten" min dotters pappa gjode mig genom att låta mig gå klart skolan är tydligen något han vill ha jävligt mycket tillbaka för.
Svar på tråden Umgängesrätt,hur funkar det?