• Anonym (Orolig mamma)

Umgängesrätt,hur funkar det?

Ja vet att det är barnet som har rätt till umgänge med sin far, men under vilka villkor då?
    Vi lever inte tillsammans å har inte gjort under hela graviditeten eller efter. Jag har aldrig nekat han å komma å träffa sitt barn, det får han när han vill i stort sett. Å vår lilla är bara 2 månader gammal.
    han tjatar redan om att han vill utöva umgänge utan mig, men det går jag inte med på. Tycker vårt barn e alldeles för litet å jag helammar ju dessutom.
    Nu undrar jag rent juridiskt hur det ser ut,från vilken ålder kan han kräva sitt umgänge utan mig?
    Nu söker jag inte svar som moraliska,känslomässiga osv-Utan rent juridiska.
    jag har sökt lite på nätet men hittar inget om ålder på barnet när umgänget ska ske utan mamman?
    har pratat med Fr men får lite luddiga svar, Ngn som vet?

• Svar på tråden Umgängesrätt,hur funkar det?
  • Anonym
    Anonym (Pappa o förälder) skrev 2011-02-05 22:51:39 följande:
    Om syskon redan är skrivna på samma adress så har det större betydelse än om de inte är det. Domstolen, och det finns domar på det med, separerar inte syskon från varandra om det inte finns synnerligen goda skäl till det.
    Okej.. kan du länka några domar som stöder ditt påstående?
  • Anonym (Saknar dig ts)
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2011-02-05 23:13:51 följande:
    Det är en stor glädje för mig att ha fått lära känna en så go tjej som dig,du har stöttat mig i alla månader under grav fr +et på stickan å fram tills nu..det betyder oerhört mkt. man har legat sömnlös många nätter å du har varit fantastisk. jo jag vet vad du tycker om honom å du e inte ensam om den känslan...
    tack för att du e så underbarHjärta kraaaam
    Va gullig du är vännen!!!! NU blir jag alldeles rörd!!!! Ja jag har verkligen försökt stötta dig i allt å blir ju jätteglad att jag lyckats oxå! Tyvärr så kan jag inte hjälpa å stötta lika mycket i denna jobbiga process, men HOPPAS sååå innerligt att du har fel i vad du tror han kan komma att ta till för medel!!!

Men som sagt..Jag SKA följa dig här för att se vad som händer,så hoppas du uppdaterar med allt du känner att du vill och kan!

Tusen kramar till dig och xxxxxxxx och xxxxx Hjärta
  • Anonym (Pappa o förälder)
    Anonym skrev 2011-02-05 23:22:42 följande:
    Okej.. kan du länka några domar som stöder ditt påstående?
    Kan du länka till domar som påstår motsatsen?
    Eftersom jag själv som pappa är i en vårdnadstvist där jag har vårdnad om ett barn, men inte om barnets syskon så är jag väl insatt. 
  • bonnieloveskim
    Anonym (Pappa o förälder) skrev 2011-02-05 22:51:39 följande:
    Om syskon redan är skrivna på samma adress så har det större betydelse än om de inte är det. Domstolen, och det finns domar på det med, separerar inte syskon från varandra om det inte finns synnerligen goda skäl till det.
    eftersom många föräldrar har barn på andra håll så finns det syskon på bådas sidor.
    man kan därför inte ta hänsyn till att " inte separera på syskon" om det är halvsykon.

oavsett hur man än dömer så separerar man ett barn från dess syskon..

är de helsyskon ingår de oftast i processen.

och pappan är lika viktig att träffa som syskonen..

jag tex har ju boende om ett barn trots att han har halvsyskon hos pappan med.

så nä det du säger håller inte.
  • Anonym
    Anonym (Pappa o förälder) skrev 2011-02-05 23:41:13 följande:
    Eftersom jag själv som pappa är i en vårdnadstvist där jag har vårdnad om ett barn, men inte om barnets syskon så är jag väl insatt. 
    Ja det kan jag. Så du är i en tbist just nu och vill tro att du vet hur det fungerar? Lycka till!1

Jag har suttit i tr och läst tillrääckligt många domar tillräckligt ofta för att veta motsatsen. Visst tar man hänsyn till syskom men det krävs betydligt mer. Tr anser inte att det är nödvändigt att syskon är skrivna på samma adress. Barn kan ha syskon både på mammas och pappas sida...
  • bonnieloveskim
    Anonym skrev 2011-02-05 23:49:25 följande:
    Ja det kan jag. Så du är i en tbist just nu och vill tro att du vet hur det fungerar? Lycka till!1

Jag har suttit i tr och läst tillrääckligt många domar tillräckligt ofta för att veta motsatsen. Visst tar man hänsyn till syskom men det krävs betydligt mer. Tr anser inte att det är nödvändigt att syskon är skrivna på samma adress. Barn kan ha syskon både på mammas och pappas sida...
    det som kan ha betydelse är om barnet endat har syskon hos den enda.. och har omsig där som skola, aktiviteter, hemiljö som den andra kanske inte har tillgång till pga kanske annan kommun etc..

men jag håller med dig.. visst kan man separera på syskon.. framförallt halvsyskon vad jag vet..
    jag har fått uppfattnigne att man kan separera även på helsyskon.. om det finns behov av det dvs.
  • bonnieloveskim
    Anonym (Pappa o förälder) skrev 2011-02-05 23:41:13 följande:
    så är barnets syskon dina barn eller mammans barn sedan tidigare eller efteråt?

eftersom du är i  tvist just nu är det ett gott råd att lyssna lite på detta så du vet hur du ska agera själv.. eftersom jag förmodar att du vill vinna din tvist.
  • Anonym (Pappa o förälder)
    Anonym skrev 2011-02-05 23:49:25 följande:

Det är bara att länka Så alla kan läsa hur insatt du är.
    Tja, jag vet ju inte hur alla tvister går till, men jag har långa och givande diskussioner med mitt ombud som lär mig en hel del. Och en sak har jag lärt mig av mitt ombud, som pappa är du alltid i underläge oavsett om du har barn sen tidigare eller inte. I TS fall så vill hon inte bråka med pappan utan bara att det skall fungera, och hon har goda avsikter, vilket ger henne ett ännu större övertag juridiskt sätt. Det borde du som suttit i TR veta! 
  • bonnieloveskim
    Anonym (Pappa o förälder) skrev 2011-02-05 23:58:23 följande:
    Tja, jag vet ju inte hur alla tvister går till, men jag har långa och givande diskussioner med mitt ombud som lär mig en hel del. Och en sak har jag lärt mig av mitt ombud, som pappa är du alltid i underläge oavsett om du har barn sen tidigare eller inte. I TS fall så vill hon inte bråka med pappan utan bara att det skall fungera, och hon har goda avsikter, vilket ger henne ett ännu större övertag juridiskt sätt. Det borde du som suttit i TR veta! 
    kom ihåg att oavsett vad ts vill, så i en tvist så kommer nog även pappan ha ett ombud som hänvar motsatsen.

det är just därför saker kan leda till en tvist för man är osams om någon verkligen gör sitt till.

varför har du annars ett ombud fast du redan vet att du är i underläge vilket du lärt dig av ditt ombud..  du kan ju lika gärna ge upp på en gång då..
    nä det vill du inte, du vil framföra DIN sida, DIN synpunkt på vad mamman har gjort fel eller tokigt.. trots att hon kanske är som ts..vad vet vi.
  • Anonym (Orolig mamma)
    Anonym (Pappa o förälder) skrev 2011-02-05 23:58:23 följande:
    Ska svara som snabbast då min lille vill bli uppmärksammad här,Du känner mig å vet att jag inte vill bråka med mitt x å jag har inga intentioner att sabba ngt umgänge eller dyl. jag vet din sits å den e fördjävlig den med. men som du vet vännen, alla är sååå insatta här på fl...å vi gör vad som är bäst för våra barn.
    Anonym (Saknar dig ts) skrev 2011-02-05 23:25:11 följande:
    Va gullig du är vännen!!!! NU blir jag alldeles rörd!!!! Ja jag har verkligen försökt stötta dig i allt å blir ju jätteglad att jag lyckats oxå! Tyvärr så kan jag inte hjälpa å stötta lika mycket i denna jobbiga process, men HOPPAS sååå innerligt att du har fel i vad du tror han kan komma att ta till för medel!!!

Men som sagt..Jag SKA följa dig här för att se vad som händer,så hoppas du uppdaterar med allt du känner att du vill och kan!

Tusen kramar till dig och xxxxxxxx och xxxxx Hjärta
    hehe en till som blir rörd här nu..hehe ja jag ska tala om vad som händer så gott jag kan...tusen kramar å xxxx tillbax, nu e det protest här...haha
Svar på tråden Umgängesrätt,hur funkar det?