• Anonym (Orolig mamma)

Umgängesrätt,hur funkar det?

Ja vet att det är barnet som har rätt till umgänge med sin far, men under vilka villkor då?
    Vi lever inte tillsammans å har inte gjort under hela graviditeten eller efter. Jag har aldrig nekat han å komma å träffa sitt barn, det får han när han vill i stort sett. Å vår lilla är bara 2 månader gammal.
    han tjatar redan om att han vill utöva umgänge utan mig, men det går jag inte med på. Tycker vårt barn e alldeles för litet å jag helammar ju dessutom.
    Nu undrar jag rent juridiskt hur det ser ut,från vilken ålder kan han kräva sitt umgänge utan mig?
    Nu söker jag inte svar som moraliska,känslomässiga osv-Utan rent juridiska.
    jag har sökt lite på nätet men hittar inget om ålder på barnet när umgänget ska ske utan mamman?
    har pratat med Fr men får lite luddiga svar, Ngn som vet?

• Svar på tråden Umgängesrätt,hur funkar det?
  • Anonym (grandwolf)
    MattssonE skrev 2011-02-05 16:30:45 följande:
    rätten är dessutom skyldiga att ta hänsyn till socialnämndens rekomendationer och åsikter om fallet.
    Nej, det är de inte! Rätten har att göra en _självständig_ prövning av underlaget i alla mål innan de tar sitt avgörande!
  • Anonym (Orolig mamma)
    MattssonE skrev 2011-02-05 16:30:45 följande:
    rätten är dessutom skyldiga att ta hänsyn till socialnämndens rekomendationer och åsikter om fallet.
    Är det så? för socialtjänsten är dom som starkt rek oss att flytta å det borde ju spela en viss roll? att dom gjort den bedömningen? Att jag flyttar ev nu då är inte pga jag ska stoppa umgänge osv utan av andra anl, bla min sk fam..jag har inget kvar här å mitt stora barn vill åxå flytta. vi vill få en chans till lugn å ro,lite mer på landet. här vi bor nu e det skottlossning var å varannan dag.
  • MattssonE
    Anonym (grandwolf) skrev 2011-02-05 16:34:06 följande:
    Nej, det är de inte! Rätten har att göra en _självständig_ prövning av underlaget i alla mål innan de tar sitt avgörande!
    det ska de visst det! har föräldern haft kontakt med socialnämnden så ska rätten att lyssna på socialmändens rekomendationer. socialnämnden har mycket mer inflytande idag än vad de haft innan.
  • MattssonE
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2011-02-05 16:36:37 följande:
    Är det så? för socialtjänsten är dom som starkt rek oss att flytta å det borde ju spela en viss roll? att dom gjort den bedömningen? Att jag flyttar ev nu då är inte pga jag ska stoppa umgänge osv utan av andra anl, bla min sk fam..jag har inget kvar här å mitt stora barn vill åxå flytta. vi vill få en chans till lugn å ro,lite mer på landet. här vi bor nu e det skottlossning var å varannan dag.
    socialnämnden.
    socialtjänsten vet jag inte vad det är för något eller om det är samma sak, men socialnämnden pratar jag om.
  • Anonym (grandwolf)
    MattssonE skrev 2011-02-05 16:52:51 följande:
    det ska de visst det! har föräldern haft kontakt med socialnämnden så ska rätten att lyssna på socialmändens rekomendationer. socialnämnden har mycket mer inflytande idag än vad de haft innan.
    Struntprat - eller kan du ange en källa på påståendet att "rätten skall lyssna på socialnämndens rekommendationer" ... soc/FR har dessutom inget tvång på sig att förslå ngt alls till tingsrätten ... däremot håller jag med om att det finns en MYT (särskilt här i FL) om socialtjänstens stora makt och inflytande!
  • Anonym (Orolig mamma)
    MattssonE skrev 2011-02-05 16:55:56 följande:
    socialnämnden.
    socialtjänsten vet jag inte vad det är för något eller om det är samma sak, men socialnämnden pratar jag om.
    jag har fått rek fr socialtjänsten,barn å ungdomsenheten.
  • Anonym (Orolig mamma)
    Anonym (grandwolf) skrev 2011-02-05 16:57:35 följande:
    Struntprat - eller kan du ange en källa på påståendet att "rätten skall lyssna på socialnämndens rekommendationer" ... soc/FR har dessutom inget tvång på sig att förslå ngt alls till tingsrätten ... däremot håller jag med om att det finns en MYT (särskilt här i FL) om socialtjänstens stora makt och inflytande!
    Mja både ja å nej. soc har skyldighet att utreda å se till barnets bästa. sen för alla som hävdar att pappan har rättigheter osv, det står tom i lagen att-alla föräldrar är INTE lämpliga...men det kom väl som en överrasskning för en del här inne.
  • MattssonE
    Anonym (grandwolf) skrev 2011-02-05 16:57:35 följande:
    ja det har jag, jag läste om det senast idag. ska se om jag hittar det.
    tvång och tvång, vill klienten ifråga kalla socialnämnden som vittne så har de väl en plikt att ställa upp på det, det har väl alla människor?
  • Anonym (grandwolf)
    MattssonE skrev 2011-02-05 17:12:18 följande:
    ja det har jag, jag läste om det senast idag. ska se om jag hittar det.
    tvång och tvång, vill klienten ifråga kalla socialnämnden som vittne så har de väl en plikt att ställa upp på det, det har väl alla människor?
    Men om det inte finns ett förslag i utredningen så kan ingen tvinga ett vittne i rättssalen att avge en rekommendation där o då till tingsrätten. Det som står (eller inte står) i utredningen gäller! Och det är verkligen inget tvång för soc/FR att avge ett förslag i en vå-bo-umg-utredning ....
Svar på tråden Umgängesrätt,hur funkar det?