• Anonym (Orolig mamma)

Umgängesrätt,hur funkar det?

Ja vet att det är barnet som har rätt till umgänge med sin far, men under vilka villkor då?
    Vi lever inte tillsammans å har inte gjort under hela graviditeten eller efter. Jag har aldrig nekat han å komma å träffa sitt barn, det får han när han vill i stort sett. Å vår lilla är bara 2 månader gammal.
    han tjatar redan om att han vill utöva umgänge utan mig, men det går jag inte med på. Tycker vårt barn e alldeles för litet å jag helammar ju dessutom.
    Nu undrar jag rent juridiskt hur det ser ut,från vilken ålder kan han kräva sitt umgänge utan mig?
    Nu söker jag inte svar som moraliska,känslomässiga osv-Utan rent juridiska.
    jag har sökt lite på nätet men hittar inget om ålder på barnet när umgänget ska ske utan mamman?
    har pratat med Fr men får lite luddiga svar, Ngn som vet?

• Svar på tråden Umgängesrätt,hur funkar det?
  • MattssonE
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2011-02-05 13:50:12 följande:
    han har redan skickat papper via advokat om hot om stämning ang gv. Vilket jag INTE kommer gå med på.
    såg att du skrev i en annan tråd att dom dömer oftast emot mammans vilja? så sa dom INTE till mig.
    mot mammans vilja har jag absolut inte sagt,men jag har sagt mot ena förälderns vilja då de ser till barnets bästa, och du är ju tydligen den bästa för barnet.

det gällde främst när domaren dömer till gemensam vårdnad, det kan han göra oavsett om ena förälderna inte vill det.
  • Anonym (Orolig mamma)

Fick höra av en god vän att då min lille har syskon som bor med mig å som jag haft ensam vårdnad om i hela denns liv så särar dom aldrig på syskon om pappan skulle kräva vv?

• MattssonE
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2011-02-05 14:11:42 följande:
    Fick höra av en god vän att då min lille har syskon som bor med mig å som jag haft ensam vårdnad om i hela denns liv så särar dom aldrig på syskon om pappan skulle kräva vv?
    Det stämmer säkert.
  • Anonym
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2011-02-05 14:11:42 följande:
    Det är felaktigt. Självklart särar de även på syskon. Det kan mycket väl bli växelvis boende trots att det finns syskon hos en av föräldrarna.
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2011-02-05 13:51:47 följande:
    Hans förslag till umgänge är helt absurt dessutom så jag kommer komma med ett motförslag. När tom Fr sa åt mig-NU slutar du,vill han inte så kan du inte göra mer. du måste tänka på barnen i första hand å det e inte alltid som en föräldrer är lämplig.
    Vad var absurdt med förslaget? Varför sa fr åt dig att sluta? Varför påstår du att han inte vill ha umgänge? Allt han gör visar ju på att han vill det!
  • Anonym
    MattssonE skrev 2011-02-05 13:20:33 följande:
    Vårdnadens utövande

11 § Vårdnadshavaren har rätt och skyldighet att bestämma i frågor som rör barnets personliga angelägenheter. Vårdnadshavaren skall därvid i takt med barnets stigande ålder och utveckling ta allt större hänsyn till barnets synpunkter och önskemål. Lag (1983:47).

Domstol kan besluta om hos vem av föräldrarna barnet ska bo, inte om var barnet ska bo. Avgörande är vad som är bäst för barnet. Särskilt ska barnets behov av en god kontakt med båda föräldrarna beaktas.

rätten kan alltså inte döma VAR barnet ska bo, bara hos vilken förälder, och eftersom att du har ensam vårdnad så bor barnet hos dig och pappan kan inte bestämma var ni ska bo.
    Det stämmer MEN om pappan är snabb och stämmer ts och yrkar på en interimistisk dom kan han få vårdnad/del i vårdnaden och boendet om det är så att hans möjligheter till umgänge minskas eller i stort sett omöjliggörs. Detta kan hända även om ts har enskild vårdnad.
  • Anonym (Orolig mamma)
    Anonym skrev 2011-02-05 14:15:15 följande:
    Det är felaktigt. Självklart särar de även på syskon. Det kan mycket väl bli växelvis boende trots att det finns syskon hos en av föräldrarna.
    Hans förslag till umgänge är helt absurt dessutom så jag kommer komma med ett motförslag. När tom Fr sa åt mig-NU slutar du,vill han inte så kan du inte göra mer. du måste tänka på barnen i första hand å det e inte alltid som en föräldrer är lämplig.
    Vad var absurdt med förslaget? Varför sa fr åt dig att sluta? Varför påstår du att han inte vill ha umgänge? Allt han gör visar ju på att han vill det!
    Det absurda är att han vill ha umgänge i många timmar utan mig å jag helammar för det första, vad grundar du det på? att han visar att han vill? genom att inte se sin lille på över 1 månad? wow, jag måste instämma vilket engagemang!! fr sa åt mig att sluta försöka få till ett umgänge då han beter sig som han gör, e jag tydlig nog?
    denna vännen till mig som sa detta som du påstår inte stämmer har barn sj å är pappan som inte får tyräffa sitt ena barn som är jämngammalt med min minsta. han kämpar som attan för att få träffa sitt barn, å han har tydligen ingen rättighet men fick igenom umgänge på 1 tim i veckan via tr. men du verkar ju väldigt kunnig i området så du får gärna informera mig om hur det hela ska se ut?
  • Anonym (Orolig mamma)
    Anonym skrev 2011-02-05 14:17:33 följande:
    Det stämmer MEN om pappan är snabb och stämmer ts och yrkar på en interimistisk dom kan han få vårdnad/del i vårdnaden och boendet om det är så att hans möjligheter till umgänge minskas eller i stort sett omöjliggörs. Detta kan hända även om ts har enskild vårdnad.
    ÅTER igen så kommer jag samarbeta till att umgänget ska fungera dsv åxå hjälpa till å betala resekostnad.
    en stämning tar dessutom tid. jag har enskild vårdnad OCH kan inte fängslas här pga vi har barn.
  • MattssonE
    Anonym skrev 2011-02-05 14:15:15 följande:
    Nej bara för att han ställer till med stämmningar osv betyder inte det att han gör det för att han vill umgås med barnet, utan kanske endast för att ta barnet ifrån mamman då han känner förrakt mot henne och vill hämnas..
  • Anonym (Orolig mamma)
    MattssonE skrev 2011-02-05 14:23:02 följande:
    Nej bara för att han ställer till med stämmningar osv betyder inte det att han gör det för att han vill umgås med barnet, utan kanske endast för att ta barnet ifrån mamman då han känner förrakt mot henne och vill hämnas..
    Exakt så är det! han visar inget engagemang för vårt barn utan enabart att han använder sig av h*n för att straffa mig,kontrollera mig osv.
  • MattssonE
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2011-02-05 14:20:37 följande:
    Det absurda är att han vill ha umgänge i många timmar utan mig å jag helammar för det första, vad grundar du det på? att han visar att han vill? genom att inte se sin lille på över 1 månad? wow, jag måste instämma vilket engagemang!! fr sa åt mig att sluta försöka få till ett umgänge då han beter sig som han gör, e jag tydlig nog?
    denna vännen till mig som sa detta som du påstår inte stämmer har barn sj å är pappan som inte får tyräffa sitt ena barn som är jämngammalt med min minsta. han kämpar som attan för att få träffa sitt barn, å han har tydligen ingen rättighet men fick igenom umgänge på 1 tim i veckan via tr. men du verkar ju väldigt kunnig i området så du får gärna informera mig om hur det hela ska se ut?
    vad gäller amningen så äter ett barn ca var 3-4 timme, och skulle då med sannolikhet klara sig med enbart sin pappa under dessa timmar, förutsatt att de inte åker iväg långt bort. Men jag förstår dig, jag var precis likadan, att jag inte ville pappan skulle ta min dotter och vara själv med henne när hon  var som minst. men eftersom att ingen verkar vilja att "egna känslor" ska blandas in i svaren så skriver jag från vad som är möjligt och sannolikt.
Svar på tråden Umgängesrätt,hur funkar det?