• Anonym (Orolig mamma)

Umgängesrätt,hur funkar det?

Ja vet att det är barnet som har rätt till umgänge med sin far, men under vilka villkor då?
    Vi lever inte tillsammans å har inte gjort under hela graviditeten eller efter. Jag har aldrig nekat han å komma å träffa sitt barn, det får han när han vill i stort sett. Å vår lilla är bara 2 månader gammal.
    han tjatar redan om att han vill utöva umgänge utan mig, men det går jag inte med på. Tycker vårt barn e alldeles för litet å jag helammar ju dessutom.
    Nu undrar jag rent juridiskt hur det ser ut,från vilken ålder kan han kräva sitt umgänge utan mig?
    Nu söker jag inte svar som moraliska,känslomässiga osv-Utan rent juridiska.
    jag har sökt lite på nätet men hittar inget om ålder på barnet när umgänget ska ske utan mamman?
    har pratat med Fr men får lite luddiga svar, Ngn som vet?

• Svar på tråden Umgängesrätt,hur funkar det?
  • bonnieloveskim
    Anonym (grandwolf) skrev 2011-02-05 22:17:12 följande:
    pappan ha rinte rätt till några "öronmärkt " dagar alls vid ensam vårdnad  utan endast de 10 första dagarna i samband med förlossningen.

vid ensam vårdnad går samtliga dagar över till vårdnadshavaren och noll till den andra.

det finns dock inget hinder att överlåta dagar..
  • Anonym
    Anonym (Pappa o förälder) skrev 2011-02-05 18:16:21 följande:
    Jag har inte läst alla inlägg i tråden, men jag är insatt i TS situation. Som förälder, oavsett om man är mamma eller pappa så ser man till sina barns bästa. Att ständigt känna en oro för att något av sina barn skall fara illa är det mest stressande och psykiskt påfrestande som en förälder kan känna. Om man som förälder i ett sådant läge väljer att ta till åtgärder i syfte att i första hand skydda sina barn, och sedan känner oro för konsekvenserna är fullt förståligt.  Men man skall komma ihåg att med ensam vårdnad så kommer också ett större ansvar för barnen. Det finns inget i TS berättelse som talar för att hon vill sabotera umgänge snarare tvärtom.
    Ett barn har rätt till hela sin familj, dock är denna rätt väldigt vag i lagstiftningen, däremot finns en dom i Europadomstolen som stärker syskons rätt till varandra.

ERD 130 (1998 Olsson)

Denna dom ligger till grund för bedömningar i svenska domstolar.
    Du kan inte få det att bli allmängiltigt.. Är roron befigad? Finns anmälningar, domar som styrker oron? Finns något i pappans berättelse som visar att han inte vill vara delaktig? Visst har barn rätt till hela sin familj men det betyder inte att syskon kan bo på silda adresser men ha gemensamt umgänge ibland. Det finns flertalet domar som styrker det jag säger.
  • Anonym (Orolig mamma)
    Anonym skrev 2011-02-05 22:22:04 följande:
    Du kan inte få det att bli allmängiltigt.. Är roron befigad? Finns anmälningar, domar som styrker oron? Finns något i pappans berättelse som visar att han inte vill vara delaktig? Visst har barn rätt till hela sin familj men det betyder inte att syskon kan bo på silda adresser men ha gemensamt umgänge ibland. Det finns flertalet domar som styrker det jag säger.
    jag var nere hos polisen för att anmäla hoten,till svar fick jag-nu är du väldigt upprörd så pk hem å ta en kopp t å lugna ner dig,vill du fortfarande anmäla så kan du komma tillbax imon, men jag har vittnen dock.han e dömd för bla,dopingbrott,smuggling,vapenbrott,misshandel å lite annat. min stora avgudar sitt lilla syskon.
  • Anonym (Pappa o förälder)
    Anonym skrev 2011-02-05 22:22:04 följande:
    Ingen dom är allmängiltig, ingen oro hos någon förälder, vare sig om är mamma eller pappa, är allmängiltig, men faktum kvarstår att i föräldrabalken är vag är det gäller barnets rätt till sina anhöriga, men Europadomstolen har likfullt fastställt att syskon har den rätten. Och det är allmängiltigt. Att som mamma eller pappa värna om sina barns relation, då de lever tillsammans, till varandra är i mitt anseende viktigare än att värna om en relation med anhöriga som de sällan eller aldrig träffar. Däremot skall det naturligtvis uppmuntras.
  • Anonym
    Anonym (Pappa o förälder) skrev 2011-02-05 22:28:23 följande:
    Ingen dom är allmängiltig, ingen oro hos någon förälder, vare sig om är mamma eller pappa, är allmängiltig, men faktum kvarstår att i föräldrabalken är vag är det gäller barnets rätt till sina anhöriga, men Europadomstolen har likfullt fastställt att syskon har den rätten. Och det är allmängiltigt. Att som mamma eller pappa värna om sina barns relation, då de lever tillsammans, till varandra är i mitt anseende viktigare än att värna om en relation med anhöriga som de sällan eller aldrig träffar. Däremot skall det naturligtvis uppmuntras.
    Visst, oro är inte allmängiltig men kan anses obefogad.

Europadomstiolen har rätt men det betyder inte att syskon alltid blir skrivna på samma adress. Umgänget syskon emellan är det viktiga! Du kan ha din åsikt men domstolen anser att barns umgänge med sin frånvarande förälder är viktigare än den med syskon om du granskar de domar som finns.
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2011-02-05 22:28:11 följande:
    jag var nere hos polisen för att anmäla hoten,till svar fick jag-nu är du väldigt upprörd så pk hem å ta en kopp t å lugna ner dig,vill du fortfarande anmäla så kan du komma tillbax imon, men jag har vittnen dock.han e dömd för bla,dopingbrott,smuggling,vapenbrott,misshandel å lite annat. min stora avgudar sitt lilla syskon.
    Ingen anmälan alltså? Med det har du inget att referera till Du har en åsikt och han har en annan. Ord mot ord. Vad han dömts för i övrigt har inte med hur han är som förälder att göra. Han kan anses vara en fullgod förälder trots sitt register. Hur länge är det sen han dömdes sist?
  • Anonym (Orolig mamma)
    Anonym skrev 2011-02-05 22:44:36 följande:

Europadomstiolen har rätt men det betyder inte att syskon alltid blir skrivna på samma adress. Umgänget syskon emellan är det viktiga! Du kan ha din åsikt men domstolen anser att barns umgänge med sin frånvarande förälder är viktigare än den med syskon om du granskar de domar som finns.
    Ingen anmälan alltså? Med det har du inget att referera till Du har en åsikt och han har en annan. Ord mot ord. Vad han dömts för i övrigt har inte med hur han är som förälder att göra. Han kan anses vara en fullgod förälder trots sitt register. Hur länge är det sen han dömdes sist?
    han väntar på dom i talande stund. OCH som jag sa-det finns vittnen. självklart så spelar hans karaktär roll om den är av kriminell natur,eller menar du att jag som mamma kan bli kriminell å ändå få behålla mina barn? för då fattar jag verkeligen inte varför barn omhändertas..hm
  • Anonym (Pappa o förälder)
    Anonym skrev 2011-02-05 22:44:36 följande:

Om syskon redan är skrivna på samma adress så har det större betydelse än om de inte är det. Domstolen, och det finns domar på det med, separerar inte syskon från varandra om det inte finns synnerligen goda skäl till det.
  • Anonym (Saknar dig ts)

Ts: Ja du gumman, vad säger man?!?! Rynkar på näsan Har fått lära "känna dig" under ett par månader nu under våra graviditer å även nu efter...Jag liiiider så med dig gumman, å  önskar jag skulle kunna hjälpa dig med nåt!!! Du vet oxå vad jag tycker om pappan i detta fallet, då jag fått höra MÅNGA "historier"...

HOPPAS innerligt att allt kommer lösa sig till det bästa för både dig och barnen!!!!

Saknar dig otroligt mycke så hoppas du förstår vem jag är!
    ALL min styrka till dig och dina barn vännen!!!!!! Hjärta

Ska följa denna tråd för att se hur det går för dig/er!!!

För att du ska förstå vem jag är så säger jag bara: Skåååååål (i fanta) tamejtusan Skål 

Kraaaam från "M79"

• Anonym (Orolig mamma)
    Anonym (Saknar dig ts) skrev 2011-02-05 22:53:00 följande:

Ts: Ja du gumman, vad säger man?!?! Rynkar på näsan Har fått lära "känna dig" under ett par månader nu under våra graviditer å även nu efter...Jag liiiider så med dig gumman, å  önskar jag skulle kunna hjälpa dig med nåt!!! Du vet oxå vad jag tycker om pappan i detta fallet, då jag fått höra MÅNGA "historier"...

HOPPAS innerligt att allt kommer lösa sig till det bästa för både dig och barnen!!!!

För att du ska förstå vem jag är så säger jag bara: Skåååååål (i fanta) tamejtusan Skål 

Kraaaam från "M79"

naaw gumman, jag vet vem du är nu när du skålade såå..hihihi tusen tack för omtanken, saknar dig åxå mkt..men vågar inte ha kvar fb bla...mitt lilla gullegryn, e så glad för dig ska du veta...
    kramar i massor.....
  • Anonym (Orolig mamma)
    Anonym (Saknar dig ts) skrev 2011-02-05 22:53:00 följande:

Kraaaam från "M79"

Det är en stor glädje för mig att ha fått lära känna en så go tjej som dig,du har stöttat mig i alla månader under grav fr +et på stickan å fram tills nu..det betyder oerhört mkt. man har legat sömnlös många nätter å du har varit fantastisk. jo jag vet vad du tycker om honom å du e inte ensam om den känslan...
    tack för att du e så underbarHjärta kraaaam
Svar på tråden Umgängesrätt,hur funkar det?