• Anonym (Orolig mamma)

Umgängesrätt,hur funkar det?

Ja vet att det är barnet som har rätt till umgänge med sin far, men under vilka villkor då?
    Vi lever inte tillsammans å har inte gjort under hela graviditeten eller efter. Jag har aldrig nekat han å komma å träffa sitt barn, det får han när han vill i stort sett. Å vår lilla är bara 2 månader gammal.
    han tjatar redan om att han vill utöva umgänge utan mig, men det går jag inte med på. Tycker vårt barn e alldeles för litet å jag helammar ju dessutom.
    Nu undrar jag rent juridiskt hur det ser ut,från vilken ålder kan han kräva sitt umgänge utan mig?
    Nu söker jag inte svar som moraliska,känslomässiga osv-Utan rent juridiska.
    jag har sökt lite på nätet men hittar inget om ålder på barnet när umgänget ska ske utan mamman?
    har pratat med Fr men får lite luddiga svar, Ngn som vet?

• Svar på tråden Umgängesrätt,hur funkar det?
  • Anonym
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2010-11-04 12:21:29 följande:
    nej det vill han inte.
    Hmm... dumt att stämma och få del av dagarna så...
  • Kjell2

TS:
    Även om både din advokat och FR säger att det inte borde bli så KAN det bli så att TR tilldömer honom umgänge självständigt, eller umgänge med övervakning (ej av dig) om pappan driver ärendet. Det är väldigt svårt att förutsäga exakt  hur TR kommer döma.

Alltså blir det en bedömmningsfråga för dig. Helt eller delvis gå med på det pappan vill eller riskera att han drar ärendet till domstol och det kan bli på ett sätt du verkligen inte vill.

• Anonym

TS, är det inte lika mycket hans barn som ditt?
    Gjorde nån någon koll på dig att du var tillräckligt ansvarsfull för att ta med dig barnet hem från bb?

Varför ska han behöva bevisa för dig att han är en duglig förälder till ert barn?
    Du sitter och skriver att du kan ta hand om barn. Men när du fick ditt första, visste du precis hur man gjorde?
    DU måste lita på honom att han kan ta hand om ert barn lika bra som du.

Vad gör dig till en bättre förälder bara för du har fött barnet?

• Anonym

Ts i TR o FR är det här o nu som gäller, så vad o hur han varit har inte så stor roll där. För mig som mamma skulle jag inte skriva över till gemensam vårdnad om inte TR ger den domen, gemensam vårdnad kan i värsta fall skapa mer oro o problem för dig i framtiden. Så därför skulle jag vara lite generös med eget umgänge utan dig de kan gå nån promenad nån timme el du kan gå o handla el tvätta, men ni har en bestämd tid de ska vara tillbaka om de tar en promenad o samtidigt ser du ju hur han sköter tiden då.

• Anonym (Orolig mamma)
    Anonym skrev 2010-11-04 12:59:43 följande:
    TS, är det inte lika mycket hans barn som ditt?
    Gjorde nån någon koll på dig att du var tillräckligt ansvarsfull för att ta med dig barnet hem från bb?

Varför ska han behöva bevisa för dig att han är en duglig förälder till ert barn?
    Du sitter och skriver att du kan ta hand om barn. Men när du fick ditt första, visste du precis hur man gjorde?
    DU måste lita på honom att han kan ta hand om ert barn lika bra som du.

Vad gör dig till en bättre förälder bara för du har fött barnet?
    Jag har aldrig dömt ut honom som en dålig föräldrer på ngt vis. Men omogen ja det e han!! Med hans kriminella bana så har jag som mamma största ansvar att se till att vårt barn har det bra å e tryggt, DET är mitt främsta ansvar! han får gladeligen stämma mig å det oroar mig inte det minsta.
  • Anonym (Orolig mamma)
    Anonym skrev 2010-11-04 12:22:42 följande:
    Hmm... dumt att stämma och få del av dagarna så...
    Han kommer stämma mig på gemensam vårdnad, inget annat..
  • Anonym (Orolig mamma)
    Kjell2 skrev 2010-11-04 12:46:25 följande:
    TS:
    Även om både din advokat och FR säger att det inte borde bli så KAN det bli så att TR tilldömer honom umgänge självständigt, eller umgänge med övervakning (ej av dig) om pappan driver ärendet. Det är väldigt svårt att förutsäga exakt  hur TR kommer döma.

Alltså blir det en bedömmningsfråga för dig. Helt eller delvis gå med på det pappan vill eller riskera att han drar ärendet till domstol och det kan bli på ett sätt du verkligen inte vill.
    Vår handläggare på Fr står bakom mig i mitt beslut fick jag veta idag å det känns skönt. å jag vet att Tr brukar gå på deras linje, å me tanke på bakgrund till saker å ting som jag inte vill gå in på så e jag inte orolig för just den biten med vårdnad. jag har redan ensam.
  • Kjell2
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2010-11-04 13:26:58 följande:
    Jag har aldrig dömt ut honom som en dålig föräldrer på ngt vis. Men omogen ja det e han!! Med hans kriminella bana så har jag som mamma största ansvar att se till att vårt barn har det bra å e tryggt, DET är mitt främsta ansvar! han får gladeligen stämma mig å det oroar mig inte det minsta.
    Om du själv inte tycker han är en dålig förälder så bör du oro dig för en stämning. Dels tar det tid, pengar och energi men framförallt kan domen bli något du verkligen inte vill. Plötsligt får han ensam vårdnad eller väldigt mycket umgänge.

Att han är en skitstövel mot dig, har varit kriminell och är omogen behöver inte räcka till för att domstolen helt ska anse honom som en olämpliga pappa och inte ge honom självständigt umgänge.
  • Anonym
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2010-11-04 13:27:59 följande:
    Han kommer stämma mig på gemensam vårdnad, inget annat..
    Men hälften av föäldradagarna tillfaller honom om det blir gemensamvårdnad.
    Om inte du har redan tagit ut alla dagar, men det antar jag att du inte har eftersom barnet endast var 2 månader.
  • Anonym (Orolig mamma)
    Anonym skrev 2010-11-04 13:26:03 följande:
    Ts i TR o FR är det här o nu som gäller, så vad o hur han varit har inte så stor roll där. För mig som mamma skulle jag inte skriva över till gemensam vårdnad om inte TR ger den domen, gemensam vårdnad kan i värsta fall skapa mer oro o problem för dig i framtiden. Så därför skulle jag vara lite generös med eget umgänge utan dig de kan gå nån promenad nån timme el du kan gå o handla el tvätta, men ni har en bestämd tid de ska vara tillbaka om de tar en promenad o samtidigt ser du ju hur han sköter tiden då.
    Han har aldrig ngn gng skött de tider då han ska komma å träffa den lille,å nej jag kommer aldrig skriva på vårdnad som det är i nuläget. Jo dom går efter vad han gjort innan då det e så allvarliga saker,å speciellt då han satt anhållen när jag var gravid i 6te månaden=återfallsförbrytare.
    När jag träffade honom för flera år sedan så lovade han mig att lägga allt sånt åt sidan, å det gjorde han..fram tills jag blev gravid, å det var ju inte läge för sån skit då. eller egenteligen alls. jag tycker han e en bra pappa när han e med vårt barn men omogen i sitt sätt å tänka då han sätter sig sj främst före barnets behov.
    pappan har INGEN laglig rätt till sitt barn, utan barnet har rätt till sin pappa, men då ska han ju vara en ansvarsfull pappa åxå.
Svar på tråden Umgängesrätt,hur funkar det?