• Anonym (Orolig mamma)

Umgängesrätt,hur funkar det?

Ja vet att det är barnet som har rätt till umgänge med sin far, men under vilka villkor då?
    Vi lever inte tillsammans å har inte gjort under hela graviditeten eller efter. Jag har aldrig nekat han å komma å träffa sitt barn, det får han när han vill i stort sett. Å vår lilla är bara 2 månader gammal.
    han tjatar redan om att han vill utöva umgänge utan mig, men det går jag inte med på. Tycker vårt barn e alldeles för litet å jag helammar ju dessutom.
    Nu undrar jag rent juridiskt hur det ser ut,från vilken ålder kan han kräva sitt umgänge utan mig?
    Nu söker jag inte svar som moraliska,känslomässiga osv-Utan rent juridiska.
    jag har sökt lite på nätet men hittar inget om ålder på barnet när umgänget ska ske utan mamman?
    har pratat med Fr men får lite luddiga svar, Ngn som vet?

• Svar på tråden Umgängesrätt,hur funkar det?
  • Anonym (bonus)

Även om man har ensamvårdnad får man INTE flytta vart man vill hux flux.

En domstol ser ALLTID till barnets bästa oavsett!
    Här spelar det INGEN roll vad mamman eller pappan tycker
    Har barnet mer anhöriga, dagis och andra nätverk och en pappa/mamma kvar i "gamla" staden är det mest troligt att barnet blir kvar där, och INTE flyttas.

OM inte det handla om våld/drog/alkohol problem!

• Anonym (Orolig mamma)
    MattssonE skrev 2011-02-05 14:26:31 följande:
    vad gäller amningen så äter ett barn ca var 3-4 timme, och skulle då med sannolikhet klara sig med enbart sin pappa under dessa timmar, förutsatt att de inte åker iväg långt bort. Men jag förstår dig, jag var precis likadan, att jag inte ville pappan skulle ta min dotter och vara själv med henne när hon  var som minst. men eftersom att ingen verkar vilja att "egna känslor" ska blandas in i svaren så skriver jag från vad som är möjligt och sannolikt.
    ok, men saken är den att vi har fått en väldigt erfaren samarbets samtalskontakt på fr som har hand om sveriges svåraste fall, å han sa-mamman ÄR den viktigaste personen i barnets liv det första halvåret å så är det. Det går tom före pappan med amning, sen äter barn väldigt olika ofta så det kan du inte grunda din fakta på! jag kommer inte på ngt vis stoppa umgänget men vill att det sker under kontrollerade former!
  • MattssonE
    Anonym (bonus) skrev 2011-02-05 14:27:39 följande:

Har barnet mer anhöriga, dagis och andra nätverk och en pappa/mamma kvar i "gamla" staden är det mest troligt att barnet blir kvar där, och INTE flyttas.

men eftersom att barnet ammas på heltid så utgår jag från att h*n inte går på dagis...
    Har hon ensam vårdnad så kan hon visst flytta vart hon vill, och har pappan något att säga så får han stämma henne på vårdnaden.

somsagt, rätten kan inte döma VART barnet ska bo utan bara hos vilken förälder!
  • Anonym (Orolig mamma)

Det kan jag tänka mig stämmer, OM vår lille skulle ha dagis,skola osv här men nu är INTE så fallet. OCH socialtjänsten är dom som rek oss att flytta efter flera stora möten om min situation. JO jag får flytta vart jag vill sålänge jag samarbetar till umgänge.
  • Anonym (Orolig mamma)

Dessutom har jag ensam vårdnad så jo jag kan flytta hux flux sålänge jag informerar fadern om vart å inte stoppar umgänge.
  • MattssonE
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2011-02-05 14:28:58 följande:
    ok, men saken är den att vi har fått en väldigt erfaren samarbets samtalskontakt på fr som har hand om sveriges svåraste fall, å han sa-mamman ÄR den viktigaste personen i barnets liv det första halvåret å så är det. Det går tom före pappan med amning, sen äter barn väldigt olika ofta så det kan du inte grunda din fakta på! jag kommer inte på ngt vis stoppa umgänget men vill att det sker under kontrollerade former!
    du behöver inte ryta åt mig, jag sa att jag håller med dig till fullo, men jag ska inte grunda mina svar på mina personliga och känslomässiga tankar, utan på vad som faktiskt är möjligt..
  • Anonym (Orolig mamma)
    MattssonE skrev 2011-02-05 14:30:44 följande:
    men eftersom att barnet ammas på heltid så utgår jag från att h*n inte går på dagis...
    Har hon ensam vårdnad så kan hon visst flytta vart hon vill, och har pappan något att säga så får han stämma henne på vårdnaden.

somsagt, rätten kan inte döma VART barnet ska bo utan bara hos vilken förälder!
    Jo det e ju så som jag förstått det hela fr de myndigheter jag pratar med åxå. OCH sålänge han inte kan påvisa att jag e en direkt olämplig föräldrer så kan han inte ta vårdnaden ifrån mig.
    jag har bett soc om hjälp å andra instanser å dom är alla enade om att vi ska flytta!
  • Anonym (Orolig mamma)
    MattssonE skrev 2011-02-05 14:32:19 följande:
    du behöver inte ryta åt mig, jag sa att jag håller med dig till fullo, men jag ska inte grunda mina svar på mina personliga och känslomässiga tankar, utan på vad som faktiskt är möjligt..
    jag ryter inte åt dig, men jag vill innerligt less på inkompetenta puckon (anonym) som kommer in å tror sig veta hela situationen.
  • Anonym (bonus)

Kalla mig gärna inkompitent om du så gärna vill.
    Men jag är trött på mammor som tror sig ha rätten till ALLT.

Jag har precis gått igenom en rätts tvist gällande barn, då min sambo (pappa) vart stämd utav barnets mor på ALLT, för att hon skulle flytta till ett nytt ställe 25 mil härifrån. Jag talade av egen erfarnhet. Har inte läst hela din tråd, utan bara strö läst. Hon förlorade( tack och lov) så nu har hon umgängesrätt 2 gånger i månaden, ack så det kan gå.

Och ja jag hade fel vad det gällde flyttandet, och jag läste inte heller att det just gällde en så pass liten.

• Anonym (Orolig mamma)
    Anonym (bonus) skrev 2011-02-05 14:44:38 följande:
    Kalla mig gärna inkompitent om du så gärna vill.
    Men jag är trött på mammor som tror sig ha rätten till ALLT.

Jag har precis gått igenom en rätts tvist gällande barn, då min sambo (pappa) vart stämd utav barnets mor på ALLT, för att hon skulle flytta till ett nytt ställe 25 mil härifrån. Jag talade av egen erfarnhet. Har inte läst hela din tråd, utan bara strö läst. Hon förlorade( tack och lov) så nu har hon umgängesrätt 2 gånger i månaden, ack så det kan gå.

Och ja jag hade fel vad det gällde flyttandet, och jag läste inte heller att det just gällde en så pass liten.
    Men VAR har jag skrivit att jag har rätt till ALLT??? jag bråkar ju inte med han å kommer samarbeta till att umgänget ska bli så bra som möjligt.
    Din sambos x måste ju ha bråkat å ställt till det när domen faller sig så?
    Ok, näe min lille e bara 5 månader.
Svar på tråden Umgängesrätt,hur funkar det?