• Anonym (Orolig mamma)

Umgängesrätt,hur funkar det?

Ja vet att det är barnet som har rätt till umgänge med sin far, men under vilka villkor då?
    Vi lever inte tillsammans å har inte gjort under hela graviditeten eller efter. Jag har aldrig nekat han å komma å träffa sitt barn, det får han när han vill i stort sett. Å vår lilla är bara 2 månader gammal.
    han tjatar redan om att han vill utöva umgänge utan mig, men det går jag inte med på. Tycker vårt barn e alldeles för litet å jag helammar ju dessutom.
    Nu undrar jag rent juridiskt hur det ser ut,från vilken ålder kan han kräva sitt umgänge utan mig?
    Nu söker jag inte svar som moraliska,känslomässiga osv-Utan rent juridiska.
    jag har sökt lite på nätet men hittar inget om ålder på barnet när umgänget ska ske utan mamman?
    har pratat med Fr men får lite luddiga svar, Ngn som vet?

• Svar på tråden Umgängesrätt,hur funkar det?
  • Anonym (Pappa o förälder)
    bonnieloveskim skrev 2011-02-06 00:05:21 följande:
    kom ihåg att oavsett vad ts vill, så i en tvist så kommer nog även pappan ha ett ombud som hänvar motsatsen.

det är just därför saker kan leda till en tvist för man är osams om någon verkligen gör sitt till.

varför har du annars ett ombud fast du redan vet att du är i underläge vilket du lärt dig av ditt ombud..  du kan ju lika gärna ge upp på en gång då..
    nä det vill du inte, du vil framföra DIN sida, DIN synpunkt på vad mamman har gjort fel eller tokigt.. trots att hon kanske är som ts..vad vet vi.
    Jag känner TS väl och hon känner mig väldigt väl, det kan du fråga henne själv. Jag skriver här för att stötta henne och inte för min egen sak!
  • Anonym (Orolig mamma)
    Anonym (Pappa o förälder) skrev 2011-02-06 00:12:32 följande:
    Jag känner TS väl och hon känner mig väldigt väl, det kan du fråga henne själv. Jag skriver här för att stötta henne och inte för min egen sak!
     å det uppskattar jag väldigt mkt {#emotions_dlg.flower} tack vännen min Hjärta
  • bonnieloveskim
    Anonym (Pappa o förälder) skrev 2011-02-06 00:12:32 följande:
    jag skriver också här för att stötta ts och då anser jag det viktigt att det inte komer en massa fel information.

stöttning innebär rätt info.. eller info som talar om både chanser och risker.

stättning är att säga saker även det man inte vill höra.. så man vet vad man ger sig in på.

jag anser inte jag behöver fråga ts om er vänskap.. den är mellan er och jag skriver som sagt för att ts undrar.
    en vänskap skapar dessutomingen fakta utan just vänskap. .och även vänner kan ha fel..
  • Anonym (Orolig mamma)
    bonnieloveskim skrev 2011-02-06 00:05:21 följande:
    kom ihåg att oavsett vad ts vill, så i en tvist så kommer nog även pappan ha ett ombud som hänvar motsatsen.

det är just därför saker kan leda till en tvist för man är osams om någon verkligen gör sitt till.

varför har du annars ett ombud fast du redan vet att du är i underläge vilket du lärt dig av ditt ombud..  du kan ju lika gärna ge upp på en gång då..
    nä det vill du inte, du vil framföra DIN sida, DIN synpunkt på vad mamman har gjort fel eller tokigt.. trots att hon kanske är som ts..vad vet vi.
    ja å i en kommande tvist så kommer jag säja samma sak inför domare mm, jag har INTE för avsikt att sabotera ngt umgänge men vill ha det under ordnade former.
  • Anonym (Orolig mamma)
    bonnieloveskim skrev 2011-02-06 00:17:25 följande:
    jag skriver också här för att stötta ts och då anser jag det viktigt att det inte komer en massa fel information.

stöttning innebär rätt info.. eller info som talar om både chanser och risker.

stättning är att säga saker även det man inte vill höra.. så man vet vad man ger sig in på.

jag anser inte jag behöver fråga ts om er vänskap.. den är mellan er och jag skriver som sagt för att ts undrar.
    en vänskap skapar dessutomingen fakta utan just vänskap. .och även vänner kan ha fel..
    Jag uppskattar alla info som jag får OM den är riktig vill säja, då är jag tacksam även om vissa saker kanske går emot min önskan så e det bättre att jag vet å kan vara förberedd än att jag får mig en chock sen.
  • bonnieloveskim
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2011-02-06 00:29:09 följande:
    ja å i en kommande tvist så kommer jag säja samma sak inför domare mm, jag har INTE för avsikt att sabotera ngt umgänge men vill ha det under ordnade former.
    bebisen är 5 månader.. han kommer inte få någon tvist ännu.. ev muntlig förberdelse så ni kankomma överns om tillfälliga umgnägesföralsg eftersom barnet är så litet..

något lngre typ av schema som man gör i en domstolsförhandling kommer inte ske ännu på ett bra tag.

du vet nog det och kan ta det lungt vännen.
  • Anonym (Orolig mamma)
    bonnieloveskim skrev 2011-02-06 00:32:16 följande:
    bebisen är 5 månader.. han kommer inte få någon tvist ännu.. ev muntlig förberdelse så ni kankomma överns om tillfälliga umgnägesföralsg eftersom barnet är så litet..

något lngre typ av schema som man gör i en domstolsförhandling kommer inte ske ännu på ett bra tag.

du vet nog det och kan ta det lungt vännen.
    Tusen tack för råd,stöd å pepp...samt info som jag inte var säker på, det känns ju lite lättare nu..tack{#emotions_dlg.flower}
  • MattssonE
    bonnieloveskim skrev 2011-02-05 17:37:48 följande:
    socialtjänsten ja...
    inte nämnden.

Skål

att läsa politik och sedan läsa att mamn blandar ihop de befattningarna här är otroligt förvirrande.. man tror man pratar nämnd när man pratar tjänst.. etc.. *ler*
    19 §   Rätten ska se till att frågor om vårdnad, boende och umgänge blir tillbörligt utredda.

Innan rätten avgör ett mål eller ärende om vårdnad, boende eller umgänge ska socialnämnden ges tillfälle att lämna upplysningar. Har nämnden tillgång till upplysningar som kan vara av betydelse för frågans bedömning är nämnden skyldig att lämna rätten sådana upplysningar.

vem har rätt här EGENTLIGEN?  "...skyldig att lämna rätten sådana upplysningar" . TACK.

inga kommentarer eller...?
  • MattssonE
    Anonym (grandwolf) skrev 2011-02-05 22:09:51 följande:
    men "tillfälle att lämna upplysningar" innebär inte att socialnämnden i alla fall gör det! Den möjligheten ges nämligen i ALLA fall där föräldrar skiljer sig - även om de är överens om hur vå-bo-umg skall lösas på bästa sätt för barnet!
    inget illa menat men kan du inte läsa?
    Det står att socialnämnden är SKYLDIG att lämna upplysningar ifall de är av betydelse för rättegången.

Alltså detta är en lag! Det är ingenting man kan hålla på att diskutera fram och tillbaka om det är så eller inte, lagar är inga tolkningsfrågor
  • Anonym
    MattssonE skrev 2011-02-06 09:33:42 följande:
    19 §   Rätten ska se till att frågor om vårdnad, boende och umgänge blir tillbörligt utredda.

Innan rätten avgör ett mål eller ärende om vårdnad, boende eller umgänge ska socialnämnden ges tillfälle att lämna upplysningar. Har nämnden tillgång till upplysningar som kan vara av betydelse för frågans bedömning är nämnden skyldig att lämna rätten sådana upplysningar.

vem har rätt här EGENTLIGEN?  "...skyldig att lämna rätten sådana upplysningar" . TACK.

inga kommentarer eller...?
    Det är socialtjänsten, som har mandat från socialnämnden, som utreder bakgrund och hemförhållanden. Så  visst har du rätt i teorin men i praktiken är det socialtjänsten som utreder.
Svar på tråden Umgängesrätt,hur funkar det?