• Dalkulla74

Fotokalender- vilka rekommenderas och vilka avråds?

Hej!

I år hade vi tänkt prova på att göra en fotokalender som julklapp till släkten. Eftersom vi inte testat någon leverantör alls tidigare så skulle vi behöva tips på vilka som har bra kvalitet och pris och kanske ännu viktigare vilka vi ska låta bli att beställa ifrån.

Jättetacksam för hjälpen från er

• Svar på tråden Fotokalender- vilka rekommenderas och vilka avråds?
  • planeraren

Önskefoto går fetbort i alla fall. Beställde därifrån förra året, sämre kvalitet får man leta efter! Visserligare en lite billigare variant men om jag arbetade på Önskefoto så skulle en så kass fotokalender aldrig få lämna avlastningszonen.

• Dalkulla74

planeraren: Tack för din åsikt, då står det 1-1 till er som beställt därifrån. Jättebra att jag får höra lite dålig kritik med

Jag har inte bestämt mig ännu men eftersom jag har en del i släkten som använder sin kalender genom att skriva upp en del där så går en del leverantörer bort pga att de har fula rutor med dagarna i. Vill inte ha en massa lullull och färg och konstiga typsnitt utan ett rent och enkelt utseende så man tittar på bilden före 31st feta siffror med konstig bakgrund eller att de slagit knut på sig sjläva för att göra en udda utformning på kalendariet. Less i more säger jag bara !

• Salsan

Jag beställde från Extra Film förra året och är jättenöjd med kvaliteten på kalendrarna.

Våra gamla grannar beställde från Önskefoto och fick bilderna helt omkastade så att det var vinterbild på sommaren och strandbild på vintern. Så dem skulle jag inte rekommendera även om jag inte testat dem själv. 

• planeraren

Vill även tillägga att det där med kvalitet är något som uppfattas olika av olika människor. Det tycks vara något högst subjektivt...

• tessan27

Har gjort kallendrar från Fuji och varit mycket nöjd. Är även nöjd när jag framkallar kort därifrån.

Framkallade från ICA och blev inte alls nöjd mer färgerna. Men jag vet ju inte hur deras fotokalendrar är.

Tänkte prova VISA Print iår tror jag.

Ska tillägga att jag är väldigt petig när det gäller fotokvallite då jag är mycket foto intresserad och håller på en del med scarpbooking... inte kul att scrappa med dåligt framkallade kort heller.

• S Sofia

www.trycksakstorget.se är klart bäst på kalendrar. Lite dyrare men ett mycket bra utbud. Man kan välja massor av utformingen av kalendern. Kan skriva in alla födelsedagar mm. Välja  (förutom sina bilder) en massa bilder/motiv och annat  på kalender bladet. Väl värd alla pengar!
    I sina kalender kan man välja att ha en, två, tre eller fyra bilder på varje blad.

• svalsta

Hej

Jag har alltid beställt från CRIMSON och de har ja alltid varit nöjd med. Bra pris och bra kvalite och snabb leverans. Jag skickade in beställning på fredag morgon och på måndag kom dom i brevlådan

• Dalkulla74

*svordom* hade precis besvarat er alla "nya" och så klantade jag mig och klickade bort mitt inlägg

Tack för alla nyinkomna svar åd jag satt och kikade på "The event" !

1-2 till negativa på Önskefoto noterat

Extrafilm använde jag mig alltid av på den tiden jag hade film i kameran, ska kika in där nu få se hur deras kalendrar ser ut

Fuji har vi framkallat digitala bilder hos men var tyvärr besvikna på att de redigerade färgerna på bilderna så de såg sämre ut än original, platta pudrade hudtoner . Men ska kika hur deras kalendrar ser ut

Trycksakstorget låter som om de har samma valmöjligheter som photobox och ICA, ska kika in där!

Crimson är våran favorit utan konkurrens när det gäller kvalitet, vi framkallar alla våra digitalbilder där. Dock så gillade jag inte riktigt deras utformning av kalendern, tyvärr.

Jag håller helt med om att kvalitet uppfattas olika beroende på vem man frågar! Både jag och sambon jobbar med bild och tryck så ni kan bara gissa hur kinkiga vi normalt brukar vara på bildåtergivning

Men i detta fall så är toleransen högre. Kalendern behöver inte vara den finast producerade på marknaden. Självfallet vill vi ha fina bilder men det räcker att de är bra, att alla hudtoner ser friska ut och inte går åt tex grönt, eller att det är något fel eller trycktekniskt galet och framför allt att de som ska få den tycker att den är fin och användbar.

Skriv gärna fler synpunkter och erfarenheter! Det är toppen att få höra mer om samma leverantörer och på så sätt göra sig en uppfattning om hur nöjd eller missnöjd ni totalt varit .

• Rookie10

Vilken bra tråd! Jag kommer följa den nyfiket för vi har också tänkt köpa fotokalendrar som julklapp till familjen.

För oss är det också viktigt att det går att notera i kalendern då mina föräldrar använder den på det sättet. Det verkar ju finnas hur många olika leverantörer som helst!

• Norr

Vistaprint har fina kalendrar MEN dessa är inte "svenskutformade" Inga namnsdagar och inga svenska högtider samt röda dagar är markerade i kalendern vilket jag personligen tycker är väldigt jobbigt om man faktiskt vill använda den som en kalender och inte bara ha den för bildernas skull...

Önskefoto har jag fått en kalender från en gång och den var riktigt bedrövligt skick men det var många år sedan så det kan ju ha ändrats...

Svar på tråden Fotokalender- vilka rekommenderas och vilka avråds?