Anonym (Orolig mamma) skrev 2011-02-05 14:20:37 följande:
Det absurda är att han vill ha umgänge i många timmar utan mig å jag helammar för det första, vad grundar du det på? att han visar att han vill? genom att inte se sin lille på över 1 månad? wow, jag måste instämma vilket engagemang!! fr sa åt mig att sluta försöka få till ett umgänge då han beter sig som han gör, e jag tydlig nog?
denna vännen till mig som sa detta som du påstår inte stämmer har barn sj å är pappan som inte får tyräffa sitt ena barn som är jämngammalt med min minsta. han kämpar som attan för att få träffa sitt barn, å han har tydligen ingen rättighet men fick igenom umgänge på 1 tim i veckan via tr. men du verkar ju väldigt kunnig i området så du får gärna informera mig om hur det hela ska se ut?
Rätten kommer att se honom som engagerad i och med att han försöker få till ett umgängesschema och vill vara delaktig och ha gemensam vårdnad.
Hur vill han ha umgänge? Vilka dagar och tider? Står det att han vill ha umgänge hemme hos sig eller?
Jag har varit med i flera processer och sett alla möjliga utslag gällande syskon sedan tidigare och växelvis boende för gemenamma barnet. Vissa får hela boendet och syskonen är då alltid tillsammans. Andra får växelvis och då träffas syskonen varannan vecka, ytterligare några får hela boendet hos den andra föräldern. Det är omöjligt att bedöma hur rätten sulle döma i ert fall.
Anonym (Orolig mamma) skrev 2011-02-05 14:22:26 följande:
ÅTER igen så kommer jag samarbeta till att umgänget ska fungera dsv åxå hjälpa till å betala resekostnad.
en stämning tar dessutom tid. jag har enskild vårdnad OCH kan inte fängslas här pga vi har barn.
Hur långt är det mellan era hem? Ja, en stämning tar tid men gör han ett interimistiskt yrkande kan ni ha en dom, som gäller tills vidare, inom någon månad.
MattssonE skrev 2011-02-05 14:23:02 följande:
Nej bara för att han ställer till med stämmningar osv betyder inte det att han gör det för att han vill umgås med barnet, utan kanske endast för att ta barnet ifrån mamman då han känner förrakt mot henne och vill hämnas..
Rätten ser det oftast på ett annat sätt än vad du gör. Det är vanligt att speciellt mammor påstår att pappan vill ha barnet bara för att hämnas. Men det fungerar inte så för då straffar pappan sig själv. Han vill naturligtvis ha barnet hos sig, oavsett vad mamman tror.